Zwavelzuur over mijn handen gekregen, wat te doen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Zwavelzuur over mijn handen gekregen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 10:07

Een bezoekje aan de formido is lang niet zo veilig als je misschien denkt. Ik pakte nietsvermoedend een fles gootsteenontstopper op, want dat had ik nog nodig. Fles plakte behoorlijk, dus snel teruggezet. Kijk ik in het schap waar de fles staat en zie ik nog veel meer van het al te bekende bruine goedje liggen, chips ik heb dus zwavelzuur op mijn handen zitten. Dus ik naar de kassa om aan te geven dat er gootsteenontstopper is gelekt en om te vragen wat ik moet doen. In ieder geval niet je handen wassen. Want dat spul reageert als de pest met water en dan zou ik dus flinke brandwonden op mijn handen krijgen. Het enige dat ik volgens haar kan doen is mijn handen aan een droge doek afvegen. Ja dat heb ik gedaan, maar ik voel het nu toch wel irriteren en zou willen weten of ik iets ertegen kan doen. Ben nu dus een beetje huiverig om mijn handen te wassen, heb namelijk niet echt zin in brandwonden.
Ik heb hier geen telefoon (mobiel is per ongeluk in de wasmachine gevallen :P), dus een dokter bellen kan niet. Ik weet ook niet waar er hier in de buurt een arts zit, ben net verhuisd naar de middel of nowhere en zonder tomtom of telefoon ben ik hier volledig geisoleerd. Daarom dacht ik dat bokt me hier misschien wel mee kon helpen. Uiteraard ga ik verder googelen op zoek naar wat ik kan doen en als ik meer last ga krijgen regel ik op de een of andere manier wel een dokter.

xxelviraxx

Re: Zwavelzuur over mijn handen gekregen, wat te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:09

Vervelend dat je dat over je handen hebt gekregen maar je kan toch op Google een huisarts zoeken ?

Blablabla11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:11

Google naar een huisarts en even langs gaan of even de tel van de buren gebruiken

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:11

Op de verpakking staat normaal wat je moet doen bij contact met de huid.
Weet je toevallig van welk merk het was ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:12

Oeh, beetje erg knullig van de Formido dat ze je zonder hulp verder naar huis hebben gestuurd.
Het is door een fout bij hun gebeurd, en zij zijn verantwoordelijk dat je weer met schone handen (en zonder schade) naar huis kunt.

Wat Lindy hierboven zegt zou ik inderdaad ook doen...
Even googlen naar 't telefoonnummer van de dichtsbijzijnde huisarts en naar de buren gaan om hun telefoon te gebruiken.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 10:17

Ik zal dus toch even op zoek gaan naar de huisarts. Ben net al even bij de buren langsgeweest en die zijn er natuurlijk niet :P. Dichtsbijzijnde volgende buren zijn helaas niet op loopafstand, dus daar moet ik straks dan even de auto voor pakken.
Welk merk het was weet ik niet, stond in het schap van HG, maar naar mijn weten heeft HG geen zwavelzuur in het schap.

maura

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:17

Hoezoe reageert zwavelzuur met water????
Ik heb er even een MSDS bij gezocht: http://www.cdc.gov/niosh/ipcsndut/ndut0362.html
Bij huidcontact moet je juist spoelen met veel water, daarna een arts raadplegen(als daar dna nog reden voor is).

Anoniem

Anoniem

Na even googlen kreeg ik dit:

Gootsteenontstopper
Bij ongevallen

Contact met de huid

Spoel overvloedig met stromend water, liefst onder de douche, gedurende een half uur.
Verwijder besmette kleding (en vermijd hierbij nogmaals met het product in contact te komen)
Verwijder sieraden (ringen, uurwerken…)
Raadpleeg onmiddellijk een arts

Contact met de ogen

Spoel gedurende 15 tot 30 minuten onder stromend water terwijl de oogleden goed opengesperd gehouden worden. Houd het aangetaste oog onderaan.
Verwijder indien mogelijk contactlenzen
Controleer de spoeltijd op een uurwerk
Raadpleeg een oogarts

Nota:

1. Spoelen met water is altijd aangewezen, ook bij brandwonden met zwavelzuur.

2. Een brandwonde kan nog evolueren tijdens de twee dagen die volgen op het huidcontact. De ernst van de brandwonden kan dus pas twee tot drie dagen na het ongeval geëvalueerd worden. Nazicht door een arts zal dus meerdere malen moeten gebeuren. De behandeling van een chemische brandwonde door ontstoppers is dezelfde als voor brandwonden door hitte.

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:19

HG werkt bijvoorbeeld met Natriumhydroxide, dat is ongeveer het zelfde.

De HG producten mag je overvloedig met water afspoelen, en medische advies inwinnen.
Even contact opnemen met de Formido of ze de werkzame bestanddelen aan de HA willen doorgeven.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:19

Ik heb idd ook altijd geleerd met scheikunde dat je dat af moet spoelen met water.
het reageert niet met water hoor!!

ievie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:22

Oei, dat is niet best. Denk je er ook aan dat je tzt het stuur van je auto, deurklink etc schoonmaakt?

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 10:25

Van wat ik weet is dit een voorloper van zwavelzuur, ik heb dit spul wel eens gebruikt en als je het in water gooit gaat het meteen borrelen en krijg je flinke rookontwikkeling.
Mijn scheikunde is ver weggezakt, maar volgens mij is dit dan de voorloper van zwavelsuur, SO3, als je dat bij water doet krijg je H2SO4, althans ik denk dat dat het is. Ik zal nog eens gaan googelen naar wat het was. Het was in ieder geval niet het spul van HG.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 10:27

Ik ga toch mijn handen maar eens wassen met water, hopelijk gaat dat goed.

suuzepuus

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:28

Welke Formido was het?? je zou er eens een gifwijzer naartoe moeten brengen..... wat slecht van ze zeg...

xxelviraxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:20

Hoe gaat het nou, heb je je handen gewassen ?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:24

100% zwavelzuur gaat idd roken en koken bij contact met water.
Maar de enige oplossing is het verdunnen, dus handern overvloedig spoelen met water. Uit eindelijk wat als je zweethanden krijgt, da's ook water. En zwavelzuur brandt ook in op zichzelf, dus heel geconcentreerd kan dat spul niet geweest zijn.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 12:56

Het brandde ook al behoorlijk in toen het op mijn handen kwam, vandaar dat ik toen even naar de kassa ben gegaan om te vragen wat ik moest doen. Ben net bij de huisarts geweest (nadat ik een half uur had gespoeld) en het is inderdaad verbrand. Dus gaas erop enzo en ik moet morgen even naar mijn eigen huisarts voor controle.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:17

Zorg dat je Formido aansprakelijk stelt voor de kosten (telefoneren, huisarts bezoek, reiskosten, medicijnen, verband, etc.).

Beterschap!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:19

Nu heb jij het aan je handen, wat heel vervelend is. Straks kruipt er daar een kind door de formido wie weet waar die het krijgt ...

Ik zou idd de formido aansprakelijk stellen, of in ieder geval contact opnemen en kijken wat ze er gaan doen.
Zeker met dat soort spullen moet je gewoon voorzichtig zijn als winkel zijnde :j

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 13:23

Ik ga de formido niet aansprakelijk stellen, die mensen wisten dit ook niet. Ze scrhokken al toen ik zei dat het spul lekte en ze gingen het meteen schoonmaken, dit is niets meer dan een ongelukje waar zij ook niets aan kunnen doen. Ik heb ze al gebeld over dat er bij een volgende keer flink spoelen met water als advies gegeven moet worden. Dat namen ze meteen ter harte en ze verontschuldigden zich aan de telefoon.
Moet ik ze voor die paar euro die ik aan kosten maak aansprakelijk gaan stellen, dat vind ik een beetje ver gaan. Het enige dat ik kwijt ben is misschien 2 euro aan benzinekosten, de rest is allemaal voor mijn zorgverzekering.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 13:24

@Anoli, het is meteen schoongemaakt, dus de kans dat er nu nog een kind door zal kruipen is klein. Het is niets meer dan een stom ongeluk, daar letten ze de volgende keer echt wel beter op :j.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:26

InekeH87 schreef:
Ik ga de formido niet aansprakelijk stellen, die mensen wisten dit ook niet. Ze scrhokken al toen ik zei dat het spul lekte en ze gingen het meteen schoonmaken, dit is niets meer dan een ongelukje waar zij ook niets aan kunnen doen. Ik heb ze al gebeld over dat er bij een volgende keer flink spoelen met water als advies gegeven moet worden. Dat namen ze meteen ter harte en ze verontschuldigden zich aan de telefoon.
Moet ik ze voor die paar euro die ik aan kosten maak aansprakelijk gaan stellen, dat vind ik een beetje ver gaan. Het enige dat ik kwijt ben is misschien 2 euro aan benzinekosten, de rest is allemaal voor mijn zorgverzekering.

Ah ok ik begreep namelijk in OP dat ze erg laconiek deden...

Maar nu snap ik het wat beter. Nee dan zou ik ze ook niet aansprakelijk stellen :n

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:28

Vind het vooral raar dat niemand daar dan weet wat ze precies moeten doen met zoiets en dat hun dus niet even gaan bellen met een huisarts. Ik vind dat ze je wel wat beter hadden kunnen helpen.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 13:30

Evelijn schreef:
Vind het vooral raar dat niemand daar dan weet wat ze precies moeten doen met zoiets en dat hun dus niet even gaan bellen met een huisarts. Ik vind dat ze je wel wat beter hadden kunnen helpen.

Ik heb ook een tijdje bij een bouwmarkt gewerkt, en volgens mij wist ook niemand daar wat je in zo'n geval moet doen :n
Nou stond ik achter de infobalie maar ook mij was niks geleerd over dat soort dingen ...