Stuitligging ongeboren baby, laten draaien of niet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Sammyy

Stuitligging ongeboren baby, laten draaien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 21:36

Hallo bokkers!

Ik ben opzoek naar ervaringen ( positief of negatief ) van mensen die een baby in stuitligging hadden liggen, en het eventuele draaien van de baby.
Mijn kleine man heeft tot op de dag van vandaag, nog nooit meer gedraaid als om zijn as. Hij ligt met zijn koppie rechts onder mijn ribben, en zijn voetjes liggen links in mijn lies. Hij wentelt wel zo nu en dan om zijn as waardoor de ene controle zijn rugje naar boven ligt, de andere keer juist naar beneden. Maar zijn hoofdje ligt iedere keer weer onder mijn ribben.

Nu heb ik het hier met mijn VK over gehad en die geeft uiteraard ( en dat weet ik ook wel ) aan dat hij alsnog kan gaan draaien. Maar toch, dat gevoel van stuit laat me niet los. Nu gaf zij ook aan dat er bij een eventuele stuit de beslissing gemaakt kan worden om mijn mannetje proberen te draaien. Ik geloof dat dit tussen 36-37 weken zou moeten. Ik vind het al een fijn idee dat mijn VK zelf hiervoor is opgeleid, dus dat het niet bij een vreemde gynaecoloog hoeft. Maar toch blijft er iets knagen.

In mijn omgeving heb ik 2 mensen die een stuit bevalling hebben gehad. Bij de een hebben ze de kleine succesvol kunnen draaien, de ander heeft dit niets uitgehaald. Bij de eerste heeft de baby een beschadiging in haar schoudertje opgelopen. De ander hebben ze een natuurlijke bevalling geprobeerd, maar is uitgelopen op een KS, doordat het heupje van de baby verdraaid zat. Ook hier zit een beschadiging nu. De laatste zal wel waarschijnlijk weer bijtrekken, de eerste is niet zeker helaas.

Uiteraard heb ik ook de keuze om niet te draaien en een KS te kiezen. En dat is wel wat mijn eerste gevoel zegt.
Maarrrr, ik zou ik niet zijn als ik niet zou twijfelen, dus wil ik graag van anderen horen hoe hun dit ervaren hebben. Waarop hun beslissing om het een, of juist het ander te doen gebaseerd was/is.

Als jullie je ervaringen met mij zouden willen delen, dol graag! Ik wil niet van de een op de andere dag een beslissing moeten maken.
Overigens ben ik nu 30 weken en een dag, dus ik heb nog even de tijd ;)

Mijn dank is groot!

Polly
Moderator Algemeen

Re: Stuitligging ongeboren baby, laten draaien of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:52

vriendinnetje van me had haar kindje in een stuit liggen en die is gehaald met een KS,

Ik zou zelf nog niet weten wat ik zou doen.. ik lees even mee.

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:54

Joh, die uk van mij lag tot 36 weken heerlijk met haar hoofd omhoog :j Wellicht was het uitzicht daar beter.
Kan me het moment dat ze zich omdraaide nog als de dag van vandaag herinneren, ik reed door de Westerscheldetunnel (slechts 6.5 km lang) en dametje draaide met veel tumult om.

Mijn VK gaf ook aan dat we moesten gaan draaien, maar was uiteindelijk dus niet nodig.

XXOOXX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 21:55

leest ook even mee:)

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:04

Mijn dochter lag in een stuit. Met 37 weken is geprobeerd om haar te draaien. Dit gebeurde heel voorzichtig. De verloskundige heeft twee pogingen gedaan, maar besloot toen om het niet door te zetten {om niks te forceren}. Er is toen gelijk een afspraak gemaakt om mijn dochter dmv een geplande keizersnee op 39 weken te halen. Tijdens de keizersnee bleek dat de navelstreng 2 keer om d'r nekje zat. Vandaar dat dat draaien ook niet lukte.
Volg je gevoel. Als je twijfelt aan dat draaien, niet doen dan. Ik heb het niet als een negatief iets ervaren en onze dochter heeft er ook niets aan overgehouden.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 22:08

Dank jullie voor jullie reacties!

Ik hoorde idd in mijn omgeving ook van iemand dat de kleine met 35 wkn gedraaid was, en dat dat niet bepaald een pretje was :')

Nu op het moment denk ik, omdat mijn VK het zelf kan doen, dat ik 1 keer draaien wel wil proberen.
Maar die twijfel. Pfff...

En mijn gevoel, als op de dag zelf mijn gevoel nee zegt, kunnen ze hoog en laag springen, dan gebeurd het ook niet :+

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:11

Als je de verloskundige laat draaien is het de kunst om je zo goed mogelijk te ontspannen.

Wildgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:15

waarom per ce draaien?
Een KS is voor een baby een veel fijnere manier om geboren te worden lijkt me?

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-12 22:22

Dit topic is voor mij zelf een beetje een manier om er achter te komen wat ik nu precies wel of niet wil.

Aan de ene kant wil ik niet dat mijn kleintje gedraaid moet worden door negatieve dingen die ik er over hoor en lees, maar aan de andere kant zou ik ook weer dolgraag natuurlijk willen bevallen. Mijn kindje gelijk bij me kunnen hebben en niet eerst nog 3 kwartier in mijn up ( papa en kindje zijn in een andere kamer had ik begrepen ) moeten liggen totdat ik ben dicht genaaid :o :o

Ik heb nu geen idee hoe groot het risico bij draaien überhaupt is. Stel die 2 gevallen in mijn omgeving, zijn net die 2 gevallen van de 100 waarbij het fout is gegaan, vind ik dat dan nog steeds een te groot risico zeg maar. Of is het eerder dat dat 2 gevallen van de 10 zijn waarbij het fout gaat?

Snap je? :)

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:24

Die van mij hing met 30 weken ook nog niet ondersteboven hoor :D
Mij is toen ook verteld dat ik kon kiezen voor draaien als de kabouter dat niet zelf zou doen, heb me hier heel druk om gemaakt, omdat het niet bepaald een pretje schijnt te zijn. Maar hij is uiteindelijk alsnog zelf gedraaid (en misselijk dat ik was!!).

Een natuurlijke bevalling met een stuit is volgens mijn schoonmoeder geen succes :+

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-12 22:28

Wildgirl schreef:
waarom per ce draaien?
Een KS is voor een baby een veel fijnere manier om geboren te worden lijkt me?

Neehoor! Ip heeft een kindje meer profijt van de natuurlijke bevalling, de laatste restjes vruchtwater worden dan uit de longetjes geperst en het kindje komt dan als het er klaar voor is.

Taartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 00:12

Mijn zus (nu 22) lag ook in stuit en is in de buik gedraaid door de verloskundige.
Mn moeder zegt altijd dat het een ontzettend naar gevoel was.
Mn zus heeft er verder niets aan over gehouden en dat terwijl het een erg grote baby was!
Daarna is ze op de normale manier ter wereld gekomen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 00:29

Mod Nuage haar dochtertje is met 39(?) weken in een perfecte ligging te hebben gelegen nog even 180 graden gedraaid in 2 dagen. Dus niets is onmogelijk, misschien draait je mannetje ineens de goeie kant op :=

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 00:34

Ik ben er gewoon vrolijk met de benen eerst uit gekomen hoor ;)
(Wel 5.5 week te vroeg, maar toch)

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 00:38

Magrathea schreef:
Mod Nuage haar dochtertje is met 39(?) weken in een perfecte ligging te hebben gelegen nog even 180 graden gedraaid in 2 dagen. Dus niets is onmogelijk, misschien draait je mannetje ineens de goeie kant op :=

Dat deed die van mij ook toen ik al ruim een week over tijd was en dat terwijl ze al volledig ingedaald was volgens de vk...

Ik zou niet laten draaien, er hangen teveel risico's aan vast. Stuit wil overigens niet altijd zeggen dat het een keizersnede wordt, dat hangt ook van het formaar van het hoofdje af. Ik kreeg nav een meting van het hoofdje de keus of ik het natuurlijk wilde proberen of niet. Helaas werd dat na 10 uur alsnog een spoedks, maar een natuurlijk bevalling schijnt wel te kunnen.

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 00:44

nee ik zou niet laten draaien. Het welzijn van de baby zou bij mij voorop staan. Daar heb ik dan graag een ks voor over. Dat je dan 45 min moet wachten, het zij dan maar zo.

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 01:03

Je kan ook proberen om je beeb zelf te laten draaien :+ .
Mijn tweede kind lag tot 32 wk ook nog in een stuit en mijn VK raadde me het volgende aan: ga op je rug liggen, met je benen in een hoek van 90° tegen een muur, je billen goed tegen de muur drukken. Blijf een minuut of 10-15 zo liggen.
Ik heb dit 3 avonden zo gedaan, toen is meneertje gedraait. Het ligt niet echt komfortabel en het ziet er niet uit :P , maar het werkte wel :) .Volgens mijn VK was dit iig een "zachte" manier van proberen (zonder grote ingrepen van buitenaf) en kan er niks fout gaan. Ik vond het iig de moeite van het proberen waard :) .
Je kan het allicht met je VK/gyn bespreken of dit misschien ook wat voor jou is.

Justy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 05:05

Ik weet niet of je ervoor open staat, maar ik heb ook goede verhalen gehoord over acupunctuur en moxa-therapie. Voordeel daarvan is dat je kindje niet zal draaien als het echt niet gaat ivm navelstreng of zo. Maar als jouw eigen gevoel zegt dat het geen goed idee is om een draaipoging te doen dan denk ik dat je daarnaar moet luisteren, dat gevoel is er niet voor niks :)

Een KS brengt overigens de nodige risico's met zich mee (bij een gezond kind en een gezonde mama meer dan een natuurlijke bevalling!) en is normaal gesproken zeker niet te prefereren boven een natuurlijke bevalling, maar het is natuurlijk super dat het kan als het nodig is.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 05:16

Ik zou me voorlopig niet druk maken, je heb nog een week of 10. Als ze het nu zouden draaien, draait t kindje zichzelf wel weer om, heeft nu nog geen nut.

Kirsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 06:07

Mijn dochter lag tot en met 31 weken gezellig van onder mijn ribben mee te kijken. Op een dag (terwijl ik aan het werk was wat trouwens lichamelijk best zwaar werk is) bedacht madame dat dat wel een goede tijd was om te draaien. En poeh, ik stond zelf ook te tollen. Misselijk, zweten, duizelig.
Maar goed, er is dus tijd zat dat die ukkies nog kunnen draaien.

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:24

De mijne had ook een voorkeurshouding, die heeft zelfs 7,5 maand in dezelfde houding gelegen. Bij 33 weken heb ik 2 homeopatische tabletjes van mijn VK gehad en wat oefeningen meegekregen. Door mijn ernstige bekkeninstabiliteit waren de oefeningen zowat onmogelijk, maar op precies 34 weken is ie toch gedraaid :) .
Ik werd wakker van de enorme heisa in mijn buik, echt prettig was het niet, maar het zag er hilarisch uit, heel mijn buik ging echt onmogelijk op en neer, haha :') . Twee dagen daarna was op de liggingsecho dus ineens een hoofd onder te zien ipv bij mijn ribben :D . Wist ik meteen wat ik gevoeld had :+ .

2 Dagen daarna controle bij de VK, en ik had die nacht echt zo'npijn down under gehad, bleek ie ook maar meteen te zijn ingedaald :)) .

Je hebt dus nog een aantal weken te gaan, ik zou ook niet 9 maanden lang ondersteboven willen hangen _O- :)) .

Keizersnede hoeft trouwens niet bij stuit hoor, is vaak niet eens beter voor de beeb. Zoals Justy het al zei: fijn dat de mogelijkheid bij medische noodzaak er is, maar een natuurlijke bevalling geniet de voorkeur zowel bij moeder als baby (behalve als het echt medische noodzaak dus).

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:35

Ik ben van een stuitbevalling met navelstreng om de nek. Kwam uiteindelijk door de vk gedraaid tevoorschijn, maar wel met mn neus de verkeerde kant op haha. Was geen feestje voor mn moeder, maarvt kan dus wel. Ik ben trouwens ook gewoon thuis geboren :)

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:05

2 stuitliggingen in de vriendengroep, 1tje zonder pardon met keizersnede ter wereld geholpen,
de andere hebben ze proberen draaien maar toen ging het fout, scheurde er iets en was het spoedkeizersnede.

Ik dacht dat draaien amper nog gebeurde?

RoseK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:18

Ik lag zelf in stuitligging, maar ben via de natuurlijke weg geboren. Wel 2 weken overtijd en ingeleid, maar verder geen problemen dat ik weet.

aisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 10:37

hier 2 stuiters van kinderen,eentje gewone bevalling geprobeerd,een aantal uren geperst bleek dat zijn bovenbeentje voor de ingang lag ipv zijn billetjes en kon er onmogelijk uit!!(keizersnede was een feit0
Nummer 2 heeft tot 38 weken in stuit gelegen,ik ging een afspraak maken voor de keizersnede,kon bijna niet lopen van de bekkeninstabiliteit.

Arts ging eerst effe chekken,en wat denk je,ligt ie andersom!!
Gewoon zelf omgedraaid ,niks gevoeld.
Daarna een gewone bevalling gehad.
Oftewel het kan nog alle kanten op met jou kleintje

Het toeval is dus wel dat ikzelf en mijn zus ook allebei stuiters waren!