Rugklachten.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

xChou

Rugklachten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 01:14

Hallo,

Ik heb toch maar besloten een topic te openen en jullie mening te vragen over de klachten in mijn rug.

In oktober 2012 ben ik met paard en al onderuit gegaan en onder mijn paard gekomen. In eerste instantie had ik nergens last van en ik heb ook nog gewoon verder gereden. Echter toen ik af stapte ontdekte ik dat ik toch wel last had van mijn rug en heb ik even rustig aan gedaan. Zo'n 3 dagen niet gereden en vervolgens weer begonnen met rijden, het ging wel maar nadat ik iets te lang had gereden had ik meteen veel last. Nu ging het eigenlijk de goede kant op, alleen last wanneer ik een lange bosrit maakte van meer dan anderhalf uur. Vorige week zaterdag had ik een springwedstrijd op de manege en reed ik op een nogal druk paard, ik hield hem erg in waardoor ik een weigering kreeg. Een behoorlijke klap gehad die ik even voelde in mijn rug maar het parcours uitgereden en pas toen ik afstapte weer een ongelooflijke last. Ik verging echt van de pijn en wist niet hoe ik moest staan / zitten. Die nacht amper geslapen van de pijn en toen echt nog een ruime week echt last gehad. Afgelopen zaterdag weer voor het eerst gereden en nu vandaag weer behoorlijk wat last.

Ik heb tijdens het rijden eigenlijk nooit last van mijn rug, echter alleen wanneer ik klaar ben en dan vaak ook niet direct. Lange ritten voel ik vaak wel, maar de lessen op de manege zijn max. één uur.

Heeft iemand hier toevallig ook last van? Moet ik toch naar de fysio gaan?

Nynke1

Re: Rugklachten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:17

Zou inderdaad even naar een fysio gaan. Het is hoogstwaarschijnlijk een spierkwestie en zij kunnen je ermee helpen het weer los te maken.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 01:18

Sundral schreef:
Zou inderdaad even naar een fysio gaan. Het is hoogstwaarschijnlijk een spierkwestie en zij kunnen je ermee helpen het weer los te maken.

Ja, ik denk ook dat mijn spieren een klap hebben gehad. Ik slaap sinds vrijdag bij mijn opa en oma en kreeg een kruik in mijn bed, deze heb ik tegen m'n rug aan gelegd en ik ben opgestaan zonder klachten. Volgens mij is het dan wel een teken dat het m'n spieren zijn.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:27

Ik ben in augustus ook onder een paar gekomen en brak 3 rugwervels. Ik heb ook nog steeds veel pijn en dat zijn voornamelijk de spieren volgens mijn revalidatie arts. En als je veel last hebt kan je gerust 2 paracetemol nemen. Als je pijn hebt in je rug ga je je daar in beweging aan aanpassen waardoor je rug nog stijver en strakker wordt. Als je regelmatig paracetemol slikt ben je die pijn voor en blijf je wat 'normaler' bewegen. Een kruik helpt inderdaad ook, of een lekkere hete douche. Zwemmen is ook heel goed voor je rug.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 01:30

Sundral schreef:
Ik ben in augustus ook onder een paar gekomen en brak 3 rugwervels. Ik heb ook nog steeds veel pijn en dat zijn voornamelijk de spieren volgens mijn revalidatie arts. En als je veel last hebt kan je gerust 2 paracetemol nemen. Als je pijn hebt in je rug ga je je daar in beweging aan aanpassen waardoor je rug nog stijver en strakker wordt. Als je regelmatig paracetemol slikt ben je die pijn voor en blijf je wat 'normaler' bewegen. Een kruik helpt inderdaad ook, of een lekkere hete douche. Zwemmen is ook heel goed voor je rug.

Ik heb een paar jaar geleden vreselijke hoofdpijn gehad zo'n half jaar lang waardoor paracetemol voor mij bijna geen effect meer heeft, ik zal het wel eens gaan proberen. Ik zwem iedere week en dan heb ik trouwens totaal geen last, ook niet als ik een 'rare' beweging maak oid.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:34

Dan kan je nog een diclofenac of diazepam nemen? Zou dan wel een maagbeschermer er bij slikken. Mij helpt het in elk geval wel heel erg. Ik heb vandaag niks gehad omdat ik morgen een borrel wil drinken, en dat is dus ook de reden waarom ik nu nog wakker ben :'). Heb veel meer last nu. Dus een diclo of diazepam werkt ook.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 01:37

Sundral schreef:
Dan kan je nog een diclofenac of diazepam nemen? Zou dan wel een maagbeschermer er bij slikken. Mij helpt het in elk geval wel heel erg. Ik heb vandaag niks gehad omdat ik morgen een borrel wil drinken, en dat is dus ook de reden waarom ik nu nog wakker ben :'). Heb veel meer last nu. Dus een diclo of diazepam werkt ook.

Ik zal eens even kijken, ibuprofen toevallig ook? :o. Ik ben pas 14 en heb een tijd toch heel zwaar aan de medicijnen gezeten waardoor niet heel veel meer echt een werking heeft. Dicolfenac was op dat moment nog niet sterk genoeg. Ik wil het dus eigenlijk minimaal houden omdat ik niet gevoelloos voor medicijnen wil worden. :Y)

Het is ook niet dat ik op een normale dag verga van de pijn, ik ben niet echt een zeurpiet op dat gebied en heb een hele hoge pijngrens maar hier word ik zo langzamerhand een beetje gek van, ik ben pas 14 en voel me soms een oma. :')

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:49

Wat voor kussen heb je?

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 01:50

Marleenloveu schreef:
Wat voor kussen heb je?

Hmm, ik heb geen idee hoe het heet. :) Maar ik heb hier ook al naar gekeken, verschillende keren gewisseld maar niets geen verschil.

De pijn zit net 4 á 5 wervels onder het midden, en dan naar beneden toe. [Snappen jullie het nog?]

Marleenloveu

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 01:56

Ik heb zelf ook veel last van mijn rug en nek e.d gehad door mijn verschrikkelijke houding, schouders naar voren hangen etc.
Ik denk nu meer om mijn houding en heb een nieuw kussen, vanbinnen schuimachtig en een bol stuk voor de ruimte bij je nek (als je 't snapt).

Ik heb verder niet zoveel verstand van lichamelijke klachten maar dit is iets dat mij zeker heeft geholpen.

Even off-topic: jemig, mijn kat ligt in een hele diepe slaap ben ik bang, ze snurkt verschrikkelijk...

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 02:02

Marleenloveu schreef:
Ik heb zelf ook veel last van mijn rug en nek e.d gehad door mijn verschrikkelijke houding, schouders naar voren hangen etc.
Ik denk nu meer om mijn houding en heb een nieuw kussen, vanbinnen schuimachtig en een bol stuk voor de ruimte bij je nek (als je 't snapt).

Ik heb verder niet zoveel verstand van lichamelijke klachten maar dit is iets dat mij zeker heeft geholpen.

Even off-topic: jemig, mijn kat ligt in een hele diepe slaap ben ik bang, ze snurkt verschrikkelijk...

Ik heb al gezegd dat het kwam doordat ik onder mijn paard gelegen heb, het lijkt mij niet dat het dan aan m'n kussen ligt. :o

Haha, dat heb ik met m'n broertje. Die heeft hele verhalen in z'n slaap en praat dan ook echt terug.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 08:44

Ik zou als ik jou was naar de fysio gaan. :) Z

JJane

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 08:57

Volgens mij moet je gewoon even naar de chiropractor, het klinkt alsof er iets niet helemaal goed zit.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 13:43

JJane schreef:
Volgens mij moet je gewoon even naar de chiropractor, het klinkt alsof er iets niet helemaal goed zit.

Dat gevoel heb ik ook, toevallig net gedouched en even aan m'n rug gevoeld en het lijkt alsof er iets 'schuin' zit. Nouja, niet helemaal recht onder de andere wervel. :o

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 13:49

Hum het verhaal klinkt bekend. Toen ik 14 was ben ik ooit op een nare manier van een paard gevallen. Daarna ben ik er gewoon weer opgegaan onder het mom van anders word ik bang. Tijdens het rijden geen last maar daarna wel. Hier heb ik twee jaar mee rond gelopen tot er een moment was dat ik niet tot nauwelijks kon lopen. Ik ben toen naar een manele therapeut gegaan en toen bleek dat er een of twee lage rug wervels waren verschoven. Hij heeft het toen "gekraakt" en toen werd het gelijk een stuk beter. Ik heb er helaas nog steeds veel last van (de wervels willen nu nog steeds af en toe verkeerd staan) maar ik denk dat dat te maken heeft met dat ik pas zo laat naar de manele therapeut ging. Dus bij last zou ik een warme douche of bad nemen en even gaan liggen op een manier dat het niet je onderrug belast. Sowieso raad ik aan om er even een deskundige ernaar te laten kijken, het scheelt een hoop problemen!

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 14:01

Nessavende schreef:
Hum het verhaal klinkt bekend. Toen ik 14 was ben ik ooit op een nare manier van een paard gevallen. Daarna ben ik er gewoon weer opgegaan onder het mom van anders word ik bang. Tijdens het rijden geen last maar daarna wel. Hier heb ik twee jaar mee rond gelopen tot er een moment was dat ik niet tot nauwelijks kon lopen. Ik ben toen naar een manele therapeut gegaan en toen bleek dat er een of twee lage rug wervels waren verschoven. Hij heeft het toen "gekraakt" en toen werd het gelijk een stuk beter. Ik heb er helaas nog steeds veel last van (de wervels willen nu nog steeds af en toe verkeerd staan) maar ik denk dat dat te maken heeft met dat ik pas zo laat naar de manele therapeut ging. Dus bij last zou ik een warme douche of bad nemen en even gaan liggen op een manier dat het niet je onderrug belast. Sowieso raad ik aan om er even een deskundige ernaar te laten kijken, het scheelt een hoop problemen!

Dat is precies mijn verhaal een beetje, ik heb ook onderin mijn rug last en het voelt alsof er iets verkeerd zit..

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:06

xChou schreef:
Dat is precies mijn verhaal een beetje, ik heb ook onderin mijn rug last en het voelt alsof er iets verkeerd zit..

Daarom dat ik mijn ervaring deel ;) Je bent nu nog "op tijd" aangezien het in oktober is gebeurd, maar ik ben bang dat als je er mee doorrijdt (net als ik ;) ) dat je net zo krakkemikkig wordt als ik. En op een jonge leeftijd is dat niet fijn kn ik je vertellen ;) Dus ik zou in het nieuwe jaar er maar even naar kijken, succes ermee!

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:07

Ik blijf er bij dat ik denk dat het spieren zijn TS. Ik heb voornamelijk ook last van m'n onderrug, terwijl mijn fracturen in het midden van mijn rug zaten. Je onderrug komt vast te zitten omdat je door de pijn anders beweegt. Gewoon woensdag even de dokter bellen, of een fysio!

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 14:08

Ja ik bel waarschijnlijk woensdag even de huisarts en dan kijk ik wel wat zij ervan zegt.

Nynke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:09

xChou schreef:
Ja ik bel waarschijnlijk woensdag even de huisarts en dan kijk ik wel wat zij ervan zegt.

:j En dan zou ik alsnog naar een fysio gaan, en dan inderdaad een manueel therapeut. Die kunnen je zeker helpen.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 14:12

Sundral schreef:
xChou schreef:

:j En dan zou ik alsnog naar een fysio gaan, en dan inderdaad een manueel therapeut. Die kunnen je zeker helpen.

:j

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-12-12 17:07

Bedankt voor alle informatie. :)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-12 19:33

Je bent ONDER je paard gekomen, hebt nu last van je rug en voelt dat er iets scheef zit.
Het lijkt mij eerder dat je eerst een foto laat maken alvorens iedereen aan je rug gaat zitten trekken en duwen.

xChou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-01-13 20:42

Even een update! Morgen gaat mijn moeder de fysio bellen voor een afspraak. De pijn is vandaag echt niet te houden dus ik hoop dat ik snel terecht kan. :)

@Cowgirl, ik kan me erin vinden, maar ik denk dat wanneer de fysiotherapeut het niet vertrouwt er ook niet aan gaat zitten duwen en trekken, toch?

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-13 22:19

xChou schreef:
Even een update! Morgen gaat mijn moeder de fysio bellen voor een afspraak. De pijn is vandaag echt niet te houden dus ik hoop dat ik snel terecht kan. :)

@Cowgirl, ik kan me erin vinden, maar ik denk dat wanneer de fysiotherapeut het niet vertrouwt er ook niet aan gaat zitten duwen en trekken, toch?

Als een fysiotherapeut het niet vertrouwd en een breuk vermoed is deze verplicht je terug te sturen naar de huisarts. ;) Dit is in ieder geval het geval als je zonder verwijzing komt.