Schouder uit de kom......wie heeft ervaring?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

aerdenhout1

Schouder uit de kom......wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 10:33

Gistermiddag met het binnenhalen van de paarden, ben ik omver gelopen.
Ik voelde direct dat het niet goed zat en hij uit de kom was geschoten. Naar het ziekenhuis natuurlijk waar hij er weer in is getrokken.
de pijn was daarna gelukkig een heel stuk minder.
Maar nu heb ik nog steeds een tintelend gevoel in mijn hand en is een stuk van mijn arm is gevoelloos.
Dat ik hem niet kan opheffen is denk ik normaal, de banden zijn neem ik aan wie opgerekt.
Hoe lang gaat zoiets duren....iemand ervaring?

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:36

Ik heb ze beide uit de kom gehad helaas.
Mijn aanpak: meteen fysio er bovenop om het los te maken.
Anders gaat die hele handel verkrampen en doet het zeer, kreeg ik last van mijn nek o.a.
Gecontroleerd bewegen en loshouden werkt het beste is mijn ervaring.

Op die manier was ik er met 2 weken zo ver dat ik het met normale beweging niet meer voelde.
Alleen met uitersten, of echt het helemaal opliften van die arm ofzo.
Maar met een week of 2 deden bij mij normale dingen geen zeer meer.
Ik heb er wel nog steeds last van, bij mij is de boel beschadigd.
Niet heel erg, maar het blijft een aandachtspuntje.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:40

Hoi ik heb er heel veel ervaring mee.. helaas..
Klopt dat je je arm even niet kunt opheffen. Even rustig aan doen.
Niet in een mitella in ieder geval.
Ik durf geen tijd te benoemen hoelang je er last van houd, dat zal verschillend zijn.
Was het de 1e keer? Meestal schiet hij dan wel weer zelf terug..
Maar heftig is het he? Beterschap :(:)
Ik ben bij een manuele fysiotherapeute. Mijn ervaring is dat een manueel fysio er veel meer mee kan.
Had daarvoor fysio maar werkte niet.
Bij manueel weten ze meer over je lichaam en ze keek naar mijn schouder en zag ze dat 1 schouder ook iets naar voren stond.
Die kraakt ze dan naar achter. Hihi is niet pijnlijk.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:43

Mijn fysio is ook manueel inderdaad.

01San

Re: Schouder uit de kom......wie heeft ervaring?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:45

Ja die zien zoveel meer he?
Ik was als eerst bij 2 'normale' fysio's en daar kreeg ik wat oefeningen en dat was het..
Maar dat werkte voor mij niet.
Daarna manueel en ik moest even gaan zitten en ze zag gelijk dat mijn schouder iets naar voren stond waardoor hij dus ook sneller uit de kom gaat.
Af en toe ga ik nog naar haar voor een check hihi vind ik zelf fijn. Als hij dan weer naar voren staat 'kraakt' zei hem weer naar achter :)

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:48

Mijn nek ging er ook zo lekker schots en scheef van staan, dus dat kon de manueel ook fixen.

01San

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 10:52

Oke, daar had ik geen last van van mijn nek..
Wel van angst.. Hij is er bij mij al heel vaak uitgeschoten..
En gewoon de angst van ik wil niet dat hij er weer uitschiet.. omdat het zoo pijnlijk is.. -O-
Vind het ook altijd moeilijk over te praten hoor net als nu ook een beetje..
Omdat ik er dan aan moet denken en die pijn weer 'voel' ..
Brrr

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 11:30

Heb ik ook hoor.
Bij mij één keer links één keer rechts.
En ik heb m beide keren zelf terug gezet. *heeft mazzel*

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-12 11:41

Ook ik had het al een keer eerder, toen schoot hij ook vanzelf terug gelukkig, maar pijn doet het wel!
Ze zeggen dat als je het eenmaal hebt gehad, dat de kans groot is dat het sneller gebeurd... getver, 2 keer vind ik wel genoeg hoor!!!

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 16:28

Hey Greet,

de kans dat het weer gebeurt neemt met de keer toe. Vandaar dat je nu echt even je rust zult moeten pakken (hoe naar dat ook is, zeker nu). Ga in ieder geval zo snel mogelijk naar een fysiotherapeut, dan sta je het snelst weer als vanouds in de stallen. Ik weet dat het niet in je karakter zit, maar doe het echt de komende tijd rustig aan (eigenlijk 2 weken zo min mogelijk belasten op wat specifieke oefeningen na). Anders blijf je er de rest van je leven last van houden en wordt de kans op herhaling alleen maar groter. Lekker even aan jezelf denken dus, wij regelen de rest. Heel veel sterkte nog even en tot zaterdag!

Liefs Sabine

PS mocht je een fysio echt niet zien zitten, wil ik je ook best wat tips en informatie geven

wishmee

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-10-12 17:39

kan het nog goed herinneren,

2 jaar terug reed ik op mijn scooter auto slaat af ziet mij niet en "boem'' ,
vervolgens voelde ik meteen een enorme pijn vriend bij mijn achterop gillen alsof die dood ging.
ik hem dus eerst verzorgen maar voor dat ik het wist kwam politie alles.
ik had tijdens ongeluk mensen achter me rijden van de ehbo.
ze bedoelde het vast goed maar vertelde haar dat ik last had van me schouder (was winter) ze wou mijn jas uitdoen. nou iedereen met een schouder luxatie weet hoeveel pijn dat doet.

er kwam maar 1 ambulance voor die vriend van mij.
ik aan de politie gevraagd of der aub voor mij ook een ambulance kon komen.
nou meegenomen vier uur lang op de eerste hulp gezeten alleen maar gehuild 5 x opnieuw fotos moeten nemen. vervolgens ct scan zagen ze pas dat die uit de kom was naar achter. stuk bot van mijn schouder kom afgeslagen. maand lang met mijn boven lichaam in het gips gezeten. wat eeen hel was dat !

nu 2 jaar later nog elke dag met bepaalde dingen last van.
mijn paardrijden gaat bijvoorbeeld niet meer zo goed, heb krachtverlies in mijn linker arm.

hebben jullie ook last van een heftig krakend geluid in je schouder bij rondbewegen ?

voorde rest inderdaad heeel veel fysio. dat is het enige wat helpt, de pest is alleen dat ze zeggen eenmaal luxeren is vaker luxeren. ( moet er niet aan denken )

sterkte !!!!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 07:37

Getsie Lorrena, dan kom ik er nog goed van af!
Dat kraken had ik al last van na de eerste keer, en het heeft heel lang geduurd voor ik weer kon darten omdat die arm kracht te kort kwam.
Gloeiende....dat ging eindelijk weer wat beter, maar kan het nu wel weer schudden voorlopig.
Nou ja, als dat alles is kan ik er mee leven hoor.
Misschien toch de paarden weg en die fietsen stalling beginnen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 07:42

Ik heb ruim een half jaar die arm niet kunnen gebruiken, moest boven schouderhoogte alles met links pakken.
Heb spuiten erin gehad, fysio , maar hielp niets.
Uiteindelijk was het de osteopaat die mij van de bewegingsbeperking af heeft geholpen.
Nu moet ik er wel bij zeggen dat er vanalles kapot was getrokken in mijn arm, mijn arm was aan de voorkant en dan de bovenkant uit de kom getrokken, en daarna werd ik aan mijn voeten (longe) nog meters over de grond gesleept, dus bij mij was er wel heel erg veel schade in de arm.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 07:46

Jeetje...wat zal jij een pijn hebben gehad! Na deze verhalen valt het bij mij nog mee.

Airborn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 07:54

Geen eigen ervaring maar mijn vader heeft al vanaf zijn jeugd dat zijn schouders uit de kom gaan. Dit ging ook steeds vaker en vaker, tot hij bv de borstcrawl met zwemmen niet meer kom doen omdat zn schouder dan uit de kom vliegt. Hij is er zelfs aan geopereerd, helaas door een incompetente arts jaren en jaren geleden dus dat heeft niets geholpen.

Maar mijn advies: doe dus écht voorzichtig aan en zorg dat je goed herstelt. Want je wil voorkomen dat je schouder zo makkelijk uit de kom raakt als die van mn vader, want zijn schouder gaat nu soms al uit de kom als hij boven zn hoofd iets kracht zet (zeker met gestrekte arm)

mieske

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 08:00

Mijn man is er aan geopereerd nadat zijn schouder door een ongeluk uit de kom kwam, daarna kwam het steeds vaker. Zelfs als hij een beker van de tafel wilde pakken.
Na de operatie een half jaar afzien :=
Helaas heeft het maar tijdelijk ( 3 jaar )geholpen, want pas geleden kwam zijn schouder weer uit de kom -O-

Zelf heb ik het ook een aantal keer gehad, na een kijk operatie in mijn schouder. Daar zijn botfragmentjes weg gehaald na trauma van vroeger. Nu is er teveel ruimte, waardoor de schouder niet goed meer "past" .
Ik deed veel oefeningen om de banden en spieren om mijn schouder heen sterk et maken om te zorgen dat het niet zomaar weer eruit plopt :')

Piera

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 14:46

Het beste is de komende tijd (minimaal 2 weken) zoveel mogelijk rust nemen met die arm, zodat het kapsel wat helaas enigszins opgerekt zal zijn nu, de tijd krijgt om te helen. Daarna is het juist taak om zo veel mogelijk spieren in de schouder te kweken, want sterke spieren houden je schouder in de kom, ook als je kapsel opgerekt is. Een fysiotherapeut kan hierbij helpen voor specifieke oefeningen, maar wanneer je iedere dag stallen mest, verwacht ik dat jouw dagelijkse beweging ook voor flinke spiervorming in je schouders zorgt.
Het is heel belangrijk om je schouder eerst rust te gunnen en daarna goed te trainen. Ik heb dat zelf helaas nooit gedaan en er behoorlijk wat last van gehad. Mijn schouder is door een op hol slaand paard voor het eerst uit de kom getrokken en in de jaren erna wel een keer of 20/30 eruit geschoten, tot meerdere malen per week. Omdat ik een eigenwijze troela ben heb ik me te laat laten opereren en bleek er erg veel kapot waardoor ik nu 9 maanden na de operatie nog steeds aan het revalideren ben..
Mijn tip is dus, neem je schouder nu even serieus, daar krijg je geen spijt van!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-10-12 15:02

Ik begrijp dat rust..nou ja ontzien..heel belangrijk is voor herstel.
Het gaat al weer beter dan gisteren. kan hem al weer wat heffen gelukkig.
Ik zal mijn best doen om zo min mogelijk te doen met die arm, maar met een verhuizing van de hele stal a.s zaterdag zal dat niet makkelijk worden.
Gelukkig heb ik een super groep mensen om me heen die nu even alles waar nemen.
Misschien morgen nog een dagje "vrij" en dan in elk geval weer naar stal.....kan ik ze achter de broek aan zitten vanaf een luie stoel!! }:) }:) }:)

Cantheon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 22:55

Oh ooh! Dat wordt hard werken donderdag... ;) Gelukkig sta ik zaterdag aan de Beeckesteijn kant, als je je niet gedraagt tape ik je gewoon vast }:)

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:05

hier ook ervaring. helaas. ik heb mijn linker schouder nu 5 keer uit de kom gehad. de 1e keer was door een dom ongelukje met zwemmen. daarna geen rust genomen en nog een aantal keren door domme kleine dingen mijn schouder uit de kom gehad. zoals was ophangen, een trekkend paard een de longe, met rijden, te snel iets van de grond pakken dan zwaarder was dan ik dacht en de hond uitlaten. de laatste maanden gaat het eigenlijk heel goed. ik heb er geen pijn meer aan en zodra ik iets doe dat mijn schouder niet aan kan dan voel ik dat nu van te voren. de 1e keer is ongeveer 2 jaar geleden.

ik raad je echt aan om rust te nemen. mijn vader heeft zijn schouder ook eens uit de kom gehad. die heeft gelijk rust genomen. een maand later was het weer helemaal goed en heeft het niet weer gehad.

Ulfeino

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-10-12 23:16

Mijn man heeft 2 keer het schouder uit de kom gehad, de 1e keer was jaren geleden in 1995 tijdens voetbal.
Het schouder lag er echt helemaal uit en het koste behoorlijk wat moeite hem er weer in te krijgen.

Hij moest zijn arm in een mitella onder de kleren dragen ook 's nachts dit om zo weinig mogelijk de spieren en banden rond het schouder te belasten en terug te laten gaan in hun oude vorm.
's Nachts onder de kleren omdat je dan niet de kans loopt dat je in je slaap je arm boven je hoofd brengt en hij er daardoor weer uitgaat.
Na 3 weken onder de kleren in de mitella boven de kleren, hij mocht er dan soms wel even uit, maar de arm hoger dan rechtvooruit strekken mocht niet.
Na totaal 6 weken met fysio alles weer soepel zien te krijgen, wat prima is gegaan.

De tweede keer (het andere schouder) was 2 jaar geleden, de artsen schreven eenzelfde wijze van genezen voor als hierboven.
Hij heeft zich er (zij het met moeite) aan gehouden, omdat hij niet het risico wilde lopen dat hij er weer uit zou gaan, want hem was heel duidelijk te verstaan gegeven dat wanneer hij er weer uit zou gaan de banden slap zouden blijven en hij er bij het minste of geringste uit zou kunnen gaan, zelfs door gewoon zijn arm boven zijn hoofd te brengen.

Mijn man is veehouder waarbij hij veel zwaar werk moet doen en veel boven zijn hoofd, beide schouders zijn goed genezen en hij heeft er niets aan overgehouden.

Zilvermoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-12 21:47

Ik heb mn schouder 4x uit de kom gehad en ben voor 3 weken terug er aan geopereerd omdat de spier gescheurd was door de meerdere luxaties en de harde klappen waarbij dit gebeurde. Volgens de arts had ik me eerder moeten opereren aangezien de spier voor 75 procent los zat.

Het is normaal dat je er op dit moment nog niks mee kunt. Je moet de schouder ook eerst rust geven voordat je weer wat probeerd te doen. De boel is binnenin goed geirriteerd. Ik ben de eerste paar keer na 2 tot 3 weken rust met fysio begonnen. De eerste keer kreeg ik er een frozen shoulder bij. Toen heeft het een half jaar geduurd voor ik weer op volle kracht was. Dat kwam ook mede door een ''fout'' in het ziekenhuis. Ze hebben me een uur laten wachten voordat deze er weer ingezet is en daardoor is er meer schade ontstaan dan eigenlijk nodig was.

K ben nu dus herstellende van een operatie. Ik hoop voor jou dat je het met fysio zo sterk kunt krijgen dat het niet weer gebeurd want deze operatie is absoluut geen pretje. Dus mijn advies: Trainen trainen trainen als de fysio het zover heeft... Vooral ook je schouderblad voor meer stabiliteit..

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 08:10

Zelf heb ik alleen ooit mijn elleboog uit de kom gehad. Dat verschil kun je nu nog steeds zien, maar ik heb er geen last meer van gehad. Mijn broer heeft zijn schouder uit de kom gehad en die heeft er na al die jaren nog dagelijks last van. Hij kan hem zelfs voor een deel nog uit de kom drukken, jekkie.... De genezing duurde bij hem aanzienlijk langer dan met mijn elleboog.

Mariska85

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-12 19:28

Ik heb mijn linkerschouder 3x uit de kom gehad (en tussendoor tientallen keren op slot gehad...). 1e x van een paard gevallen en vol op mijn schouder terecht gekomen. Naar het ziekenhuis en er weer (met veel moeite) ingezet, moest 2 weken rust (ik was eigenwijs dus zat de volgende dag weer op het paard :=
Dat heb ik geweten... een jaar erna wil ik een hoofdstel indoen en heb mijn linkerhand op de neus van mijn paard en die gooit vriendelijk zijn hoofd omhoog dus weer bingo. Toen kreeg ik al de waarschuwing 'als het nog een keer gebeurd dan krijg je een mri scan en waarschijnlijk een operatie' Weer ongeveer een jaar erna draai ik mij om en hij lag er weer uit.... Uiteindelijk wel geopereerd en de boel een aardig eind ingekort. Heb echt nergens last meer van.
Mijn advies: Neem de rust die ik niet genomen heb :')

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-12 19:33

Nu, na 2 weken kan ik hem nog steeds niet echt heffen.
Heb er totaal geen pijn aan en sta elke dag ook gewoon uit te mesten enz.
Maar het lijkt of die schouder als het ware verlamd is.
totaal geen kracht als ik hem probeer te tillen.Zodra mijn andere arm even helpt gaat het prima.
De rust die je moet nemen heb ik ook niet genomen natuurlijk. Erg lastig met een verhuizing van 24 paarden naar een andere stal. Net een week voor de overname van onze andere locatie gebeurd dit, tja als eigenares moet je dan gewoon door, alhoewel ik heel veel hulp heb gehad hoor!