Invloed paardrijden op het lichaam van hele jonge ruiters

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Invloed paardrijden op het lichaam van hele jonge ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 08:30

Toen ik klein was besloot ik al snel dat ik 'op paardrijden' wilde. Mijn moeder vond me hier echter te jong voor & vond dat ik moest wachten tot ik 9 was. Zo gezegd zo gedaan, toen ik 9 werd mocht ik gaan paardrijden. Haar motivatie was het wat groter en sterker laten worden van mijn lijf om te voorkomen dat ik rugpijn zou krijgen van het rijden.

Inmiddels begint het me op te vallen dat wachten op zo'n leeftijd helemaal niet vanzelfsprekend is. Ik zie regelmatig topics voorbij komen waar kleine kinderen (vanaf een jaar of 3) korte ritjes maken op een (eigen) pony. Maar hoe verantwoord is dit als je gaat kijken naar de gevolgen voor het menselijk lichaam?
Zelf geef ik les aan een meisje van 6 op een Welshje. Het meisje is groot voor haar leeftijd & dit gaat ook goed. Een vriendinnetje van haar is een stuk kleiner en krijgt het dus niet voor elkaar om licht te rijden. Logisch ook, want de beentjes worden zo breed gezet dat het voor haar vrijwel onmogelijk is om zichzelf uit het zadel te krijgen... Ik kan me voorstellen dat dat niet goed is voor bijvoorbeeld het bekken en de heupen.

Moesten jullie wachten tot een bepaalde leeftijd? Laat jij je kind(eren) wachten tot een bepaalde leeftijd? En wat voor invloed heeft het vroeg beginnen met paardrijden echt?

leentje1975

Re: Invloed paardrijden op lichaam van hele jonge ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:34

Mijn oudste dochter heeft moeten wachten van mij tot ze zeker 10 jaar was, tuurlijk wel eens op een pony zitten of een stukje stappen. Nu is ze sterker en begrijpt het allemaal ook meer. En ik moet zeggen, dat is me heel goed bevallen. Mijn jongste dochter is nu 4, idem. Ze stapt nu wel eens wat rond maar toch, ze moet van mij wachten.
Het gaat in mijn opzicht niet alleen om de lichamelijke kracht. Maar hoe zit het met het in de mond trekken, rondschoppen en zulke dingen. Ik vind dat een kind ook moet kunnen doseren voordat ze echt! kunnen gaan paardrijden...

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:35

ik was 6 toen ik begon, wekelijks op een shettie. En 8 toen ik echt fanatiek ging rijden op een hele smalle d-pony. Eerste keer dat ik op een paard zat, zat ik al op de middelbare school volgens mij. (en dat was incidenteel) met 17 ben ik overgegaan naar de paarden (pony met pensioen).

M'n moeder heeft wel altijd erop gelet dat ik niet op te brede paarden kwam toen ik jong was, vanwege de heupen inderdaad. M"n pony was heel iel en smal dus dat ging prima. Daar zou ik later met m'n kind ook op letten denk ik. Zou sowieso wachten tot ze wat ouder zijn. Met een jaar of 3 echt nog niet laten rijden, een keer een rondje uitstappen is prima maar verder denk ik nog niet. gelukkig zijn er nog meer dingen te doen dan erop zitten.

Warboel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:35

Ik weet het niet. Mijn ouders hebben mij op m'n 7e verjaardag m'n eerste paardrijles gegeven na jaren zeuren.
Een echt goede rug heb ik niet. Ook heb ik een standsafwijking in m'n heupen, die staan naar buiten gedraaid. Daardoor kantelt m'n bekken naar voren en trekt m'n rug ontzettend hol waardoor ik geen klappen op kan vangen zeg maar.
Maar de grote vraag is of dat überhaupt van paardrijden komt. Vroeger heb ik namelijk ook altijd op m'n kont geschoven in plaats van gekropen, dus daar zou het ook van kunnen komen..

Opzich ben ik er wel voor om te wachten tot een jaar of 6 á 7. Af en toe een klein ritje op een pony'tje moet imo niet zo'n probleem zijn.

Serendip90

Re: Invloed paardrijden op het lichaam van hele jonge ruiters

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:38

Voor kleine kinderen is een kwartier ook al "heel lang" natuurlijk, dus als je ze niet dagelijks een uur op een pony zet, dan moet dat geen probleem zijn denk ik? Het nadeel is alleen dat manegelessen vaak meteen een vol uur zijn :p

Ashleytjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:38

ik was 2/3 toen ik wel eens rond deed stappen 4 toen ik 1x in de week wat langer deed stappen en klein beetje draven en toen ik 4,5 a 5 was begon ik echt met rijden en leren rijden.
Bij mij is er niks ergs gebeurt ben gewoon gezond gaan groeien en dat ik last van me rug heb is uitgesloten door de dokter van het op vroege leeftijd gaan rijden.

ik mocht wel maar 1x in de week rijden met uitzondering 2x in de week denk dat het ook scheelt met hoevaak je rijd.
Waar ik sta met mijn paard is ook de leeftijd om te beginnen 7 jaar volgens mij

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:40

ik rij al vanaf mijn 4e, zeker 2-3 x per week en ik ben nu 33 en heb nergens last van........

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:44

Volgens moeder liep ik al te zeuren over paardrijden toen ik 2 was :P . Heb echter moeten wachten tot ik 12 was. Moeder wilde het niet eerder vanwege bekken en heupen en ze vond het ook gewoon te gevaarlijk voor kleine kinderen (heeft zelf in haar jeugd wel beetje gereden).
Echter ging ik wel gelijk op grote paarden, manege had geen pony's. M'n voeten kwamen net onder de zweetbladen uit :+ .
Voor die tijd heb ik heus wel eens rondgehobbeld op pony's, of ezels, of een Deense dog (alles was goed) maar echt rijden mocht ik niet.

Of de vrees voor de heupen/het bekken terecht is weet ik niet. Weet wel dat de manege uiteindelijk per hoge uitzondering een pony heeft aangeschaft voor 1 van de vaste ruitertjes. Klein meisje (jaar of 7-8) dat behoorlijk kon rijden maar idd pijn kreeg als ze op de grote paarden reed. Dat meisje deed naast het paardrijden wel ook nog ballet. Ik denk dat ze uiteindelijk het ballet heeft moeten opgeven.

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:47

Ik begon op mijn 6e, wilde eerder maar mocht niet van de manege.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:47

Ik ben met 6 jaar echt begonnen met rijden, op een D-pony, daarvoor wel stappen maar dat was af en toe. Sinds mijn zesde rij ik minstens wekelijks en sinds de volwassen leeftijd vaak dagelijks, ook beroepsmatig gereden en ook voor de hobby meerdere paarden per dag. Dus wel een fanatiek ruiter en vroeg begonnen zeg maar.
Ik heb wel drie hernia's maar die wijt ik eigenlijk meer aan de jaren stallen mesten, hooibalen sjouwen, voerzakken tillen, van lastige paarden afvallen etcetera etcetera. De hernia's kwamen er pas uit toen ik door zwangerschap stopte met rijden, daarom ben ik met de andere twee ook zo lang als het ging door blijven rijden. Door het rijden blijven de pijnklachten van de hernia's overigens trouwens in de hand (met rijden niet bestaande, zonder rijden al snel krom lopen en vastslaande wervels etc.)
Mijn heupen en bekken zijn in orde op de foto (naar gekeken ivm pijnklachten fibromyalgie).

Mijn kinderen mogen bij interesse af en toe stappen en vanaf hun zesde met regelmaat gaan rijden (oudste heeft geen belangstelling meer trouwens).

_Dingetje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:48

Ik ben begonnen op mij 6e verjaardag.....heb van mezelf wel bekkeninstabiliteit en een versleten tussenwervel in mijn lendenwervels....durf niet te zeggen of het van het paardrijden komt.

Was vroeger wel uitzonderlijk klein dus een ponietje was al snel breed....6 slagen in de beugels was niks.

Moet zeggen sinds ik weer aan het rijden ben dat ik een stuk minder rugklachten heb :D

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:50

Ik heb vanaf dat ik kon lopen regelmatig op een pony of paard gezeten bij mijn opa, en vanaf een jaar of 5 kwamen daar ook kleine buitenritjes bij naast de fiets. Maar pas toen ik 8 was mocht ik echt op paardrijden. Voornamelijk omdat ik toen wat groter was, en al wat meer evenwicht enz. had. :)

Ik denk dat op jongere leeftijd veel rijden echt wel flinke schade aan kan brengen, als er veel wordt paardgereden dan. Het lijkt me namelijk dat de banden van het heupgewricht flink gerekt worden.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 08:51

Op zich is het wel logisch dat mensen die nu rugklachten hebben dit een beetje in kunnen perken door juist wel te rijden. Nu kun je er bewust op letten dat je recht blijft, je buik aanspant, met je navel rijdt & je rug ontspant... Maar dat besef komt (naar mijn idee) wel een stuk later dat met 7/8 jaar :Y)

SplashIsLief

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:52

Bij ons werd altijd gezegd dat je pas vanaf 7 jaar mocht rijden in verband met de ontwikkeling van je heupen (zeker bij meiden). Dat is de rede dat ik pas met 7,5 mocht paardrijden van mijn ouders.

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:52

mijn dochter is beginnen rijden op 3 jarige leeftijd, is er ondertussen 5 (bijna 6). Ik heb dit eerst besproken met de manege waar ze rijdt en is begonnen met een half uurtje per week. Ondertussen is het een uur per week geworden dat ze les volgt.

Zelf hebben we ook 2 paarden aan huis staan en een aantal andere paarden (wonen op een manege), waar ze met regelmaat opgaat. Ik vind zolang je niet gaat overdrijven, dus geen uren op een paard gaat zitten dat het best wel meevalt. Langzaam beginnen en opbouwen is dus de boodschap volgens mij. en zeker niet overdrijven...

oudaccountx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:54

Ik was 6 jaar toen ik begon met rijden, op een paard van toen die 1.84 hoog was. Mijn moeder had er niks tegen, want mijn middelste zus is ook zo vroeg begonnen. Ikzelf heb er nog nooit rugpijn of iets van gehad, en O-benen heb ik ook geen last van. :j

Maartenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:55

Aan mijn benen zie je wel goed dat ik paardrijd.. Ze staan zeg maar een beetje rond, niet echt O- benen maar je kunt je er wel makkelijk een paard tussen voorstellen :P Een beetje vage uitleg maar goed.

Verder heb ik nergens last van.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-12 08:57

WilmaBoy: Maar waar ligt die grens dan? Alleen stappen & niet draven? Of maximaal 60 minuten?

Zelf heb ik last van de spier die mijn heup op z'n plek houdt. Deze spier loopt vanaf de heup naar beneden door het been. Deze spier kan negatief beïnvloed worden tijdens het lichtrijden waardoor hij zijn werk niet meer goed doet (heup op z'n plek houden). Ik moet dus heel erg opletten dat het lichtrijden helemaal correct gaat, anders merk ik dat meteen. Die spier zit bij iedereen op dezelfde plek, dus het lijkt mij dat ruiters die het lichtrijden niet helemaal correct uitvoeren hier ook last van kunnen krijgen. Nu ben ik uitgegroeid, maar wat voor invloed zou zoiets hebben op heupen die nog niet uitgegroeid zijn? Ook al overdrijf je met rijden zeker niet, dan zijn dat toch zaken waar je rekening mee houdt (lijkt mij).

Colaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:57

Ik was een jaar of 4/5 dat ik op me shetlander mocht rond hobbelen af en toe een buitenritje ging me moeder mee op haar paard en ik op me shetlander, kon ik prima volhouden (: later toen ik 6 werd op de manege. nooit ergens last van gehad ofzo.

betadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 08:59

Ben ook wel benieuwd wat er over bekend is. Jonge kinderen en paardrijden, welke gevaren er aan verbonden zijn (zonder het vallen dan).
Volgens mij kan het niet veel kwaad om een kind van 3 jaar of ouder 1 of 2x per week een kwartiertje te laten rijden en dit op latere leeftijd op te bouwen.

Lieuwkje_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:00

Ik werd als klein kind 'vastgebonden' (haha) op m'n shetje. M'n ouders hadden zo'n cowboy zadel (weet niet hoe je het anders moet noemen) met een top vanvoor en daar deden ze dan een riem rond. Zodat ik niet kon vallen en dan gingen ze met me wandelen.
Vanaf m'n 6e ging ik dan fanatiek rijden (3-4 x per week) daarna een tijdje 2/3 paarden per dag en nu vaak 1/2 per dag.

Ik heb rond m'n 17e erg veel last gehad van overontwikkelde bekkenbodemspieren. Hierdoor ben ik vaak naar de gynaecoloog en kinesiste moeten gaan. Toen vond ik dat echt verschrikkelijk. Ik dacht echt dat ik niet normaal was.. Ondertussen is het wel een pak beter maar ik heb er nog steeds last van. Die overontwikkelde bekkenbodemspieren heb ik waarschijnlijk 'te danken' aan het feit dat ik zoveel rij.
(het verhaal klinkt voor jullie misschien allemaal wat raar maar het is nu niet iets dat je zomaar op internet zet :P Toch zou ik graag wat 'lotgenoten' vinden :D Dus pb-box staat open!)

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:05

ik ben begonnen tussen mn 6de en 7de jaar.
Kon prima licht rijden etc. Nu had ik ook een normale lengte, niet super groot maar ook niet klein.
heb echter nooit problemen gehad. kleinere meisjes werden ook op kleinere pony's gezet..

WilmaBoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:55

Doubtless schreef:
WilmaBoy: Maar waar ligt die grens dan? Alleen stappen & niet draven? Of maximaal 60 minuten?

de grens hebben zij getrokken op evenwicht op het paard.. in een eerste instantie werd er enkel gestapt met de paarden waarbij de evenwichtsoefeningen werden gedaan. Dan pas draven. Eens dat goed ging was de galop aan de beurt. Natuurlijk werd wel afgewisseld met oefeningen.. lezen kan ze nog niet maar keertwendingen, doubleerlijn, ... heeft ze allemaal onder de knie zowel op de naam van de oefening als op de letters :o
Nu moet ik wel bekennen dat mijn dochter voor haar leeftijd ontzettend groot is (is nu al 1m32..)

Santos_05
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 09:56

Zelf moest ik wachten tot ik 10 jaar was, maar dat was ook meer omdat je dan zelf keuzes kan maken.

Onze dochters zitten sinds hun 2e al af en toe een keer op de pony en de oudste 'rijdt echt' sinds ze 4 (1.15m) is. 10 minuutjes stappen en 3 rondjes draven aan de longeerlijn. Maar max 1x per 1a2 maand, want het kan denk ik niet goed zijn voor de heupjes. Lichtrijden lukt trouwens wel al, vooral in stap :P

shaddy82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:06

Ons zoontje van net 6 met normaal postuur rijd af en toe op mijn Shetlander,
meestal doen we een buitenritje van zo'n 25 min vooral stappen en klein stukje draf,
lichtrijden begint hij nu net een beetje te snappen
Heb extra korte beugelriemen aan het zadel, dus hoef geen slagen te maken
Hij heeft eigenlijk pas sinds een half jaartje interesse in het rijden, voor die tijd wilde
hij er alleen op als de pony stil stond :D