Reisziekte/wagenziekte, wie nog meer?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Reisziekte/wagenziekte, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-08-12 21:56

Hey,

Wie heeft er net als mij, ook last van reisziekte,wagenziekte.
Toen ik op vakantie ging, nergens last van. Oke , op die ene keer na dat we een berg op gingen waarbij we 1000 bochten maakten, maar zelfs dat heb ik overleeft. Totdat ik op een dag weg moest en met de auto werd gebracht. We waren verdwaald en ik zat al kokhalsend en boerend (als ik misselijk ben moet ik altijd boeren :') ) in de auto. Op den duur heb ik flink overgegeven. Sindsdien kan ik geen bus instappen waarbij ik een half uur moet reizen zonder misselijk te worden.
Enig idee hoe dat kan??

Romyv

Re: Reisziekte/wagenziekte, wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:11

het probleem zit hem in je evenwichtsorgaan die verstoord wordt en daardoor misselijkheid veroorzaakt.. Heb er als kind gigantisch veel last van gehad en weigerde ook de pilletjes te nemen die voorkwamen dat ik ziek zou worden (weet nog dat mn moeder ze vermaalde en door mn hagelslag op breed deed of ik ineens wel fristy kreeg terwijl we dat nooit in huis hadden :D tevergeefs)

Er is dus medicijnen voor, wat ook helpt is een watje in je oor. als je rechts ben, linker oor of andersom. Ik zat altijd voorin, scheelt ook 80% en dan ging ik altijd ' meerijden' met mn vader zodat je beter kan inschatten wat er gaat komen. Sinds ik mn rijbewijs heb, heb ik er geen last meer van gelukkig!

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:13

Voorin zitten helpt inderdaad, je hebt ook van die bandjes voor om je polsen.
Ik ben wel altijd misselijk maar gelukkig zonder gevolgen, dus ik doe het er maar gewoon mee..

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 08:14

Ik had er als klein kind ook verschrikkelijk veel last van. Pilletjes hielpen niet, had eerder het idee dat ik daar erger ziek van werd :Y)
We hebben toen is van die soort zweetbandjes gekocht, daar zat een bolletje/bobbeltje in en die moest op een bepaalde plaats op je pols drukken en dat hielp bij mij erg goed. Uiteindelijk is het met ouder worden bij mij gewoon over gegaan, kan nu zelfs achteruit in de bus zitten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 10:52

Ik kots die dingen alweer uit voordat ze uberhaupt mijn maag in zijn gekomen :')
Maar het rare is dat ik wel in de bus kon zitten, een berg op (10 maal erger dan een busritje naar het station). En nu opeens niet meer eens fatsoenlijk de bus in kan zonder misselijk te worden.

Nessavende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 10:57

Hier ook eentje met last daarvan! Als kind had ik er gigantisch last van, gelukkig komt het nu nog nauwelijks voor. Nu heb ik er alleen last van als iemand heel erg schokkend rijdt (remmen,gas,remmen,gas,remmen,gas) of schakelt en in het vliegtuig. Het in het vliegtuig is het sowieso raak bij het landen, het opstijgen overleef ik soms nog wel ;) Mijn ouders hadden destijds één keer een pil bij mijn gebruikt, deze kwam er al uit voor ik uberhaupt in de auto zat haha!

Dat van die zweetbandjes om je pols, ik heb mij laten vertellen dat dat bepaalde 'drukpunten' zijn. Werken deze echt? Ik had ook altijd het truukje geleerd dat je naar de horizon moest kijken.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:18

De truc, voor mij, is net als met paardrijden, kijken waar je heen gaat. Zolang ik maar de weg kan volgen heb ik nergens last van, ga ik andere dingen doen, lezen, de omgeving bekijken etc dan word ik misselijk. Gelukkig heb ik er de laatste jaren bijna geen last meer van.

Een vriendin van mij moet in de bus altijd ter hoogte van de wielen zitten, meestal in het midden van de bus bij de achteruitgang. Daar schijn je het minste te bewegen en dan wordt ze niet misselijk. Anders is het iedere dag gegarandeerd kotsen, zelfs op een ritje van 20 minuten.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 11:20

Heb ik geprobeerd, helaas zonder resultaat.
Dat op de hoogte van het wiel zitten klopt. Ik zorg ook altijd dat ik daar zit, indien er plaats is.

Oliebollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:25

Ik ben er gelukkig een soort 'overheen gegroeid'. Vroeger kon ik geen half uurtje in de auto zitten zonder echt ziek te worden.. Nu gaat het een heeel stuk beter.
Vooral snelweg heb ik echt bijna geen last meer en gelukkig hebben mijn vriend en ik allebei een automaat en dat scheelt ook heel veel ( was vooral het schakelen waar ik last van had ).
Bij boerenweggetjes weet vriendlief dat hij wel rustig aan moet rijden want binnen 10 minuten kan hij mij ziek hebben, vooral bij veel remmen en snel optrekken.
Wat wel altijd hielp was door de voorruit heen kijken en naar buiten blijven kijken.. Niet opzij want dan kreeg ik ontzettend hoofdpijn.

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 11:30

Hier nog 1 die het in een behoorlijk extreme vorm heeft. Ik heb het zelfs als ik zelf achter het stuur zit in de auto. Vliegtuig is helemaal een drama, boot word ik al ziek als we de haven nog niet uit zijn en ook de trein is voor mij een marteling. Achterin in een auto hoef ik niet te proberen.
De reistabletten helpen bij mij juist wel goed. Ik neem ze ruim 2 uur voordat ik onderweg ga en dan helpt het goed. Nadeel is dat je die niet mag nemen als je zelf achter het stuur kruipt, dus ik moet regelmatig nog lijden :P.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 15:32

Nayomie schreef:
Ik kots die dingen alweer uit voordat ze uberhaupt mijn maag in zijn gekomen :'.

Da's ook mosterd na de maaltijd he, je moet die dingen al innemen voor je in de auto/bus stapt.

Laulitz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:25

Kinke schreef:
Nayomie schreef:
Ik kots die dingen alweer uit voordat ze uberhaupt mijn maag in zijn gekomen :'.

Da's ook mosterd na de maaltijd he, je moet die dingen al innemen voor je in de auto/bus stapt.

Ik had dat ook altijd hoor en ik nam ze altijd in voor dat ik de auto in ging. Van de geur van die pilletjes werd ik al misselijk dus dat begon al goed :+ (Op het laatst had ik dan ook echt het idee dat ik eerder ziek werd van de pilletjes dan van het rijden zelf)

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 18:28

Nayomie schreef:
Hey,

Wie heeft er net als mij, ook last van reisziekte,wagenziekte.
Toen ik op vakantie ging, nergens last van. Oke , op die ene keer na dat we een berg op gingen waarbij we 1000 bochten maakten, maar zelfs dat heb ik overleeft. Totdat ik op een dag weg moest en met de auto werd gebracht. We waren verdwaald en ik zat al kokhalsend en boerend (als ik misselijk ben moet ik altijd boeren :') ) in de auto. Op den duur heb ik flink overgegeven. Sindsdien kan ik geen bus instappen waarbij ik een half uur moet reizen zonder misselijk te worden.
Enig idee hoe dat kan??

Ik ook! :')

Ik heb de 1 week oude splinternieuwe BMW van opa bijna ondergekotst toen ik 10 was -O- Sindsdien slik ik reispilletjes, kijk ik uit het raam (vooral niet naar beneden kijken...), en reispilletjes van Primatour. Smerige dingen, maar helpen wel. Enige nadeel is dat ik er de extreme slaperigheid van krijg. Ik slik altijd maar een halve en vervolgens van ik na een halfuur als een blok in slaap en ben ik de hele dag zo duf als een konijn. :+

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-08-12 21:48

Ik neem ze een half uur tot uur van te voren in.
Probleem is dat ik die pillen zo ranzig vind, dat ze ôóf er niet in komen, óf dat ik na 5 seconden weer overgeef.

Jeuj! Ben niet de emige die die rare gewoonte bij misselijkheid heeft :')

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:52

:')
Ik deed ze altijd met sinaasappelsap, dan proef je het pilletje niet. Ik neem ze ook een halfuur van tevoren in ja. :)

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-12 21:55

Hierzo, altijd een cinazarine (of hoe je dat ook spelt) stripje in mijn portemonnee. Werkt erg goed. Piletjes zijn ook heel klein en bij nood ook prima zonder water in te nemen.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:41

Nayomie schreef:

Dat zit tussen je oren en kun je dus trainen. :)

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 08:44

yup, hier ook. Voorin zitten, kijken waar je heen gaat, niet lezen oid, pilletje (kijk uit met slaperigheid), bandjes, pepermunt, gember, zelf rijden. Niet allemaal tegelijk proberen :D en de laatste tip werkt het beste.

Sokje_6

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 11:53

Kinke schreef:
Nayomie schreef:

Dat zit tussen je oren en kun je dus trainen. :)

Boeren? :')

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-08-12 11:59

Tussen me oren? Denk idd wel dat je erop kunt trainen, maar ik ga mezelf niet vrijwillig misselijk maken om niet te boeren :=

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 14:02

Nayomie schreef:
Ik neem ze een half uur tot uur van te voren in.
Probleem is dat ik die pillen zo ranzig vind, dat ze ôóf er niet in komen, óf dat ik na 5 seconden weer overgeef.

Je maakt jezelf al misselijk door er aan te denken dat je die pillen zo ranzig vindt. Dat kun je dus trainen. Pillen slikken kun je gewoon leren.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:27

Hier nog iemand met reisziekte!

In het vliegtuig word ik spuugmisselijk (heel leuk als je van London naar huis vliegt en Ryan Air nergens kotszakjes heeft, en je niet meer mag opstaan omdat je al bijna landt :') ). Ik kan niet achteruit rijden in de bus/trein. In het verleden had ik een vriendje die in de winter deed sneeuwschuiven en zoutstrooien, ik reed dan heel vaak mee. Al naar gelang met welke tractor we gingen, werd ik kotsmisselijk van het de hele tijd voorwaarts/achterwaarts rijden. Ben toen ook moeten uitstappen omdat het echt niet meer ging.

In de auto heb ik er niet heel veel last van, alleen als iemand (vaak achter elkaar) te snel optrekt, of heel bochtig en schokkig rijdt. Ik probeer ook altijd shotgun te zitten (dus bijrijder). Als dat niet gaat zeg ik dat ik last heb van reisziekte en houden mensen daar wel rekening mee :)

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:32

Ik heb het ook verschrikkelijk, het wordt al wel minder. Vroeger moest ik zelfs kotsen van de lucht van een auto, nu wordt ik daar hoogstens een beetje misselijk van. Reispilletjes heb ik een absoluut trauma aan (ik bijt daarop :7 ). Het enige wat redelijk helpt op kortere ritjes is raam volledig open en met je kop uit t raam hangen :') Heeeel erg leuk als het regent, ook leuk op de snelweg :))

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:33

Ik rij inderdaad ook altijd met raam open :') en zelden met airco, daar krijg ik hoofdpijn van!

Catori

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-12 18:41

Ja, hier nog iemand.

Als baby in de reiswieg over te geven.
Later als kind ook heel veel gespuugd in de auto. Speciaal voor mij werden de mayonaisse emmertjes bewaard, die hadden tenslotte een deksel, wel zo fijn. (Mijn zusje vond het 1 keer lollig het dekseltje er weer af te halen :') )

Primatour hielp niet, watjes in oren, pleisters achter oren enzovoorts, niets maar dan ook niets hielp.
Ook hielp het niet dat m'n vader reed als een idioot.

Als kind heel veel oorontstekingen gehad en nu ook nog problemen met evenwichtsorgaan.

Als ik zelf rij heb ik geen last, het is wel minder geworden als anderen rijden. Een jaar of 2 geleden nog mee gereden met een collega die reed alsof ze levensmoe was. Ik haar nog waarschuwen dat ik wagenziek ben, maar ze nam er geen notie van. Heb alleen en alleen maar overgegeven |( .