Voedselbank: Wat zijn nou dingen die je echt nodig hebt?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Zilfstar

Voedselbank: Wat zijn nou dingen die je echt nodig hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:36

Rare titel misschien, maar het zit zo: Hier in onze gemeente is sinds kort een Voedselbank opgericht. Ik ondersteun dit graag en doe graag eens wat extra boodschappen die ik dan eens per maand daar ga afleveren. Ik loop alleen tegen het volgende aan: WAT moet ik kopen? Het mogen geen verse producten/ bederfelijke waar zijn, maar lang houdbaar. Dus dingen als rijst, pasta, blikken groenten. Maar tegelijk voel ik me zo bezwaard omdat ik voor mijn gevoel bepaal wat andere mensen eten. De voedselbank zelf is ook vrij algemeen op de site. Nu vermoed ik dat er hier wellicht mensen zitten die pakketten krijgen van de VB of hebben gehad. Nu zou ik graag willen weten van die mensen: WAT wilde jij nou wel of perse niet in je pakket vinden? Wat zijn nou spullen waarvan je het echt prettig vind dat ze erin zitten? Natuurlijk, smaak is bij iedereen verschillend. Maar ik kan me zo voorstellen dat er standaard zaken NIET in zitten wat je wel zou willen. Bijv zeep, waspoeder, wc-papier, vuilniszakken (ik noem maar even iets) of word je juist blij van eens iets extra als een lekker koekje ofzo. Of wil je echt liever alleen de noodzakelijke dingen krijgen als rijst, pasta etc? Of maakt het je niet uit en ben je met alles blij? Wie kan mij helpen hiermee (en uiteraard mag dat per PB!!!) want ik wil heel graag dit ondersteunen maar dan wel met spullen waarvan de ontvanger echt kan zeggen "zo fijn dat dat er in zat!"

En misschien zitten hier wel vrijwilligers die me wat kunnen helpen. Wat krijgt een VB standaard aangeleverd (zo'n beetje) en wat is dan prettig om als extra te krijgen van particulieren?

Noeps

Re: Voedselbank: Wat zijn nou dingen die je echt nodig hebt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:42

Ik heb daar bij de VB eens navraag gedaan omdat ik van plan ben om voedsel aan de VB te schenken. Ik wilde graag weten waar écht behoefte aan is zodat ik daar rekening mee kon houden met de inkoop. Hun reactie op mijn mail:

"Hartelijk dank voor uw plan om voedsel aan de voedselbank te geven.Daar zijn we erg blij mee!
Bij navraag bleek dat er niet een specifiek wensenlijstje is. Alles is dus welkom. U kunt denken aan houdbare producten zoals groenten in blik , soep in blik, vlees in blik, rijst , pasta, koffie en thee, suiker, houdbare melk en vruchtensappen boter en beleg enz. U kunt ook denken aan dingen als douchegel,zeep , zeeppoeder e.d. Liever geen koek of snoep maar gezond eten. Geen alcohol.
Hopelijk hebt u zo voldoende informatie.

nogmaals hartelijk dank
namens de voedselbank"

Oftewel: ik denk dat ook wc-papier & vuilniszakken zeer gewenst zijn :).

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:46

Dat is toevallig, heb net een dergelijk topic op bokt gegooit! Ben heel benieuwd, wij hebben op mijn werk een actie lopen; er staan bakken klaar waar je voedselwaren kunt afleveren en heb geen idee waar mesen gelukkig van worden... Dus ik volg :D

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 21:49

Plien: dank je. Daar kan ik heel veel mee.
Iemand per PB kwam nog op waxinelichtjes.

Rytir... haha jouw openingszins lijkt zelfs op die van mij. Great minds think alike... En ik nog wel zoeken net op Bokt en kon niks vinden. maar samen komen we zo heel ver hihi!

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:50

Ik vraag me altijd af hoeveel mensen die een pakket bij de voedselbank krijgen nog hebben. Als je echt honger hebt, geen eten meer op tafel kunt zetten, dan zou ik niet blij zijn met een pak koekjes maar veel blijer met een groot bord pasta met saus.

Mensen die zich geen extraatjes meer kunnen veroorloven, gaan die ook naar de voedselbank?

Schafstall

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:51

Goede vraag. Ik vind het vreemd dat de kar meestal vol zit met chips, koek, snoep, chocolade enz. (bij ons in de supermarkt). Lijkt me inderdaad dat andere dingen belangrijker zijn.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:53

Schafstall schreef:
Goede vraag. Ik vind het vreemd dat de kar meestal vol zit met chips, koek, snoep, chocolade enz. (bij ons in de supermarkt). Lijkt me inderdaad dat andere dingen belangrijker zijn.

Ik denk dat ze om die reden ook hebben aangegeven dat ze liever gezond eten ontvangen :).

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:57

Als ik kijk naar de buurtjes die naast ons gewoond hebben.
Vaak heeft de voedselbank veel dingen maar bijna allemaal halve gerechten waardoor ze nog veel moesten aanschaffen om goed te kunnen eten.
Zij moeten met 2 kinderen wekelijks rond komen van 50 euro, hier moeten ze alles van betalen.
Bv pasta maar geen mix om er macaroni oid van te maken.
Koop geen toetjes oid maar wel bv lang houdbare melk met van die instant toetjes dingen.

Mijn advies kijk naar gedroogde en of ingemaakte dingen maar zorg er wel voor dat het dan complete gerechten zijn.
Met de feest dagen kun je bv denken aan de dingen waar ze wat feestelijks mee kunnen maken.

Wat je ook kan doen is voor je boodschappen gaat doen even langs rijden en kijken wat ze hebben en daar je inkopen op afstellen.

Zam_Cas

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 21:59

Toch even hier reageren aangezien een dierbare echt helemaal niks heeft. Ze is afhankelijk van de voedselbank en mensen die haar iets toestoppen. Er zijn ook dagen dat ze niks te eten heeft. En nee, haar karretje ligt echt niet vol met lekkers als ze1x per maand boodschappen gaat doen. Ik hoop dat er mensen zijn die het minder zwaar hebben. Ze krijgt alleen praktische dingen, zo was ze laatst gelukkig met een doosje eieren :)

judith__

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:02

Ik en mijn moeder zijn helaas afhankijk van de voedselbank.
wat ik zelf merk wat er meestal niet in het pakket zit is drinken.
denk daarbij aan melk of limonade.
wat er vaak heeel veeel in zit is broodbeleg zoals jam chocopasta pindakaas enzv. ook pasta's. en pasta sauzen zitten er veel in.v
en zo nu en dan eens verse groeten die deze voedselbank zelf teelt.
ik vind het ontzettend fijn dat wij van deze "gift" gebruik kunnen maken en ben ook de mensen die helpen bij de voedsel bank.en de mensen erbuiten erg dankbaar.
als je de voedselbank iets wil geven denk ik dat je het beste doet aan drinken of blik groeten

je kiest zoals ts al zegt misschien wel voor watde mensen afhankelijk van de voedsel eten maar geloof mij, daar zijn wij en ik denk iedereen wel die bij de voedselbank.komt heeel erg dankbaar voor!

Akecheta

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:05

Ik heb iemand gekend die spullen kreeg van de VB.
Zij was juist zo ontzettend blij als er een keer wat lekkers in zat. Ze had geen geld om een keer koekjes te kopen en als dat erbij zat was dat écht een kadootje. Verder was koffie ook heel erg welkom, dat zat er bijna nooit bij.
Pakjes vruchtensap en chocomelk bv. waren ook zeer welkom.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:12

@Nelleke
Om in aanmerking te komen voor hulp via een voedselbank moet je na aftrek van vaste lasten maar een heel laag bedrag over hebben. Wat onder vaste lasten valt wordt vastgelegd. Bij ons ligt dit bedrag rond de € 40,-. En daar moet je alles van doen: eten, drinken, persoonlijke verzorging, cadeautjes, kleding etc. Is dus echt heel krap.
Van mijn cliënten herken ik het verhaal dat ze veel niet kunnen gebruiken zonder bij te moeten kopen.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 22:17

Heb idd nu 4 pakken macaroni EN 4 potten saus meegenomen. Helaas mag ik de verse groenten en vlees dus niet aanleveren, maar willen ze echt houdbare dingen krijgen. Ik hoop dan wel dat de VB in zo'n pakket en een pak pasta en een pot saus doet...

DaniellaF

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:19

Ten opzichte van vlees, vers vlees kan inderdaad niet, maar een rookworst of ingeblikte ham kan ook. En dat kan zowel op de boterham als in bv een macaronischotel gebruikt worden.

Lukka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:19

Wij zij ook een aantal jaren afhankelijk geweest van de Voedselbank.
Denk dat de groenten en dingen zoals saus de producten waren die ik zelf het meeste miste. Broodbeleg, toetjes, koekjes en andere zoete dingen zaten wel altijd in de pakketten. Heel lekker, maar meer dingen die geschikt zijn voor het avondeten zouden beter van pas komen. Maar ja, zoete dingen zijn hetgeen wat supermarkten het meest overhouden, dus dat is vrij logisch.
Al met al ben ik heel blij dat wij geholpen zijn voor de Voedselbank. Ook voor kinderen bedenken ze leuke acties, zo hebben ze een keer een wedstrijd georganiseerd waarbij ze kaartjes weggaven voor de dierentuin en kregen mensen met kinderen extra dingen voor de feestdagen. Ben ook blij dat er supermarkten en andere bedrijven zijn die ervoor kiezen om hun overige spullen aan de Voedselbank te geven in plaats van het weg te gooien. +:)+

_Nelleke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:29

Ik zou het wel leuk vinden om met de kerstgedachte wat kant en klare 'gerechten' aan te bieden aan gezinnen die het minder hebben, alleen bij de voedselbank wordt alles onderverdeeld. Begrijpelijk natuurlijk.

Ik doel dan op zuurkool met aardappelpuree, ananas en wordt bijvoorbeeld in 1 pakketje. Zou je dat ook ergens kunnen schenken?

Of mix met macaroni waarbij alleen nog een zakje groente aan toegevoegd hoeft te worden.

Patriciavt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:31

In Almere staan ze rond deze tijd in supermarkten, dan kun je als je zelf boodschappen doet producten bijkopen voor de voedselbank. Ze zijn heel aardig, niet dwingend ofzo. Doe dat elk jaar :j Dan hebben ze wel een lijstje met producten en geven ze ook aan wat ze het hardst nodig hebben.

Vind het mooi dat het bestaat :j :)

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 22:31

Tsja zo waren hier bij AH die jungle beestjes over. Die lagen in de afprijsbak. Heb gevraagd of ze die niet mee wilden geven an de VB (komen elke vrijdag halen). Zou de medewerker in het overleg gooien... Dus ik hoop dat za dat gedaan hebben...

Ham in blik nog niet an gedacht, dat is een goeie. Ok ik lees vooral avondeten en dan mn groenten, saus, hele maaltijd...

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:36

Bij de supermarkt waar mijn moeder haar dagelijkse boodschappen doet, hebben ze regelmatig een actie voor de voedselbank. Dan kun je zelf boodschappen halen en dan daar in een karretje zetten. Daar hebben ze dan wel een lijst, voornamelijk groenten in blik, tomatenblokjes, rijst, macaroni.

Bij mij in de gemeente zijn ze ook onlangs begonnen, ik hoop dat ze dit soort supermarktacties ook gaan houden, dan bereik je een groter publiek en als iedere klant van de appie maar 1 blik groente doneert, ben je toch al een heel eind. :)
Heb het zelf niet breed en om nou 3 blikken eten af te geven staat ook zo suf, dan liever zo in een supermarktactie. :o

En ooit eens gehoord van iemand die gesteund werd door de voedselbank: niet van die maaltijddozen met alleen rijst en kruiden, want daar moeten nog veel specifieke ingrediënten bijgekocht en daar is vaak geen geld voor.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 22:38

Heee Dreamybol: jij woont in dezelfde gemeente dus als ik zie ik haha! Begreep dat ze af en toe idd supermarktaktie houden.

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:39

Heb je niet de mogelijk om vooraf te informeren ?
Voor zover ik het weet is het aanbod erg wisselend en regio afhankelijk.

Als ze bv al veel groentes ed hebben kun je er bv een paar pakken instant puree en ingeblikt vlees bij doen.
Zo hebben de mensen complete gerechten.

Sappen hoor ik ook veel idd (was ik vergeten).
Ranja ed is ook lang houdbaar en gaat ook lang mee.
Afgelopen keer hadden onze oud buurtjes een paar pakken mee gekregen die tegen de datum aan zaten, was ijs thee die inmiddels naar zeep smaakten (ze konden dus helaas 4 pakken sap weg gooien).

Wat ik me nu ineens spontaan af vraag...
Zou er ook vraag zijn naar condooms ed ???
Kromme gedachten gang eigenlijk maar anti conceptie zit bij veel niet in het zorgpakket en ik neem aan dat mensen niet voor de lol jaren droog willen staan :+

Dreamybol

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:40

Zilfstar schreef:
Heee Dreamybol: jij woont in dezelfde gemeente dus als ik haha! Begreep dat ze af en toe idd supermarktaktie houden.

Hihi, keek nog in je profiel of je daarin iets verklapte over je gemeente. Mooi dat ze supermarktacties gaan houden. :j

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:41

Dreamybol schreef:
Zilfstar schreef:
Heee Dreamybol: jij woont in dezelfde gemeente dus als ik haha! Begreep dat ze af en toe idd supermarktaktie houden.

Hihi, keek nog in je profiel of je daarin iets verklapte over je gemeente. Mooi dat ze supermarktacties gaan houden. :j

Dit vind ik een super actie !
Zouden ze veel meer moeten doen idd

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-12-12 22:43

Dreamybol: op 15 december supermarktactie bij de AH in maarssendorp en maarssenbroek (staat op de website vd VB)

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-12 22:43

Hoe zit het met diepvries producten?
Gaat misschien iets moeilijker worden maar als er en vriezer op de VB zou staan dan zou iedereen die naar huis gaat met een pakket bv een pak diepvries spinazie mee kunnen krijgen.
Het is dan natuurlijk wel de diepvries afleveren op de ophaal dag.

Voor groente kun je potten nemen.

Zuurkool kun je ook in zakjes krijgen alleen geen idee hoelang dat houdbaar is.