heb ik hier goed aan gedaan?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

NathalietjeB

heb ik hier goed aan gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 19:48

nou vanmiddag was ik terug aan t wandelen met mijn zoontje van de super naar mijn ouders hun huis.
onderweg op een bergje waar je omhoog moet kwam ik een man (schat hem rond de 70) tegen met een fiets die t heel erg zwaar had en hij leek niet goed te zijn.
ik heb de man aangesproken of het allemaal goed ging en hij zei dat hij zich niet in orde voelde. Ik heb deze man aan de kant geholpen met zijn fiets en heb em op een bankje laten zitten om even tot rust te komen.
ik zag aan meneer zijn gezicht dat hij niet in orde was hij keek raar uit ze ogen en had blauwe lippen. en ik vroeg aan hem of hij last had van ze hart armen of benen die zeer deden want hij liep echt ontzettend naar lucht te happen als een vis op t droge.

Na even met de man gesproken te hebben en deze weer een beetje op adem was waren we weer wat verder omhoog gelopen en heb ik de man een beetje ondersteunt omdat hij zich enorm draaierig voelde toch nog maar hij wou hoe dan ook naar huis
Ik heb gevraagd of ik even met hem mee moest gaan naar zijn huis zodat hij veilig bij zijn vrouw aan zou komen maar dat wou hij niet. want het was voor mij hooguit 5 minuten omlopen.
Later op de berg eenmaal boven is hij nog even op zijn bagage drager gaan zitten van zijn fiets en heb ik gevraagd of ik niet even zijn vrouw moest bellen om te zeggen dat hij zich niet in orde voelde maar dit wou hij nog.
en zijn lippen werden blauwer en hij bleef maar naar lucht happen.

Na ook daar eenmaal paar minuten heb ik de man nogmaals verzocht om hem even thuis te brengen omdat ik niet graag wou dat hij een aanval zou krijgen van t 1 of ander.
maar dit wou de man niet en is hij na een bedankje opgestapt op zijn fiets en naar huis gereden.

Ik hoop dat de man veilig is aangekomen maar nu heb ik dus gewoon t volgende had ik dus deze man niet gewoon beter thuis af kunnen zetten? want vond t wel eng dat de man al zo blauw in ze lippen was aangelopen en liep te happen naar lucht.

Poosje81

Re: heb ik hier goed aan gedaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:50

Waarschijnlijk had die man bij mij pech gehad en had ik gewoon een ambulance gebeld. Met deze temperatureren buiten zijn blauwe lippen en ademnood echt niet iets wat 'normaal' zou kunnen zijn.

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-12 19:52

ik had ook al mijn mobiel in me hand en wou de ambulance bellen maar die man wou dat persee niet maar nu later denk ik echt van waarom heb ik dat niet gedaan zo stom

ankep

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:52

je kan ieman niet dwingen om je hulp aan te nemen! jij hebt al het mogelijke gedaan door hem aandacht te geven en je hulp aan te bieden! als hij daar niet op in wil gaan is dat zijn keuze.

Christiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:52

als hij echt niet wil, kun je verder ook weinig doen. eigen keuze.. van hem.

er achteraan tot hij thuis was misschien de enigste optie geweest. maar dat had die waarschijnlijk ook nie tleuk gevonden.
Laatst bijgewerkt door Christiene op 15-09-12 19:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 19:53

Hier ook. Of zelfs 112 gebeld.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:05

Ik denk ook dat je niet meer had kunnen doen. Je kan iemand niet dwingen daar te blijven wachten tot de ambulance komt. Dan is de ambulance er dadelijk en is die man niet meer te vinden, lijkt me ook niet de bedoeling.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:07

Die man heeft aangegeven dat hij echt verder geen hulp van jou wil.
Dan is het wel raar als je 112 gaat bellen, vind ik.
Jij hebt gedaan wat je kon, en dat is al harststikke mooi.

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:09

Ik denk dat je netjes gehandelt hebt, je kan jammer genoeg zo'n meneer niet dwingen al jouw hulp aan te nemen.
En als je de ambulance had gebelt, wat als ze waren gekomen en hij wilt toch niet mee?

Ik vind dat je het netjes gedaan hebt, er zijn zat mensen die doodleuk verder lopen terwijl ze zien dat iemand zich niet goed voelt.

Daphna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:10

Je hebt genoeg gedaan.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:11

Ik had er op gestaan hem naar huis te begeleiden, dit zijn echt geen normale verschijnselen namelijk :)
Ambulance zou ik denk ik niet gebeld hebben.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:13

Je hebt inderdaad genoeg gedaan. Meer had je niet kunnen doen in dit geval! Ga je zelf dus ook niets verwijten...
Blauwe lippen duid in ieder geval niet op iets positiefs. Zuurstof tekort, COPD patient? Of zijn hart werkte niet meer naar behoren. Maar je hebt gedaan wat je kon. Of de man levend zijn huis bereikt heeft is de vraag.. Hou de krant in de gaten!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-12 20:17

Je hebt het zeker goed gedaan. Maak jezelf niet gek hiermee! Je hebt gedaan wat je kon, deze man wilde verder niet dat je meer deed voor hem. Dat is iets waar je jammer genoeg niets aan kunt doen. Ik vind het super van je dat je jouw bezorgdheid voor deze man hebt getoond!

Armaris

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 19:58

Ik ga mee met bovenstaande reacties, je hebt gehandeld zoals het moest.
Ik ben heel blij dat je bent gaan kijken, hoeveel mensen lopen er wel niet door?
In zijn geval had hij flinke zuurstoftekort dus het zou me niet verbazen moest hij alsnog naar het ZH vervoer worden.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-12 20:11

Tja, ik had geloof ik wel de ambu gebeld. Blauwe lippen en hijgen is echt niet goed..

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-12 20:33

dank jullie wel voor jullie woorden dat ik me er verder niet druk om moet maken...
ik hou ook momenteel wel even de krant in de gaten want het was verder een hele vriendelijke oude man..
en er liepen idd veel mensen gewoon door terwijl deze man echt ziek oogde niemand vroeg hoe t met de man ging enzo...vond dat echt wel schandalig want voor t zelfde geld was hij op de grond geklapt omdat hij zo liep te snakken naar adem..

t heeft me toch wel de hele middag en avond bezig gehouden ik heb echt de hele tijd gehad van zou de man levend bij ze huis aangekomen zijn heel irritant.
de man heeft gelukkig wel gezegd dat als hij thuis was hij de huisarts zou bellen dus hopelijk heeft hij dat ook gedaan

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:52

Kende je de man niet? Je weet niet waar hij woont?
Kan me voorstellen dat het je bezig houdt, je wil toch graag weten of nu wel alles goed met hem gaat en hij veilig thuis is gekomen.

Wat je zegt over dat iedereen zomaar doorloopt, herkenbaar en ongelooflijk he.
Ik ben een tijd terug bij de Mac gestrand met een klein meisje van 1.5 wat zichzelf en de auto had ondergespuugd. Iedereen liep met een boog om ons heen (het is natuurlijk vies, begrijp ik) en er waren zelfs mensen die erom lachten. Onbegrijpelijk ....................

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 13:59

Nou, oude mannetjes zijn meestal zeer eigenwijs haha, je kan wel een ambulance bellen maar dan had hij waarschijnlijk ook weggefietst! (sta je daar alleen..) :x
Er was thuis een vrouw, dat is wel even belangrijk, dat hij niet alleen thuis zou komen.
Dus die geeft 'm wel op z'n mieter. :P

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-12 14:01

nee ik kon deze man niet maar was al blij dat ik de man even naar een bankje heb verwezen enzo en het toch heb aangeboden maar deze man het gewoon afsloeg tot dik 5 keer of meer weet al niet eens meer hoevaak ik t wel niet gevraagd heb.

Ik vond t ook echt onvoorstelbaar hoeveel mensen gewoon doorlopen en niks doen.

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:31

NathalietjeB schreef:

Dat hou je altijd. Een tijdje geleden was ik op de Floriade. Er werd ineens heel hard geroepen: EHBO, EHBO. Mijn vader en ik gingen er snel op af (we zijn allebei bhv-er), terwijl anderen rustig doorliepen. Terwijl we onderweg waren werd er: Reanimatie, reanimatie geroepen. En nog niet dat er verder mensen op reageerden. Gelukkig viel het uiteindelijk allemaal mee, die mevrouw was waarschijnlijk gewoon onwel geworden door de hitte..

Het is misschien maar net waar je op focust. Wij waren BHV-er en kunnen hulp bieden en horen misschien ook wel die hulpvraag. Over jou zegt het misschien dat je goed observeert en rekening houdt met anderen.. Een compliment ;-)

fanci_mike

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:35

Maar ievie, ik ben geen ehbo-er en heb ook geen reanimatie cursus gedaan, zou dus op zo''n oproep ook niet reageren. Gebeurt er op straat iets voor mijn snufferd dan zak altijd naar beste kunnen helpen.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 14:41

Ik had hetzelfde gedaan, de man wou geen verdere hulp en de ambu mag niet iemand meenemen als diegene niet wil.

Ik heb vaker te maken gehad met eigenwijze mensen; en dan is echt voor mij niet vanzelfsprekend dat ik er de ambu voor bel. Ambu rijdt dan voor niets immers. Duur ritje als de patiënt weigert in te stappen. Doktersdienst bel ik vaak wel even voor overleg; meer voor mijzelf om te kijken of ik zelf verder kan behandelen zonder tussenkomst medisch personeel. En veel is gelukkig mogelijk :) maar in jouw geval had je ook niet veel aan de Doktersdienst gehad natuurlijk.

Maar hoe graag je ook zou willen, je kan niet iedereen 'redden'. Dan kun je doen wat in jouw macht ligt en dat heb je ook zeker gedaan +:)+

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:02

ievie schreef:
NathalietjeB schreef:

Dat hou je altijd. Een tijdje geleden was ik op de Floriade. Er werd ineens heel hard geroepen: EHBO, EHBO. Mijn vader en ik gingen er snel op af (we zijn allebei bhv-er), terwijl anderen rustig doorliepen. Terwijl we onderweg waren werd er: Reanimatie, reanimatie geroepen. En nog niet dat er verder mensen op reageerden. Gelukkig viel het uiteindelijk allemaal mee, die mevrouw was waarschijnlijk gewoon onwel geworden door de hitte..

Dit vind ik toch een heel ander verhaal. Op een evenement als de Floriade zijn professionele hulpverleners aanwezig. Als ik op zo’n evenement loop en er wordt om EHBO’ers gevraagd, dan zorg ik als niet-EHBO’er dat ik die mensen niet in de weg loop en loop dus rustig door, bij voorkeur de andere kant op. Kom ik op straat een benauwde oude man met blauwe lippen tegen dan denk ik als niet-EHBO’er in de eerste plaats aan een hartaanval en schakel ik - als niemand anders iets doet of kan doen - professionele hulp in. Als de man de naam van zijn huisarts kent kom je via nummerinformatie (1888, is die irritante reclame toch nog ergens goed voor) snel genoeg aan dat nummer. Ik zou het risico niet nemen dat die man hulp afslaat omdat hij geen overlast wil veroorzaken. Ten slotte kan hij zelf ook niet zien dat z’n lippen blauw zijn. Ik zou hem dus op dat bankje hebben geparkeerd en daar meteen zijn huisarts en anders m’n eigen huisarts hebben gebeld om raad te vragen. Als een arts me had verzekerd dat het verantwoord was om verder te gaan zou ik de man hebben thuisgebracht.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:05

Maar als iemand geen hulp wil, kun je hem niet dwingen om op een bankje te gaan zitten :)
En dan kun je wel leuk je eigen arts bellen en als hij zegt; dit is onverantwoord... Wat veranderd er dan aan de situatie? Man wil geen hulp.
Zelfs een ambulance mag mensen niet dwingen.

Wat je normaal zou doen, valt vaak volledig weg als diegene echt niet mee wil werken. Dan moet je creatief zijn, zoals de ts heeft gedaan.
(en dan kun je voor mensen die onder invloed zijn van bv drank nog wel de politie inschakelen voor een nachtje cel := )

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-12 15:28

vuurneon schreef:
Maar als iemand geen hulp wil, kun je hem niet dwingen om op een bankje te gaan zitten

Kloopt. Alleen volgens de OP wilde hij wél op dat bankje zitten:
NathalietjeB schreef:
Ik heb deze man aan de kant geholpen met zijn fiets en heb em op een bankje laten zitten om even tot rust te komen.

Daaruit maak ik op dat hij in elk geval wel een béétje hulp wilde. Kleine moeite om dan even de telefoon te pakken en een rondje te bellen. Maar een bejaarde man die het even meelopen naar huis afslaat (volgens OP 5 minuutjes) doet dat volgens mij eerder om niemand tot last te zijn dan omdat hij zich ondanks de ademnood en blauwe lippen helemaal prima voelt. Hartstikke begrijpelijk, maar naar mijn persoonlijke mening geen goede reden om het risico te lopen dat die man knock-out gaat of erger.

Overigens is het een volstrekt natuurlijke reactie om hulp te weigeren wanneer je in nood bent. Kwestie van instinct, geen zwakte tonen etc. Mensen zijn namelijk net gewone zoogdieren, zéker wanneer ze gevaar lopen. Van oude mensen met blauwe lippen die naar adem happen zou ik het best begrijpen als ze mijn hulp weigeren, maar ik zou de weigerig verder niet zo serieus nemen. Worden ze daar boos om, jammer dan. Kan gebeuren. Ik stuur liever een 'sorry' kaartje dan een condoleance kaartje.