ouders tegen pil

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

friends_f_e

ouders tegen pil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 19:44

heej,
Ik pak nu al een paar maanden de pil zodat ik mijn regels kan regelen tijdens de vakantie maar ik wil ook heel graag ze verder blijven nemen. Waarom? Omdat ze veel minder zijn, mijn puistjes iets verminderd zijn en ik tenminste weet wanneer ik ze ga krijgen.
En dat laatste is eigenlijk het meest belangrijke punt! Ik heb ze nogal onregelmatig en ik heb elke dag schrik van ga ik ze krijgen of niet. Vooral op school.

Nu mijn vader is dokter en kan het dus zelf voorschrijven maar hij wilt het niet. Ik ben over 4 maanden 16 maar hij vind dat mensen die de pil pakken op 16 jaar het marginale volk is. Een uitspraak waar ik heel boos over ben :( ?? Er zijn genoeg mensen die de pil pakken op 16 jaar!!!! Mijn mama zegt dat ik het wel mag maar twijfelt aan het feit of dit niet ongezond is. Verder moet ik dan maar een andere dokter zoeken maar die zullen het niet willen voorschrijven omdat ze mijn vader kennen.

Nou wat moet ik doen? Ik wil echt niet zonder want ik ben het beu om hele dagen er bang om te hebben.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:48

'Ze' is menstruatie neem ik aan. :+ Je verhaal is beetje vreemd te ontcijferen.

Ga gewoon naar een andere dokter, is het niet iets met geheim houdings plicht?
En anders zit er niets anders op dan toch met je ouders om de tafel te gaan zitten en het ze uit te leggen waarom jij de pil wilt.

En je pakt de pil nu al, van je moeder? Dat zou ik niet doen, of niet slikken, of je eigen pil hebben en aan de pil blijven.
Misschien heb jij wel een hele andere pil nodig dan je moeder. Niet slim dus.

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 19:51

MelanieB schreef:
En je pakt de pil nu al, van je moeder? Dat zou ik niet doen, of niet slikken, of je eigen pil hebben en aan de pil blijven.
Misschien heb jij wel een hele andere pil nodig dan je moeder. Niet slim dus.

Ik heb een eigen pil, die ik mocht nemen om mijn maandstonden te regelen tijdens de vakantie maar nu binnenkort dus niet meer.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:55

De pil is niet zonder risico, dus lees je goed in en zet voor en nadelen op een rijtje. En angst voor het krijgen van regels buitenshuis is geen goede reden, dat kan je anders oplossen. Bv door standaard schone onderbroek en maandverband/tampons in je tas te doen, dan kan je in elk geval weer fris verder als je het ergens buitenshuis krijgt.

Ik begon aan de pil ivm gal spugen en dag te ziek/gammel om uit mijn bed te komen. Dat was dus om medische redenen.

Of/hoe (on)regelmatig je bent hangt ook af van hoe lang je al regels hebt (1e jaar gaat het heel makkelijk alle kanten op), stress en weer. Teken je ook aan in je agenda wanneer en hoe lang? Normaal loopt gehele cyclus rond 28/29 dagen.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 19:59

Een arts heeft beroepsgeheim, hij zal jou dus nooit de pil mogen weigeren omdat je vader huisarts is.
Gewoon een afspraak maken bij een andere dokter en de situatie uitleggen. Succes!

Aparte uitspraak van je vader trouwens..

Mistic

Re: ouders tegen pil

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:25

Ik vind 16 toch wel een normale leeftijd voor de pil.

Ik was 12 toen ik begon aan de pil. Ook zeer onregelmatig en daarnaast migraine tijdens de menstruatieweek.

TS, wellicht toch een andere arts raadplegen en anders eens met je moeder gaan praten.

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:27

Ik vind dat je wel een goede reden hebt voor de pil als je zo onregelmatig bent, en veel puistjes hebt. Vreemd dat je ouders daar dan moeilijk over doen. Probeer anders nog een keer met ze te praten, en anders idd een andere huisarts.

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 20:38

Als je al de pil hebt kun je gewoon naar de apotheek hoor, daar hoef je geen herhalingsrecept van de dokter voor te hebben dacht ik.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:01

Roosch schreef:
Een arts heeft beroepsgeheim, hij zal jou dus nooit de pil mogen weigeren omdat je vader huisarts is.
Gewoon een afspraak maken bij een andere dokter en de situatie uitleggen. Succes!

Aparte uitspraak van je vader trouwens..

dan zit je nog et je zorgverzekering...

voor je 18e meicijnen meekrijgen zonder dat je ouders daar achter komen is niet mogelijk :) ...

Vind het verder ook een vreemde uitspraak van je vader... Nogal ongenuanceerd en imo is op je 16e aan de pil nou niet zoniets vreemds. Maargoed, daar zal je toch onderling uit moeten komen idd, tenzij je idd een herhalingsrecept hebt.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:07

In Nederland kun je de pill idd zo halen in de apotheek als je eenmaal een recept heb gehad, maar in Belgie niet volgens mij...

Stiekem de pil halen lijkt me niet zo'n heel goed plan. Je kunt beter eens een goed gesprek met je vader aangaan. Probeer goed uit te leggen waarom jij zo tevreden bent met de pil. Schrijf het desnoods voor hem op als je het niet goed uit kunt leggen.

Ik vind zijn uitspraak trouwens erg vreemd voor iemand die arts is...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:10

Petra_O schreef:

Ik niet, pil is niet zonder gezondheidsrisico's.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:12

Mijn moeder deed vroeger ook moeilijk, en nu gilt ze waarom heb je geen pil?? Niet wetend dat ik de implanon heb:P en ik hou der gewoon in die waan, maar aan de ene kant zeg ik ook ja 16 vind ik jong,.. aan de andere kant zeg ik gewoon doen! Aangezien je genoeg ziet van 16 jarige op tv etc. Maar als jij naar een andere huisarts gaat dan je vader mag hij dit niet weigeren, weet alleen niet hoe het tegenwoordig zit met die dossiers, kan elke huisarts nu toch in kijken als het nodig is? Dus dan zou je vader het mss kunnen zien, maar zover ben ik er niet in thuis dus dat zou je dan moeten navragen

P.s tamary wat is tegenwoordig wel zonder risico?

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 21:12

Hij heeft het niet recht tegen mij gezegd, maar mijn mama zei het. Hij was er al van in het begin niet mee opgezet en hem overtuigen lukt niet :n

Amaranth7

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:15

In België heb ik ook gewoon een afspraak gemaakt met een huisarts die niet mijn eigen huisarts was, deze heeft de pil voorgeschreven en ik heb hem in een apotheek met mijn sis-kaartje gratis op kunnen halen. Mijn ouders hebben nooit een afschrift gehad en kwamen er pas achter toen ze me zelf aan de pil wouden hebben.. :') De dokters kosten zijn wel even duur, zo'n 25 euro.. Maar dat is goed te doen :)!

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 21:15

tamary schreef:
Petra_O schreef:

Dat ben ik met je eens, maar dat zegt hij niet. Hij zegt dat de pil onder de 16 voor 'marginaal volk' is. Als hij had gezegd dat het niet gezond was om op die leeftijd al te beginnen was het heel iets anders geweest.

Lidewijke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 22:19

Als je je doktersbezoek zelf kan betalen, ga dan gewoon even langs een andere dokter. Als je ze gaat halen bij de apotheker is ze onder de 21 jaar tamelijk goedkoop (bij mij was het geloof ik 6 euro voor 13 strips).
Die andere arts zal zeker de voor- en nadelen nog wel eens met je overlopen (althans dat is mijn ervaring met verschillende huisartsen) en dan kan je nog beslissen of je het doet of niet. :)

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 06:26

tamary schreef:
Petra_O schreef:

Plus dat hij in deze positie naast arts vooral vader is, en vaders willen het beste voor hun dochters.
Buiten dat is de pil idd niet erg goed voor je TS. Ik denk dat je vader je nog te jong vindt. In principe is het niet goed met de pil te starten voor je hersens uitgegroeid zijn (en daarna is nog maar de vraag). Het is dat (in NL) in de richtlijnen staat een pil voor te schrijven als iemand daarom vraagt, er zijn zat artsen die je er toch vanaf proberen te houden. Deed de mijne ook, en daarom heb ik hem niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:13

Ik was 16 toen ik ook aan de pil ging. Mede door ook omdat ik toen wat kreeg met mijn vriend.
Dus ik vind je niet te jong.

Mischien goed gesprek met je vader voeren?

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:21

De reden die hij aangeeft vind ik ook niet echt netjes, maar ik snap wel dat hij nog niet wil dat je echt aan de pil gaat.

Hoe lang wordt je inmiddels ongesteld? Sinds een paar maanden of echt al langer? Er wordt namelijk wel echt aangeraden eerst een regelmaat in je perioden te krijgen voordat je aan de pil gaat. Om je hormonen eerst op orde te hebben.

Verder zou ik nooit zomaar om je ouders heen gaan om op een andere manier de pil te regelen. Zou toch de discussie met je ouders aan gaan. Misschien eerst goed uit zoeken op internet hoe het allemaal werkt met de pil, zodat je ook echt weet waar je het over hebt. Een goede manier zou dan zijn om je vader te vragen wat hij er nou precies tegen heeft. Dan kan jij precies uitleggen wat jij daar anders aan ziet en waarom je hem wel wilt.

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:56

Ik slik al vanaf mijn 13e de pil om medische redenen...de reden die je vader geeft is kortzichtig en misschien zelfs beledigend.Ik hoor hier niets over goed onderbouwde medische risico's maar een mening van een man die duidelijk niets weet over de grote lichamelijke en geestelijke problemen die het hele menstruatie gedoe met zich meebrengt.

De pil is een prima middel om je cyclus te reguleren als dat niet vanzelf gaat,het slikken van de pil wil niet zeggen dat je een vrijbrief krijgt om met iedereen het bed in te duiken.
De pil is namelijke meer dan alleen een voorbehoudsmiddel...

Als jij er al aan toe bent om met iemand sex te hebben dan houd hij je toch echt niet tegen,hij kan echt zijn hand er niet voorhouden :+ Condooms zijn oveal te koop :P

Dus misschien kun je je vader eens overtuigen waarom hij zo tegen de pil is en vraag aan hem om te antwoorden als arts en niet als vader ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 08:59

verootjoo schreef:
Plus dat hij in deze positie naast arts vooral vader is, en vaders willen het beste voor hun dochters.
Buiten dat is de pil idd niet erg goed voor je TS. Ik denk dat je vader je nog te jong vindt. In principe is het niet goed met de pil te starten voor je hersens uitgegroeid zijn (en daarna is nog maar de vraag). Het is dat (in NL) in de richtlijnen staat een pil voor te schrijven als iemand daarom vraagt, er zijn zat artsen die je er toch vanaf proberen te houden. Deed de mijne ook, en daarom heb ik hem niet.

?! Hier heb ik nog nooit van gehoord. Waar heb je dat vandaan? Ben erg benieuwd!!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:06

je zou idd van een arts toch een beter onderbouwd antwoord verwachten. Verder vind ik het vrij krom om voor de vakantie de pil te geven en daarna niet meer. Dat is juist een manier om je hele hormonale cyclus in de war te brengen.

Ik ben zelf ook van mijn 16de aan de pil, volgens mijn HA beter te vroeg dan te laat. plus ik moet zeggen dat ik na 2 jaar ook nog steeds verschrikkelijk onregelmatig was (alles tussen 3 weken en 3 maanden was mogelijk, net zoals een duur van 2-3 dagen tot 7-8 dagen en een intesiteit tussen "spotten" of werkelijk "vloed")

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 09:21

Gezond, ongezond, ... Je kan tegenwoordig wel overal een voor-en nadeel voor vinden. De pil vermindert aanzienlijk de kans op verschillende kankers de eerste 8 jaar dat je ze neemt en daarna zou ze ze verhogen, maar ook niet allemaal dramatisch: http://www.e-gezondheid.be/acht-jaar-aa ... tueel/1240
Waarvan krijg je tegenwoordig geen kanker? Haarkleurmiddel, bepaalde voedingswaren, spaarlampen (maar die zijn dan weer wel goed voor je vitamine D), telefoons, laptop, hoogspanningskabels, ... We zouden compleet into the wild moeten gaan wonen om onze kans op kanker te reduceren naar het absolute minimum, maar dan lopen we weer het risico te worden opgegeten door een beer :+ .
Maar dat terzijde.

Verder vind ik de uitspraak van je vader niet bepaalt netjes. Ik was 14 toen ik er aan begon, mede door een vaste relatie die al een jaar duurde en neem ze nog steeds (de relatie duurt ook al 7 jaar ondertussen). Nooit ook maar 1 nadeel ondervonden, maar dat is persoonlijk en er zijn mensen die er wel last van hebben. Wel aan het overwegen om over te stappen op een staafje, maar moet alles nog eens goed bekijken en over informeren.
Marginaal volk is en term die je eigenlijk nooit mag gebruiken en in deze context is hij al helemaal niet gepast.

Dat er artsen voor en tegen de pil zijn is normaal, er zijn voor elke medicatie verschillende strekkingen die voor of tegen zijn, zo zijn er ook heel veel artsen die niet meer willen vaccineren, wat dan weer een andere discussie is die hier net nog gevoerd is op bokt.
Dus ik zou je sowieso samen met je mama goed gaan informeren bij een andere dokter, maar probeer eerst nog eens met je vader te praten.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-12 12:15

er bestaat een pil die enkel je menstruatie regelt, maar niet beschermt tegen zwangerschap. die heb ik ook een tweetal jaar geslikt vooraleer ik seksueel actief was.
maar ik weet de naam niet meer

heb iets soortgelijks gevonden:
http://www.google.be/#hl=nl&output=sear ... 13&bih=504

friends_f_e

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-12 12:18

Ik ben zo'n 3 jaar ongesteld en heb geen vriend, dat weet mijn mama ook. Ik hoop alleen dat hij dat ook weet en dat dat niet de reden zou zijn dat ik de pil wil.