Yoga - meer 'Yogini's' & ervaringen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boemklatsch

Yoga - meer 'Yogini's' & ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 12:35

Hallo!

Ben gisteren voor het eerst naar yoga geweest, ik heb nogal moeite met focussen & ontspannen waardoor dit me werd aangeraden. Ook vind ik het fysieke aspect hiervan zeer uitdagend. Aangezien ik zelf vrijwel niet spiritueel oid ben, zag ik wel wat op tegen het beeld wat ik er van had: zweverig, maar dit viel me alles mee! Nu ben ik wel benieuwd naar meer ervaringen over yoga, merken jullie zowel mentaal als fysiek veel verschil? Ik vond de workout nl. toch best pittig, en ook mentaal had ik wel het idee dat ik dingen heb kunnen loslaten (ik was nog steeds veel aan het denken, maar niet meer over de grote/stressvolle dingen die me dagelijks bezig kunnen houden).

Ben benieuwd!

Depende

Re: Yoga - meer 'Yogini's' & ervaringen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 12:40

Dat zweverige beeld had ik in eerste instantie ook van Yoga en ik zag ook erg op tegen de verplichte workshop op school, maar het was echt zo fijn dat ik er toen destijds direct een cursus achteraan heb geplakt. Het is inderdaad een flink inspannend, nu ben ik van mijzelf ook niet heel erg flexibel :P

Nu heb ik al een tijdje geen groepsles meer gevolgd en thuis laat ik het te makkelijk versloffen. Moet maar weer eens op zoek :j

Boemklatsch

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-12 12:57

Ik zag er inderdaad gisteren ontzettend tegen op, ik heb onderweg op de fiets 3 punten gehad waarop ik wilde afhaken (terhoogte van vriendlief, klasgenoot en daar voor de deur nog :') ) maar achteraf wel blij dat ik heb doorgezet!

arabella2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 13:52

goed dat je hebt door gezet !!
ik ben nu sinds 3 maanden ofzo bezig met yoga. Ik ben ermee begonnen omdat het een rustige manier is om je spieren te gebruiken en ik daardoor niet te snel over mijn grens heen ga.
Ik merk nu sinds 2 weken dat alle oefeningen een stuk beter gaan, wel blijf ik altijd de ademhalingoefeningen moeilijk vinden. Maar dat heb ik ook tijdens mijn werk (met de microscoop werken en dan dus de hele tijd de adem inhouden ). Maar het gaat met de tijd beter.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 15:13

Even een stipje ter herinnering, bok nu mobiel en dan is uitgebreid reageren niet handig. Later vandaag post ik mijn ervaringen met yoga! :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-12 17:57

Zo, dan hier mijn ervaringen.

Ruim 2,5 jaar geleden stopte ik met intensief dansen. Ik wilde toen wel iets blijven doen, zonder prestatiedruk en vooral iets 'lekkers' wat ik samen met mijn moeder kon gaan doen. We hebben toen samen een proefles bodybalance (combinatie van tai chi, yoga en pilates) gedaan en sindsdien ben ik verkocht!
Bodybalance is een heerlijke manier om 'in shape' te blijven en daarnaast te ontspannen, iets wat ik wel kan gebruiken.

Mijn interesse in yoga is daarna alleen maar gegroeid. Ik ben erover gaan lezen (tip: yoga magazine), heb al gauw een eigen mat aangeschaft en sindsdien doe ik ook thuis yoga. Mijn voorkeur gaat uit naar Hatha Yoga, dit voelt voor mij het prettigste. Ik kies een serie op gevoel en waar ik behoefte aan heb. Zit ik vast in mijn rug dan doe ik een rugserie, aangevuld met twists. Als ik thuiskom na een drukke werkdag, dan kies ik een serie om te ontspannen en dat geeft vaak weer ook veel energie! Yogaseries haal ik overal vandaan, uit tijdschriften, van yoga-online.nl, internet... Ik print of kopieer de series en verzamel ze in een map zodat ik niet afhankelijk ben van mijn laptop. Daarnaast zorg ik voor een prettige sfeer in mijn kamer: een paar schemerlampjes aan, geurkaarsje, gordijnen dicht en het raam op een kiertje voor frisse lucht. Soms doe ik maar een kwartiertje de zonnegroet, soms ben ik ineens een uur verder. Ik vind het verslavend lekker en leuk :D.

Ben nog op zoek naar een goede yogaschool in de omgeving maar het is óf ver rijden, heel duur of het valt op een dagdeel dat ik niet kan. Dus voorlopig hou ik de combinatie van bodybalance en thuisyoga aan :).

Als je Instagram hebt is het ook heel leuk om te zoeken op 'yoga', 'iloveyoga' of 'yogachallenge' (alhoewel ik van mening ben dat je yoga voor jezelf doet en het geen wedstrijd moet zijn). Dat levert mij vaak heel veel inspiratie op! Daarnaast ben ik fan van Rachel Brathen (http://www.rachelbrathen.com), die doet echt de moeilijkste hand- of hoofdstanden met gemak :wow:. Ooit......

EvelijnS

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 10:09

Ik ben sinds kort ook bezig met yoga. Mijn psycholoog raadde me aan om meer te ontspannen, omdat ik niet echt weet wat dat is. :+ Mediteren doe ik wel, maar ik zie ook heel vaak yoga langskomen en dat leek me ook wel wat.
Een tijdje geleden ben ik begonnen op zo'n campingmatje, heel rustig aan wat makkelijke oefeningen doen voor mezelf. Dat voelde heel prettig, maar het matje was heel vervelend dus ik heb het niet volgehouden.
Nu kreeg ik van het weekend een matje van mijn zus(was nog een verjaardagscadeautje) en dat werkt echt veel prettiger!
Ik ben nu elke dag wat oefeningen aan het doen, het is echt heel fijn, al vind ik het wel heel moeilijk om naar mijn lichaam te luisteren en geduld te hebben. Uitstekende uitdaging dus. :D

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-12 12:06

Ik ben sinds ruim een half jaar wekelijks aanwezig bij een Yoga les...... aangezien ik in een hele nare situatie zit zocht ik ontspanning en dit heb ik daar wel gevonden.

Vanaf vandaag ga ik er ook Qi Gong bij volgen. Dus op vrijdagavond lekker 1 1/4 uur Qi Gong en op zaterdagmorgen 1 1/4 uur Yoga. Tai Chi vind ik ook waanzinnig gaaf om te doen alleen hier in mijn woonplaats zijn daar geen mogelijkheden toe

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 15:56

Mizoan, wat houdt Qi Gong in? :)

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 16:22

Jaa heerlijk yoga, mijn ervaring is dat je je er echt fijner van gaat voelen.:D
Ik ben er 2 jaar terug aan begonnen om mijn rug en buik spieren sterker te maken en het werkt.Ga bijna niet meer door mijn rug! En rijd af en toe weer paard *\o/*
De ademhalingsoefeningen heb ik in het begin wel even aan moeten wennen.
Ik vond ze vooral grappig met dat gesnuif en ge ohm.
Inmiddels vind ik dit gedeelte van de les ook fijn en ontspannend.
De work outs zijn idd vaak pittig maar dat vind ik juist fijn en het maakt mijn hoofd lekker leeg.
Elke week heb ik les en haal inmiddels ook series van youtube en lees yoga magazine.Nog een verslaafde dus :)

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 17:32

Ik doe al een aardige tijd aan yoga en merkte al vrij in het begin de positieve effecten die het heeft op mijn gesteldheid, zowel lichamelijk als mentaal. :j

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:28

Ik doe het veel te weinig, het is zo heerlijk! Dit topic herinnert me er weer even aan, goed zo.

In een periode dat het niet zo lekker ging ben ik gestart en deed ik het meerdere keren per week. Het heeft me echt geholpen, idd zowel fysiek als mentaal.

Ook admehalingsoefeningen, mediteren en mantra's zingen zijn erg fijn.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:44

Mantra's zingen heb ik nog nooit gedaan. Ik wil het wel proberen maar geen idee wat en hoe :')

Jiwa

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 18:57

Paulien, ik kan je er wel een aantal sturen als je het interessant vindt?

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:00

Graag!

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:00

Bij ons kan het op de yogaschool. Dus met een groepje, en eigenaar er met gitaar bij! Was ook echt even een stap voor me om erheen te gaan maar het was heerlijk. :D

Swah

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 19:01

Ik ga gelijk een DVD-tje erin gooien en een setje doen, heb het nodig!

PatriciaB

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:24

Bij ons zijn ook aparte mantra avonden.
Worden meestal cd,s gebruikt van snatam kaur en deva premal en miten.
Staat ook veel van op YouTube.
Heel andere muziek dan ik normaal luister,ik ben 2 keer op zo,n avondje geweest en vond het leuk en ontspannend.

Eskimo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:28

Door dit topic word ik ook wel geinteresseerd in yoga. Misschien als ik terug in Nederland ben eens kijken naar lessen. Lees voorlopig hier even mee.

Mizoan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:40

Plien91 schreef:
Mizoan, wat houdt Qi Gong in? :)

Uhm het is een beetje imo een tussenstap tussen Yoga en Tai Chi.
Het werkt met energieën e.d.

Ben een tijd geleden bij een proefles geweest en ik dacht dat ik in mijn broek pieste van het lachen doordat medecursisten zo ontspannen waren en voorwaartse impulsen ervoor zorgden dat ze in trance gingen bewegen. Dus dat vond ik helemaal niets :n maar daarna wel 2 dagen voluit gejankt.
Bij de huidige Qi Gong heb je dar dus niet mee te maken, afgelopen vrijdag een loop geoefend en met ballen gewerkt.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 09:44

Ik lees dit topic ook even mee. Yoga lijkt me erg interessant maar ik heb er zelf nog geen enkele ervaring mee.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-12-12 16:10

Even een schopje in dit topic!

Afgelopen donderdag heb ik een yogales gevolgd bij Jan Kuipers. Wat een fantastische en inspirerende man!
We begonnen de les die 1,5 u duurde met een ademhalingsoefening, meditatie, toen houdingen en daarna de ontspanning.
In de sportzaal waar ik normaal bodybalance doe, had hij drie tafeltjes met boeddha's en kaarsjes neergezet. Onze matjes moesten ongeveer tegen elkaar aanliggen zodat we op één lange rij zaten. Was in het begin even gek want iedereen is normaal erg gesteld op wat ruimte om zich heen. Maar het was juist hartstikke leuk en je maakte veel sneller contact met je buuf :))
Houdingen waren heel fijn en het was, anders dan bij de BB, niet gericht op de perfecte uitvoering en 'hoe ver kan je gaan?' maar op bewustwording en waarneming wat er gebeurde met je lijf.

Bij alles wat hij zei kon ik alleen maar 'jaaaaaa' denken.
"En nu begint je lijf zich af te vragen: wat is hier nou de zin van? en dan gaan je benen trillen en.." "jaaaaa....."
Maar ook bij de ontspanning, wat hij vertelde over je ademhaling en geluk...Heel fijn en bijzonder. Mocht je de kans hebben om eens een les bij hem te volgen: zeker doen! Ik ga de volgende keer in ieder geval weer :D.

Chans

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:15

Ik kom hier ook even binnenvallen :) ik doe ook al jaren aan yoga en ben ondertussen ook bij een yoga studio aan poweryoga begonnen. Ik vind het echt heerlijk en mis het echt als ik een keer niet kan.

Zowel fysiek als mentaal is het een verademing om te doen en in mijn ervaring is het niet alleen ontspannend maar kom je jezelf (mentaal) ook een keer tegen en kun je dingen gaan loslaten/verwerken en het is daarbij ook helemaal niet raar als je (of iemand in je les) tijdens een practice of meditatie in huilen uitbarst. Dat hoort erbij en is alleen maar goed :)

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 17:42

Ik vind yoga ook verre van 'zweverig' (zoals veel mensen denken). Je komt juist heel dicht bij jezelf en dingen die ik bij mezelf observeer in de les kan ik ook weer spiegelen aan hoe ik ben in mijn dagelijks leven!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-12 18:01

Ik geef zelf een aantal uur per week yoga.
Het is niet zweverig, wel ontspannend.

Maar je hebt ook zweverige "yoga goeroe's" die vinden dat je alleen yoga moet doen om in contact te komen met je innerlijk of juist om je seks leven te verbeteren.

Zelf geef ik alleen yoga als lichaamsbeweging / ontspanning en zoek er dus ook niets meer achter.