Iedereen een label?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

xHaithi

Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 16:30

Ik open dit topic omdat dit iets is dat mij énorm opvalt de laatste jaren en waarvan ik me afvraag of ik de enige ben die hier zo over denkt, gezien de meeste mensen dit wel normaal lijken te vinden.

De laatste jaren heeft iedereen wat lijkt het, en dan bedoel ik mentaal. PDD-NOS, autisme (asperger oa), ADHD, ADD, en weet ik wat nog allemaal, in lichte vorm. Mensen die dus verder gewoon naar school gaan e.d.
Nu moet ik zeggen dat als ik zo iemand leer kennen of tegenkom ik 9 vd 10 keer niks merk aan deze mensen. Ik hou ook echt geen rekening met een zogenaamde 'aandoening', gedraag me niet anders of aangepast naar hen toe, en heb daar nog nooit problemen mee gehad. Vaak merk ik dat er een hoop scheef kan zitten: onzekerheid bv, veel gepest vroeger, opsluiten in zichzelf door verleden, niet goed weten hoe zich te voelen of gedragen in onze maatschappij die toch behoorlijk wat druk legt op (jonge) mensen, etc, maar nooit mensen die ik een speciale term zou geven om deze redenen.
Blijkbaar worden in dit soort zaken door psychologen en andere mensen wel graag labeltjes op mensen gekleefd. Ik heb hier in mijn heel directe omgeving een groot voorbeeld van. Alleen geloof ik dus echt niet in al die labeltjes en dat alle mensen die zo'n sticker krijgen ook effectief een probleem hebben of apart behandeld moeten worden (dan heb ik het niet over wat extra hulp het leren bv, dat kan iedereen wel eens gebruiken).

Hoe denkt bokt hierover? Geloven jullie echt in al die zogezegde diagnoses van deze 'aandoeningen'? Of denken jullie ook weleens dat dit gewoon mensen in hokjes proppen is en er misschien andere dingen aan de hand zijn, of mensen gewoon wat 'anders' zijn? Waarom moet 'anders' of 'niet doorsnee' gelijk een termpje krijgen?

Ibbel

Re: Iedereen een label?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:34

Ik ben het wel een beetje met je eens.
Er zijn denk ik twee redenen voor: 1) we kúnnen tegenwoordig beter diagnoses stellen, en 2) de moderne (internet) maatschappij maakt dat je wel héél erg 'normaal' moet zijn om mee te komen. En we eisen ook gewoon veel meer van iedereen.
Dus er wordt ook sneller gezocht naar een 'reden' waarom je de hektiek van de dag niet kunt bijbenen.

Vroegâh was je gewoon lastig/moeilijk/beetje traag, vul-maar-in. Daar neemt men nu geen genoegen meer mee.

xHaithi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-09-12 16:37

Nee inderdaad, als ik daarover vertel tegen 'ouderen', zeggen die ook vaak van: 'Die heeft gewoon teveel energie' of 'Die praat niet veel, maar wel een goede knul', bv.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:46

Ik heb er helemaal niéts aan toe te voegen... :')
Ik kan het niet beter verwoorden dan jij.. Ben t helemaal met je eens!

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:53

Tja Ik ben van mening dat er wel snel labels geplakt worden. Echter heb ik het nu zelf ook aan de hand.
Mijn dochter is 9 en heeft pdd nos. zit op een normale school en een ander zal niet snel aan haar merken dat er "wat" is.
ze heeft op school 2 jaar lang kunnen verbloemen dat er iets was, totdat er ineens een invaller kwam en ze helemaal gek werd. thuis overigens kwam alle stress van op de tenen lopen op school er heel heftig uit! dus op school met recht een ander kind dan thuis.

mijn dochter zi eje niks aan gewoon een gezond heerlijk lief behulpzaam kind.
op school moeite met rekenen en begrijpend lezen.
veranderingen zijn voor haar niet te doen.
maar omdat we thuis alles goed voorstructureren, en dat op school ook altijd wel gebeurd gaat het goed.

en dan is het heel gevaarlijk om te zeggen IK zie niks dus er is niks!
daar zijn de mensen die haar wel even op zouden voeden door omstandigheden ook achter gekomen.

maar bij mijn dochter is daar ook ruim een jaar aan onderzoeken en testen aan vooraf gegaan.
omdat IK dus vind dat je niet aan de hand van 1 vragenlijst, en 1 gesprek een diagnose kan stellen.
EN dat is wat wel vaak gebeurd.
en daarom zijn er zoveel labels.
wil niet zeggen dat er met al die labels niks aan de hand is, maar vaak is een label snel geplakt, en dat kan voor ongeloof zorgen, wat voor de "echte"labels weer moelijk is, want zij krijgen geen erkening.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:57

Denk dat er te vaak te gauw een label wordt geplakt. Daardoor denk ik dat er ook vaak foutieve labels worden geplakt en dat kan vervelende gevolgen hebben. Op mijn jongste dochter wilde men vanaf de peuterzaal al graag een label plakken. Dit is al die jaren zo door gegaan. Ze was idd anders dan anderen. Maar geen van die labels die men wilde plakken, paste bij haar. Dus heb altijd gezorgd dat ze er geen één opgeplakt kreeg. Uiteindelijk na jaren van 'speuren' vielen alle puzzelstukjes op hun plaats en blijkt dat ze 'gewoon' HSP is. Dus toch een label, maar wel één waar we ons in kunnen vinden.
Wat ik ook erg vind is dat bepaalde labels (denk aan ADHD) een soort van vrijbrief is voor het gedrag.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 16:59

Ik zie "mijn kind heeft ADHD " regelmatig als excuus voor: " ik hoef mijn kind niet op te voeden", helaas...

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:00

Ik vind het vooral erg sneu voor de kinderen die wél echt pdd nos oid hebben. Tegenwoordig heeft iedereen het, meestal via een internettestje vastgesteld. Ik vind het echt moeilijk zoiets serieus te nemen, niet omdat ik niet geloof dat iemand zoiets echt kan hebben en er last van kan hebben, maar juist omdat iedereen die eens wat stiller is etc, het heeft.

En waar ik me dan ook nog aan erger is als iemand de héle dag, bij elke les, bij elke straf etc aankomt met ''Jamaar ik heb......''
Als er dan hulp aangeboden word, of je houd er rekening mee, dan willen ze normaal behandeld worden en niet alsof ze iets moeilijker vinden.
Iedereen moet normaal behandeld worden, maar als je niet wilt dat je hulp krijgt bij een probleem, of dat er rekening mee gehouden word, waarom het dan wel als excuus gebruiken?

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 17:00

Mijn moeder zegt nu altijd over mijn broer:
"In deze tijd zou hij ADHD o.i.d. hebben"
Maar vroeger werd hij beschouwd als een erg druk kind.
En dan zegt ze ook nog: we hadden nog het geluk dat er buiten veel ruimte was, daar kon hij zijn energie kwijt. Tegenwoordig zitten de kinderen maar hele dagen binnen achter een beeldscherm. :')

Dus waarschijnlijk dat er vroeger dezelfde problemen waren, maar er een ander etiket op werd geplakt.
En de drukke kinderen werden naar buiten gestuurd om zich uit te leven.

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:08

Ik ben het absoluut met je eens!!!!

IK heb zelf 2 kinderen waarvan 1 niet helemaal tussen de hokjes "normaal" past.
Hij heeft een net iets andere aanpak nodig dan sommige andere kinderen, maar als ze dat niet aan kunnen hoeft er niks mis te zijn met mijn kind, maar met degene die i.p.v. naar het kind kijkt les geeft uit een boekje.
Ieder kind en mens heeft zijn eigen manier van aanpak nodig en ik vind het verschrikkelijk dat mensen meteen gaan labelen, waardoor je zo iemand alleen maar meer benadrukt op het feit dat ze "vreemd" gevonden worden, maar wat is vreemd?
Bovendien is het vaak inderdaad een excuus. Mijn zoon heeft ontzettend hard bevestiging nodig (nou dan geef ik hem dat)
Hij heeft structuur nodig en wil graag voorbereid worden (nou dan doe ik dat toch) Hij vind het erg spannend als hij in een kring of met vreemde mensen erbij iets moet zeggen of antwoord geven (nou en) Hij raakt vreselijk overstuur als je hem heel erg gaat pushen om het iets te laten doen wat in zijn ogen "raar" is, jas op de bank leggen b.v. (nou dan hangt hij hem aan de kapstok en anders probeer je hem met een omweg over te halen) overal is een oplossing voor, je moet hem alleen weten :+

Mensen zijn niet in hokjes te plaatsen en iedereen is anders, Daarom mankeer je nog niet altijd wat!
Laatst bijgewerkt door fjordowner18 op 22-09-12 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:12

aslo schreef:
Denk dat er te vaak te gauw een label wordt geplakt. Daardoor denk ik dat er ook vaak foutieve labels worden geplakt en dat kan vervelende gevolgen hebben. Op mijn jongste dochter wilde men vanaf de peuterzaal al graag een label plakken. Dit is al die jaren zo door gegaan. Ze was idd anders dan anderen. Maar geen van die labels die men wilde plakken, paste bij haar. Dus heb altijd gezorgd dat ze er geen één opgeplakt kreeg. Uiteindelijk na jaren van 'speuren' vielen alle puzzelstukjes op hun plaats en blijkt dat ze 'gewoon' HSP is. Dus toch een label, maar wel één waar we ons in kunnen vinden.
Wat ik ook erg vind is dat bepaalde labels (denk aan ADHD) een soort van vrijbrief is voor het gedrag.

wat is hsp?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:15

fjordowner18 schreef:
aslo schreef:

wat is hsp?

Highly Sensitive Person. Persoonlijk vind ik dat een 'hip' label momenteel.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:16

Ik heb zelf ook een label, het Syndroom van Asperger. En daarnaast ben ik hooggevoelig (maar dat is eerder zelfdiagnose, maar hoor het ook van andere mensen). En ik ben het met je eens.
Er worden zo snel labels geplakt...

Tegenwoorden doen ze het zo met autisme: Je hebt ASS (Autisme Spectrum Syndroom) in bepaalde gradaties. Tja, licht autisme, zwaar autisme, middelmatig autisme? Ik weet het allemaal niet meer :n Daarom houd ik het op Asperger, is net wat makkelijker :')

Tuurlijk, veel mensen met een stickertje hebben echt een stoornis. Maar waarom een stoornis? Omdat je anders denkt dan andere mensen, je anders gedraagt? Stoornis, dat vind ik eigenlijk een achterlijk woord. Ik ben niet gek. Mijn hersens werken alleen wat anders. Punt.

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:19

Ik heb zelf autisme PDD - NOS. (lichte vorm)
Iedereen ziet me als een soort bedreiging, ziekte enz.
Daarom vertel ik nooit echt aan iemand dat ik autisme heb, me beste vrienden weten het. Maar mijn klas enz. niet. (behalve me mentor)
Op de basisschool toen ik vertelde dat ik dat had, begonnen ze me meteen te pesten.
Beter kan je dingen voor je houden, en plezier te hebben zonder het te vertellen denk ik dan maar.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:19

0152141488 schreef:
Ik heb zelf autisme PDD - NOS.
Daarom vertel ik nooit echt aan iemand dat ik autisme heb, me beste vrienden weten het. Maar mijn klas enz. niet. (behalve me mentor)
Op de basisschool toen ik vertelde dat ik dat had, begonnen ze me meteen te pesten.
Beter kan je dingen voor je houden, en plezier te hebben zonder het te vertellen denk ik dan maar.

Jups, daarom wil ik het ook niet vertellen in de klas, hoewel mijn mentor dit wel zou willen...

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:21

Dus dat je gevoelig ben voor energie en gevoelns van andere?

Fu_Qi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:21

EskeGirl schreef:
0152141488 schreef:

Jups, daarom wil ik het ook niet vertellen in de klas, hoewel mijn mentor dit wel zou willen...

Idd. op de basisschool werd ik namelijk 3 jaar gepest.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:22

fjordowner18 schreef:
Dus dat je gevoelig ben voor energie en gevoelns van andere?

Zoiets. Je voelt dingen intenser, en kan goed aanvoelen en overnemen wat andere voelen, via energieen.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:22

0152141488 schreef:
EskeGirl schreef:

Idd. op de basisschool werd ik namelijk 3 jaar gepest.[/quote]

Ik een jaar op de basisschool en in de 1e, zit nu in de 3e en ken deze klas vrij goed, maar alleen een goede vriend, die ook Asperger heeft en in deze klas zit, weet het. En nog andere vrienden en vriendinnen....

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:24

dames met autisme, wat zijn de redenen dat jullie getest werden? wat maakte dat jullie deze label omgehangen hebben gekregen?

IK vind eigenlijk dat mensen die net iets anders denken, maar geen gevaar zijn voor zichzelf of andere, die normaal kunnen fuctioneren en zelf nergens last van hebben, geen label om horen te krijgen, puur om pesterijen te voorkomen

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:24

en dat komt dus omdat de mensen niet willen geloven dat een label ook echt kan betekenen dat er wat is. maar dat komt weer doordat er zoveel en zo snel gelabelt wordt.
Ik merk het vooral aan de ouders bij mijn dochter in de klas.
ze vinden dat de kinderen niet met mijn dochter mag spelen, omdat ze raar is....
nou ikkan je zeggen mijn dochter gedraagt zich beter dan hun kinderen.
omdat zij leert wat regel is en kanniet afwijken van regel.... ze kan niet bewust liegen, kan niet bewust te laat komen enz. gewoon omdat dat niet in haar aangeleerd gedrag past.

maar daarin tegen begrijpt ze soms de snelle ontwikkelingen tijdens het spelen niet en zo ontstaan er ruzietjes waarbij mijn dochter niet eens waar het over gaat. en dat is ook de moeilijkheid voor haar om met meerdere kinderen tegelijk te spelen. ze snapt de spelregels niet, en maakt ze het liefste zelf. dat accepteeert de rest (heel begrijpelijk) niet. en dat maakt haar "anders"

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:26

fjordowner18 schreef:
dames met autisme, wat zijn de redenen dat jullie getest werden? wat maakte dat jullie deze label omgehangen hebben gekregen?

IK vind eigenlijk dat mensen die net iets anders denken, maar geen gevaar zijn voor zichzelf of andere, die normaal kunnen fuctioneren en zelf nergens last van hebben, geen label om horen te krijgen, puur om pesterijen te voorkomen

Dat heb ik helaas nooit geweten, autisme weet ik pas sinds maart dit jaar, daarvoor 2 andere diagnoses gehad...
Ik heb deze label omdat ik het zelf wilde weten, ik weet dat ik anders ben. Nou ja, mijn ouders merkte het al dat sinds dat ik erg jong was, ik de laatste 2-3 jaar erg...

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:27

Mijn zoon heeft ontzettend hard bevestiging nodig (nou dan geef ik hem dat)
Hij heeft structuur nodig en wil graag voorbereid worden (nou dan doe ik dat toch) Hij vind het erg spannend als hij in een kring of met vreemde mensen erbij iets moet zeggen of antwoord geven (nou en), komt vanzelf als hij niet teveel gepusht word, Hij raakt vreselijk overstuur als je hem heel erg gaat pushen om hem iets te laten doen wat in zijn ogen "raar" is, jas op de bank leggen b.v. (nou dan hangt hij hem aan de kapstok en anders probeer je hem met een omweg over te halen) overal is een oplossing voor, je moet hem alleen weten.

Toch hou ik mijn hard vast straks op de basisschool

fjordowner18

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:28

wendyenbram, ik zeg niet dat geen enkel kind een label hoort te krijgen, maar i.p.v. labelen kunnen we ook is naar onze eigen maatschappij kijken, waar we tegenwoordig niks meer van elkaar accepteren en snel roepen dat een ander maar vreemd is...
Laatst bijgewerkt door fjordowner18 op 22-09-12 18:29, in het totaal 2 keer bewerkt

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-12 18:29

fjordowner18 schreef:
wendyenbram, ik zeg niet dat geen enkel kind een label hoort te krijgen, maar i.p.v. labelen kunnen we ook is naar onze eigen maatschappij kijken, waar we tegenwoordig niks meer van elkaar apseteren en snel roepen dat een ander maar vreemd is...

Amen _/-\o_