Al 2,5 maand verkouden... en vegetarier

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Maeve

Al 2,5 maand verkouden... en vegetarier

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:05

Dag beste Bokkers,

Ik loop nu al letterlijk 2,5 maand met een flinke verkoudheid en het houdt maar niet op. Ik ben op vakantie aangestoken door iemand die ook met ons mee was, en het begon vooral met hoesten en een gruwelijke keelpijn. Vlak daarna stak een vervelende kriebelhoest de kop op(lees: bij iedere, letterlijk IEDERE ademteug een vervelend kuchje) welke ongeveer 3 weken aanhield.
Toen ben ik naar de HA geweest en heb ik een neusspray voorgeschreven gekregen, wat niet echt hielp maar het kuchje nam langzamerhand af. Daarna maakte mijn verkoudheid een doorstart: koorts, flinke hoest met veel slijm en viezigheid die ik hier maar niet nader omschrijf :Y) en vooral voortdurend een doodvermoeid gevoel. Dit hield een paar dagen aan en werd langzamerhand beter, maar nog voordat ik me weer een beetje jovel voelde(met helaas nog wel die flinke hoest), stak die vernietigende keelpijn weer de kop op en en en en... kortom, het gaat maar door en het vreet energie die ik eigenlijk niet heb. Deze heb ik wel nodig, want ik loop stage en moet flink aan de bak voor school deze periode.

Mijn vraag is, wat moet ik hiermee? Ik ga morgen weer naar de huisarts met het voornemen om me deze keer niet binnen 2 minuten af te laten schepen, maar wat kan dan wel helpen? Ik wil hier gewoon vanaf, ik ben mezelf niet, ben voortdurend moe en dat terwijl ik zoveel moet en wil doen (drukke school, nieuwe vriend, paardjes...)
Ik heb ergens gelezen dat het feit dat ik vegetarier ben er nog wel eens mee te maken zou kunnen hebben. Ik ben nu 19 en eet al zo'n 11/12 jaar geen vlees en vis meer, maar heb hier nooit nadelen aan ondervonden.

Alvast bedankt voor het lezen van mijn verhaal en ik zou het erg fijn vinden als iemand dit herkent. Het is niet heel ernstig ofzo, maar vooral heel vervelend. Ik heb al langer het gevoel dat het misschien kan helpen als ik weer vis ga eten, maar uiteraard liever niet...
Laatst bijgewerkt door Maeve op 07-10-12 22:07, in het totaal 1 keer bewerkt

paardjes123

Re: Al 2,5 maand verkouden... en vegetarier

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:07

Geen idee ik ben zelf ook al 18 jaar vegatarische, zelf nooit ziek. Maar ga je topic volgen

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:08

lees je verhaal is terug als of je een verhaal van iemand anders leest.
wat ik vooral zie, en iemand die zich zelf ontzettend voorbij loopt. en het lijf niet
voldoende geeft om te rusten/herstellen.

goed ritme, regelmaat en voldoende vitamientjes.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:08

eet je wel veel andere dingen ter compensatie?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:13

Vis helpt zeker...en dan met name de pelagische soorten.....zo als haring.....de visboer wordt niet voor niets de gezonde apotheek genoemd....overigens kan ik me geen verantwoorder stukje scharrel vlees voorstellen als vis....dan heb ik t overigens wel over de gewone hollandse soorten.....kweek vis kun je je beter verre van houden....die zijn over het algemeen bijzonder millieu belastend,en dier onvriendelijk.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:19

als je geen vis en vlees eet, dan is gebroken lijnzaad een goede vervanging voor de mega 3 om binnen te krijgen, ook nog eens goed voor je darmen.
Hoeveel vit C slik je? je mag nm best iedere paar uur een c1000 tablet pakken voor even een extra boost. Een overschot plas je nm weer uit. Krijg je genoeg vit B en met name B12 binnen? deze kom je als vegetarier nm snel tekort..

Ik ben zelf al een jaar of 15 vegetarisch en sinds die tijd geen griep gehad.. dus of dat echt invloed heeft weet ik niet ;) Sterkte iig!!

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:21

Bedankt alvast allemaal!

smurfje, gek, zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken. Maar ik heb een flinke vakantie gehad en moet nu dus gewoon weer aan de slag, en zoveel werk ik nou ook weer niet, ik zou niet weten hoe ik het anders aan zou moeten pakken dan nu... Inderdaad weer een goed ritme oppakken zou ik ook wel fijn vinden maar ik moet nu afwisselend vroege en late diensten draaien dus in de praktijk komt dat er dan toch niet van. Ik ga hier wel even over nadenken.

fuego3, ik heb eigenlijk nooit iets als vleesvervanger gebruikt, dus nee...
papagroom bedankt, ik geloof dat vooral witvis en koolvis niet goed zouden zijn maar andere vissoorten wel, maar ik gruwel er een beetje van, ik heb het zó lang niet gegeten en wil graag met iets echt lekkers beginnen, haring spreekt mij eigenlijk totaal niet aan, volgens mij heeft dat een heel uitgesproken smaak... enig idee waarmee ik anders zou kunnen beginnen?

Mariposa11: Ik ben vandaag begonnen met vitamine C, ga morgen de HA vragen naar vitamine B12 want volgens mij moet dat middels een injectie?? Vitamine B weet ik verder niet...

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:26

Absoluut vleesvervangers eten!
Een vitaminetekort aan B12, een vitamine die je uitsluitend in vlees en vis vindt, kan je immuniteit op lange termijn aantasten!
Verder zijn peulvruchten (kikkererwten, doperwten, alle soorten bonen) een belangrijk component van een vegetarisch menu.
In veel vegetarische burgers zal je bij de ingrediënten vitamine B12 vinden!

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:27

nee kan je ook zo innemen, anders moet je je er even op laten prikken. Maar daar moet je echt om vragen want dat doen ze anders niet. Ook goed naar de waarde vragen, want een ha vind dat je b12 gehalte tussen de 100 en 400 moet zitten, maar als je dus net boven de 100 zit, zit je eigenlijk veel te laag, maar doordat je binnen de norm valt zeggen ze dat het goed is. Vit B mag je ook altijd zo gaan slikken, die plas je nm ook uit als je teveel binnen krijgt. Een b100 complex zit alles in. Ook ijzer uit de voeding wordt alleen maar goed opgenomen als je B12 hoog genoeg is!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:29

laat die (vervuilde) vissen links liggen en neem idd wat extra vitamines, fruit, groente, peulvruchten en bijv sojadrink(aldi/lidl)
's ochtends wat kwark of yoghurt met een notenmuesli erdoor. we eten al gauw minder gezond dan je denkt hoor!
heeeeel veeeeel vleeseters hebben ook dat tekort aan vit B12, dus laat je niet gekmaken.

en neem wat vruchtensap bij warm eten en geen zuiveldrankje. ivm de ijzeropname uit het voedsel.

pak tussendoor lekker snoeptomaatjes of van die minipaprikaatjes.
Laatst bijgewerkt door Amalarab op 07-10-12 22:31, in het totaal 1 keer bewerkt

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:30

Maeve schreef:
Bedankt alvast allemaal!

smurfje, gek, zo had ik het eigenlijk nog niet bekeken. Maar ik heb een flinke vakantie gehad en moet nu dus gewoon weer aan de slag, en zoveel werk ik nou ook weer niet, ik zou niet weten hoe ik het anders aan zou moeten pakken dan nu... Inderdaad weer een goed ritme oppakken zou ik ook wel fijn vinden maar ik moet nu afwisselend vroege en late diensten draaien dus in de praktijk komt dat er dan toch niet van. Ik ga hier wel even over nadenken.

fuego3, ik heb eigenlijk nooit iets als vleesvervanger gebruikt, dus nee...
papagroom bedankt, ik geloof dat vooral witvis en koolvis niet goed zouden zijn maar andere vissoorten wel, maar ik gruwel er een beetje van, ik heb het zó lang niet gegeten en wil graag met iets echt lekkers beginnen, haring spreekt mij eigenlijk totaal niet aan, volgens mij heeft dat een heel uitgesproken smaak... enig idee waarmee ik anders zou kunnen beginnen?

Mariposa11: Ik ben vandaag begonnen met vitamine C, ga morgen de HA vragen naar vitamine B12 want volgens mij moet dat middels een injectie?? Vitamine B weet ik verder niet...

Jij denkt bij haring aan zoute of zure....maar je kunt haring ook roken bakken stoven etc.....de aring die je hier voor gebruikt,is ook nog eens heel goedkoop....de vissoorten die in jou gevalhet geschikste zijn,zijn vette vissen,zoals idd haring,maar bv ook makreel,die moet je eens gaan bakkenipv roken HEERLIJK...en super gezond....succes.

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:31

Saars schreef:
Absoluut vleesvervangers eten!
Een vitaminetekort aan B12, een vitamine die je uitsluitend in vlees en vis vindt, kan je immuniteit op lange termijn aantasten!
Verder zijn peulvruchten (kikkererwten, doperwten, alle soorten bonen) een belangrijk component van een vegetarisch menu.
In veel vegetarische burgers zal je bij de ingrediënten vitamine B12 vinden!

idd daar doelde ik op.
is wel belangrijk.

smurfje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:31

Maeve schreef:

mocht je hulp of advies willen, stuur me dan maar even een pbtje.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:32

amaralab dat is ook zo, maar dat betekend niet dat het niet belangrijk is om dat genoeg binnen te krijgen natuurlijk :)
als je smorgens idd yoghurt eet, of gaat eten, zoals amaralab al zegt, doe er dan ook de gebroken lijnzaad in :) dan krijg je de omega 3 nm ook binnen zonder vis te hoeven eten..

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-12 22:32

Bedankt allemaal, ik reageer morgen even op de rest van de reacties, jullie geven stuk voor stuk stof tot nadenken haha :-)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:34

Amalarab schreef:
laat die (vervuilde) vissen links liggen en neem idd wat extra vitamines, fruit, groente, peulvruchten en bijv sojadrink(aldi/lidl)
's ochtends wat kwark of yoghurt met een notenmuesli erdoor. we eten al gauw minder gezond dan je denkt hoor!
heeeeel veeeeel vleeseters hebben ook dat tekort aan vit B12, dus laat je niet gekmaken.

en neem wat vruchtensap bij warm eten en geen zuiveldrankje. ivm de ijzeropname uit het voedsel.

huh gek maken , we wijzen op tekorten die ze zou kunnen hebben, ik houd haar niet tegen vega te zijn hoor ;)

fuego3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:36

@papagroom ze eet geen vis,,,

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 22:41

Amalarab schreef:

Vis vervuild?.......onzin...de gemiddelde vis bevat veelminder schadelijke stoffen als bv de gemiddelde aardappel(dan heb ik het niet over orientaalse kweekvis)
Voorts kan ik het niet laten om te zeggen,,,,eet en drink smakelijk van al die genetisch gemanipuleerde soja producten,en alleen al het punt dat er geadviseerd wordt om gemischgefabriceerde vitamines te slikken naast een vega dieet,,,,,vul zelf maar in.
@ fuega3....Ze vraagt mij waar mee te beginnen als ze dat welgaat doen.

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 23:00

Enkel een klein stukje zou genoeg zijn om snel wat vitamines binnen te krijgen, echter op langere termijn denk ik dat je het toch zal moeten gaan bijhouden dan.

Laat even je bloed testen op o.a. ijzer, B12, magnesium en zoveel mogelijk andere oorzaken. Wellicht ook Pfeiffer en Lyme? Wanneer je toch een tekort heb zou ik toch voor jezelf kiezen en een stukje vlees/vis per week naar binnen werken tot je weer gezond ben en dan langzaam afbouwen. Het is belangrijk dan je gezond ben en goed kan functioneren en in mijn ogen liever met een stukje (biologische) vis/vlees dan met pillen en andere chemische troep ;)

Daphneeeej

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 23:28

Dit klinkt heel bekend! Ik ben nu 20 en al 11 jaar vegetarische (ik eet dan wel vis) heb zelfde klachten gehad als jou. Bleek vitamine B12 tekort te hebben... Dit is aangevuld met injecties en moest ik onderhouden met goede voeding en pillen. Jammergenoeg werkte dat niet voor mij en zit ik weer in de zelfde situatie, lange tijd ziek/verkouden altijd moe en slapjes.
Ben weer bezig met de Huisarts. Ik wil namelijk gewoon de prikken blijven aanhouden. Dit houd in nu eerst met injecties de waardes om hoog krijgen en dan onderhouds dosis van 1 injectie per 3 maanden.
De injecties werken namelijk wel super goed! Was na een paar injecties al weer veel beter.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:25

papagroom schreef:
Amalarab schreef:

Vis vervuild?.......onzin...de gemiddelde vis bevat veelminder schadelijke stoffen als bv de gemiddelde aardappel(dan heb ik het niet over orientaalse kweekvis)
Voorts kan ik het niet laten om te zeggen,,,,eet en drink smakelijk van al die genetisch gemanipuleerde soja producten,en alleen al het punt dat er geadviseerd wordt om gemischgefabriceerde vitamines te slikken naast een vega dieet,,,,,vul zelf maar in.
@ fuega3....Ze vraagt mij waar mee te beginnen als ze dat welgaat doen.

Al zou je niet vega eten, is het alsnog aan te raden om een multivitamine te nemen. Ons groente/fruit bevat lang niet meer alle vitamines/mineralen die we nodig hebben omdat 't maar snelsnel geproduceerd moet worden op grond die eigenlijk ook al uitgeput is.

TS, ik denk ook dat goed eten en een multivitamine je wel kunnen helpen :j En, misschien nog wel belangrijk, rust en probeer stress te vermijden. Want als er iets slecht voor je is, is 't dat wel.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 07:32

even daargelaten of vis nu wel of niet vervuild is of andere bijzaken, van vegetarisch eten behoor je niet ziek te worden, de gemiddelde vegetariër is heel erg gezond en eet vaak heel bewust veel en gevarieerd groente en eiwitbronnen, ook vitB tekorten zijn helemaal niet nodig bij een vegetarisch dieet.
maar de voorwaarde is wel voldoende en gevarieerd eten en daar hoef je niet eens van die schijven, burgers en andere (vaak smerige) vleesvervangers voor te eten uit het koelvak van de super.

en zonder bijkomend gezondheidsprobleem (slechtere opname van bepaalde stoffen oid) zou vis of vlees eten echt niet nodig hoeven zijn.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 08:50

Sonja_vR schreef:
van vegetarisch eten behoor je niet ziek te worden, de gemiddelde vegetariër is heel erg gezond en eet vaak heel bewust veel en gevarieerd groente en eiwitbronnen, ook vitB tekorten zijn helemaal niet nodig bij een vegetarisch dieet.

Voor B12 zijn wel dierlijke eiwitbronnen nodig (eieren en zuivel.) In noten/peulvruchten/soja zit geen B12. Eet je echter regelmatig eieren en zuivel, dan is het onwaarschijnlijk dat een tekort komt door een tekort in je voeding, en is het veel waarschijnlijker een opnameprobleem.

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-12 10:49

Bedankt iedereen, heb alle raad doorgelezen.
Ik heb voedingscursus gevolgd waarin ik heb geleerd dat je soja- en melkproducten beter kunt vermijden, om verschillende redenen. In plaats daarvan gebruik ik nu rijstmelk. Vanmorgen ben ik bij de HA geweest, welke me een antibioticakuur heeft voorgeschreven en op eigen aanvraag heb ik ook een doorverwijzing gekregen om bloed te laten prikken (B12, foliumzuur en nog iets), dus dat wacht ik in ieder geval even af. Verder wil ik me echt even gaan richten op het (weer) ontwikkelen van een gezond voedingspatroon want dat schiet er de laatste tijd vaak bij in... steekwoorden zijn dus peulvruchten, vis(-olie), eieren en multivitamines?

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 14:16

Als je dan toch vis olie wil gaan slikken,dan liever 2X in de week verse vette? vis van de visboer.
Vis olie wordt gewonnen uit industrie vis,en het vangen door industrie schepen vormt een forse millieu belasting.
Daar komt bij,dat verse vis ook nog eens effectiver is,en bovendien errug lekker.