Pijn aan tand, wat is dit?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

saskiakefie

Pijn aan tand, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 17:57

Sinds afgelopen nacht heb ik ineens pijn aan m'n tand. Het is echter een neptand en een klein stukje nog echt tand. Het is een beetje een zeurende pijn en als ik beweeg wordt het erger dan gaat het kloppen alsof mijn hartslag daar zit? Ook doet het wat pijn aan mn gehemelte op 1 plek ter hoogte van die tand. Nu heb ik ook al last van koud water wat erop komt terwijl dat vanochtend nog niet zo was. Het komt ontzettend slecht uit, zit midden in de examens.. :=
Afhankelijk of het afneemt of erger wordt zal ik morgen de tandarts bellen. (kun je eigenlijk dan soms nog dezelfde dag terecht?)

Weet iemand wat het kan zijn, dan kan ik me vast voorbereiden. Ik las wat over ontstoken tand moet verwijderd worden... maar hij is al nep :')

Shirley

Re: Pijn aan tand, wat is dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:59

Klinkt een beetje als een ontstoken wortel ... die zit er toch nog in ?

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 17:59

Kloppende pijn klinkt wel als een ontsteking... Dat kleine stukje echte tand kan best nog opspelen. Ik heb het met een wortelkanaalbehandeling gehad, waarbij ze net even iets hadden laten zitten.
Afhankelijk van wat je hebt kun je dan met spoed wel terecht vaak!

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:00

Ja, een ontsteking of misschien een parasiet. Dat klinkt eng, maar is wel makkelijk op te lossen. Je kunt spoelen met Bocasan, dat zijn zakjes poeder die je moet oplossen in water. Ik zou sowieso morgen de tandarts even bellen over wat het is...

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:02

Hoelang heb je je neptand al?

Ik heb ook een neptand en na een maand of 2 begon het in ene ook erg gevoelig te worden met warmte en kou.
Ben naar de tandarts geweest en die zei dat het spul begon te werken. Dit kan een half jaar duren. :=
Tegenwoordig word de gevoeligheid minder. Alleen nog erg met kou.

Ik hoop dat het voor jou ook goed uitpakt en dat het eigenlijk niks is.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:03

Een parasiet klinkt heel eng, wat moeten we ons daarbij voorstellen ?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 18:05

Ik heb hem al een jaar of 6, misschien wel 7. Ik weet wel dat ik in het begin daar ook erg last van had maar toen moest ik het negeren want hij vond ook niks op de foto's, en is het vanzelf weg gegaan.

Nu wisselt de pijn af, soms erger, soms vergeet ik het ook, dus minder. Het voelt een beetje alsof er een gewicht aan de tand hangt :+

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:05

Je tand is waarschijnlijk niet nep, hij is hoogstwaarschijnlijk opgebouwd met composiet (witte vulling). De wortel is er gewoon nog. Je verhaal klinkt als een ontstoken zenuw. Enige manier om dat te verhelpen is een wortelkanaalbehandeling. Laat je aub niet bang maken door allemaal spookverhalen daarover, want zo'n behandeling valt verreweg de meeste mensen enorm mee. Voor dit soort klachten moet je dezelfde dag nog terecht kunnen bij de tandarts. Maar... het is geen spoedgeval (zolang je geen bult/abces op je gehemelte krijgt), dus je mag er geen avonddienst voor bellen.
Tegen de pijn kan je paracetamol en eventueel ibuprofen nemen.

Rianne11_42: Bocasan is uit de handel genomen. Heeft sowieso geen zin bij ontstoken wortels. Parasiet is onzin.
Laatst bijgewerkt door gabyfedde op 27-11-12 18:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:06

Je echte stukje tand is duidelijk aan het ontsteken. Weet er helaas genoeg van.
Gauw naar de tandarts voor het een abces wordt.

Rianne11_42

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:06

Shirley schreef:

Nou, ik hoorde dat pas achteraf van de tandarts hoor. Ik had knalrood en bloedend tandvlees bij één tand. Heel veel pijn, ik kon het eigenlijk niet eens poetsen. Toen ik elke dag ben gaan spoelen met Bocasan was het snel weg. Tandarts zei later dat ik hem eigenlijk echt had moeten bellen erover, die zei iets over parasiet als ik het me goed herinner.

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 18:07

Over het algemeen is het nog niet zo erg dat ik pijnstilling ga nemen, dus dat scheelt. :) Alleen net was het even erger dus ik dacht, ik doe even koud water er tegen.... oeps had ik beter niet kunnen doen :+ Als ik tegen het tandvlees aan de voorkant duw doet het geen pijn, de tanden ernaast zijn ook niet gevoelig.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:09

Rianne11_42 schreef:
Shirley schreef:

Nou, ik hoorde dat pas achteraf van de tandarts hoor. Ik had knalrood en bloedend tandvlees bij één tand. Heel veel pijn, ik kon het eigenlijk niet eens poetsen. Toen ik elke dag ben gaan spoelen met Bocasan was het snel weg. Tandarts zei later dat ik hem eigenlijk echt had moeten bellen erover, die zei iets over parasiet als ik het me goed herinner.

Ik denk dat je dat verkeerd verstaan hebt. Tenzij hij de bacteriën die de ontsteking die je had veroorzaakten parasieten genoemd heeft. Kan het geen parodontitis zijn geweest?

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 18:10

Ivonka schreef:

Oke en wat wordt er dan gedaan?

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:12

saskiakefie schreef:
Ivonka schreef:

Oke en wat wordt er dan gedaan?

Dat heb ik net uitgelegd ;)

saskiakefie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-12 18:14

Dat ging toch over een ontstoken zenuw en geen ontstoken tand ? Of is dat hetzelfde..?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:15

Die zenuw zit IN die tand ;)

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:17

ik heb precies hetzelfde als jij! ik heb 2 neptanden en indd soms een zeurende pijn bij mij word het inmiddels veel minder maar toch soms heb ik t nog. bij mijn vader zit de neptand er al 30jaar ofzo in en ook hij heeft het nog soms niks ergs blijkbaar

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:17

Klinkt als zenuwontsteking. Is niet leuk, kun je veel last van hebben. Toch maar naar de tandarts. Gelukkig gaat deze behandeling onder verdoving. Ik heb (geloof ik) al 3x zo'n behandeling gehad. Ik zie er altijd best tegen op, maar meestal sta ik na een half uurtje weer buiten met een vette tandpasta-smile. *D

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:19

en het koude water klopt neptanden kunnen minder goed tegen kou en warmte heb ik ook! dronk het eerste jaar altijd met een rietje

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:23

saskiakefie schreef:
Sinds afgelopen nacht heb ik ineens pijn aan m'n tand. Het is echter een neptand en een klein stukje nog echt tand. Het is een beetje een zeurende pijn en als ik beweeg wordt het erger dan gaat het kloppen alsof mijn hartslag daar zit? Ook doet het wat pijn aan mn gehemelte op 1 plek ter hoogte van die tand. Nu heb ik ook al last van koud water wat erop komt terwijl dat vanochtend nog niet zo was. Het komt ontzettend slecht uit, zit midden in de examens.. :=
Afhankelijk of het afneemt of erger wordt zal ik morgen de tandarts bellen. (kun je eigenlijk dan soms nog dezelfde dag terecht?)

Weet iemand wat het kan zijn, dan kan ik me vast voorbereiden. Ik las wat over ontstoken tand moet verwijderd worden... maar hij is al nep :')

Hopen dat het niet je zenuw is. Dan moet de tandarts namelijk ook je kroon kapot boren. Dus endo + nieuwe kroon.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:24

Klinkt idd als een onstoken wortel of als de zenuw al verwijdert is een ontstoken wortelpunt. Ik zou morgenochtend de tandarts bellen voor een afspraak en niet te lang mee wachten. Mijn man had laatst een onstoken wortelpunt en aangezien hij niet vlugt klaagt was dat eigenlijk al te ver ontwikkeld om nog verdoofd te kunnen worden. De behandeling was dus geen pretje voor hem.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:24

saskiakefie schreef:
Dat ging toch over een ontstoken zenuw en geen ontstoken tand ? Of is dat hetzelfde..?

Idd. Waarschijnlijk is je tand nu al aan het doodgaan.
Een wortelkanaal behandeling is dan de oplossing. Stelt niet meer voor dan een gaatje vullen.

Ivonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:25

janderegelaa schreef:
saskiakefie schreef:

Hopen dat het niet je zenuw is. Dan moet de tandarts namelijk ook je kroon kapot boren. Dus endo + nieuwe kroon.

Ze heeft het toch niet over een kroon?

mara168

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 18:27

indd wortelkanaal behandelingen zouden wel kunnen helpen volgens mij heb ik het na de een na laatste behandeling niet meer gehad!

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 19:12

Wat bedoel je met een neptand? Aangezien je zegt dat er ook nog een stukje eigen tand zit, neem ik aan dat het een grote composietvulling (opbouw is).
Als zou het een kroon zijn kan daar prima een wortelkanaalbehandeling doorheen gedaan worden hoor.