Steek/beet?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Cubone

Steek/beet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 00:04

Ja, ik weet dat ik naar de dokter (had gemoeten) hiermee, maar die kan er waarschijnlijk zo weinig aan doen..

Goed. Wat er gebeurd is is dat ik afgelopen vrijdag in het donker over een veld heen liep. Vervolgens trapte ik ergens op wat verschrikkelijk veel pijn deed. Ik dacht dat het een splinter was ofzo gezien er behoorlijk met pallets was gesjouwd daar. Ik heb direct naar mijn voet gekeken en er iets uit getrokken, maar met de biertjes die ik toen al achter mijn kiezen had ik er niet over nagedacht te kijken wat het nou was. Daarna ben ik weer lekker bij het kampvuur gaan zitten, maar ik merkte eigenlijk direct al dat het toch niet een splinter was. Dus na een minuutje ben ik naar de ehbo gelopen waar ze nog even goed hebben gekeken. Echter was er niks raars aan mijn voet/teen te zien behalve dat deze echt gigantisch aan het opzwollen was. Dus even gekoeld en een zalfje er op waarna ik er niet meer naar gekeken heb. Een half uur later kon ik met geen mogelijkheid meer op mijn voorvoet staan omdat deze zo pijnlijk, gezwollen en aan het kloppen was waarna 's ochtends besloten werd even de huisartsenpost te bellen gezien ik ook misselijk aan het worden was en met 25 graden bij het vuur zat met een trui en een lange broek aan omdat ik het koud had. De huisartspost vertelde me te koelen met een natte doek, been omhoog en een allergiepilletje (en voor mijn gevoel nog net niet de opmerking dat ik me niet moest aanstellen). Die nacht had ik ook al pijnsteken door mijn gehele rechterbeen heen.
24 uur later (zondag dus) was mijn teen/voet nog steeds niet geslonken en had ik steken in mijn tenen en voet. Daarnaast was ik ook bij vlagen misselijk en kon ik er nog steeds niet op staan maar gezien ik het gevoel had dat de huisartsenpost me niet serieus nam hier ook geen contact meer mee op genomen.
'S avonds begon eindelijk mijn tenen iets te slinken (gelukkig wel, want ondertussen begon het tussen mijn tenen in heerlijk te irriteren van de zwelling, warmte en het vocht maar ik kon er met geen mogelijkheid iets tussen doen of mijn tenen uit elkaar drukken omdat ik dan zat te janken van de pijn). Inmiddels is het maandag, De zwelling is in de afgelopen 24 uur (sinds ik weiger verder dan 2 meter te lopen) behoorlijk afgenomen, alleen begint mijn teen te verkleuren. Uiteraard was deze samen met mijn voet al rood maar nu begint hij bruin te worden.. :\ Ik maak me toch een beetje zorgen.. De zwelling is op dit moment zo goed als weg (in vergelijking met hoe het was, hij is van 2 keer zo dik als normaal naar een half keer zo dik) alleen dat bruin worden lijkt me niet helemaal normaal. Daarnaast heb ik steeds hele erge pijnsteken in mijn voet die erger worden als ik even sta. Zo af en toe krijg ik ook steken door mijn hele been heen, maar dat is eigenlijk alleen wanneer ik lig. Op het moment slik ik ook ibuprofen tegen de pijn.

Wespen (zowel gewoon als hoorn), dazen en horzels ben ik regelmatig door gestoken, maar heb ik nooit zo'n extreme reactie op gehad. Het is ook gewoon in Nederland gebeurd. Echter wel vlak bij het water.

Is hier iemand die deze symptomen herkent? Als het als ik wakker word weer dikker is en/of nog donkerder gekleurd ga ik alsnog naar de huisarts. Anders denk ik dat het wel goed zal komen met mijn teentje :) Maar ik ben toch wel benieuwd wat voor insect in hemelsnaam zo'n reactie kan veroorzaken? Het allergiepilletje had enkel de uitwerking dat ik nog misselijker en beroerder werd. Ik kan het niet uitstaan dat ik niet weet wat het was! :') Ik vind het zo frustrerend :P Dus als iemand het weet ben je echt een held! _/-\o_ Dan weet ik welke beesten ik voortaan moet vermijden :')

anneliesdj

Re: Steek/beet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:08

Lijkt me verstandig om gewoon naar je HA te gaan, dat had je vanmorgen toch allang kunnen doen?
Kleine moeite voor de zekerheid.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 00:11

Ach ik lijk donald duck wel. Er is ALTIJD wat met mij. Ik word er zo moe van om naar de huisarts te gaan en bovendien heb ik daar eigelijk helemaal geen tijd voor gezien ik bezig ben met verhuizen. Daarnaast voel ik me als ik al niet eens serieus genomen word door de huisartsenpost (die ik echt niet zomaar ga bellen) me niet echt geroepen om naar de huisarts te gaan. Ik ben als de dood dat die ook gaat zitten zuchten en steunen van; Oh, daar heb je er weer een voor een muggenbult.

Ik wil eigenlijk gewoon weten wat voor insect het (zou kunnen zijn) geweest. Daarom heb ik dit topic geplaatst. Niet om te horen dat ik vandaag ook naar de huisarts had kunnen gaan want dat weet ik ook wel ;) Als het nu niet snel minder word dan ga ik alsnog morgen :)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:20

Toevallig net vanavond een dergelijk verhaal van een vriendin gehoord, daar was ook geen wondje te zien omdat haar been te gezwollen was, maar achteraf bleek er wel degelijk een gaatje te zitten, wat pas te zien was toen haar been geslonken was. Ze heeft nu nog steeds iets last van haar spieren en zenuwen. Ze weten bij haar ook niet wat het was, maar mogelijk is ze toch gebeten door een adder.
Als je zo'n verkleuring krijgt kun je toch beter wel naar de huisartsenpost gaan. Neem aan dat je op dit tijdstip niet aan het verhuizen bent, dus hoppa: naar de HA post! Mocht het een beet van een adder zijn dan moet dat wel behandeld worden.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 00:23

Een huisartsenpost neemt je nooit serieus, die hebben liever dat je wacht en gewoon naar de HA gaat.
Maar voor een compleet gezwollen voet waar je niet op kunt staan en tenen die bruin worden zou ik toch wel naar de HA gaan, lijkt me reden genoeg toch?

Maar ik heb geen idee wat het kan zijn, sommige vliegen kunnen wel allergische reactie's geven, buitenlandse muggen reageer ik ook altijd heftig op. Maar in het donker en iets wat op de grond heeft gezeten, dan vraag ik me af of het wel een insect was?
Misschien een adder?
Welke omgeving is het gebeurd?
Laatst bijgewerkt door anneliesdj op 14-08-12 00:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 00:24

Het verkleurd pas sinds vanmiddag naar bruin. Als het vanochtend al bruin was geweest was ik wel even langs gegaan. Maar een adder? Het lijkt me juist dat je dat wel ziet toch?

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 06:25

mmm, dta zo extreem opzwellen is sowieso al niet goed, laat staan dat het zo kleurt. Ik zou echt even je HA bellen en uitleggen wat er aan de hand is en anders toch richting HA post gaan als HA niet mogelijk is en eisen dat er goed naar gekeken word want ook al is de zwelling nu weg/afgenomen , die pijnsteken duiden toch op een reactie...of dit nu ontsteking of werking van hetgeen je gestoken/gebeten weet ik niet, maar goed is het natuurlijk niet en om nu maar gewoon af te wachten of het wegtrekt of erger word...ik zou het risico niet nemen
Liever nu even wat tijd kwijt aan de HA, dan straks meer tijd kwijt zijn als het iets naars is

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 06:40

Klinkt herkenbaar. Jaren terug ook op iets getrapt. Een poos later een mega dikke enkel. Daar naar de arts geweest (was op vakantie). Tegen de avond kon ik er niet meer op lopen. Bleek om een steek te gaan van één of ander insect. Pas na drie dagen kon ik er weer een beetje op lopen. Heeft alle kleuren van de regenboog gehad.

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 08:08

Ik zou je toch ook aanraden om even naar de HA te gaan. Verstand op nul en gewoon gaan. Zeker dat 't nu bruin verkleurd, klinkt niet goed...
Ik ben ook wel heel benieuwd waar dit van is trouwens :=

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 09:58

Heh.. De zwelling is nog verder afgenomen en mijn voet begint langzaam aan weer zijn gebruikelijke kleur terug te nemen en 3 keer raden wat ik vind.. 2 kleine rode puntjes zo'n 8mm uit elkaar. Dus dan toch een adder? Ik wist niet dat we die hadden waar ik was :') Maargoed, de pijn is verder afgezwakt dus ik hoef niet meer naar de huisarts :) Jippie!

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:07

Ik heb even gegoogled:
Citaat:
Twee van deze kruipende en sluipende dieren zijn in het bijzonder gevaarlijk: de adder en de veldslang. In Frankrijk heersen er drie soorten: de zwarte adder, de aspisadder en de spitssnuitadder, die vooral in september en oktober actief zijn. De beet – die niet altijd makkelijk zichtbaar is – wordt gekenmerkt door twee bijtgaatjes met een diameter van 1 à 2 millimeter, op een onderlinge afstand van ongeveer 6 à 8 mm. Een zwelling komt niet altijd voor en hangt af van de plaats van de beet. Een beet in de tong kan leiden tot de dood door verstikking.

Ik ga iig nooit meer op blote voeten door 't gras :')

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:08

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:08

Horsii_mine schreef:
Het verkleurd pas sinds vanmiddag naar bruin. Als het vanochtend al bruin was geweest was ik wel even langs gegaan. Maar een adder? Het lijkt me juist dat je dat wel ziet toch?

Weet niet hoeveel biertjes je op had :') Misschien toch iets over het hoofd gezien :P

Ik heb ook wel eens uit het 'niets' zo'n mega olifantenvoet gehad, en pijn dat ik had. Was op vakantie in Italie, dacht dat ik gestoken was door een of ander beest, dus daar naar een apotheek geweest en kreeg een zalfje mee. Ging het niet van over, maar werd erger en blauwer en moest 2 dagen later toch weer terug naar NL dus daar naar de HAP geweest. De constadeerden een muggenbeet die wondroos heeft veroorzaakt. Toen moest ik alleen koelen met natte lappen en ging het weer over.

Navidad

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:18

Horsii_mine schreef:
Heh.. De zwelling is nog verder afgenomen en mijn voet begint langzaam aan weer zijn gebruikelijke kleur terug te nemen en 3 keer raden wat ik vind.. 2 kleine rode puntjes zo'n 8mm uit elkaar. Dus dan toch een adder? Ik wist niet dat we die hadden waar ik was :') Maargoed, de pijn is verder afgezwakt dus ik hoef niet meer naar de huisarts :) Jippie!

En toch zal ik even naar de huisarts gaan.. Weet je wat voorn ziektes die beesten bij hun kunnen hebben? en wat denk je van de muizen en de ratten die ze eten? Ga even naar de huisarts, of bel in iedergeval even wat je daarmee moet doen, of wat je daarmee nog kan doen momenteel.

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 10:46

Ik heb net even voor de zekerheid de huisarts gebeld. Krijg ik de vraag waardoor ben je gestoken/gebeten? Ja weet ik niet.. Op dit moment lijkt het het meest alsof ik door een adder ben gebeten. Een adder? Wat is een adder? :') Right.. Nouja, ik hoef niet langs te komen alleen als de klachten weer erger worden moet ik contact op nemen :)

_Tara_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:50

Ik ging op zoek naar een andere huisarts :')

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 10:54

_Tara_ schreef:
Ik ging op zoek naar een andere huisarts :')

Idem dito hier. :=

Sterkte, goed in de gaten houden en eigenlijk bij voorkeur gewoon lekker direct naar het ziekenhuis gaan. Had de dokter je maar serieus moeten nemen :(:)

Cubone

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-12 11:03

Haha, het scheelt dat ik zondag ga verhuizen naar 2,5 uur verderop dus die nieuwe huisarts komt sowieso :')

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:04

Heb precieshetzelfde gehad, alleen stond ik op bloete voeten in een steegje te zoenen met mijn vriend waar ik toennet wat mee had :o :D
Alleen zag je bij mij wel meteen 2 gaatjes zitten in mijn teen, maar omdat ik welvaker heftig reageer op insectenbeten niet echt aandacht aan besteed. Uiteindelijk na bijna 3 weken trok de zwelling en de verkleuring weg, alleendie 2 gaatjes bleven echt nog een half jaar elke dag bloeden, en later als ik ergens langs schurde ofzo bloedde het ook gelijk weer. Heeft bijna een jaar gduurd voor het echt dicht was.
Heb nu 2 ronde littekentjes zitten opongeveer een helve cm uit elkaar. We hebben blijkbaar vreemde beesten in NL... :') :+

(had HA wel gebeld,maar die zei dat ik er zinkzalf op moest smeren, en dat hielp voor geen meter)

MarChak

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:08

Een adder is de enige giftige slang in Nederland. Het gif kan weefselschade geven aan spieren, zenuwen, je schrijft dat je nog steken in je been hebt, pas daar dus mee op. adderbeet protocol Havenziekenhuis
Stap 1 een deskundige arts opzoeken.
Stap 2 andere huisarts zoeken (maar die komt er al aan lees ik net :+ ).
Beterschap!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:12

Horsii_mine schreef:
Op dit moment lijkt het het meest alsof ik door een adder ben gebeten. Een adder? Wat is een adder? :') Right.

Nou, je zult wel blij zijn met zo'n professionele medische opinie :+
Mijn google-rondje leverde overigens op dat je beter paracetamol kunt nemen (en geen ibuprofen of aspirine). Maar ik denk dat het er nu niet veel meer toe doet eigenlijk.

En deze groep is wel geinteresseerd in de melding van zo'n beet: http://www.ravon.nl/Default.aspx?tabid=294
Dan weten ze waar de adders zitten, en ze kunnen misschien tzt de medische stand om de oren slaan dat die niet adequaat reageren :)

ivy_power89

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:35

ooo, ik herken dit verhaal echt onwijs!
Niet met een adder maar wel met een stone fish in griekenland.

Was lekker een eindje wezen zwemmen in de zee, toen ik besloot weer terug te zwemmen.
Zodra ik mijn voeten op de grond zette, kreeg ik een hele gemene steek in mijn hiel.
Eenmaal op het strand kon ik niet meer lopen, raakte helemaal in paniek en mijn hele voet en onderbeen zwollen gigantisch op.
Met de taxi naar het ziekenhuis, want ik moest tegengif hebben via een infuus.
Na een paar dagen kregen mijn voet en onderbeen alle kleuren van de regenboog, en heb ik ruim een jaar lang pijn in mijn voet gehad.
Ik had een zenuwbeschadiging opgelopen, die thank god weer voledig genezen is!

Ik zou toch nog een keer naar de HA gaan!

Sneeuwmaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 11:44

Klinkt idd als een adder beet. Kun je een nare beschadiging aan overhouden! Ik zou even deskundig advies inwinnen als ik jou was.

Zonnebloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 14:20

ow ja om mijn verhaal compleet te maken, af en toe word mijn teennagel blauw om niks sindsdien. Dat doet een tijdje pijn, dan word het blauw, dat groeit er dan weer uit zoals altijd bij blauwe plekken onder nagels, en dat was dat. En na een paar maanden gebeurt het opnieuw. Is opzich niks om je druk om te maken maar ben idd wel erg benieuwd wat voor beest dit geweest is, hoewel je daar natuurlijk nooit achter komt.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-12 16:03

@ivy_power89
Die steenvissen zijn wel heel erg giftig! dan moet je idd. heel snel naar het ziekenhuis.
De steek schijnt ook zéér pijnlijk te zijn.