Aangezichtsverlamming... Tia, beroerte of iets anders?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Aangezichtsverlamming... Tia, beroerte of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 13:33

Hallo bokkertjes,

Ben nu aan het werk bij mijn ouders, komt mijn moeder haar me toe met de vraag wat ik denk bij 1 helft aangezichtsverlamming in combinatie met hevige hoofdpijn en pijn trekkend naar de voor.
Blijkt mijn vader dit vannacht te hebben gehad....

Ik moest natuurlijk gelijk denken aan een Tia, voorbode van een beroerte. Ware het niet dat het pijn trekkend naar het oor me een beetje vreemd voor komt.... Ik kan er verder niks van vinden op websites dus denk, ik vraag het hier even..

Hij werd wakker met hevige hoofdpijn om 6 uur vannacht waarna hij de verlamming ontdekte. Dit heeft maar enkele minuten geduurd en de hoofdpijn is ook weggeebd, hij functioneert nu normaal. Mijn moeder heeft hem niet kunnen testen, hij is niet naar het ziekenhuis geweest.

Hij zit in zijn 50ger jaren. Heeft veel stress, eet niet all te best en sport niet.

Thanks voor jullie tijd.

belle_boef

Re: Aangezichtsverlamming... Tia, beroerte of iets anders?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:35

Ik zou hem langs de dokter sturen.

Hannanas

Nou ik zou als ik Je vader was een bezoekje aan een arts brengen...
Ff checken of nu alles goed is.
Serieus nemen deze grappen!

Astaloca

Nou.... ik zal toch maar wel even naar het ziekenhuis gaan. Bokt is hier niet een antwoord voor. Zeker niet voor deze zware dingen.

Chessie

Zou wel aan een kleine Tia denken, misschien toch nog even naar de huisarts?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:36

Dit is niet iets voor een forumpje. Hup, op naar de dokter.

wouterpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:37

Hopelijk iets lichts als een trauma migraine!
Maar voor de zekerheid langs de huisarts wellicht voor kleine tia.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:46

Als ik eerlijk ben zou ik de huisarts als het kan even overslaan en doorgaan naar het ziekenhuis. Dit soort dingen zijn niet iets om mee door te lopen, natuurlijk kan het meevallen maar het zijn wel serieuze kwalen die je daar noemt. Heeft hij nog steeds hoofdpijn? Tintelend gevoel in ledematen etc.? Ook als dat niet zo is; echt even goed laten nakijken, op je strepen gaan staan - het is vaak ook geen eenmalige gebeurtenis en zou iets groters aan kunnen kondigen. Beter als je er gewoon op tijd bij bent!

Geen forum dus: op naar het ziekenhuis! :)
Laatst bijgewerkt door Hanmar op 21-09-12 13:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 13:48

Ja inderdaad: SEH! En geen huisartsenpost, dat is helemaal zoiets ellendigs met zulke dingen!

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-09-12 14:35

Helemaal met jullie eens ware het niet dat hij bij hoog en bij laag weigert naar het ziekenhuis te gaan. Ben pissig op hem geworden, maar het helpt allemaal niet... Vandaar dat ik mijn heil hier zoek...

BugsFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:37

Ambulance laten komen.

ecco

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:38

mijn oma had dit laatst ook..dachten ook beroerte..bleek ziekte van bell te zijn...kan komen door stresmisschien ook bij je vader?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:40

Gewoon de dokter bellen, desnoods komt ie naar je huis, dan kan hij toch niet weg.
Want het is wel belangrijk hoor, het kan ook vaker gebeuren en erger aflopen..

SuzanLarissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:40

Inderdaad meteen naar het ziekenhuis ermee!
Mijn opa had precies hetzelfde ook niks aan de hand erna weer helemaal normaal functioneren
totdat die het nog een paar keer heeft gehad en uiteindelijk aan de linkerkant volledig verlamd was geraakt..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:41

Xyris schreef:
Hallo bokkertjes,

Ben nu aan het werk bij mijn ouders, komt mijn moeder haar me toe met de vraag wat ik denk bij 1 helft aangezichtsverlamming in combinatie met hevige hoofdpijn en pijn trekkend naar de voor.
Blijkt mijn vader dit vannacht te hebben gehad....

Ik moest natuurlijk gelijk denken aan een Tia, voorbode van een beroerte. Ware het niet dat het pijn trekkend naar het oor me een beetje vreemd voor komt.... Ik kan er verder niks van vinden op websites dus denk, ik vraag het hier even..

Hij werd wakker met hevige hoofdpijn om 6 uur vannacht waarna hij de verlamming ontdekte. Dit heeft maar enkele minuten geduurd en de hoofdpijn is ook weggeebd, hij functioneert nu normaal. Mijn moeder heeft hem niet kunnen testen, hij is niet naar het ziekenhuis geweest.

Hij zit in zijn 50ger jaren. Heeft veel stress, eet niet all te best en sport niet.

Thanks voor jullie tijd.

Stijve nek behoort ook tot de symptomen van een TIA/beroerte. En dat kan voelen alsof het aan de oren komt als de stijfheid hoog genoeg zit. Absoluut laten nakijken.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:43

Bij zoiets moet je met spoed de ha of seh bellen!
Bij zulke klachten krijgt iemand dan bij voorbaat bloedverdunners om evt schade te beperken. Daarna kijken ze via scan wat de oorzaak is of was en volgt er een behandelplan om herhaling te voorkomen. ALS dit een tia of infarct is geweest dan heeft je vader een grote kans dat dit nog een keer gebeurd met grotere en blijvende gevolgen. Maak dit dagelijks mee tijdens mn werk in de zorg en dat wil je echt niet meemaken. Mensen die halfzijdig verlamt zijn, spraak en denkproblemen, gedragsveranderingen enz.

Mn collega heeft een tijd terug hetzelfde gehad als jouw vader. Alleen overdag. Ze is meteen naar de HA gegaan en is meteen naade SEH gestuurd. Bliedverdunners en een scan. Ze is er goed vanaf gekomen maar wordt nu wel goed in de gaten gehouden.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:44

Bij een TIA kun je pas na 3 dagen zeggen, of het een TIA is.
Binnen 3 dagen moeten de klachten dan verdwenen zijn, anders is het waarschijnlijk geen TIA maar een CVA.
Maar inderdaad, huisarts/ziekenhuis zou het best zijn voor je vader nu.
Laatst bijgewerkt door mika11 op 21-09-12 14:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ayasha
Blogger

http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... farct.html
Citaat:
Plotselinge en ongewoon hevige hoofdpijn
Hoofdpijn is natuurlijk niet noodzakelijkerwijs een teken van een beroerte. Maar als hoofdpijn onverwacht of ongewoon intens toeslaat is er reden voor bezorgdheid. Als een stijve nek, aangezichtspijn, of overgeven gepaard gaan met de hoofdpijn kan er beter direct contact worden gezocht met een arts. Er kan sprake zijn van een migraine maar als deze symptomen niet eerder zijn voorgekomen, is het beter om adequaat en snel te reageren.

monica08

Dokter bellen :j

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:47

Mijn collega heeft een tijd terug soortgelijke klachten gehad.
Zij was daar ook bang voor, maar na controle bleek het om een of andere ontsteking te gaan (ook veel stress). Kreeg er niets voor en het heeft wel een aantal dagen geduurd voordat het 'dode' gevoel weg getrokken was.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 14:55

Xyris schreef:
Helemaal met jullie eens ware het niet dat hij bij hoog en bij laag weigert naar het ziekenhuis te gaan. Ben pissig op hem geworden, maar het helpt allemaal niet... Vandaar dat ik mijn heil hier zoek...

Mijn schoonvader kreeg op maandag een TIA, op Woensdag een beroerte. De TIA is een voorbode geweest. 6 jaar later was hij dood. Die 6 jaar zijn een ramp geweest van revalideren, leven met 1 verlamde arm, lopen met een stok, etc. Mijn schoonvader is maar 66 geworden.

Niet om jou bang te maken TS, maar misschien haalt dit hem over....

Hij wil niet naar het ziekenhuis, dan is het gewoon een hele grote egoist, sorry.. Hij heeft in dit geval niet alleen met zichzelf te maken

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:00

Ik had gewoon de huisarts gebeld, zonder dat hij ervan af wist.
Mijn pa is namelijk ook zo'n stijfkop.
Als ik niet gebeld had, was hij er nu nie meer geweest. Dubbel hartinfarct, hij zei zelf hyperventilatie jaja...

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:06

Zeg tegen je pa dat hij een dikke egoist is en dat je graag wilt dat hij nog langer hier rondloopt, ipv zijn kop in het zand te steken en niets te doen met het risico dat hij je ma en de kinderen heel veel verdriet doet. Dit werkt soms heel goed ook al is het een soort van morele chantage.

Tabby123

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:12

ik had vannacht al gelijk het ziekenhuis gebeld, bij mijn vader was het dus wel goed mis en die kan het nu niet meer na vertellen

Chessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-12 15:12

Zo te lezen kan het dus stress gerelateerd zijn, maar ook erger, stel dat het een hersenbloedinkje was, vaak volgt een grotere
Goede reden om hem echt langs een arts te sturen, want als het opnieuw gebeurt telt elke minuut