6 weken wachten op uitslag (reuma )

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Team_Sublime

6 weken wachten op uitslag (reuma )

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-12 13:49

al jaren lang heb ik pijn in mijn rug en nek gehad.
nadat ik in de zomervakantie heel banketstaaf op me stuitje geland was straalde de pijn uit door me lichaam .

overdag veel last van me gewrichten en spieren, lopen gaat afentoe met moeite.

gister was het dan zover , ik moest naar de reumatoloog. al op me 17e naar de reumatoloog,
eenmaal daar vroeg de reumatoloog ontzettend veel vragen en heeft me onderzocht.

haar conclusie was dat ik eigenlijk symptomen van vele soorten reuma, ik werd doorgestuurd naar de rontgen en bloedonderzoek
ik heb nu proef medicijnen. s ochtends en savonds moet ik 500 mg paracetamol nemen en 1 x per dag 90 mg arcoxia.

helaas kan ik pas over 6 weken terug komen om uitslagen en effecten van medicijnen te bespreken en dus te kijken welke vorm van reuma ik zou moeten hebben.
aankomende 6 wekenzal ik dus lekker gaan zenuwen en panieken om de uitslag .

en dan nog de grootste angst... innu 4 weken tijd ben ik zo erg achteruit gegaan ... hoe word dat dan met me paardlief :(

vuurneon

Re: 6 weken wachten op uitslag (reuma )

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 13:52

Ontzettend vervelend voor je!

Maar ik hoop dat je toch iets kunt doen tegen al het zenuwen en stressen, want dat heeft flinke weerslag op je lichaam. Zoek afleiding en bedenk ook; ongeacht de uitslag, je kan er niets aan veranderen.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:02

Jeetje, naar zeg!
Mijn moeder, tante en oma hebben ook reuma (3verschillende), en ben bang dat ik het ook heb, maar heb het nog niet laten onderzoeken.
Dit is ook 1 vd redenen dat ik weinig meer paardrij.
Ik heb nu mijn eigen shetty waar ik lekker mee men, dit is veel minder belastend voor mijn lichaam (misschien ook een optie voor jou?)
Ik heb door het lange zitten wel wat last, maar daarom loop ik er ook stukjes naast.
Mijn moeder (spierreuma) heeft enkele jaren prednison genomen, toen afgebouwd en nu is ze al enkele maanden medicijn vrij.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-12 14:10

ik was 15 toen ik te horen kreeg dat ik reuma had. en nu ben ik 31 en der is heel wat bij gekomen. helaas is reuma niet te genezen. je moet er mee leren leven. de ene dag gaat dat beter dan de anderen dag. en je moet goed naar je lichaam luisteren. dat is heel belangrijk. sterkte

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:42

ik heb zelf nu 7 jaar reuma en elke dag is anders, wat je de ene dag wel kan , kan je de andere dag niet.

en wat je weken niet meer hebt gekund kan je ineens weer wel

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:43

Mijn moeder heeft ook reuma sinds een tijdje..
Sterkte ermee!

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 14:48

het is een kwestie van er boven staan en je je er niet klein door laten krijgen, en natuurlijk is het vervelend maar hou je voor dat er ergere dingen zijn en dan komt het wel goed

(heb er zelf 5 jaar overgedaan om het te accepteren maar dan heb je ook wat)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-12 19:43

Reuma is niet het einde van de wereld hoor. :)
Toen ik 10 jaar geleden het stempel reuma kreeg toen dacht ik dat eerst wel en dat heeft ook wel een tijdje geduurd, maar ik heb het geaccepteerd en ik heb er mee leren leven, mede dankzij medicijnen die bij mij goed aanslaan.
Natuurlijk is het niet leuk en je zal wrs sommige dingen niet/minder goed/minder lang kunnen, met pijntjes hier en pijntjes daar, maar er blijft ook nog zo veel over wat je wel kan en waar je van kan genieten.
Ga nu dus nog niet in de put zitten, wie weet vat het best mee en anders zijn er wellicht voor jou ook goede medicijnen. Positief blijven denken! :)

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 02:06

Eigenlijk verandert de stempel niets in negatieve zin, de ziekte was er immers altijd al. Echter kan je nu hulp krijgen in foefjes om dingen handiger te doen of ondersteuning met medicijnen, dat is alleen maar fijn. Helaas zijn er idd dingen die je niet meer kan, maar wat je vandaag niet kan, kan volgende week misschien wel weer. Misschien ook niet, de kunst van het leven is genieten van wat je wel kan, met grote en kleine dingen, met of zonder reuma.

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 09:21

en is er nog iets nieuws boven water gekomen

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 10:35

Ja, helemaal vergeten neer zetten, uitslag is fibromyalgie, ik kom in een zorgpad terecht van 8 weken lang 2 dagen per week naar ziekenhuis

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:51

Fibromyalgie betekent gewoon pijn in spierweefsel. Niks meer, niks minder. De geneeskunde bestempelt het vaak als een ziekte, maar dat is het in feite niet: er is namelijk pathologisch gezien geen ziektebeeld.

Hebben ze je ook verteld wat de oorzaak is van je pijn en wat gaan ze met je doen in het ziekenhuis en wat voor prognose hebben ze je gegeven?

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 19:56

Helaas betekent het hebben van fibromyalgie in de praktijk wel wat meer dan enkel het hebben van pijn in je spieren...

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:05

KarinvdM schreef:
Helaas betekent het hebben van fibromyalgie in de praktijk wel wat meer dan enkel het hebben van pijn in je spieren...

Ik heb ook niet gezegd dat fibromyalgie in de praktijk niets anders betekent dan spierpijn. De benaming fibromyalgie bekent echter wel spierweefselpijn.

Dat je bij fibromyalgie wel meer merkt dan spierpijn is ook heel logisch, want de extreme pijn en aangespannen spieren beknellen alle lichaamssystemen die er doorheen en langs lopen. Dat levert een heel scala aan potentiele problemen op met je bewegingsgestel, zenuwstelsel, immuunsysteem en je bewegingsapparaat.

De oorzaak van al deze bijkomende klachten zit hem dus wel in de spierpijn/spanning.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:08

De naam fibromyalgie komt van 'fibra' (vezel), 'mus' (spier) en 'algos' (pijn) en betekent dus letterlijk 'pijn van spieren en vezel(ig bindweefsel)'. . Volgens sommigen zijn de spieren te veel gespannen waardoor ze spierpijn en pijn aan de aanhechtingsplaatsen van spieren en pezen veroorzaken.

Bron: Wikipedia

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:17

Je hoeft mij dat niet uit te leggen hoor, ik heb zelf ook reuma met oa tendomyogene pijn en weet prima wat fibro en alles dooromheen inhoudt.
Ik vind je reacties niet zo prettig overkomen eerlijk gezegd... :o

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:21

Vreemd dat je proef medicatie krijgt zonder ze precies weten hoe en wat..

Het is normaal met Reuma dat je met koud weer meer last hebt van spieren en gewrichten. Dat heb ik nu ook, Somers als de lucht vochtig is dan is het helemaal drama speciaal. Je hebt ups en downs. Bij mij wisten ze het na 2 weken onderzoeken al... Vreemd dat jij 6 weken moet wachten? ;(

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:47

KarinvdM schreef:
Je hoeft mij dat niet uit te leggen hoor, ik heb zelf ook reuma met oa tendomyogene pijn en weet prima wat fibro en alles dooromheen inhoudt.
Ik vind je reacties niet zo prettig overkomen eerlijk gezegd... :o

Ik kan natuurlijk vanaf een schermpje niet zien wat jij wel en niet weet, he? Y;(
daarij heeft misschien iemand anders wel wat aan die informatie

Mag ik vragen waaraan je je stoort mbt mijn reacties? Serieus...

dipstaartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:50

WhySoWhite schreef:
Vreemd dat je proef medicatie krijgt zonder ze precies weten hoe en wat..

Het is normaal met Reuma dat je met koud weer meer last hebt van spieren en gewrichten. Dat heb ik nu ook, Somers als de lucht vochtig is dan is het helemaal drama speciaal. Je hebt ups en downs. Bij mij wisten ze het na 2 weken onderzoeken al... Vreemd dat jij 6 weken moet wachten? ;(

Hier duurde het ook een paar weken,

Ik heb nu weer veel last, wordt er gek van

Kyarahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:51

Wat vervelend, sterkte :(:)

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 20:51

@ Firedancer, ik kreeg het gevoel dat jij het afdoet als 'simpel' wat spierpijn en dat het verder niks is, dat de TS dus verder niks mankeert.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:05

KarinvdM schreef:
@ Firedancer, ik kreeg het gevoel dat jij het afdoet als 'simpel' wat spierpijn en dat het verder niks is, dat de TS dus verder niks mankeert.

ah, ok... dan begrijpen we elkaar weer :)

Nee, je zult mij fibromyalgie nooit horen afdoen als simpelweg spierpijn. Ik heb dan wel zelf geen fybromialgie, maar werk wel samen met iemand die veel ervaring heeft met mensen met deze aandoening.

Het is iemand die zelf vroeger chronisch pijnpatient was en uit pure wanhoop zelf naar een echte oplossing voor chronische pijn op zoek gegaan is. Uiteindelijk heeft hij ontdekt hoe de hersenen omgaan met pijn en wat er in het lichaam gebeurd. Met deze kennis is het hem gelukt om een manier te vinden om chronische pijn te laten verdwijnen en bewegingsvrijheid onmiddellijk te laten terugkeren.

Zijn ervaring is dat dit ook werkt voor alle niet pathologische gevallen (dus geen kanker bijvoorbeeld) van chronische pijn en heeft ook mensen behandeld met fybromialgie. Logisch gezien kun je zelf ook beredeneren dat als je de spieren weer kunt laten ontspannen, dat dan ook de andere lichaamssystemen die ik al noemde, weer optimaal zullen kunnen functioneren. Daarmee vervalt dus niet alleen de pijn, maar ook andere neurologische of bloedsomloop gerelateerde problemen.

Helaas voor velen is zijn behandeling nog relatief onbekend, hopelijk komt daar binnenkort verandering in.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:07

Ik realiseer mij overigens wel goed dat ik gezegd heb dat fybromialgie alleen spierweefselpijn betekent, het zegt niets over waarom ts deze spierpijn heeft.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-12 21:28

Oké, misschien oordeelde ik ook wel te snel over je reactie, sorry. :)

Wat jij zegt heb ik wel eens meer van gehoord.
Ik ben wel benieuwd naar wat die behandeling inhoud. Zo loop ik al 4 jaar met chronisch beiderzijds tennisarmen en golfersellebogen, wisselend in intensiteit en daar zou ik dolgraag vanaf willen.
Ik zit ook altijd vast en bovenrug en nek en ik weet dat ik dat ergens zelf doe, maar ik weet niet hoe en ook niet wat ik er tegen kan doen, behalve regelmatig een bezoek brengen aan de fysio om het weer los te maken...

Team_Sublime

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-12 21:32

Uberhaupt zijn oorzaken van fibro niet bekend. Er isnamelijk geen bewijs, dat is hetmoeilijke van fibro, het is nergens echt aan te tonen. Dus ook de oorzaken niet.. Minn moeder heeft het ook wel en haar nicht , us jkan in famillie geweest, daarintegen heb ik al 5 jaar klachten vlak nadat ik 6 keelontstekingen in een half jaar had, maar in dat zelfde jaar ben ik ook door ziekenhuis opgeraapt toen ik van mijn paard viel . Dus kan van alles zijn

Daarbij is het niet alleen spierpijn, ook andere klachten zoals oa darmspasme, uitval van gezichts vermogen, slecht slapen en nog veel meer

Wel is het allemaal domino effect, je slaapt slecht , spieren herstellen niet, gaan pijn doen , door pijn slaap je weer slecht en gaan je spieren nog meer pijn doen en dat gaat oneindig door.

Dokter geeft me verder geen medicijnen, hij kan wel wat geven maar dit zijn medicijnen die me duf maken , en dan kan ik niet meer paardrijden , en dat wou hij niet van me af nemen,

Op het zorgpad leer ik met deze 'ziekte' omgaan , gesprekken met maatschappelijk werkers, en krijg ik fysio therapie , ook leer ik planningen maken en leer ik waar me grenzen liggen.

Helaas heeft zorgpad een lange wachtijd en heb ik pas27 december mijn intake gesprek.

Dokter vind ook dat ik me eigenlijk veelste veel overbelast. Maar als ik de dingen niet doe hebik niks meer ovr ...:(