lage rugpijn, wie herkend zich hierin

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

HBZ

lage rugpijn, wie herkend zich hierin

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-12 10:00

hallo, ik loop al 5jaar rond met lage rugpijn. wanneer ik wakker word heb ik een pijnlijke.rug stijve rug.door beweging wordt het steeds beter , er zijn foto's gemaakt maar daar was niets op te zien. .f yshio en andere therapieen helpen niet.

kan het zijn dat dit door de pil komt? die slik ik namelijk ongeveer dezelfde tijd.heeft iemand dit gehad?

Safiera

Re: lage rugpijn, wie herkend zich hierin

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:49

Een tip heb ik misschien wel, heb je al eens opgezocht wat origene therapie is?

Het is een effectieve manier om de spieren in je onderrug te trainen. Heb het zelf ook gedaan en merkte echt dat het wat deed (in tegenstelling tot normale fysiotherapie en andere therapieën).
Uiteindelijk ben ik er mee gestopt, de pijn bij mij ging niet echt weg. Al heeft het bij mij een andere oorzaak: ik heb mijn rug gebroken gehad twee jaar terug. Met periodes kan ik daar flink last van hebben.

Maar spieren trainen en sporten helpt echt. En misschien een ander matras?

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:53

Ja ik heb dat regelmatig. Daarnaast nog meer rug -en schouderproblemen :+ en bij mij werkt chiropractie goed. Fysio hielp ook niet echt inderdaad. Ik krijg ook oefeningen van hem mee en probeer nu een ontstekingsremmend dieet.. het lijkt wel goed te helpen tot nu toe :) alleen vannacht in een ander bed geslapen en dan is het gelijk weer raak :+

Pistasche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:56

Manuele therapie al geprobeerd? Ik had hetzelfde en bleek een afwijking in mijn rug te hebben. De manuele therapie icm fysiotherapie heeft echt geholpen.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 10:57

Ik herken het zeker, bij mij was er nergens iets te vinden ook op MRI's niet.
Zelf ben ik toen via via bij deze therapeut terrechtgekomen http://www.vandenbroek-pijnenburg.manue ... peuten.nl/

En door deze man loop ik nu na 7jaar pijnklachten en meerdere keren voor lange perioden uit de running (gebroken rug, gekneusde rug, hernia klachten) pijn vrij rond! Hij heeft mij en meerdere mensen ontzettend goed geholpen! Zelf bleek het bij mij een probleem in het SI-gewricht te zijn!

Hepento

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:01

Ik herken dit ook, ga hiervoor naar de chiropractor. Doe wel daarnaast stabiliteitstraining.

Doe de opleiding fysiotherapie en van daaruit is gebleken dat deze klachten vaak komen door
zwakke buikspieren en korte spieren in de lage rug (instabiliteit dus). Hier werk ik nu aan en dat
samen met de chiropractie werkt echt goed bij mij.

Las trouwens laatst in de paard&sport dat dit een veel voorkomende klacht was bij ruiters/amazones.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:04

Weet wel dat lage rugpijn ook kan komen door andere kwalen,zoals de darmen,nieren,enz.
Lage rugpijn hoeft niet persé door de rug zelf te komen.
Bij mij is het slijtage van de tussenwervelschijven.Zolang ik sport is de pijn stukken minder.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:07

gohya schreef:
Weet wel dat lage rugpijn ook kan komen door andere kwalen,zoals de darmen,nieren,enz.
Lage rugpijn hoeft niet persé door de rug zelf te komen.
Bij mij is het slijtage van de tussenwervelschijven.Zolang ik sport is de pijn stukken minder.

Ja, dat klopt zeker. Ik heb dus een prachtige röntgenfoto, die de pijn wel verklaart.

Maar als ik ongesteld ben straalt de buikpijn ook enorm uit naar mijn rug. Wat dat betreft zou je misschien relatie kunnen zien met de pil? Geen idee, ik ben te weinig thuis in deze materie. Als je denkt dat het van de pil komt kun je dat toch simpel testen?
Gewoon even overleggen met je HA en er een tijdje mee stoppen?

dreamer80

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 11:09

Vragen om een MRI, hier is veel meer zichtbaar op.

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-12 17:55

Ik ga er vanuit dat je wel een goed bed/matras hebt? Erg belangrijk en een slecht matras/bed kan voor veel klachten zorgen.

Daarbij zou een goede fysiotherapeut je echt wel verder moeten kunnen helpen. Al is het alleen al door door te verwijzen naar voor jou beter helpende therapieen en/of onderzoeken.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 09:02

Thats_Me schreef:
Ik ga er vanuit dat je wel een goed bed/matras hebt? Erg belangrijk en een slecht matras/bed kan voor veel klachten zorgen.

Daarbij zou een goede fysiotherapeut je echt wel verder moeten kunnen helpen. Al is het alleen al door door te verwijzen naar voor jou beter helpende therapieen en/of onderzoeken.

Ik heb voor 3 jaar terug een nieuw matras gekocht, dit maakte geen enkel verschil voor mijn rug. Nu vindt ik het lastig wat nu een goed matras is?

Daarnaast ben ik bij een fysiotherapeut geweest ( meerdere keren) en die kraakt dan een paar keer, wat vaak helpt en daarna moet ik oefeningen doen en dan komt mijn rugpijn direct weer terug.
Dus ik weet echt niet meer wat nog zou kunnen helpen

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 09:17

Vraag om een scan bij je H.A. áls er iets mis is met je rug zien ze dat op de scan.

Amrah

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:00

Ik raad de manuele therapaut aan in de link die ik eerder heb gepost!

Eventueel ook bij je HA voor verder onderzoek vragen.

En laat je rug niet meer kraken, hier wordt hij echt niet beter van!

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:11

Heb je misschien ook last van je bekken, in combinatie met je rugpijn? Straalt het uit naar je benen en heb je nog andere klachten? Je zou eens kunnen laten testen op reuma. Sterkte!

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:21

Ik heb regelmatig last van mijn onderrug. Meestal staat dan mijn bekken niet helemaal recht en gaat het si-gewricht vastzitten. Meestal ga ik hiermee naar een osteopaat. Dat helpt wel, maar wil helaas niet zeggen dat het probleem nooit meer terugkomt.

@Vestlandhest
Kun je uitleggen wat het verband tussen bekkenklachten/lage rugpijn/uitstralen naar je benen en reuma is/kan zijn?

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:26

Vestlandhest schreef:
Heb je misschien ook last van je bekken, in combinatie met je rugpijn? Straalt het uit naar je benen en heb je nog andere klachten? Je zou eens kunnen laten testen op reuma. Sterkte!

Hier heb ik dus last van. Een gewoon zadel om te rijden is biijna niet meer te doen. Rijd nu met een Christ Iberica.
Verder heb ik ook veel last van mijn handen.

Vorige week was ik bij de ortopeet Rongen foto's was niets op te zien. Ik heb nu een door verwijzing voor de afdeling radiologie voor een MRT scan.

Ik heb het ook chronisch koud, altijd koude vingers en voeten.

Anonimo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:28

Ik heb er uiteindelijk te weinig verstand van om hier definitief iets over te kunnen zeggen, maar mijn vader heeft een vorm van reuma die Bechterev heet. Dat is reuma in de lage rug en bekken, waardoor je dus ook last krijgt in je been. Nogmaals, dit weet ik van zijn situatie, en ik word zelf op het moment ook onderzocht voor lage rugklachten. Ik hoop dat TS gewoon de oorzaak kan vinden.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 12:31

Bedankt voor de uitleg. Zal eens gaan googelen.

HBZ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-12 12:34

Ik heb nu een doorverwijzing van de HA voor de reumatoloog. Daar moet ik volgende week heen.
Dan ga ik daar ook vragen om een scan.

Maar volgens de HA voldeed ik niet aan het profiel en stuurde hij mij hier maar heen om het uit te kunnen sluiten.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:10

Ik heb zelf ook veel last van rugpijn, dit is bij mij zo'n 3 jaar geleden begonnen. Ik heb toen wel een behoorlijke klap gemaakt tijdens het paardrijden doordat ik een bok had opgevangen met m'n rug. Toen het eindelijk beter ging ben ik met paard en al onderuit gegaan en lag mijn rug onder m'n paard. Niet zo gek lijkt mij dus, maar 3 jaar lang elke dag vond ik toch wel raar.. Ook fysio gehad maar niets hielp, ik zou het dus echt niet weten, verder ben ik ook niet aan de pil! Ga de tips hier even doorlezen.

SAKKIA

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 14:15

Ik heb ook vaak last van lage rugpijn :j
Meestal is het de aanhechting waar ik last van heb. Ben er ook mee bij de HA geweest en hij bevestigd dit, zo ook de fysio. Het is gewoon iets wat bij mij hoort tegenwoordig. Heb snel last van spieraanhechtingen in mijn lijf, die tussen mijn ribben zijn het meest vervelend. Maar goed het is een erfenisje van mijn moeder want die heeft precies hetzelfde :j
Sporten helpt mij goed trouwens :j Hoewel het soms ook echt wel even doorbijten is.

FloortjeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:11

Ik meld me ook! Sinds ik 2 zomers terug door mn rug ben gegaan, blijft de pijn terug komen.
Weet ik veel hoeveel behandelingen bij de fysio gehad maar het helpt totaal niet! Dus nu op slechte dagen maar aan de diclofenac

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-12 23:25

Ik meld me ook, lig momenteel op de bank en kan wel janken van de pijn..

Ben 10 jaar geleden van het paard gevallen en m'n ouders hebben indertijd het weggewuifd onder het mom van 'je stuitje zal wel gekneusd zijn'.
Achteraf bleek dat niet het stuitje te zijn geweest, maar wat het nu wel is..
Heb er een tijd voor bij de fysio gelopen maar die kon er de vinger niet op leggen, kreeg van die domme oefeningen om buikspieren te trainen.
Vervolgens 3 keer gekraakt door sportmasseur en dat was hemels, een verlichting.. maar hij hield er mee op.. Dus een poos geen behandeling gehad. Al die tijd wel last blijven houden.
Ben een paar weken geleden beginnen met beweging op muziek 2 x per week, toen gingen we buikspieroefeningen doen en sindsdien is het goed mis.

Vorige week bij de huisarts geweest en blijkbaar ben ik heel erg scheef in m'n bekken, heupen en m'n onderste ruggenwervel is verschoven.
Nu starten met een intensief traject bij de orthomanueel therapeut en die vat het heel serieus op. Hij gaat proberen m'n bekken en heupen recht te zetten en de ruggenwervel te corrigeren.
Maar omdat er nooit een foto gemaakt is wil hij het zekere voor het onzekere nemen als er binnen een paar weken nog geen vooruitgang is. Moet nu elke dag een halfuur gaan wandelen maar dat is niet verantwoord in deze omgeving, dus ik zit te kijken voor een loopband. Dure krengen zeg..
De therapeut heeft gisteren m'n bekken recht proberen te zetten door middel van stuwing rond mijn middel en dat voelde niet ongemakkelijk, maar sinds gisterenavond flinke pijnen. Baal er vreselijk van.

Tjaldur

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 11:06

Ik heb hier ook last van, hetzelfde probleem: HA schrijft diclofenac voor en fysio. Door de dyclofenac wordt de pijn een stuk minder, maar zodra ik ermee stop is het gewoon weer terug. Ik krijg hier enorme darm-problemen van. Fysio is alleen maar pijnlijk op het moment zelf en ik merk 0% verbetering. Teruggeweest bij de HA en die raadt aan gewoon door te gaan met de fysio, omdat dit misschien effect zal hebben op de langere termijn. Verder heb ik idd ook laten testen op Bechterev, maar hier kwam niks uit.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-12 13:04

Oeh, ik ken het probleem helaas ook... Maakt niet uit of ik een poosje heb gezeten, gelegen of simpelweg gestaan: ik verga af en toe van de pijn in mijn onderrug. Loop dan net als een oud wijf door het huis en na een pas of wat trekt het weer weg. Het maakt ook niet uit of ik op de bank, een stoel, de bok of op de grond heb gezeten. Tot nu toe heb ik het gewoon geaccepteerd en probeer ermee te leven, maar als er iets tegen te doen zou zijn, dan hou ik me aanbevolen om het te proberen. Er zijn twee wervels in mijn onderrug aan elkaar vast gegroeid, dus kraken is sowieso geen oplossing voor mij (weet ik van mijn vroegere therapeut). Ook heb ik een heel holle onderrug, wat helaas door oefeningen niet verminderd.