Borstverkleining ja of nee ?? ik weet het niet ....

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

shettie1978

Borstverkleining ja of nee ?? ik weet het niet ....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 11:43

Ik loop al een tijdje met nek en rugklachten, aantal keer bij de huisarts geweest, doorgestuurd naar de fysio en noem maar op.
Geen verklaring voor de pijn te vinden.
Nou heb ik sinds 2 weken echt pijn in mijn borsten, dus ik weer naar de huisarts.
Nagekeken en gevoeld, niks raars te vinden.
Toen kwam het ter sprake dat mijn borsten best zwaar zijn en dat ik daarom waarschijnlijk die pijn in mijn nek en bovenrug heb. Nou hebben we het over een borstverkleining gehad, maar ik weet niet zo goed wat ik moet, ik wil heel graag van de pijn af, maar ik begreep ook dat je dan een aantal weken niks zwaars mag doen en daar zie ik toch ook wel erg tegenop.
Mijn beessies moeten ook verzorgd worden en dat kan ik echt niet allemaal aan mijn man overlaten.
Wat moet je nou he ??
Let wel dit is niet iets van de laatste weken, maar speelt al een jaar of 2

ZusJacobs

Re: Borstverkleining ja of nee ?? ik weet het niet ....

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 11:45

Een goede kennis van mij heeft het niet zo lang geleden ook laten doen en zij is er erg blij mee! Had ook veel last van haar rug. De eerste week a twee kun je zelfs niet auto rijden en veel dingen zijn lastig, dus als je het doet zou ik zorgen dat je voor een maand wat hulp bij hebt? Misschien een buurkindje of verzorger?

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 11:59

dat autorijden vind ik niet zo heel erg, mijn dieren staan op fietsafstand (bij mijn oom op de boerderij) maar de verzorging van mijn dieren overlaten aan een ander vind ik wel vervelend, mijn shet is een beetje een probleemgevalletje en die laat ik liever niet aan een ander over.
Dan zal ik misschien wel een zeikerd zijn, maar dat is nou eenmaal zo.
Kijk ik begrijp dat ik niet gelijk met emmers kan sjouwen en uitmesten, maar gewoon lichte dingetjes kan toch wel ??

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:08

Dat weet ik niet, ik denk niet dat je het moet onderschatten. Zitten was al lastig voor haar, alles trekt op het begin en je hebt toch flinke littekens die goed pijnlijk kunnen zijn..

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:11

ik zou die weken even toch afzien en voor je eigen gezondheid gaan. dadelijk worden de klachten erger en kun je alsnog niet naar je paardjes ben je nog verder van huis

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:18

Wat versta je onder lichte dingen?
De eerste week na mijn bvk kon ik niks lang doen. Ik switchte geregeld van bed naar stoel en van pc naar tv om de tijd door te komen. Na een week of twee kon ik weer langzaamaan auto rijden, fietsen kwam later pas!
Het zijn behoorlijk grote wonden en die hebben de eerste weken echt de tijd nodig om een begin te maken met de genezing. Daarna kan je rustig aan op gaan bouwen. Met name het punt waar de wonden bij elkaar komen blijft lang zwak.

Ik kan je alleen maar aanraden om het wel te doen, maar neem de tijd om te genezen.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:23

Er is een centraal topic over BVK.
Daar staat veel info en ervaringen in. (Zit op telefoon, zal vanmiddag ff link sturen als niet ieman het al gedaan heeft)

Ik heb het ook vorig jaar laten doen en nooit een moment spijt gehad. Zoveel minder pijn in nek/schouders en rug. En sporten kan weer lekker, en durf weer met een tshirt over straat te lopen of in je bikini op't strand.

Ik mocht 8 weken niet paardrijden, maar na 5 weken zat ik er weer op. (Vond 5 weken vakantie/amper rijden zat) Je moet het ook zelf aanvoelen. En niet te licht denken.. Het is een flinke ingreep.
Pijn amper/niet gehad. 1ste 2 weken wel voorzichtig met je armen, daarna kan je meer doen. Maar oppassen met zwaar tillen.
Douchen bijv hielp mn ma met haar wassen en aankleden (tip: knoopjes blousjes haha).

Als medisch is word ook vergoed vanaf cup E dacht ik.
Maar het is echt een verademing, en je ziet het eigs nog amper, valt een ander iig niet op. Je voelt het wel iets maar ze doen het echt netjes.

Anders eens naar plastisch chirurg gesprek erover, die kan je alles vertellen en goed informeren.
Laatst bijgewerkt door MelanieB op 15-11-12 12:26, in het totaal 1 keer bewerkt

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 12:26

onderschatten doe ik het zeker niet, vandaar dat ik zo heel erg twijfel.
en dan zal je mss denken dat iemand anders de dieren wel een paar weken kan verzorgen, maar ik ben een keer 2 weken op vakantie geweest en je wil niet weten hoe ik ze aantrof toen ik thuiskwam, dat doe ik dus nooooooit meer, 1 pony heb ik toen in moeten laten slapen vanwege hoefbevangenheid
en als ik zeker weet dat er een ouder en verantwoordelijk iemand ze kan verzorgen vind ik het anders, maar mijn oom heeft er ook geen verstand van zeg maar

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 12:30

paardrijden doe ik niet meer, ik heb mijn dieren gewoon voor de hobby,ik fiets wel veel.
kijk ik geloof echt wel dat als ik aan mijn tante vraag of ze wil voeren dan doet ze dat echt wel, maar dan moet ik het wel klaarzetten anders geeft ze teveel en tsja uitmesten en wandelen wil ik toch niet aan haar overlaten, ze heeft het zelf druk zat op de boerderij

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:31

Dat het een keer is mis gegaan met de oppas betekent niet dat het altijd mis zal gaan, natuurlijk neem je een risico. Maar als je zorgt da je hulp hebt betekent het niet dat je ze 4 weken uit handen geeft. Je kunt nog steeds elke week een paar keer langs komen om te zien hoe alles gaat e.d. En als je nu al zorgt dat je een verzorger hebt leer je ze ook alvast kennen. Ik zou het echt overwegen hoor, dan heb je straks geen last meer van je rug en borsten en zijn je paarden in goede handen.

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:37

Als je iemand hebt die je regelmatig naar je paardjes kan brengen dan kan je toch zelf toezicht houden?

Ik denk dat je er rekening mee moet houden dat je de eerste twee weken niet zelf naar de paarden kan komen en dus een chauffeur nodig hebt en dat je de weken erna hulp nodig zal hebben bij het klaarzetten en voeren omdat dat nog te zwaar is.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 12:42

ja ik denk dat ik toch maar moet leren om de regie uit handen te geven en net wat je zegt als ik vraag of mijn man het doet dan kan ik zelf mee :j

Grooming_Mom

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 12:46

Niemand is onmisbaar zeggen ze toch altijd ?
Dat geld ook voor jou alleen is er dan nog de kunst van het loslaten ( gelukkig ben ik daar zelf heeeel goed in ahum ahum ) .
Misschien is niet alles volgens jou maatstaven gedaan maar het komt wel goed hoor .
Denk even aan jezelf en aan de fijne tijd die zal komen zonder alle klachten die je aangeeft .
suc6 !

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 13:01

nee dat klopt, niemand is onmisbaar, maar zelf heb je wel dat gevoel, hihi
maar ja ik ga dan ook iedere dag 's ochtends vroeg voor mijn werk (6 uur) en 's avonds na mijn werk mijn beessies voeren en ik zou het absoluut niet willen missen eigenlijk, stom he

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:14

Wat zijn die paar weken op de rest van je leven pijnvrij?
De eerste week kun je misschien niet mee,maar daarna kun je gerust toezicht gaan houden.
Kies voor jezelf,dan kun je daarna beter voor je dieren zorgen.

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 13:41

ja je hebt wel gelijk, ik zet mijn dieren altijd boven mezelf, maar veel langer ga ik het zo ook niet volhouden denk ik, de paracetamolletjes gaan wel hard zo :)
en weet je wat het is, de ene dag gaat het beter als de andere en dan denk je, ach het zal wel

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 13:56

even grof gezegt wat jij nodig hebt is een paar schoppen onder je kont. hop denk aan jezelf en voor je het weet kun je weer zonder rug/nekklachten naar je paarden toe. en weet niet wat het inhoud hoor zo n operatie maar mischien dat je met degene die je paarden zou gaan doen mee kunt rijden en mee kan kijken en observeren

Tuedelue

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:26

DOENDOEN DOEN!!

Ik ben zelf nu bijna 21 en heb het 2 jaar geleden laten doen. Wat een opluchting!
Het is best een zware operatie die je niet mag onderschatten, maar het is het waard.
Je mag daarna 6 weken geen zware arbeid verrichten, niet sporten, niet fietsen, opletten met infectiegevaar etc.
Maar daarna mag je weer langzaam opbouwen. Je zult ook merken dat je de eerste weken zowiezo niets kan doen ookal zou je willen. Het is gewoon een hele zware ingreep en dan merk je pas bij hoeveel dingen je je borstspieren gebruikt.

Voor meer info of de ingreep zelf mag je me gerust pben

Papegara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:28

Mijn moeder heeft het afgelopen zomer ook gedaan, heeft ze geen minuut spijt van! Mijn moeder is echt een werkpaard en keek ook op tegen die weken rust. Misschien iemand zoeken om de diertjes te verzorgen?

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:34

Een vriendinnetje van mij heeft het ook laten doen.
Is heel tevreden over het resultaat, vind de littekens wel jammer (achteraf gezien).
Je krijgt (zij dan) een omgekeerde T op de borst (dus vanaf de tepel een streep naar beneden, en daar dan een streep onder).

Dorus

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:38

Een anker is het zelfs, er zit ook een litteken rond de tepel, omdat die over het algemeen naar boven verplaatst moet worden. De meest gebruikte methode heet daarom ook de anker methode.
Bij een minder ingrijpende verkleining is het ook mogelijk het litteken onder de borst achterwege te laten. Deze methode heet de le jour methode, maar is ook wel bekend onder de sleutelgat methode.
Bij mij hebben ze een combinatie van beide methodes toegepast, de sleutelgatmethode met een half litteken naar buiten (dus een kwart van wat er bij de ankermethode onder je borst zit).

Edit: het algemene topic:
[MW] Borstverkleining 3

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-11-12 14:40

dan moet mijn man ook maar vrijnemen :j , als het echt zo is dat je bijna niks kan, jeetje, daar zie ik echt tegen op
ik had al wel gehoord dat het een zware ingreep is, maar dat het zo erg zou zijn......
en inderdaad je moet op een gegeven moment de stap durven zetten en dat moment moet bij mij nog komen, ik weet dat het moet maar ik durf ook gewoon niet

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:42

Wat is een kleine periode niets kunnen doen op een mensenleven plezier van de operatie? :)

(Elke dag paracetamol nemen kan een hele nare bijwerking hebben; medicijn afhankelijke hoofdpijn. Dus wees daar wel verdacht op! )

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:43

TS, als je nu actief gaat zoeken naar iemand in de buurt die je voor deze periode kan helpen (welke regio hebben we het over trouwens?) dan heb je wat tijd om die persoon in te werken, voordat je onder het mes gaat? Misschien stelt dat je even gerust.

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-11-12 14:45

Ken meer dan 1 personen die dezelfde instelling had, maar ik moet werken of mijn dieren verzorgen, dus laat me niet helpen.
In deze gevallen dan iets ingrijpender (kanker) maar ik ben van mening dat je gezondheid áltijd voorgaat!
Zoals vuurneon zegt, je bent misschien even uit de running, maar je zult de rest van je leven je beter voelen.