Tand eruit --> tandartsdilemma

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Ramooontje

Tand eruit --> tandartsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:28

Ruim 2 jaar geleden is mijn tand afgebroken (eerste hoektand). De noodtandarts in dienst heeft een foto gemaakt en mij verteld dat de tand getrokken moest worden (inc wortel), zo gezegd zo gedaan.

Aangezien ik of mijn ouders geen geld hadden (en hebben) voor een impantaat of brug is er gekozen voor een oplossing waarbij ze het met een soort lijm vastzetten. Deze methode zou definitief kunnen zijn.

Alleen is ie er in 2 jaar al 8x uitgevallen en vanavond weer. Ik zit met mijn handen in het haar aangezien een brug of implantaat gewoon weg te duur is. Nu kan ik hem weer vastlaten zetten op deze manier maar dat is natuurlijk ook niet helemaal gratis (lees: 80 euro). Maar een andere optie weet ik niet, misschien weten jullie iets?

Ik zat ook te denken om naar het buitenland te gaan maar het is wel mijn lijf en zijn ze echt zo goed en goedkoop?

Of maak ik een kans om bij mijn verzekring aan te kloppen aangezien ik niet normaal kan praten en lachen zonder dat je het gat ziet zitten en mij dus heel erg tegen houdt in mijn doen en laten.

Pfff, ik weet het echt niet meer......Ik hoop zo dat iemand mij verder kan helpen met tips en/of adviezen.
Alvast heel erg bedankt!

crazycactus

Re: Tand eruit --> tandartsdilemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:29

hallo Ramoontje, is evt een etsbrug geen optie?? Dat is zeg maar een neptand met aan de achterkant 2 vleugeltjes waarmee ze hem vastplakken aan de achterkant van de buren.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:34

Heb je een basis zorgverzekering en zo ja waar? Je kan dat namelijk nakijken. Even online kijken in welke dekking alleen al de basisverzekering heeft. Ik weet dat e.e.a. bij mijn verzekering wel meegenomen is in de basis. Maar ik heb echt een gebit waar ook al kronen inzitten en dus heb ik uit voorzorg echt een aanvullende ook erbij.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:35

hoe ben jij verzekert dan voor de tandarts???
want volgens mij word er wel een groot deel vergoed
enne je bent 25??? dan heb je toch een eige verzekering? En als je naar het buitenland ga voor een tandarts behandeling, dat lijkt me ook niet gratis toch?? Zou dan gewoon de moeite nemen even te sparen voor een nette tand/stift/iets

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:35

Ik hoop dat je een tandarts verzekering hebt? Ik krijg 75% vergoed van mijn verzekering, dan vallen de kosten dus uiteindelijk heel erg mee. Het is natuurlijk wel een investering die je doet en dat kost geld. Ik denk dat je inmiddels meer uitgegeven hebt aan je tandarts bezoeken dan dat je uiteindelijk kwijt was geweest aan je kroon/brug. :=

Als ik zo brutaal mag zijn... Wat is de reden dat je de kosten niet kunt betalen? Misschien kun je deze maand wat extra werken of geld opzij leggen?

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:37

Implantologie zit niet in de basisverzekering!!! De verzekeraars willen er nog niet aan. Hooguit dat ze iets van de kroon vergoeden, maar dan moet je wel een extra tandartsverzekering hebben. Maar dat is vaak het tandartsgedeelte van de kroon, de techniekkosten worden niet vergoed.

Een kroon op implantaat in nederland kost tussen de 1500-2000 euro. In Duitsland heb ik eens een praktijk gezien waar je voor 1000 euro 1 kon laten plaatsen.
In Turkije schijnt het ook goedkoop te zijn, maar geen idee of het dan ook goed is.
Een 3-delige brug is ongeveer net zo duur, maar dan moeten wel de buren beslepen worden en als die nog helemaal gaaf zijn is dat zonde.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:39

Ik vindt het wel wat kort door de bocht om te zeggen dat je dan maar extra moet werken en geld opzij moet zetten.
Ze zegt vast niet voor niets dat er geen geld voor is. Wat daar verder de reden van is hoeven wij toch niet te weten?

Ook ik ben niet verzekerd voor tandarts dingen. En tot over maat van ramp moet ik echt wel binnen kort voor een grote ingreep naar de tandarts. En helaas is ook hier geen spaarpotje wat ik er voor kan aanspreken. Daarom schuif ik het ook voor me uit om naar de tandarts te gaan. Drama. Want nu loop ik al maanden met kiespijn.

KarmaChansy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:40

Implantologie zit er wel in maar alleen voor protheses ;)

waar ben je verzekerd? eventueel voor volgend jaar kijken naar een aanvullend tand pakket? Let wel op of der geen medische selectie is op het tand pakket.

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:41

Inderdaad vraag is naar een etsbrug, deze kan ook in verschillende legeringen gegoten worden en is ook niet zo duur als een brug(bij een brug zullen ze ook een deel van je gezonde tanden moeten weghalen ik ga er vanuit dat ze dat niet doen. Moet wel zeggen dat ik een implantaat t beste vind, vraag is na in hoeverre je verzekerd bent.

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:43

Thnx voor alle snelle reacties!

@ Crazycactus: ik had zo'n etsbrug en die gaat dus steeds los.

@Ceriadwen: Ik heb een basisverzekeing bij OHRA met tandartsverzekering tot 250 per jaar. Verder wel aanvullend aangezien ik dramproblemen heb en hiermee bepaalde behandelingen kan vergoeden, maar dat is meer homeopathie

@Esmaralda: buitenland is zeker niet gratis maar wellicht zijn er bokkers bekend met de voordelen van het buitenland. Als ik hier bv 2.500 neer moet leggen en in het buitenland maar 750 is het wellicht een optie.

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:44

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:45

ponyparadijs schreef:
Ik vindt het wel wat kort door de bocht om te zeggen dat je dan maar extra moet werken en geld opzij moet zetten.
Ze zegt vast niet voor niets dat er geen geld voor is. Wat daar verder de reden van is hoeven wij toch niet te weten?

Ook ik ben niet verzekerd voor tandarts dingen. En tot over maat van ramp moet ik echt wel binnen kort voor een grote ingreep naar de tandarts. En helaas is ook hier geen spaarpotje wat ik er voor kan aanspreken. Daarom schuif ik het ook voor me uit om naar de tandarts te gaan. Drama. Want nu loop ik al maanden met kiespijn.

Van mij hoeft TS het niet persé te vertellen als ze dat niet wil. Bovendien zei ik: "MISSCHIEN kun je deze maand wat geld opzij zetten of extra werken?" Ik denk dat je mijn post verkeerd opgevat hebt. Zoals jij het hier schrijft bedoelde ik het absoluut niet.... :\
Laatst bijgewerkt door Adamootje op 03-10-12 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:46

Het klopt dat met een brug ook aan een gezonde tand wordt gesleuteld maar als dat een permanente optie is ben ik heel blij!

De reden dat ik er geen geld voor heb komt omdat het vrij duur is, ruim 2.500, en ik als student daar helaas geen spaarpotje voor heb.

Misschien kan ik nog 1x die etsbrug laten plaatsen (die is immers al gemaakt dus betaal ik alleen voor het plaatsen) en in december mijn ziektekosten omhoog gooien? Maar kan ik dan ook bedragen laten vergoeden van ruim 2.500?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:47

Jammer.. wij hebben DSW en dan heb je of basis, of aanvullend. En dan heb je gewoon zo goed als alles.

Ik zou wel even gaan shoppen bij tandartsen..het scheelt namelijk best veel tussen sommige tandartsen.
Ik kan namelijk 2 kronen laten zetten, mijn tanden laten bleken, mijn ondertanden laten bijslijpen etc etc voor 1500 Euro bij mijn tandarts. En dat is dan ook nog allemaal vergoed gelukkig :p

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:48

@ramoontje nee je kan nooit een implantaat geheel vergoed krijgen (alleen bij mensen die meer dan 5 elementen a-genetisch zijn krijgen het vergoed)

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:48

Ramooontje schreef:
Misschien kan ik nog 1x die etsbrug laten plaatsen (die is immers al gemaakt dus betaal ik alleen voor het plaatsen) en in december mijn ziektekosten omhoog gooien? Maar kan ik dan ook bedragen laten vergoeden van ruim 2.500?

Dat ligt aan de voorwaarden van jouw verzekering, een groot deel zal wel vergoed worden.
Bij sommige verzekeringen moet je minimaal 6 maanden aanvullend zijn, bij andere moet je eerst gesaneerd worden.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:50

Heel vervelende situatie waar je nu inzit.
De vraag is: wil je een aantal tanden opofferen om een goedkope oplossing te vinden voor je probleem.
Of kies je toch voor een implantaat die de tanden die ernaast staan niet beinvloeden/beschadigen?
Ik zou zelf voor implantaten gaan. Ik laat geen kiezen meer beschadigen of afvijlen voor brugconstructies als er goede alternatieven zijn....

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:51

Ok, dit klinkt fijn!

Is dit een handig stappenplannetje:

- Juiste zorgverzekeraar en bijpassende verzekring zoeken
- Goedkope maar fijne tandarts zoeken
- Nog 1 maal (of 2 ;-) die etsbrug inlaten zetten om de tijd te overbruggen

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:53

dat zou ik doen, maar ik zou eerst rondvragen in je omgeving en daarna googlen op ervaringen met een tandarts die je kiest. Ik heb een zoon met tand- en kaakproblemen ( o.a. botafbraak etc)vanwege een horrortandarts. Dus kijk wel uit wie je kiest

bir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:54

Als je naar het buitenland gaat moet je ook de reis en hotel incalculeren!!!!! Weet niet of dat zo veel goedkoper is.....

Adamootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:56

Lijkt me een goed plan TS. Zeker als student kan je zulke hoge bedragen niet betalen. Wat een belachelijk dure behandeling trouwens.... -O- Ik kan mij niet herinneren dat het bij onze tandarts zo duur is om een kroon te laten zetten trouwens....

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:56

Weten jullie verzekeringen die aan te raden zijn bij dit soort tandproblemen?

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:57

Ramooontje schreef:
Thnx voor alle snelle reacties!

@Esmeralda: buitenland is zeker niet gratis maar wellicht zijn er bokkers bekend met de voordelen van het buitenland. Als ik hier bv 2.500 neer moet leggen en in het buitenland maar 750 is het wellicht een optie.

okey
maar dan moet je toch ook je verblijf enzo betalen
en stel, dat je nazorg nodig heb, dan moet je wel al die tijd daar verblijven

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-12 19:58

Is ook geen kroon, helaas niet mogelijk omdat de wortel er uit is getrokken. Een brug of een implantaat is de enige oplossing.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-12 19:58

Als je je tandartsverzekering verhoogd wel even rekening mee houden dat ze vaak grote uitgaven die al voorzien waren/konden zijn het eerste jaar, of soms de eerste 2 jaar niet verder vergoeden dan het bedrag waarvoor je daarvoor al verzekerd was.

Bij mij was de tweede kies van voren getrokken na 2 keer een wortelkanaal en vervolgens een half afgebroken kies (heeft wel jaren tussen gezeten hoor) en toen hebben we eerst even aangekeken of een implantaat echt nodig zou zijn. Een etsbrug vond mijn tandarts minder fijn, vanwege de gezonde buurkiezen waar ze dan in moest gaan slijpen.

Uiteindelijk toch besloten voor een implantaat met kroon te gaan. Mijn verzekering opgooien naar een hogere vergoeding had geen zin, want de eerste 2 jaar zouden dan dergelijke dure behandelingen nog niet vergoed worden. Dit doen ze vaker, omdat iemand dan voor 1 jaar een duurdere verzekering met hogere vergoeding afsluit, een dure behandeling laat uitvoeren en voor het jaar erop de verzekering weer terug schroeft.

Mijn verzekering (CZ) vergoedt tot 450 euro per jaar en het implantaat werd ook tot dat bedrag vergoed. De complete behandeling inclusief kroon zou zo'n 1500,- gaan kosten. Om zoveel mogelijk vergoed te krijgen, hebben we het implantaat in het ene jaar gedaan en de kroon er het jaar erop gedaan. Implantaat moet doorgaan toch een week of 6 vastgroeien voordat het een kroon kan dragen, heb ik begrepen.

Je zou eventueel nog kunnen proberen bijzonder bijstand aan te vragen bij de gemeente. Je hebt dan wel een offerte nodig van de behandeling. Soms willen zij ook nog wel een stukje bijleggen als zo'n behandeling nodig is. Bij mij bleek het uiteindelijke voordeliger te zijn om het over 2 jaar uit te smeren.

De rest van de kosten die ik heb gemaakt, die niet door de verzekering vergoed werden, heb ik van de belasting afgetrokken.