Lumbaalpunctie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kaatje89

Lumbaalpunctie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 15:59

Hallo allemaal.

Ik heb gisteren een lumbaalpunctie gehad, omdat in mijn bloed de ziekte van Lyme positief bleek te zijn. Nu wou de neuroloog ook weten of het al in m'n hersenvocht zou zitten omdat hij dan een andere behandelmethode heeft.

Ik zou een roesje krijgen omdat ik er enorm tegen op zag. Maar het infuus prikken lukte tot 2 keer toe niet en in overleg met de neuroloog zelf hadden ze besloten mij Dornicum in m'n spier te spuiten, en daarnaast plaatselijke verdoving op de plaats van de punctie..

Nu voelde ik me gisteren verder erg goed en omdat ik geen roesje had gehad mocht ik gisteren rond half 5 weer naar huis. Als ik wel een roesje had gehad had ik sowieso een nacht moeten blijven. Maar sliep toch liever in m'n eigen bed..
Alleen de pijn werd steeds erger en kon geen houding meer vinden om te liggen zonder pijn. Maar ik moest zoveel mogelijk liggen ivm hoofdpijn die ik anders kreeg.
Dus het ziekenhuis gebeld, en van hun moest ik de huisartsenpost bellen. Heb Oxazepam gekregen, toen 2 uur in slaap gevallen, en vervolgens was de pijn helemaal niet meer te houden.
Alsof er een auto 3 keer over me heen gereden was. Huisartsenpost weer gebeld, maar voordat zij terug gebeld hadden waren wij al bij de eerste hulp. Ze hebben me daar een soortgelijk iets van morfine gegeven, werd behoorlijk stoned maar de pijn bleef nog steeds. Kreeg Tramadol mee en kon naar huis. Vanochtend was het weer drama en het ziekenhuis weer gebeld. Dus daar hebben ze me nu weer opgenomen.

Heb veel pijn, vooral in m'n onderrug, ben ontzettend misselijk en duizelig.

Krijg nu spierverslappers, pijnstillers en wat tegen de misselijkheid..
De neuroloog heeft er niet echt een verklaring voor, misschien verkrampte spieren op het moment van de punctie, maar eigenlijk moet dat niet kunnen door de dornicum.
Hij heeft dit ook nog niet eerder meegemaakt in de 23 jaar dat ie dit werk doet..

Mijn vraag is of iemand dit ook meegemaakt heeft?

Ik ben blij met de pijnstillers, maar voel me ontzettend belabberd :(

akishino

Re: Lumbaalpunctie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:56

Ik heb mezelf na mijn lumbaalpunctie ook verschrikkelijk gevoeld. De punctie zelf viel me 100% mee, ondanks dat ze een paar keer opnieuw hebben moeten prikken en uiteindelijk het hersenvocht eruit hebben moeten "trekken" omdat het niet liep.
Maar de dag erna had ik zo'n verschrikkelijk pijn in mijn hoofd, nek en rug. Ik was duizelig en kon alleen maar overgeven. Als ik heel stil bleef liggen ging het wel, maar als ik mezelf bewoog of omhoog kwam om naar het toilet te gaan of wat te drinken dan had ik zo'n verschrikkelijke pijn. Ik ben best wat gewent qua pijn, maar dat was de verschrikkelijkste pijn die ik ooit heb gehad. Ondanks de oxazepam. Gelukkig was het na 3-4 dagen weer weg. Van de hoofdpijn heb ik wel wat langer last gehad, ook al was het in mindere mate.

Ik wens je heel veel sterkte en succes. Hou je taai, ik hoop dat het bij jou ook snel overgaat.

akishino

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 20:59

Ooh ja, veel cola drinken of andere caffeine houdende dranken rade mijn ms verpleegkundige destijds aan.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 21:18

Het is dus wel "normaal" dat dit gebeurd? Ik heb nu ook onwijze hoofdpijn. Drink al veel cola tegen de misselijkheid. Maar het probleem is dat ze toch graag willen dat ik vaak uit bed ga, rondjes lopen, aan tafel zitten, maar dan krijg ik enorm veel last :( Net ook weer naar de wc gelopen en bijt nu op m'n wang zodat ik niet weer in tranen uitbarst.

Ik heb vaker in het ziekenhuis gelegen, vaker geopereerd. Maar dit is een pijn, verschrikkelijk, vraag me af of ik ooit zoveel pijn gehad heb. Echt het idee dat er een auto 3 keer over me heen gereden is :x

Dankjewel voor je antwoord :)

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:20

Een dergelijke ingreep lijkt me het ergste om te moeten meemaken en na jouw verhaal te hebben gelezen ben ik er helemaal bang voor.

Sterkte en veel beterschap!

Kaus

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 21:23

Wat vervelend voor je! Sterkte :(:)

Mijn broertje heeft 1x in de 3 weken ook een lumbaalpunctie maar hij heeft hier verder eigenlijk nooit last van.
Tijdens het prikken doet het even heel veel pijn maar daarna heeft hij geen last meer. Hij krijgt dan een druk verband op de geprikte plek. Misschien is het wel een verschil dat hij er ook nog chemo in krijgt gespoten of dat hij een kind? Dat weet ik verder niet.

Hopen dat het beter gaat :(:)

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-12 21:28

M3liss, ik sta erom bekend dat er altijd wel "iets" misgaat, bij iedere operatie/ingreep. Probeerde hier zonder al teveel stress in te gaan, maar valt me vies tegen :(

Kaus, ik las idd je topic al, heel veel sterkte met je broertje! Dapper dat ie zich er zo doorheen slaat! Ik weet niet waar het verschil in zit. Stond ook al wel op internet dat het heel erg per persoon verschilt.

Gek genoeg spannen al m'n spieren steeds samen en kan ze op geen mogelijkheid ontspannen dan?! Voel me er echt onwijs ziek door :(

Bedankt voor jullie reacties. Ik ga proberen te slapen..

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:23

Ten eerste wens ik je veel beterschap toe.

Ik heb hier zelf geen ervaring mee, wat ik je wel mee wil delen is misschien niet zo charmant maar als je tramadol langer dan 3 dagen slikt vraag eventjes wat om beter naar het toilet te kunnen.

Geloof me, ik heb weken lang huilend op het toilet gezeten en dat is het laatste wat je erbij wilt hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-12 22:27

Bij mij hebben ze 6 jaar geleden een lumbaalpunctie gedaan op de intensive care maar ik heb nergens last van gehad. Ik moest een half uur helmaal plat liggen na de tijd en een halve dag later mocht ik weer naar huis en liep ik weer vrolijk rond. Totaal geen ongemak van gehad.
Wat naar dat het bij jou zo anders gaat :(:)
Ik hoop dat je je snel weer beter voelt.

(ik had geen ziekte van Lyme oid, was verder gewoon ïn normale gezondheid, mischien dat dat het verschil maakte?)

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 00:00

Het advies dat ik kreeg toen ik enorme hoofdpijn kreeg na de lumbaalpunctie (net als akishino ms trouwens) was juist zo plat mogelijk blijven liggen, alleen overeind om te eten, te drinken en naar de wc te gaan, idd cola of ander cafeïne houdend spul drinken en 4 maal daags 2 paracetamol.

De hoofdpijn, zo werd mij verteld, wordt veroorzaakt doordat het gaatje in het vlies waar ze doorheen hebben geprikt nog niet dicht is en als je dan rechtop komt, loopt er vocht weg en krijg je hoofdpijn. Rondom de prikplek is het bij mij beide keren nog wel een tijdje gevoelig geweest. de eerste keer weet ik eigenlijk niet waarom, de tweede stuitte de neuroloog 2 keer op de wervel, waardoor het botvlies waarschijnlijk geïrriteerd was en dat heeft echt wel een tijd zeer gedaan, vooral bij leunen tegen een hardere leuning. Hoofdpijn was met een dag of 4 zo'n beetje weg.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 07:30

Hoofdpijn heb ik toen ook gehad, bij mij werd er een bloedpatch gedaan.
Ze haalde bloed uit mijn arm en lieten dit in mijn rug terug lopen via een slangetje.
Moest daarna een tijd blijven liggen , gelukkig was ik daarna van de hoofdpijn af.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 08:11

Ik moest idd na de punctie 4 uur plat liggen, mocht niet naar de wc, niks. Heb ik me ook prima aan gehouden. Mocht daarna zelf wel naar de wc, en wat rechterop, echter als ik hoofdpijn zou krijgen gelijk weer plat. Maar omdat ik eigenlijk nergens last van had mocht ik naar huis. Nou wie wil dat nou niet?

Het was een regelrechte hel.
Gisteravond ook weer erg pijn omdat ze wouden dat ik aan tafel zou gaan eten, hield ik nog geen 2 minuten vol. Moest dan als althernatief ieder uur even een stukje lopen. Dat deed ik braaf, maar wat een hel.

Heb gisteren weer diazapam gekregen, daarna gewoon gelijk gaan slapen. Werd om kwart over 7 wakker gemaakt en wat een hel, dan zit er dus net te lang tussen alles. M'n bed rechtop zetten is al een drama. Misselijk van de pijn en elke beweging alsof er 3 messen in m'n rug gestoken werden.

Het probleem lijkt te zijn dat constant al m'n spieren zich totaal vastzetten, maar waar dat vandaan komt? Het is echt drama.

Voel me er ook echt goed ziek onder :(

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 08:11

Bedankt allemaal voor jullie reacties! Heb ik veel aan!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:03

Misschien een rare vraag, maar waarom is men er zo tegen om je gewoon een tijdje te laten liggen en je lichaam te laten herstellen? Waarom willen ze zo graag dat je van alles doet?
En krijg je echte pijnstilling naast de diazepam? Diazepam is spierverslapper en kalmerend, maar niet in hoofdzaak pijnbestrijdend.

rostanfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 12:12

hebben ze het al gehad over een bloedpatch (hierbij wordt bij aanhoudende klachten na lp wat van jouw bloed via het ruggemerg ingespoten om zo het gaatje wat ze gemaakt hebben te dichten. door dit gaatje kun je namelijk erge hoofdpijn krijgen) Als je googelt op bloedpatch (bloodpatch) zie meer info. succes

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 19:22

Shadow, het idee achter het rechtop zitten en lopen is geloof ik dat ik toch wat mobieler word, want volgens hun word het anders steeds zwaarder en moeilijker om straks weer omhoog te gaan?

Ik heb vanmidag idd gevraagd of het gaatje al wel dicht was, maar dan zou er vocht te zien zijn aan de buitenkant, en dat is niet zo. Alles ziet er verder netjes uit..

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:36

kaatje89 schreef:
Ik heb vanmidag idd gevraagd of het gaatje al wel dicht was, maar dan zou er vocht te zien zijn aan de buitenkant, en dat is niet zo. Alles ziet er verder netjes uit..

Goh, da's de eerste keer dat ik dat hoor, dat als het gaatje in het vlies niet dicht is, je aan de buitenkant, dus op je rug vocht zou moeten zien. Je huid heeft zich waarschijnlijk inderdaad intussen alweer gesloten, maar dat wil niet zeggen dat het gaat in het vliesje ook dicht is.

Toen ik barstende koppijn bleef houden, was er aan de buitenkant niks te zien en toch vertelde de neuroloog me dat het gaatje in het vliesje nog niet dicht was en er daardoor hersenvocht weglekte en dat dat hetgeen was dat ze hoofdpijn veroorzaakte.

Mobiliseren kan ik me wat betreft je spieren wel weer voorstellen, want die verstijven vaak idd alleen maar meer als je blijft liggen, maar als je steeds hoofdpijn krijgt en misselijk wordt als je overeind komt, dan is mobiliseren ook geen pretje. Ik zou toch eens vragen naar de (dienstdoende) neuroloog en hem/haar eens mee laten kijken en denken.

Een bloodpatch kan inderdaad een optie zijn, hoewel dat niet bij iedereen in een keer pakt, maar als het wel werkt, is het een hele opluchting en kun je ook weer gaan mobiliseren om je rug soepeler te krijgen. En tot die tijd eventueel vragen of een fysio je op bed kan helpen mobiliseren door je oefeningen te geven die je liggend kunt doen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:37

kaatje89 schreef:
Shadow, het idee achter het rechtop zitten en lopen is geloof ik dat ik toch wat mobieler word, want volgens hun word het anders steeds zwaarder en moeilijker om straks weer omhoog te gaan?

Dat zal vast zo zijn als dit weken en weken duurt, maar bij een paar dagen? Als je griep hebt lig je ook een tijd op bed zonder dat dat echt een probleem is. Men is tegenwoordig heel snel van het pushen naar activiteit enzo, meteen weer opstaan... maar ik heb zelf toch betere ervaringen met naar mijn lichaam luisteren. (Is niet perfect, kan ook fout gaan, maar toch...)

Nou ben ik geen arts, en dit is dus geen medisch advies! Maar het is jouw lichaam, en alleen jij kunt voelen hoe het gaat.

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 20:44

Jullie hebben idd gelijk! Ik heb dit ook maar van de verpleging gehoord en m'n eigen neuroloog is nu niet aan het werk.

Vanmiddag een stukje gelopen en dat ging al wel een stuk beter, word heel snel moe daarvan, maar m'n hoofdpijn was weg, of naja heel licht aanwezig maar ben ook gewoon uitgeput.

Ik hoop gewoon dat ik zo weer even kan slapen en aan de hand hoe het morgen voelt ga ik verder zeuren. Om dan toch de neuroloog erbij te krijgen.
Ik heb gewoon ook overal spierpijn door het constant verkrampen van m'n spieren.

Moet zeggen dat er gelukkig wel hele lieve verpleging op deze afdeling rondloopt en dat ze je ook echt overal mee helpen en te woord staan :)
Maar toch blijft het lastig om op het knopje te drukken, omdat ik me dan "lastig" vind, er zijn hier mensen die het veel harder nodig hebben en dan wil ik ze eigenlijk niet lastig vallen.. Wat heel dom is, want dan wacht ik te lang met dingen...

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-12 20:56

het duwen op het knopje is voor jouw vervelend maar meid kom op gewoon doen weet hoe lastig dit is heb nu al 4 x iedere keer 2 weken in het ziekenhuis gelegen wel voor wat anders en gewoon duwen als je ze nodig hebt.
wel fijn dat de hoofdpijn minder was hopelijk merk je nu een stijgende lijn

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-08-12 21:00

Ja ik weet ook dat de verpleging daar voor is, maar toch blijf ik me bezwaard voelen, helemaal omdat er mensen liggen die harder hulp nodig zijn.. Doe m'n best :) hoop idd dat het nu steeds wat beter gaat ..

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 08:51

Heb gisteren en vandaag andere medicijnen gehad en op andere tijden en het gaat nu iig zo goed dat ik net overleg met m'n arts heb gehad dat ik naar huis toe mag! Nu hopen dat het thuis ook met de stijgende lijn blijft gaan! Zal m'n kamergenoten hier best missen net als de verpleging, lieve mensen hier! Nu thuis maar rustig aan doen en niet ineens teveel gaan doen..

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 08:57

ah kijk eens das nou super nieuws inderdaad houd je thuis nog maar even rustig

kaatje89

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-08-12 09:05

Ja moet wel uitkijken dat ik thuis nu niet ineens teveel ga doen. Maar ga iig straks wel even een knuffel bij m'n pony halen! :o

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-12 09:33

Fijn hoor! :j Klinkt als een wereld van verschil.