Wortelkanaalbehandeling niet zoals het hoort.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Bokkiej

Wortelkanaalbehandeling niet zoals het hoort.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 18:07

Ik ben vandaag met kiespijn naar de tandarts geweest.
Wortelkanaalbehandeling dus.
De zenuwen zijn er uitgehaald, toen moesten de wortels schoongemaakt worden en dat deed veel pijn.
Toen is ze er mee gestopt en zei ze dat ze hem open liet omdat het zo enorm bloede en ze er nu niets mee kon. Het was wel erg ontstoken.
Ik vind het alleen heel raar dat hij open blijft. Heb ook totaal geen voorschriften gekregen. Kan gewoon eten en drinken, maar proberen niet te kauwen met de open kies.

Nou vraag ik mij af, zijn er mensen die weten of dit normaal is? Ik las namelijk dat een wortelkanaalbehandeling altijd dicht moet.
En hoort de zenuw juist niet meer pijn te geven dan de wortelen?

Sorry, ben beetje in paniek hier.

chocobroodje

Re: Wortelkanaalbehandeling niet zoals het hoort.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 18:18

Zit er geen noodvulling of een noodkroon? Wanneer moet je terug naar de tandarts?

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 18:59

Nee niks noodvulling of iets. Vrijdag moet ik weer terugkomen.
Maar nu het zo open en bloot is geneest er toch niks, dan komen er toch juist bacteriën bij?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:01

Als er een ontsteking onder zit, moet het kanaaltje openblijven om het vuil af te voeren ... klinkt vies, maar anders sluit je het juist op :(

mayniac_val

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 19:10

Moet openblijven ja :j Bovendien zorgt je speeksel er wel voor dat het schoon blijft en het trekt vanzelf wel dicht. Gewoon goed poetsen, flossen en spoelen.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-12 21:39

Bedankt! Ik vond het vreemd, heb nog nooit een wortelkanaalbehandeling gehad en bij de meeste mensen komt er gelijk een noodvulling in. Maar dit gebeurt dus niet als het ontstoken is.

Nou kan ik met een gerust hart slapen. Bedankt!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-12 21:40

Ikke wel, in alle vormen :)

Welterusten en beterschap met je wortel :))

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 12:53

Nou leuke tandarts heb ik. nu moet ik ineens maandag komen. dus hele tijd met ppen kies rondlopen. is dit normaal of zal ik gewoon een andere. tandarts bellen?

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:03

Wij leren dat we na een wortelkanaalbehandeling de patiënt nooit zonder vulling naar huis mogen sturen. Dit omdat je niet wilt dat er voedingsresten in het kanaal komen. De ontsteking wordt ook rustiger als je goed spoelt met een desinfecterend middel en het afsluit. Dan kun je de volgende keer alsnog verder met de wortelkanaalbehandeling.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:08

natuurlijk moet het dicht,hier in frankrijk vullen ze het kanaal met iets van kruidnagel wat ontsmettend werkt en de zenuw dood maakt.Dan dichten ze het met een noodvulling,de keer erop word het kanaal schoongemaakt met soort van ijzeren raspjes die zorgen dat er niets achterblijft van de zenuw.
Daarna een foto om te zien of het kanaal goed schoon is,ijzeren versterking erin en dichten maar.
Maar dat is frankrijk....

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:28

Hmm, nou net weer gebeld. Het moest juist open blijven. De vraag of er dan niet andere bacterien bij kunnen komen werd lekker vaag beantwoord.
Als ik er morgen last van zou krijgen moest ik naar de kaakchirurg om hem er uit te laten halen. Tuurlijk krijg ik er last van, zit toch helemaal open en er komt rotzooi tussen.
Word wel een erg fijn weekend zo.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:30

Apart, ik heb altijd noodvullingen gehad. Ook met ontstekingen (botontsteking zelfs), nooit gehoord dat ze het open laten. Maar ik ben natuurlijk geen tandarts ;)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 13:35

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 13:48

grappig, had ik net gedaan! Thanks :)

Yantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:07

Ik heb dat ook ooit gehad, als ik het goed herinner 2 weken is het open gebleven, zat een fikse ontsteking onder en hij zei dat het eerst rustig moest worden voordat hij er verder iets mee zou doen. Ik vond het ook maar raar maar ik heb er naderhand verder geen last van gehad, nu dik 3 jaar geleden..

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:11

Ze hebben besloten de kies open te houden juist omdat hij zo erg onrstoken is. Wanneer ze hem dicht zouden maken zou je na een uur al naar het plafond schieten van de pijn. Het maakt niet uit dat hij open blijft, gewoon uitkijken met eten.

Wij laten ook wel eens de kies open bij patiënten, kan makkelijk. Bij veel maken we ze inderdaad wel dicht maar aangezien de jouwe heel erg ontstoken is, is het juist vele malen beter om hem open te laten.

Geen paniek, er komen ook geen nare bacteriën in, relax. :)

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:12

Ook ik heb al een aantal wortelkanaalbehandelingen gehad , maar bij mij deden ze er dan ook een noodvulling in,maar bij mij was het niet ontstoken, misschien dat 't dan anders is?

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:14

Megamutsj schreef:
Ze hebben besloten de kies open te houden juist omdat hij zo erg onrstoken is. Wanneer ze hem dicht zouden maken zou je na een uur al naar het plafond schieten van de pijn. Het maakt niet uit dat hij open blijft, gewoon uitkijken met eten.

Wij laten ook wel eens de kies open bij patiënten, kan makkelijk. Bij veel maken we ze inderdaad wel dicht maar aangezien de jouwe heel erg ontstoken is, is het juist vele malen beter om hem open te laten.

Geen paniek, er komen ook geen nare bacteriën in, relax. :)

Kan me ook wel weer voorstellen dat ze 't dan open houden, omdat 't bij jou erg pijnlijk is kun je er beter geen druk op zetten,wat je met een noodvulling wel een beetje krijgt dan ;)

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:25

Inderdaad. Door hem dicht te maken sluiten ze de boel weer af waardoor de druk heel hoog word en je na een uur alweer aan de telefoon hangt wegens enorm veel kiespijn.

Bij anderen waarbij de kies word gesloten is de kies OOK ontstoken maar in mindere mate. :-)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:26

Megamutsj schreef:
Inderdaad. Door hem dicht te maken sluiten ze de boel weer af waardoor de druk heel hoog word en je na een uur alweer aan de telefoon hangt wegens enorm veel kiespijn.

Bij anderen waarbij de kies word gesloten is de kies OOK ontstoken maar in mindere mate. :-)

Of die voelden het gewoon niet (ik) :+ , dan zal dat het zijn. Wist niet dat ze het ook wel eens open lieten, weer wat geleerd :)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:35

Wat je wel kunt doen als je je echt zorgen maakt is bij de apotheek een fles perio-aid halen (ik weet niet of je een recept nodig hebt maar anders even je tandarts of huisarts bellen). Dat is een heel fijn mondspoel middel, ik kreeg het na mijn verstandskiezen extractie :j Het is niet scherp en prikt daardoor ook niet maar houdt wel alles goed schoon

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 15:54

chocobroodje schreef:
Wat je wel kunt doen als je je echt zorgen maakt is bij de apotheek een fles perio-aid halen (ik weet niet of je een recept nodig hebt maar anders even je tandarts of huisarts bellen). Dat is een heel fijn mondspoel middel, ik kreeg het na mijn verstandskiezen extractie :j Het is niet scherp en prikt daardoor ook niet maar houdt wel alles goed schoon

Dat spul kreeg ik ook mee vanuit het ziekenhuis ,omdat ik een puntbehandeling heb gehad, da's altijd wel goed om te gebuiken ;)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 16:00

Perio-aid kreeg ik ook bij mijn sinusbodemlift met kunstbot + implantaten.
Goed spul! Gaf alleen wel wat aanslag op m'n tanden, maar dat is tijdelijk.

Bokkiej

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-12 16:24

Mijn zus heeft bepaalde mondspoeling voor mij gehaald bij de kruidvat. iets met een P :P zo even kijken. Dankjewel Mandy voor de verheldering! Heel erg blij mee.

Megamutsj

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-12 21:07

Graag gedaan! :D zag dat jij de ts was dus nam maar even de moeite om te reageren, hihi.