Ik trek me altijd alles van iedereen persoonlijk aan, tips?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fientje80

Ik trek me altijd alles van iedereen persoonlijk aan, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 21:28

Lieve allemaal,
Omdat ik er ondertussen al een tijdje mee zit en ik er niet echt vanaf kom vraag ik jullie tips. Ik trek me altijd alle opmerkingen persoonlijk aan die iemand maakt. Het hoeft maar een heel klein beetje (vaak zelfs onbedoeld) kortaf oid te zijn en ik zit er direct mee. Die opmerking blijft dan maar in m'n hoofd dwalen en ik kan er soms zelfs hele nachten niet van slapen. Ik weet ook wel dat degene die het dan gezegd heeft, waarschijnlijk al lang vergeten is dat ie die opmerking ooit gemaakt heeft, maar ik kan het echt niet loslaten. Ik ben altijd bang dat diegene boos op me is, me niet mag oid.. Ik heb het er al eens met mijn moeder over gehad, en ik heb het van mijn vader. Het komt dus niet uit het niets :')
Heeft iemand tips? Ik wil er wel graag vanaf, of op een of andere manier er voor zorgen dat ik er wat minder mee zit.
Alvast bedankt!

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:30

Op jouw leeftijd had ik dat ook wel; maar met ouder worden kon ik ook alles veel beter in perspectief plaatsen. Ik heb het nu amper nog.

Mijn schoonzus heeft dit nog wel sterk en als ik een opmerking maak zeg ik ook altijd; het gaat mij niet om jou als persoon, want ik vind je leuk. Maar ik maak nu een opmerking over je gedrag en dat staat los van jouw persoonlijkheid. Gewoon om haar te helpen om het ook in perspectief te zien.

Bedenk dat ook; je wordt aangesproken op je gedrag, je actie. Dat moet je eigenlijk los leren zien van je persoonlijkheid, want daar wordt dan niets over gezegd immers. Enne denk bij jezelf als; liever dat jij het tegen mij zegt, dan iemand met verstand :Y)

Maar ik denk eerlijk gezegd ook wel dat dit echt iets is dat bij de puberteit hoort; hormonen, onzekerheid.
(Al blijven er ook volwassenen natuurlijk rondlopen met dit probleem, maar bij de meeste wordt het minder met volwassen worden.)
Laatst bijgewerkt door vuurneon op 03-11-12 21:35, in het totaal 5 keer bewerkt

_nvds

Re: Ik trek me altijd alles van iedereen persoonlijk aan, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:31

Ik heb dat ook heel erg ...Ik volg even het bericht :)

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:31

Hoi TS,

Ik herken je verhaal wel. Heb er zelf ook last van.

Wat helpt is vragen aan jezelf stellen. Zou diegene dat tegen je zeggen? Kent diegene je goed genoeg om zo over je te kunnen oordelen? Zou het werkelijk zo bedoelt zijn?

De opmerking stapje voor stapje ontleden. Dat werkt voor mij wel. :j

dancer_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:33

Heb het ook heel erg, kun je eigenlijk niks aan doen: ik probeer altijd mezelf wel toe te spreken maar mijn gevoel zet toch altijd door, en kan mijn hersens niet uitschakelen, lastig.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 21:38

dancer_ schreef:
Heb het ook heel erg, kun je eigenlijk niks aan doen: ik probeer altijd mezelf wel toe te spreken maar mijn gevoel zet toch altijd door, en kan mijn hersens niet uitschakelen, lastig.

Nou precies... En je denkt er toch elke keer weer aan.. Gelukkig ben ik dus niet de enige zo te lezen, dat stelt me toch enigszins gerust! :)

justdieselJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:40

Ik ben al lang uit de puberteit maar heb dat ook nog steeds helaas.....
Ik schrijf expres helaas omdat het mij erg belemmerd in mijn dagelijkse leven.
Het is wel wat minder geworden in de loop der jaren maar wel erg genoeg om er last van te hebben.

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 21:43

ts herkenbaar

ik heb dat ook heel erg hoor
je moet echt jezelf aanleren dat niet iedereen het zo bot bedoelt

bij mij komt het doordat ik PDD-NOS heb en daardoor begrijp ik mensen soms niet zo goed :o

pff moeilijk om dit van mezelf te zeggen :o

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:01

little_birdy schreef:
ts herkenbaar

ik heb dat ook heel erg hoor
je moet echt jezelf aanleren dat niet iedereen het zo bot bedoelt

bij mij komt het doordat ik PDD-NOS heb en daardoor begrijp ik mensen soms niet zo goed :o

pff moeilijk om dit van mezelf te zeggen :o

Heel dapper dat je het dan toch gedaan hebt!! :) bij jou gaat het nu wel stapje voor stapje beter? Wat doe je er precies voor je zelf aan?? :)

little_birdy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:02

ja het gaat wel steeds iets beter ja !
nou ja gewoon denken boeiend
of vragen of iemand het zo bot bedoeld dat kan ook helpen !

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:09

Dapper little_birdy! Dit is ook al een stap :)

Ik heb het ook best erg gehad en soms nog steeds wel, maar het is inderdaad de kunst om het los van jezelf te zien en het los te laten.
Vaak heeft het er mee te maken dat je wat onzeker bent over jezelf en bang bent wat anderen van je denken. Op het moment dat je al wat meer zelfvertrouwen hebt, maakt het je ook al minder uit wat je medemens over jou denkt en zal dat loslaten en relativeren veel makkelijker gaan.
In sommige periodes zal dit dus moeilijker gaan, maar ieder voor zich is een mooi mens dus nu jezelf nog zover krijgen dat je er zelf ook helemaal achter staat :D dit heeft tijd nodig, maar komt goed!

Mensen die een bepaalde opmerking maken bedoelen het vrijwel nooit zo, vragen hoe het zit werkt vaak al goed :) Vaak heeft die persoon het niet eens door of is die blij dat hij/zij er even aan herinnerd wordt.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:11

Ik had dat vroeger ook, maar kan het nu meestal naast me neerleggen. Voor mij helpt het heel erg om te bedenken wie het zegt. Is het iemand die dichtbij me staat? Mijn vriend, directe familie, goede vriend of vriendin? Dan kun je er vaak vanuit gaan dat iemand het alleen maar goed bedoelt, diegene is niet voor niets close met je en heeft dus het beste met je voor. Soms kan iets er bot uit komen maar is dat uit frustratie/bezorgdheid/verdriet om jouw situatie en willen ze dus juist het beste voor je. Is het een kennis of iemand die verder van je af staat, dan zou ik me er echt niet druk om maken, diegene staat niet voor niets verder van je af en de mening van diegene over jou doet er dus ook niet toe. Is het in een werkgerelateerde sfeer, dan vraag ik me altijd af 'heb ik alles gedaan zoals het van mij verwacht word?' Is het antwoord ja, dan vat je het waarschijnlijk verkeerd op en is er niks aan de hand. Is het antwoord nee, dan heb je misschien ergens een steekje laten vallen, kan gebeuren, excuseer je er indien nodig voor en zorg dat je de volgende beter je best doet zodat je niet zo onzeker hoeft te zijn of je baas/collega wel tevreden is.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:12

Ik heb dit ook heel erg, dus ik volg het even..
Laatst bijgewerkt door Wiwabalia op 03-11-12 22:13, in het totaal 1 keer bewerkt

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:13

lili266 schreef:
Ik had dat vroeger ook, maar kan het nu meestal naast me neerleggen. Voor mij helpt het heel erg om te bedenken wie het zegt. Is het iemand die dichtbij me staat? Mijn vriend, directe familie, goede vriend of vriendin? Dan kun je er vaak vanuit gaan dat iemand het alleen maar goed bedoelt, diegene is niet voor niets close met je en heeft dus het beste met je voor. Soms kan iets er bot uit komen maar is dat uit frustratie/bezorgdheid/verdriet om jouw situatie en willen ze dus juist het beste voor je. Is het een kennis of iemand die verder van je af staat, dan zou ik me er echt niet druk om maken, diegene staat niet voor niets verder van je af en de mening van diegene over jou doet er dus ook niet toe. Is het in een werkgerelateerde sfeer, dan vraag ik me altijd af 'heb ik alles gedaan zoals het van mij verwacht word?' Is het antwoord ja, dan vat je het waarschijnlijk verkeerd op en is er niks aan de hand. Is het antwoord nee, dan heb je misschien ergens een steekje laten vallen, kan gebeuren, excuseer je er indien nodig voor en zorg dat je de volgende beter je best doet zodat je niet zo onzeker hoeft te zijn of je baas/collega wel tevreden is.

Dit is wel een goede!

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:13

lili266 schreef:

Goede tips zeg, thanks!! :D

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:15

Ik heb het altijd met mensen die ietsje verder van me afstaan, en het zijn altijd dezelfde. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ze me iets niet gunnen. Bij ieder foutje die ik maak, reageren ze erop, dan weten ze het beter, en probeer ik iets uit te leggen dan lachen ze erom. Komt altijd naar op me over.

Het is een bepaald clubje en als de een tegen mij boe zegt, gaat er nog iemand anders dat bevestigen, kan er echt niet tegen en bij mij loopt dit vaak via facebook.

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:16

DieL_Zor schreef:

Ik heb het ook best erg gehad en soms nog steeds wel, maar het is inderdaad de kunst om het los van jezelf te zien en het los te laten.
Vaak heeft het er mee te maken dat je wat onzeker bent over jezelf en bang bent wat anderen van je denken. Op het moment dat je al wat meer zelfvertrouwen hebt, maakt het je ook al minder uit wat je medemens over jou denkt en zal dat loslaten en relativeren veel makkelijker gaan.
In sommige periodes zal dit dus moeilijker gaan, maar ieder voor zich is een mooi mens dus nu jezelf nog zover krijgen dat je er zelf ook helemaal achter staat :D dit heeft tijd nodig, maar komt goed!

Mensen die een bepaalde opmerking maken bedoelen het vrijwel nooit zo, vragen hoe het zit werkt vaak al goed :) Vaak heeft die persoon het niet eens door of is die blij dat hij/zij er even aan herinnerd wordt.

Ja klopt, maar het is zo moeilijk om dat door te laten dringen tot m'n "onderbewuste" zegmaar.. :(

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:18

xx_Kelly_xx schreef:
Ik heb het altijd met mensen die ietsje verder van me afstaan, en het zijn altijd dezelfde. Op de een of andere manier heb ik het gevoel dat ze me iets niet gunnen. Bij ieder foutje die ik maak, reageren ze erop, dan weten ze het beter, en probeer ik iets uit te leggen dan lachen ze erom. Komt altijd naar op me over.

Het is een bepaald clubje en als de een tegen mij boe zegt, gaat er nog iemand anders dat bevestigen, kan er echt niet tegen en bij mij loopt dit vaak via facebook.

Ooh heel herkenbaar! :') bij mij is dat altijd op de dierenkliniek waar ik vaak kom/stage loop/met de beesten kom. Het zijn ook altijd dezelfden en het is ALTIJD raak als ik daar ben... (naar mijn idee dan..) ik kom er dus niet zo graag meer, maar de kans bestaat dus ook wel degelijk dat ze het helemaal niet zo bedoelen!

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:22

Ik wis de (in mijn ogen) nare discussie's van Facebook altijd, want mijn Facebook pagina moet leuk blijven. :) Maar ook daar altijd weer commentaar op.

DieL_Zor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:23

fientje80 schreef:
DieL_Zor schreef:

Ja klopt, maar het is zo moeilijk om dat door te laten dringen tot m'n "onderbewuste" zegmaar.. :(

Is het ook, zeker weten. Die tips van lili266 zijn wel top, op die manier kan je het echt bedenken en even tegen jezelf vertellen dat er waarschijnlijk niks aan de hand is.

Succes allemaal :)

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:25

xx_Kelly_xx schreef:
Ik wis de (in mijn ogen) nare discussie's van Facebook altijd, want mijn Facebook pagina moet leuk blijven. :) Maar ook daar altijd weer commentaar op.

Ja maar via Facebook is zo nodig nog wel extra vervelend! Het gaat via de computer dus je kan iemand niet zien die dit schrijft en mensen durven via de computer veel meer...

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:28

Ik denk overigens dat het bij mij ook een beetje komt omdat ik op de basisschool & middelbare school altijd gigantisch gepest werd, dus trek mij dingen heel snel aan en voel me al snel ''in een hoekje gedreven'' met mensen die mij negatieve energie geven.

Ik weet dat ik fouten (mag) maken alleen als negatieve mensen een foutje bij mij gaan uitvergroten met een vergrootglas en ik weet dat ze dat bij anderen niet doen, dan kan ik daar een rottig gevoel aan over houden, zeker (zoals ik al zei) via Facebook of überhaupt via internet. Mond op mond kan ik mezelf beter verdedigen lijkt wel.

Wiwabalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:30

fientje80 schreef:
xx_Kelly_xx schreef:

Ja maar via Facebook is zo nodig nog wel extra vervelend! Het gaat via de computer dus je kan iemand niet zien die dit schrijft en mensen durven via de computer veel meer...

De mensen die mij altijd ''pakken'' via facebook die durven het ook in het echt alleen ik wil het op Facebook altijd netjes houden en blijf daarom altijd heel beschaafd, in real-life durf ik wat meer mijn mond open te trekken, heel raar want de meeste mensen hebben dat juist andersom.

Alleen het zijn altijd dezelfde en altijd ''steunen'' ze elkaar, heel naar gevoel geeft dat. En mijn foutjes worden altijd met een vergrootglas bekeken. Als ik een berichtje neerzet van: Het rijden ging goed vandaag. Hebben ze altijd weer commentaar, en dan hoeft het niet eens met het onderwerp te maken te hebben..

fientje80

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-11-12 22:34

xx_Kelly_xx schreef:
Ik denk overigens dat het bij mij ook een beetje komt omdat ik op de basisschool & middelbare school altijd gigantisch gepest werd, dus trek mij dingen heel snel aan en voel me al snel ''in een hoekje gedreven'' met mensen die mij negatieve energie geven.

Ik weet dat ik fouten (mag) maken alleen als negatieve mensen een foutje bij mij gaan uitvergroten met een vergrootglas en ik weet dat ze dat bij anderen niet doen, dan kan ik daar een rottig gevoel aan over houden, zeker (zoals ik al zei) via Facebook of überhaupt via internet. Mond op mond kan ik mezelf beter verdedigen lijkt wel.

Ai, ja kan ik me wel een beetje inbeelden, ik viel op de basisschool vaak buiten de boot, de onderbouw middelbare school ook nog wel, maar nu gaat het gelukkig beter. In het echt kan ik me ook altijd beter verweren hoor. Mensen reageren in het echt toch anders, iets minder hard vaak... Kan je die bepaald mensen niet verwijderen van Facebook oid? Hopelijk scheelt dat je dan weer nare gesprekken? In ieder geval dan via Facebook, dan moeten ze wel in real life je er een keer op aanspreken..

countrygirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-12 22:35

Wat je misschien helpt is dit: wat is wreder? Degene die de opmerking plaatste of degene die diezelfde opmerking 1000 keer in zijn/haar hoofd laat rondspoken? Goeie toch? Moet me er zelf ook aan houden hoor..
Ik weet niet of je goed bent in Engels maar kijk op YouTube eens naar de filmpjes van Byron Katie en stel jezelf diezelfde vragen: is het waar? Wie zou ik zijn zonder die gedachte (opmerking)? Draai de gedachte/opmerking om.... en betrek het op jezelf. Misschien nog niet te volgen voor je nu, maar als je de filmpjes bekijkt zal veel duidelijk worden. Ik hoop dat je er iets aan hebt.