[Centraal] Diëten en afvallen deel 4

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

[Centraal] Diëten en afvallen deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-12 08:49

Welkom in het derde centrale topic over diëten en afvallen hier op MensenWelzijn. Dit topic is geopend om alle vragen over diëten en afvallen centraal te houden. Alle langlopende dieettopics zijn hiermee naar de Huiskamer verplaatst. In dit topic kan je terecht met alle vragen over verantwoord afvallen. Echter zijn er aan dit topic een aantal regels verbonden. Bij het bereiken van 100 pagina's zal er door de moderators van MW gekeken worden naar het topic en er door ons een nieuw topic geopend worden.
Het eerste deel vind je hier: [MW] [Centraal] Diëten en afvallen
en het tweede deel vind je hier: [MW] [Centraal] Diëten en afvallen deel 2
En het derde deel kan je hier vinden: [MW] [Centraal] Diëten en afvallen deel 3

• In het topic mag niet offtopic gepraat worden, daarvoor zijn diverse huiskamertopics beschikbaar.
  • Het openen van nieuwe topics in de Huiskamer staat vrij; linkje mag naar ons gePBt worden om hier in de openingspost te zetten.
  • Het topic draait om tips, daarom mogen er geen dagelijkse eetlijstjes gepost worden, dit kan wederom in de HK
  • Losse dieettopics worden gesloten en naar dit topic verwezen
  • Specifieke vraag naar recepten kan op VoederTijd
  • Er mogen maximaal twee foto's per post geplaatst worden
  • Wanneer een foto schokkend bevonden wordt (extreem dun en willen afvallen bijvoorbeeld) worden deze verwijderd
  • Foto's mogen niet gequote worden

Wanneer niet aan bovenstaande maatregels voldaan wordt zal er gekeken worden naar passende maatregelen al dan niet sancties.

Om het topic puur informatief te houden zijn er een aantal lopende Huiskamertopics:
Less is more - chattopic: [HK] [HK] Less is more deel 1
Less is More - [HK] Less is more! gezond en verantwoord afvallen; deel 5
Verstandig afvallen voor jojoers: [HK] [HK]Verstandig afvallen voor Jo-jo'ers deel VI
Sixpack chattopic - De titel is ver te zoeken [HK] De titel is ver te zoeken, maar het doel is daar!
Sixpack topic - [HK] Sixpack/platte buik bij vrouwen?
Waterijsje in de hand: [HK] [HK]Waterijsje in de hand strakke billen op het strand BOD10
Weightwatchers [HK] [HK] Weight Watchers
Koolhydraatarm eten: [HK] De Koolhydraatvrije bokkers

Citaat:
Ik kom aan de lopende band dames en meiden tegen op bokt die op een appel en een bakje yoghurt per dag leven.

Afgezien van de psychische zaken die hier een onderliggende factor van zijn (controle willen houden over jezelf, jezelf willen straffen, jezelf lelijk vinden, noem maar op) wil ik toch heel graag posten wat weinig eten met je doet en WAAROM het eigenlijk slecht is. Misschien dat dit voor sommige mensen een eyeopener is.

Om te beginnen; je eten zorgt voor een aantal dingen:
* Je basisstofwisseling. Je hart moet kloppen en je organen moeten in werking blijven. Dat kost ze energie. Die haal je uit voedsel, en daarvoor heb je een basisbehoefte. Dit wordt ook wel BMR genoemd. Om deze processen te laten functioneren heb je al rond de 1000-1500 kcal nodig. Precieze getal ligt aan je genen, je leeftijd, de vet/spierverdeling. Dus om helemaal NIKS te doen maar om je lijf levend te houden heb je deze calorieen nodig.

* Je activiteiten: Lopen naar de keuken, de afwas doen, naar school fietsen,huiswerk maken... daar heb je ook allemaal energie voor nodig. Om je armen op te tillen en je benen voort te bewegen heeft je lijf ook kcal nodig. Deze komen bovenop de BMR. Hoe actiever je op een dag bent, hoe meer je nodig hebt. Dit kan varieren van 300-1000kcal aan behoefte.

Dus als je puur naar de kcal kijkt om in het dagelijks leven te functioneren; om op onderhoudsniveau te blijven, zit je al op een behoefte van 1300-2500 kcal. Die zal je verbranden zonder aan te komen. Voor een precieze berekening voor jou kan je trouwens kijken op http://www.giantpt.com/Voeding/GIANT_Voeding_BMR.htm .

Naast kcal bevat eten veel nuttige stoffen.
Eiwitten: Geven energie en bouwen je spieren op. Spieren verbruiken vet en houden je lijf goed strak. Voedingscentrum raadt 15-20% van je kcal uit eiwit te laten bestaan.
Tekort aan eiwitten geeft slapheidsgevoel, verminderde weerstand en afbraak van spieren.
Vetten: Gezonde vetten zijn noodzakelijk om de vetoplosbare vitaminen te kunnen opnemen, dit zijn vitamine A, D, E en K. Vetten zorgen voor een verzadigd gevoel, geven energie en zijn weerstandverhogend. Ze zijn nodig bij de aanmaak van vitamine D. Dit is o.a. van belang bij botontkalking en MS. Voedingscentrum raadt aan 20-40%.
Tekort aan vetten geeft gebrek aan opname van bovengenoemde vitamines.
Koolhydraten: Geven energie. Snelle koolhydraten direct, langzame koolhydraten over een langere periode. Ze vervoeren ook eiwitten naar je spieren en zijn een energiebron voor de hersenen. Voedingscentrum zegt koolhydraten minstens 40% van kcal.
Tekort aan koolhydraten zorgt voor lusteloosheid en afbraak van je spierweefsel, ook concentratieverlies.
Vezels: Houden je darmen aan de gang. Te weinig vezels zorgen voor verstopping.

Dat zijn de energieleveraars en globaal hun functies.
Daarnaast bevat eten vitaminen en mineralen die het lichaam niet zelf kan maken. Functies van vitaminen zijn bijvoorbeeld B12: aanmaak van rode bloedcellen en een goede werking van het zenuwstelsel. Vitamine A; opbouw van de huid en functioneren van de ogen. Functies van mineralen bijvoorbeeld jodium: werking van de schildklier.
Bij een gezonde gevarieerde voeding krijg je op een dag genoeg vitamines en mineralen binnen.

Krijg je dus niet voldoende kcal en voedingstoffen en vitaminen en mineralen binnen, dan kan je lichaam niet goed functioneren. Prima denk je dan, maar ik val wel af en dat is alles wat nodig is!!! Nee, fout. Krijg je te weinig binnen, zal je lijf daar zo min mogelijk van gaan verbruiken. Je lijf is ongelooflijk slim; stel je komt terecht in een woestijn waar niks te eten is. Dan past je lijf zich na een paar dagen aan: de energie die het normaal zou verbruiken wordt teruggeschroefd naar zo min mogelijk; alleen voor de levensbehoefte. De rest wordt opgeslagen. Je houdt bijvoorbeeld eerst op met menstrueren en zo gaat je lijf met zo min mogelijk energie zo efficient mogelijk proberen te werken. En om jou langer in leven te houden betekent dat dat alles wat je vanaf een bepaald moment eet, opgeslagen gaat worden als vet zodat je lijf reserves heeft voor de schrale periodes! Dus weinig eten = minder verbranden = meer reserveopslag. Juist het tegenovergestelde van wat je wil! Natuurlijk, als je helemaal niks meer eet houdt het op en uiteindelijk wordt je eng mager. Maar voor de gemiddelde mens betekent te weinig eten dat je nooit meer een koekje kan eten zonder dat er een kilo bij zit.

Beter is, om ervoor te zorgen dat je stofwisseling juist ZO snel wordt, dat alles wat je wel eet meteen verbrand! Het tegenovergestelde van het reservestand-effect. Op die manier is een keer uit de band springen op een verjaardag geen probleem; en mooier nog: je valt er blijvend mee af. Hoe veel dames met enorm overgewicht eten niet één appel per dag? Ze vallen niet meer af van te weinig eten omdat ze hun verbranding om zeep hebben geholpen. Van crashdieeten krijg je namelijk ook nog eens een negatief effect op je spieren. Als je spieren verliest, is datmisscien leuk op de weegschaal om te zien, maar op lange termijn heb je er zwaar nadeel van. Spieren verbruiken namelijk veel energie. Dus als je spieren verliest verlies je ook energiebehoefte. Hetzelfde als wat je eerst at wordt nu minder efficient verbruikt. Dat is het jojo-effect.

Dus om af te vallen, moet je niet weinig eten want dat:
* vertraagt je stofwisseling
* zorgt voor spierverlies
* vermindert je weerstand en belemmert functionele dingen van je lijf die helpen bij afslanken
(schildklier, etc)
* Een lage stofwisseling zorgt voor snellere opslag van hetgeen je wel eet
* Weinig spier zorgt voor minder energieverbuik dus kan je minder eten

Nu denk je 'oliebol, ik eet al maanden te weinig - nu kan ik sowiezo minder eten en heb ik vast geen spier meer! Dus eet ik maar niet meer - Laura kan mijn rug op!' Fout. Je kan je eigen stofwisseling versnellen. Daar heb ik ook een heel topic over geschreven die ik straks even op zal zoeken. In korte lijnen komt het er op neer dat je GEZONDE voeding moet nemen, kleine porties extra moet gaan eten tot 6x per dag; veel eiwitten (kip, ei, tonijn bv) en groenten en meer bewegen - dat versnelt je stofwisseling. En spieren kan je weer opbouwen door krachttraining en meer eiwitten eten.

Ik hoop echt dat er ook maar één bokker iets heeft aan deze informatie. Ik ben zelf door schade en schande wijs geworden en het heeft een hele tijd geduurd voordat ik de juiste weg heb gevonden en toen baalde ik van mezelf dat ik daar niet eerder achter was. Het is heerlijk om slank te zijn, maar het is nog lekkerder om gezond en slank te zijn met een stralende huid, een fit gevoel en plezier in je eten!!

Extra informatie over voeding en wat welke vitamines en mineralen doen en wat tekorten veroorzaken kan je vinden op http://www.voedingscentrum.nl

Veel plezier en succes met afvallen allemaal!

F_Orumster

Re: [Centraal] Diëten en afvallen deel 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:17

De quote is nogal kort door de bocht, van wie is het?

Dat we weer kiloknallen met zijn allen.

Chocopasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:50

Die is al redelijk oud, stond ook in het vorige topic in de openingspost (ook zonder naam).

Lous

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:54

Als je het even snel leest , lees je wel dat degene Laura heet ;). Maar ik vind het wel een goede en duidelijk onderbouwde quote hoor.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 09:56

Het is te kort door de bocht omdat het niet zwart op wit zo is zoals het er staat.
Het een leidt niet tot het ander, zoals staat dat het zo is.

Maar goed, het is een begin.

RubyRed

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 12:29

Ik zou zeggen: schrijf een nieuwe.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:26

Die opmerking kon ik op wachten ;)

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:44

Nieuw topic lijkt me een goede reden om weer in te haken, ben zelf al wel weer een poosje bezig met gezond eten en bewegen maar wil toch weer graag inhaken! :)

Tequilaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 13:50

Ik meld me ook weer even:) ik dacht heel goed aan het afvallen te zijn maar nou kwam ik erachter dat mn weegschaag gewoon stuk is.. Ik was ineens in 1 nacht 4 kg kwijt en hoe je erop gaat staan kan 5 kg schelen:( hij gaf nog maar 77 kg aan, dat kan echt onmogelijk kloppen. Mn Wii balance board zegt 88 dus dat houd ik maar aan. Maar wel even balen dus. Veel minder kwijt dan ik dacht. Ik zit nu op - 17 sinds 20 mei dus nog steeds niet heel slecht.

Dame23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:24

Nieuw topic. We gaan er weer allemaal voor!!.

Door mijn vele onregelmatigheid diensten heb ik een week lang geen tijd gehad om te sporten. Wel redelijk goed op me eten gelet en het resultaat is dus ook niet afgevallen maar ook gelukkig niet aangekomen. Ik ben niet zoveel afgevallen als ik zou willen voordat ik op vakantie ga dus dat is even een domper, maar het weerhoud me er niet van verder te gaan met af te vallen. Ik wil niet crashdieeten maar ook niet heeeeel langzaam afvallen. Het liefst wil ik zeker nog 10kg afvallen maar die weg lijkt zo lang...............

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:35

zo jullie vlogen de laaste pagina's door zeg puhhh hou dat niet bij als je paar dagen niet online komt ;)

nieuw topic meld me ook weer

hier druk met sporten 5 dagen in de week
morgen mischien eerste groeps les zumba ben benieuwd heb hem voor de wii besteld ook
toevallig meer mensen die zumba voor de wii hebben mischien

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:43

Zumba heb ik niet op de wii, maar ga zelf ook vrijdag een proeflesje zumba doen!
Nog nooit gedaan ben benieuwd wat het precies is en of het een leuke manier van sporten is ;)

Verder ben ik nu sinds juli 8 kilo kwijt en wil er graag nog 6 af en dan ben ik tevreden

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:45

Geen Zumba voor de Wii, wel My Fitness Coach Dance Workout!

Ook leuk, maar alweer veelste lang niet gedaan :+

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:47

Zo ik meld me ook weer in het nieuwe topic :) Met het aantal kilo's dat ik ben afgevallen ben ik er helaas nog lang niet. Daarom gaan we weer vrolijk verder :D

monique1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:50

ik had wat filmpjes op youtube gezocht zumba wii zag er wel leuk uit ;)

carlijn ook proef lesje leuk ik ben ook benieuwd morgen
ben niet zo met gevoel voor ritme aangelegt dus altijd bang dat ik voor paal sta met zulke dingen :(

maar ben gister ook voor het eerst alleen na de sportschool gegaan dus somigen dingen moet je gewoon even over heen

hier staan de kilo's helaas ook stil :( maar op 26 oktober ongveer ga ik me weer laten wegen enzo op de sportschool dat ding is iets betrouwbaarder dan me eigen 10 euro weegschaal ;)

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 14:54

Myrna_Kyra schreef:
LynnDenise schreef:
Een eetschema?
Zal het proberen, zit op mobiel, :=

O : 2 boterhammen met mager beleg
T : stuk fruit
O : 2 boterhammen met mager beleg
T : stuk fruit of yoghurtkwark of sultana
S : mager vlees met veel groente en 2 scheppen rijst/aardappels/pasta
T :,augurk of yoghurtkwark. Maar vaak ook niks.

kom je dan echt aan de minimale hoeveelheid? kom jij zegmaar niet op spaarstand?
en hoeveel sport jij per week?

(dit is niet stom bedoeld die vragen enz hoor, maar omdat jij al zoveel afgevallen ben, ben ik daar erg nieuwschierig naar :j

Ik zit hiermee op 1400-1600 kcal. Soms neem ik een boterham extra tussen de middag als mijn avondeten weinig kcal bevat. Het is bij mij dus echt een kwestie van uitrekenen, want anders eet ik inderdaad te weinig.

Ik werk 4x 3 uurtjes in de week bij Ikea (vullen van de schappen) en ik ren/spring/sjouw dan wat af. Dat beschouw ik als sporten en doe ik dus 4x per week.
Daarnaast pak ik op vrije dagen de fiets naar de winkel, ga ik soms expres naar een supermarkt verderop. Probeer ik zeker 1x in de week een grote ronde te maken op de fiets en heb ik vaak 1/2 keer per week een fotoshoot waarbij je ook veel op je benen staat.

Hopelijk heb je nu genoeg informatie :=

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:09

Nou dan meld ik me hier ook maar, nog een extra stok achter de deur!

Waar ik de grootste moeite mee heb, is 2,5 liter water drinken.. Niet omdat water naar niks smaakt, maar gewoon omdat ik niet veel drink. Toen ik nog niet besloten had drastisch af te vallen dronk ik misschien maar 1 liter per dag. Ik houd gewoon niet van drinken en al helemaal niet van de toiletbezoeken die daar van komen.

Water met een smaakje is dus ook niet interessant haha.

Ook heb ik gehoord dat als je citroen gebruikt je uit ketose valt. Iemand die weet of dit waar is?

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:10

Mag ik van jullie eens tips?

Ik heb mijn eetschema ingevuld bij voedingscentrum van vandaag, maar kom maar op 1073 kcal en kom te kort aan eiwitten en vezels. Waar zou ik iets kunnen veranderen of toevoegen volgens jullie?

O: Special K rode vruchten met magere yoghurt en glas jus d'oranje
T: Appel / koffie
L: 2 volkoren boterhammen, 1 met kipfilet en 1 met sandwichspread (komkommer) en glas jus d'oranje
T: Appel/koffie/jus d'oranje
A: Sperziebonen, aardappels en kipsnitzel

Beweging: hardlopen 30 minuten

Verder drink ik crystel clear, thee of water!

Het avond eten kan ik niks in bepalen, maar is over het algemeen wel gewoon gezond. (woon met 10 mensen samen en iedereen heeft een eigen dag dat die kookt)

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:13

Je hoeft geen 2,5 liter water te drinken? 2,5 liter vocht.

Ik drink 3 glazen water op een dag oid. Voor de rest Optimel, Crystal Clear en Cola Light.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:13

Ik had een boterham extra genomen als ik jou was, maar dat zal nu wel te laat zijn. Misschien een avondtussendoortje toevoegen?
Dit is de reden dat ik altijd van te voren check hoeveel kcal ik heb, dan kan ik mijn ontbijt/lunch uitbreiden :)

Probeer de 1,5 liter te halen, 2,5 is niet nodig :)

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:15

Skessa_ schreef:

Ik drink 3 glazen water op een dag oid. Voor de rest Optimel, Crystal Clear en Cola Light.

Ik mag van de dieetiste alleen water, thee en koffie. Dus vandaar mijn grote vocht probleem haha.

LynnDenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:16

Selka schreef:
Skessa_ schreef:

Ik mag van de dieetiste alleen water, thee en koffie. Dus vandaar mijn grote vocht probleem haha.

Thee heb je echt in zoveel soorten en maten. Je zou ook een citroentje in je water kunnen doen voor wat smaak, of een aardbei :)

Carlijn__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:17

LynnDenise schreef:
Ik had een boterham extra genomen als ik jou was, maar dat zal nu wel te laat zijn. Misschien een avondtussendoortje toevoegen?
Dit is de reden dat ik altijd van te voren check hoeveel kcal ik heb, dan kan ik mijn ontbijt/lunch uitbreiden :)

Probeer de 1,5 liter te halen, 2,5 is niet nodig :)

Ja het is meer ook de vraag voor het algemeen elke dag zeg maar ;)
Maar misschien iets ergens toevoegen en avond tussendoortje inderdaad.

Wat zijn goede tussendoortjes voor de avond? want 3 keer een appel vind ik beetje eentonig...
Laatst bijgewerkt door Carlijn__ op 18-09-12 15:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Skessa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:17

En is dat om een bepaalde reden?

Kopje Boullion tussendoor is ook lekker en bevat ook amper cal!

Selka

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-12 15:18

@LynnDenise klopt! Maar van mijn dieetiste kreeg ik te horen dat je geen citroen mag gebruiken omdat je dan uit ketose dondert. Vandaar ook mijn vraag of dit waar is?

@Skessa, ja caloriearm drinken was haar "reden".
Edit: bouillon mag ook. Maar ik ben vegetariër en eet zoutarm, dus dit vind ik vaak zo zout.