Middel tegen de zenuwen

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Astor

Middel tegen de zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 14:13

Hallo allemaal,

Ik heb jammer genoeg mijn hele leven al onwijs veel last van zenuwen. Dit uit zich tijdens mijn wedstrijden, en dit slaat over op het paard.
Daarom vroeg ik me af of er bokkers zijn die dit zelfde probleem hebben en wat ze hier tegen doen?

Ik gebruik nu een homeopathisch middel van VSM. Dit heet Plantival en dit ontspant in tijden van stress en spanning. En bevordert het concenratievermogen.
Afbeelding

Maar ik heb niet echt het idee dat dit werkt.... Dus ik ben erg benieuwd of jullie nog tips hebben over andere middelen of handelingen om te zenuwen in bedwang te houden.

Groetjes Melissa

antje_vip

Re: Middel tegen de zenuwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:16

Ik heb inmiddels pillen van de dokter gekregen, die ik kan innemen als er iets spannends moet gebeuren. Dat homeopatische spul werkt bij mij niet.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 14:17

Wat is de naam van dit middel? En heb je het idee dat dit ook daadwerkelijk helpt?

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:18

Propranolol. En ja, het helpt echt.

Just_Biancaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:20

Bach rescue druppels :) heb ik zelf heel veel aan gehad toen ik veel last had van stress! gebruik m af en toe nog steeds! Echt fijn spul.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:21

Bional Nervivit gebruik ik zelf wel eens.
Maar als je er al zo lang last van hebt, is het dan niet een idee om een andere oplossing te zoeken?

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:23

antje_vip schreef:
Propranolol. En ja, het helpt echt.

Oeeew dat werkt zooooooooooo fijn!
Baal ervan dat mijn pillen op zijn, kwamen toch met regelmaat wel van pas :D

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:23

Ik gebruik bij stresvolle periodes Pasiflora complex van Dr Vogel.
Hielp bij mij wel goed.
Gelukkig al lange tijd niet meer nodig gehad.

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-12 14:27

Rumpleteaser schreef:
Bional Nervivit gebruik ik zelf wel eens.
Maar als je er al zo lang last van hebt, is het dan niet een idee om een andere oplossing te zoeken?

Nou heb er nooit heel erg hinder van gevonden. Maar wel bij dingen zoals afrijden, wedstrijden etc.
En de laatste tijd gaan de wedstrijden gewoon echt niet lekker dus ik wil gewon wat doen aan mijn zenuwen...
Ik rijd een heel gevoelig paard en zij pikt dit blijkbaar zo snel op.... Dus ben het nu een beetje zat aan het worden.

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:33

Misschien ten overvloede... Maar het is niet aan te raden om propanolol regelmatig of langdurend te gebruiken!

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:37

gummie schreef:
Misschien ten overvloede... Maar het is niet aan te raden om propanolol regelmatig of langdurend te gebruiken!

Denk dat je daarin het oordeel van je huisarts mag volgen :)
Ik kreeg het voorgeschreven voor mijn rijexamen, moest 3 dagen van te voren beginnen met opbouwen. Maar had een heel doosje pillen gekregen, want ik zou ze vast nog wel eens nodig hebben.

Daarnaast:
Citaat:
Hoe lang?

Hoge bloeddruk. Een behandeling voor hoge bloeddruk is meestal langdurig. Als dit medicijn goed bij u werkt, moet u dit medicijn waarschijnlijk uw leven lang gebruiken.
Hartkramp, hartritmestoornissen, voorkómen hartinfarct. Waarschijnlijk moet u dit medicijn langdurig gebruiken. Overleg dit met uw arts.
Verhoogde schildklierwerking. Meestal is propranolol tijdelijk nodig om de hartkloppingen door de verhoogde schildklierwerking te stoppen. Als de schildklierfunctie weer normaal is, zal ook het hartritme normaal worden en is propranolol niet meer nodig.
Migraine. Bij het ouder worden neemt het aantal migraineaanvallen meestal af. Misschien heeft u dit medicijn dan niet meer nodig. Bespreek dit met uw arts. Bij migraine rond de menstruatie gebruikt u metoprolol drie dagen voordat u de menstruatie verwacht. U gebruikt het dan door tot het einde van de menstruatie.
Essentiële tremor (trillen). Zolang u last heeft van de tremor, zult u dit medicijn nodig hebben. Overleg dit met uw arts.
Examenvrees of plankenkoorts. In dit geval moet u propranolol eenmalig gebruiken vlak voor het examen of het optreden.

http://www.apotheek.nl/Medische_informa ... 04&rId=94#

gummie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:47

We hadden het hier toch over zenuwen??

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 14:49

Jij zegt dat je het middels niet langdurig of regelmatig mag gebruiken :) deze info geeft andere informatie: dat het ook, bij andere klachten, langdurig/levenslang gebruikt mag/kan worden.

Maar goed, dat is een andere discussie.

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:20

Ik volg even, ik moet aankomende maandag praktijk examen auto doen.. en ben nu al zenuwachtig :')

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 18:24

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:06

Valdispert rust vind ik helpen.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 21:13

Ik gebruik ook wel Valdispert rust, ook valdispert nacht? Helpt bij mij wel redelijk goed (slaap vaak een nacht voor een wedstrijd ook niet goed).
En vooral veel op wedstrijd gaan, daar is het voor mij ook makkelijker door geworden, je rijd voor jezelf niet voor een ander.. Maar dat heeft wel een poosje geduurd bij mij en nog heb ik wel (gezonde) zenuwen..

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-12 22:08

Propanolol (en andere betablokkers) zijn inderdaad medicatie die de fysieke verschijnselen van stress tegengaan. Hartkloppingen, voornamelijk, maar het kan ook helpen tegen bijv. zweethanden enzo. Of het veel doet voor het mentale gedeelte weet ik niet (ik heb ze zelf nooit genomen, maar ken mensen die ze hadden voor stressvolle situaties), maar het helpt al enorm als je geen last hebt van de verhoogde hartslag/maaggevoel/zweethanden enzovoorts. Zelf ben ik er nooit voor gegaan omdat ik toch liever met mijn zenuwen omga dan er (toch tamelijk stevige!) medicatie voor slik, maar ik kende bijv. iemand die ze voor presentaties op school gebruikte en het hielp haar wel. :)

Astor

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-12 09:13

Ik wil er liever ook geen medicijnen voor slikken zoals bijvoorbeeld Propanolol.
Maar ik ga toch maar eens verder kijken naar de andere midellen die jullie opgenoemd hebben!

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-12 09:15

Ik heb een soort 'therapie' gehad, hoe ik leerde hoe ik met mijn zenuwen om kan gaan. Ben nu enorm relaxt op wedstrijd. miss ook wat voor jou?

Mrisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:25

Gianti schreef:
Ik heb een soort 'therapie' gehad, hoe ik leerde hoe ik met mijn zenuwen om kan gaan. Ben nu enorm relaxt op wedstrijd. miss ook wat voor jou?

Wat voor soort therapie is dat geweest dan als ik vragen mag?

Gianti

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-12 20:34

Ik weet niet hoe zij de therapie noemde, maar je werkt met een hartcoherentie meter, daarop zie je wanneer je echt ontspannen bent, daardoor leer je de manier om te ontspannen die voor jou werkt en die je dan ook bewust kan toepassen.

NYC2B

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:28

Valeriaan:) kun je gewoon bij de apotheek halen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 19:33

Voor zover ik weet is Plantival niet homeopatisch.

Ik zou sowieso niks homeopathisch kopen, dat is gewoon weggegooid geld. Je kunt beter iets kopen wat in iedergeval een werkzame stof heeft naast alcohol, water of suiker. Dus een kruidenmiddel met passiebloem of valeriaan.

Let wel op dat ook kruiden bijwerkingen geven en niet altijd samen gaan met andere medicatie. Het is daarom altijd verstandig even met je huisarts te overleggen voor je iets gaat slikken.
Sint Jans kruid wordt bijvoorbeeld ook gegeven bij onrust (of depressie) maar dit versnelt de werking van de lever en daardoor de afbraak van medicatie en de anticonceptiepil waardoor deze minder tot niet meer werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-12 23:12

Interessante dingen staan hier tussen en ik ga er binnenkort ook maar eens voor kijken. Ik ben gewoon bijna constant nerveus of zenuwachtig.. alles wat te maken heeft voor school, wanneer ik ga sporten, wanneer ik de hond uit ga laten.. :') ben gewoon altijd nerveus als ik het huis uit moet en al helemaal als mensen (vooral leraren) tegen me praten of iets. niet fijn.