Soja slecht??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

mamendt

Soja slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 10:55

Hallo bokkers..

Sinds kort drink ik soja melk omdat ik dacht dat het heel gezond was.....
Ik had het nog nooit gehad en eerlijk gezegt..ik vind het erg lekker.
Nu hoorde ik dat soja erg slecht was....op internet vind ik ook wel wat aanwijzigingen....zo zou er oestrogegen hormonen inzitten?
Is het nu gezond of juist niet?
Wie heeft ervaring?

Daphna

Re: Soja slecht??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 11:33

Ik heb daar ook over gehoord, een beetje kan denk ik geen kwaad. Ik zou geen liter per dag gaan drinken.

Katyatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:07

Wat is er nog gezond... Ik dacht dat soja in ieder geval wel gezonder was dan gewone melk. Daarom drink ik het ook soms als afwisseling.

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:42

overal zit soja in kijk maar eens op de achterkant van de verpakking van de meeste boodschappen....

gewone melk is al helemaal niet meer nodig geen enkel zoogdier drinkt nog melk nadat hij/zij afgespeend en zelfstandig is dus waarom wij wel ? en calcium zit ook in ander voedsel ...

Cookies

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:47

Soja bevat een natuurlijk oestogeen. Ik gebruik zelf sojatabletten om mijn oestrogeenniveau hoog te houden zodat ik geen migraine krijg.
Ik gebruik ook sojaboter voor op brood. Ik zou zelf niet zo gauw sojaproducten kiezen voor kinderen. Maar voor volwassenen is het prima hoor.

Annuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 14:09

Ik drink/eet ook soja producten, ik voel me er gezonder en fitter door. Soja zit idd zoals hier al gezegd in bijna alles, dus echt slecht is het denk ik niet.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 14:32

MMmmmm ik hoor van meer mensen dat ze zich er fitter bij voelen...maar als je erop googled lijkt het wel het slechtste wat er is ook al neem je het met mate.....

Ramooontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-12 11:35

In principe wegen de positieve effecten van Soya op tegen de negatieve. MAAR, de Soya in het Westen wordt zo gemanipuleerd en er wordt heel veel troep aan toegevoegd omdat 'wij' het anders niet lusten. Dus, pure Soya is ok maar niet lekker en alle fabrieksverpakkingen zou ik je niet aanraden.

mbkaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:58

Laatst hoorde ik dat soja goed kan zijn als je in de overgang bent. En nu ik lees dat er hormonen in zitten, begrijp ik dat wel.
Dat gemanipuleerde soja ben ik ook niet weg van. Op de lange termijn gaan we daar juist waarschijnlijk negatieve gevolgen van ondervinden. Alles voor de centjes he.

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 09:26

Ik mag geen soja, ben er gevoelig voor. Maar het is wel gezond, in China en japan enz gebruiken ze veel soja.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 12:39

er zitten idd fyto oestrogenen in. Het slechtste wat er is zou ik het niet noemen, maar er zijn veel verschillende visies over. Zowel dat het heel gezond zou zijn, als heel ongezond... Er bestaat nog veel onduidelijkheid over.

Als je het zeker voor het onzekere wil nemen kun je natuurlijk ook gewoon rijstemelk, havemoutmelk (wat een raar woord toch in het nederlands :') ) of amandelmelk gebruiken :Y) ...
Sowieso beter dan echte melk denk ik zo :P

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-08-12 22:26

Boompje1985 schreef:
overal zit soja in kijk maar eens op de achterkant van de verpakking van de meeste boodschappen....

gewone melk is al helemaal niet meer nodig geen enkel zoogdier drinkt nog melk nadat hij/zij afgespeend en zelfstandig is dus waarom wij wel ? en calcium zit ook in ander voedsel ...

Laten we die fabel maar even de wereld uit helpen. Zonder melk, kom je namelijk amper aan genoeg calcium. Dat is ook de reden dat we het drinken en dat is ook de reden dat er calcium wordt toegevoegd aan soyamelk.
Om calcium uit voeding op te nemen heb je een omgezette vorm van vitamine D nodig. Je lichaam zet de vitamine D die je binnenkrijgt om in deze vorm als je te weinig calcium in je bloed hebt. Je moet dus allereerst vitamine D binnen krijgen, gelukkig is even rondlopen in de zon (niet compleet bedekt, daar al genoeg voor). Je moet dus ook calcium hebben om op te nemen.

Ik heb even een overzichtje gemaakt met de eetmeter van het voedingscentrum van de hoeveelheid verteerbare calcium in Melk, Sojamelk en een aantal groenten. Je moet op een dag tussen de 1000 en 2500 mg calcium binnen krijgen.
Afbeelding

Je ziet dat je met een glas melk veel meer calcium hebt als met de meeste 200gr groente. Al verschilt het heel erg per groente. 2 bekers melk en s'avonds groente is net genoeg. Ik heb toch het idee dat je erg veel moeite moet gaan doen om aan genoeg calcium te komen zonder melk of supplementen. Je eet nou eenmaal niet de hele dag door groente en een glas melk gooi je zo achterover. Daarbij drinken wij al melk van voor het jaar 0, het is in ieder geval normaler dan het drinken van gefabriceerde sojamelk.

Daarnaast over de fyto-oestrogenen. Dit is een natuurlijke vorm van het hormoon dat op dezelfde receptor werkt en het heeft ook hetzelfde effect. Oestrogenen hebben een aantal positieve uitwerkingen, maar zijn ook al verbonden met heel wat negatieve dingen zoals trombose en borstkanker. Dan kan je natuurlijk zeggen, "Ja, maar tegenwoordig krijg je overal kanker van", maar het is gewoon bekende stof. Als je er geen rekening mee wilt houden is dat aan jou.

mamendt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-12 07:12

Kijk dat brengt wat duidelijkheid!!! Thankx!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:32

achja. Ik heb juist altijd geleerd dat je juist zonder melk ook wel genoeg calcium binnenkrijgt, en dat het drinken van melk daarom niet echt nodig is. Maar een eenduidig antwoord is niet te vinden dus.

interessant leesvoer :

http://www.goeievraag.nl/vraag/eten-dri ... gezond.331
8-)

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 12:57

Ik laat je net zien hoeveel calcium er in bepaalde producten zitten. Daaruit is duidelijk te zien dat er maar weinig producten veel calcium bevatten. In plaats van gewoon melk drinken kan je ook voor andere zuivelproducten kiezen, maar het calciumhoudende bestandsdeel blijft dan nog steeds melk.
Lijkt me een vrij eenduidig antwoord.

Jou bron is het soort leesvoer wat dit soort misverstanden in leven houdt. Het is namelijk een bron, die direct kopieert van zijn bron en daar weer dingen aan toevoegt zonder bron. De aannames die hier worden gemaakt kan ik in terugvinden in een directe wetenschappelijke bron, omdat ze dit niet geven. Het klinkt heel prestigieus als je met resultaten van wetenschappers aan komt zetten, maar als de bron er niet bij vermeld staat, is het niet de controleren en is het artikel dus waardeloos.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:02

Volgens mij zit in sojamelk ook gewoon calcium (verrijkt). Dus op zich zou het geen probleem moeten zijn. Daarnaast hebben volwassenen helemaal niet zoveel calcium nodig (mits je verder gewoon gezond bent)
Ik heb laatst gelezen dat er in melk toch echt niet zoveel calcium zit als de meesten denken.. Ga eens opzoeken waar ik dat vond, weet de naam niet meer.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:04

Het is dus wel logisch om in een fabriek alles bij elkaar te gooien om melk na te bootsen, maar niet om gewoon melk te drinken.

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:12

Magrathea schreef:
Volgens mij zit in sojamelk ook gewoon calcium (verrijkt). Dus op zich zou het geen probleem moeten zijn. Daarnaast hebben volwassenen helemaal niet zoveel calcium nodig (mits je verder gewoon gezond bent)
Ik heb laatst gelezen dat er in melk toch echt niet zoveel calcium zit als de meesten denken.. Ga eens opzoeken waar ik dat vond, weet de naam niet meer.

Overigens:

Citaat:
NEVO
Voedingswaardengegevens van voedingsmiddelen zijn essentieel voor voedingsonderzoek en dieet- en voedingsvoorlichting. Het RIVM verwerkt voedingswaardegegevens van generieke voedingsmiddelen en (huis)merkartikelen in het NEVO-bestand. De gegevens worden via NEVO-online en via de gedrukt NEVO-tabel beschikbaar gesteld.

http://www.voedingscentrum.nl/professio ... bank.aspx/

Hier wat meer informatie over de nevo-tabel:
http://www.rivm.nl/In_de_Bibliotheek?kw ... ble_graph/

De eetmeter gebruikt deze nevo-tabel en daarmee is dus ook de hoeveelheid calcium in melk in de tabel berekend.

Rose21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:13

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:14

labyrinth schreef:
Het is dus wel logisch om in een fabriek alles bij elkaar te gooien om melk na te bootsen, maar niet om gewoon melk te drinken.

Melk komt van koeien, als je nou een probleem hebt met het welzijn van melkkoeien zou ik inderdaad voor de eerste kiezen..

Heb je ooit wel eens sojamelk op? Het ziet eruit als melk maar de smaak lijkt in de verste verte er niet op

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:14

labyrinth schreef:
Ik laat je net zien hoeveel calcium er in bepaalde producten zitten. Daaruit is duidelijk te zien dat er maar weinig producten veel calcium bevatten. In plaats van gewoon melk drinken kan je ook voor andere zuivelproducten kiezen, maar het calciumhoudende bestandsdeel blijft dan nog steeds melk.
Lijkt me een vrij eenduidig antwoord.

Jou bron is het soort leesvoer wat dit soort misverstanden in leven houdt. Het is namelijk een bron, die direct kopieert van zijn bron en daar weer dingen aan toevoegt zonder bron. De aannames die hier worden gemaakt kan ik in terugvinden in een directe wetenschappelijke bron, omdat ze dit niet geven. Het klinkt heel prestigieus als je met resultaten van wetenschappers aan komt zetten, maar als de bron er niet bij vermeld staat, is het niet de controleren en is het artikel dus waardeloos.

Maar dat er in melk meer calcium zit dan in andere producten wil niet zeggen dat we een calcium-gebrek hebben zonder melk!

Citaat:
Prof. Walter Willet ontkent echter in de Radaruitzending dat we de calcium en de eiwitten perse uit melk moeten halen. "Natuurlijk is calcium een belangrijke voedingsstof die we nodig hebben. Maar het lijkt erop dat we genoeg binnen krijgen middels ons normale dieet, uit kleine hoeveelheden zuivelproducten. We hebben geen grote hoeveelheden zuivel nodig om het risico op botfracturen laag te houden. Wat we wel vonden is dat regelmatige fysieke inspanning heel belangrijk is om het risico op botfracturen te verkleinen. Wanneer je het risico op een botbreuk wilt verlagen is mijn advies: drink geen melk, maar neem de koe uit wandelen." Ook Willet denkt dat melkconsumptie het risico op bepaalde vormen van kanker verhoogt. "We hebben sterke aanwijzingen dat een hoge consumptie van zuivelproducten verband houdt met een verhoogd risico op het krijgen van prostaatkanker. Het verband tussen melkconsumptie en kanker is niet onomstotelijk bewezen, het is niet absoluut zeker en we begrijpen niet helemaal wat de redenen zijn waarom er een verhoogd risico op prostaatkanker en mogelijk andere soorten kanker bestaat."

Er zijn ook andere geluiden. Prof. M.B Katan, hoogleraar voedingsleer Wageningen Centre of Food Sciences, is niet overtuigd van de schadelijke invloed van melk op het menselijk lichaam. Zeker als het gaat om de relatie tussen melk en kanker, gaat hij twijfelen: "Er zijn inderdaad veel theorieën er is veel gespeculeerd maar er zijn maar heel weinig harde bewijzen", zo stelt hij. Wel geeft hij toe dat het vet in melk beter te vermijden is. Melk is heel rijk aan verzadigde vetzuren. Die verhogen je cholesterolgehalte en dat leidt tot aderverkalking en tot hartinfarcten. Magere melk, magere yoghurt en karnemelk zijn daarom volgens Katan mooie producten.

Er moet nog veel meer onderzoek gedaan worden voordat er met zekerheid vast te stellen is of melk een gevaar is voor de gezondheid. Tot die tijd kan het nooit kwaad eens kritisch te kijken naar je eigen zuivelconsumptie en die waar nodig aan te passen.

is toch vrij concreet en letterlijk geciteerd van wetenschappers :j !
Verder is het toch ook wel algemeen bekend dat melk de slijm-aanmaak bevordert wat ook weer tal van gezondheidsproblemen met zich meeneemt.

Het is maar net waar je je zelf fijn bij voelt denk ik .

labyrinth

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:26

Een wetenschapper, is geen wetenschappelijke bron. Zijn onderzoek misschien (mits goed uitgevoerd), maar daar staat ook niets over vermeld.
Ik ben ook wetenschapper, maar dat betekend niet dat wat ik zeg, de waarheid is. Ik kan alleen maar mijn best doen om wat ik zeg zoveel mogelijk te onderbouwen, zodat de kans dat wat ik zeg, klopt, groter is en op meer berust dan alleen maar wat ik denk of zeg.
Jullie komen met bronnen die niet goed onderbouwd zijn. Ik kan de meest geloofwaardige verhalen op internet zetten die je doen geloven dat bepaalde dingen zo zijn, maar zonder een goede bron is het niets waard. En een goede bron is een wetenschappelijk onderzoek, bij voorkeur eentje dat al een keer is gereviewed.
Ik wil daarmee niet zeggen dat alles wat in jullie artikelen staat bewust is gelogen, maar onderzoeken kunnen verkeerd worden geïnterpreteerd en al helemaal als je de conclusie neemt, van een conclusie uit een ander artikel, of nog verder weg.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:28

En waarom is de site die jij aanhaalt dan wel zo goed? Je bekritiseert nu onze bronnen maar die van jou is blijkbaar erg goed.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:37

Ik ben destijds melk door soja melk gaan vervangen en er daardoor fijn allergisch voor geworden en daardoor voor een heleboel andere producten ook. En ik heb dat van meer mensen gehoord.

Het bevat idd vrouwelijke hormonen waardoor het ook bij de overgang gebruikt wordt. En aziaten gebruiken het veel en worden best wel oud. Nadeel van soja is dat wat wij hier gebruiken vaak afkomstig is uit zuid amerika waar ze het niet zo nou nemen met eigendom van land en er veel tropisch oerwoud voor platbranden en er flink gif wordt gebruikt.

Daar zou je wel kritisch naar kunnen kijken.

Eventueel zou je rijstmelk, havermelk of amandelmelk kunnen gebruiken, worden ook vaak met extra calcium geleverd. Al kun je uit gezond en gevarieert eten ook voldoende calcium halen zonder melk sn peulvruchten gebruik. Door de allergie mag ik beiden niet meer hebben. Ben zelf in de overgang en door ander medicijn gebruik wordt calcium ook extra afgebroken maar door varierend eten en verstand gebruiken is mijn calcium gehalte op peil.
Laatst bijgewerkt door karuna op 22-08-12 13:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-12 13:39

O als we over de regenwouden gaan beginnen...
Dan kan je ook maar beter stoppen met vlees eten :)

Weet je hoeveel regenwoud gekapt wordt voor het planten van soja voor veevoer?
Vlees is het inefficient consumeren van soja. Voor een gewone hamburger is 10x meer soja nodig dan voor een vegetarische.