relatie troubles

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

lillybee

relatie troubles

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-07-12 09:22

hallo hallo.

ik heb wel even wat informatie en tips nodig geloof ik

onze situatie is alsvolgt. ik leerde hem kennen op mijn 17e, en hij was 26.
we kregen een relatie, dit was in 2004.
inmiddels zijn we bijna 8 jaar verder
en we hebben een dochtertje van 10 maanden oud.

mijn probleemoplossend vermogen is nihil, als er ruzie is (altijd van zijn kant, want ik begin nooit een ruzie)
dan negeer ik het het liefste, en laat het varen. wat is het nut van bekvechten en elkaar kwetsen als je toch verder wil met elkaar.
ik kan het ook helemaal niet, ruzieën. Ik klap dicht, heb zowieso niks te zeggen en voel me er toch te nuchter voor ofzo.

voor dit stukje hoef ik geen begrip, ik weet dat dat niet klopt, ben er voor in therapie geweest, maar dan krijg ik enkel te horen, oefenen.... Maar ik kan hier niks mee, je kunt ook niet echt paardrijden oefenen zonder paard, je kunt veel afkijken, maar het gevoel erin leggen niet. -O-

dan nu, mijn vriend zit er helemaal doorheen met mij, hij zeikt en zanikt enkel over alles wat ik doe, als ik ff facebook checkt terwijl hij kook is het mis , als ik normaal elke dag het huishouden doe, maar 1keer door een rot nacht het ff laat verslonzen, krijg ik het op mijn dak.

mij rest het gevoel dat ik in zijn ogen werkelijk alles verkeerd doe.

hij zegt dat hij genoeg in deze relatie gestoken heeft en dat de bal nu bij mij ligt,
hij wil niet voorkauwen wat ik moet doen, want dat heeft ie al zo vaak gedaan.

maak het maar goed.
en hij is er serieus in..

en ik weet niet wat ik daar nou weer mee moet.
kennelijk heeft hij het dus al haarfijn uitgelegd,
hij wil zowieso veel aandacht, en dat ik op interne ga zoeken hoe de sex spannender kan bijvoorbeeld.

en ik denk alleen, ja, en waarom?

waarom zou ik er (verspilde? want zo voelt het) energy in steken.
je hebt het eerder al uitgelegd, en daar kon ik ook niks mee, laat staan nu zonder uitleg?

ik geef toe dat mijn signalen erg verwarrend zijn, ik kan signalen van anderen niet lezen, iemand moet het letterlijk omschrijven, dan pas kan ik er wat mee, dus onbeantwoorde gevoelens zal hij vast en zeker hebben.

Maar hij kan mij niet vragen daar te kijken waar ik blind ben.

ik denk niet dat iemand wat kan met mijn warrige verhaal, maar het zit me zo enorm hoog.
al een poos, ik weet niet waarvoor ik het doe,

wat heb ik in godsnaam goed te maken? ik weet het niet, niet concreet.
en wat hij zomaar kan opnoemen aan mij wat er mankeert en niet deugt aan onze relatie dat is eigenlijk zoveel dat ik al meteen zoiets heb van laat dan maar, pff...

maar de bal ligt bij mij,
Ik heb heel wat goed te maken (zijn woorden)

en met sorry of een bos bloemen aan komen zetten terwijl mijn gevoel zegt,
waar in godsnaam moet jij je schuldig over voelen? Dat is natuurlijk niets waard.

misschien ben ik, hoewel vrouwelijk... typisch de man in de relatie, en hij typisch de vrouw...

ik vind hem overdreven soms zelf theatraal, haalt oude koeien uit de sloot, en zeurt zich een ongeluk.

ik merk nu wel dat er van mijn kant ook geen waardering meer is naar hem toe.
en ik vind het een rot gevoel dat hij aan mij echt werkelijk alles irritant vind, en dus ook niks waardeert.

dit gaat nergens heen zo,
en ik wil het wel weer goed zien te krijgen, het is tenslotte in mijn ogen jarenlang heel erg goed geweest,
maar wat is er dan zo mis gegaan?

ik ben iets dichter bij mijzelf gekomen, ik zi beter in mijn velletje (nouja, zat, voor dit gebeuren)

Kinke

Re: relatie troubles

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:25

Tja...als je er niets voor wilt doen dan moet je een einde breien aan de relatie. Willen jullie er wel voor gaan dan lijkt het mij heel verstanding om zsm in relatietherapie te gaan.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:29

lillybee schreef:

Simpel, kap er dan mee.
Zo te lezen ben je weinig bereid er iets mee te doen, geef hem (en jezelf) dan de kans met een ander wel gelukkig te worden.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 09:35

Je geeft aan het begin van je tekst aan dat je het niet kan. Tijdens therapie krijg je te horen 'oefenen' maar daar kun je niks mee zeg je. Zo'n partner heb ik ook gehad. En dat bleek inderdaad uiteindelijk niet goed genoeg voor mij te zijn om mee verder te gaan.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:32

Mmm wat een lastige situatie.

Als jij er geen energie in wilt steken, omdat er in jouw ogen weinig 'mis' is, denk ik dat het een opgegeven zaak is. Beide moet je werken aan een relatie, als jij dat niet kunt/wilt dan lijkt het mij beter om ermee te stoppen?

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 10:52

Lastig hoor. Ik vind dat beide partijen moeten werken om een relatie te laten slagen. Jij geeft aan of vraagt je zelf af waarom je (verpilde) energie erin moet steken. Ik denk dat als je zover bent, dus dat je dat denkt, je beter je relatie kan beeindigen. Beiden worden niet gelukkig zo.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 11:11

Moeilijk. Je doet in jouw ogen dus niets fout en hoeft dus ook niks goed te maken. In jouw ogen zit de fout bij hem. Hij ziet het precies andersom.

Alleen met praten zal je eruit komen. Vertellen wat je dwars zit, wat je gevoelens zijn, hoe je je hierbij voelt. En zijn kant ook aanhoren.
Mocht je er echt niet uitkomen maar toch veel van elkaar houden kan je nog in relatietherapie. Daar wordt vaak lachend over gedaan maar kan heel nuttig zijn.

En als er geen liefde meer is kan je beter stoppen.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:40

Ik vind dat iedereen wel erg makkelijk 'kappen' roept :o Er is ook een kind in het spel!
Ik zou proberen een goed gesprek aan te gaan! Praten is zo belangrijk!!

DeniseM

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:45

Misschien kan je hem een brief schrijven als dat makkelijker voor je is?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:52

Nell_ schreef:
Ik vind dat iedereen wel erg makkelijk 'kappen' roept :o Er is ook een kind in het spel!

Eén tip van zo goed als iedereen in zo'n situatie: nooit bijelkaar blijven vanwege een kind! Je wordt er nooit gelukkig door, en het heeft ook flink doorslag op het kind want die is niet gek.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:52

Nell_ schreef:
Ik zou proberen een goed gesprek aan te gaan! Praten is zo belangrijk!!

Vind ik dus eigenlijk ook.
Waarom wil jij er geen moeite voor doen? Je kan er toch moeite voor doen om te zorgen dat je hem begrijpt wat hij bedoelt? Goed praten en zorgen dat er geen miscommunicatie is. Als jij het met zijn ''ideaal'' plaatje niet eens bent kan je nog proberen om een tussenweg samen te vinden.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:56

xMarloes schreef:
Waarom wil jij er geen moeite voor doen? Je kan er toch moeite voor doen om te zorgen dat je hem begrijpt wat hij bedoelt? Goed praten en zorgen dat er geen miscommunicatie is. Als jij het met zijn ''ideaal'' plaatje niet eens bent kan je nog proberen om een tussenweg samen te vinden.

Als je had gelezen: er staat precies in waarom ze geen moeite wil/kan doen. Om je eerste en tweede vraag nog eens te beantwoorden. Ze ziet het probleem niet, weet niet wat fout gegaan is, wat zij schijnbaar fout gedaan heeft... dan kun je nog zo graag een tussenweg vinden of een miscommuni´catie willen voorkomen, maar dat is dan onmogelijk. En moeilijk joh, als meneer er dit keer helemáál niets aan uitleg bij geeft.

Mijn mening is: relatietherapie (waar hij de kans krijgt om goed uit te leggen wat zijn probleem is, en jij de kans krijgt het te begrijpen) of kappen. Zo doorgaan, mocht de ruzie bijgelegd worden, daar wordt volgens mij niemand van jullie gelukkiger van.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 13:59

Zoals ik je post lees mis je ergens de vertaalslag tussen wat je vriend bedoelt en wat jij daarmee zou moeten of kunnen. Hetgeen bij mij het vermoeden deed ontstaan dat het dieper zit dan op het eerste gezicht blijkt uit dit topic en het niet alleen een kwestie is van niet willen maar daadwerkelijk van niet voelen en/of niet begrijpen. Je berichtenhistorie bevestigde mijn vermoeden.

Volgens mij heb je een tolk nodig die je kan helpen de vertaalslag te maken, zodat jullie relatie weer gaat leven en je ook op andere vlakken meer gaat voelen en begrijpen.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:02

Jij begrijpt hem niet en hij begrijpt jou niet.
Elkaar verwijten maken heeft geen zin, hoe terecht die verwijten ook kunnen zijn.
Je zult allebei open moeten staan om goed met elkaar te gaan praten (één gesprek is daarvoor echt niet genoeg), desnoods met een relatietherapeut erbij.
Als je verder wil met je relatie zul je ervoor moeten vechten. Je beschrijft een heleboel sociale/psychische problemen bij jezelf. Je kan je daarbij neerleggen (dat gevoel krijg ik als ik je verhaal zo lees) of je kan je best blijven doen om op die vlakken te verbeteren (het oefenen wat je therapeut ook aangaf). Als hij ziet dat je wel je best doet i.p.v. het 'zo ben ik nou eenmaal en ik kan niet veranderen'-beeld dan zal hij misschien ook wel anders met je omgaan.
Als je verder wil met deze relatie zul je moeten gaan praten, anders duurt het niet lang meer.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:04

GamblersCup schreef:
xMarloes schreef:

Als je had gelezen: er staat precies in waarom ze geen moeite wil/kan doen. Om je eerste en tweede vraag nog eens te beantwoorden. Ze ziet het probleem niet, weet niet wat fout gegaan is, wat zij schijnbaar fout gedaan heeft... dan kun je nog zo graag een tussenweg vinden of een miscommuni´catie willen voorkomen, maar dat is dan onmogelijk. En moeilijk joh, als meneer er dit keer helemáál niets aan uitleg bij geeft.

Mijn mening is: relatietherapie (waar hij de kans krijgt om goed uit te leggen wat zijn probleem is, en jij de kans krijgt het te begrijpen) of kappen. Zo doorgaan, mocht de ruzie bijgelegd worden, daar wordt volgens mij niemand van jullie gelukkiger van.

als je mijn post nog eens goed lees, dan lees je ook dat ze dan is om duidelijkheid aan hem moet vragen en erover praten. Niet gelijk de fout bij die man leggen.

Denk dat praten, praten, praten alleen maar tot een oplossing kan leiden, zodat je weet wat hij vind en wat jij vind. Misschien is het bij hem gewoon ineens een emotiebom die nu ''ontploft'' en denkt dat jij het allemaal niet meer wil, en zo vind ik je post ook over komen.
Dus ik zou eerst bij jezelf nagaan wat je wilt, of je uberhaupt nog wel wil weten wat hem dwars ligt....

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:08

Dat heeft ze al gedaan en hij geeft geen uitleg. Praten werkt dus niet en hij heeft de bal bij haar gelegd. Dat schrijft TS duidelijk in haar post. Wat wil je dan, die kerel dwingen tot praten? Het is duidelijk dat ie dat niet wil.

Ik leg geen schuld bij die man, alleen man legt schuld bij vrouw en vrouw weet niet wat er aan de hand is. Toch mag vrouw het maar oplossen nu. Dat is natuurlijk ook geen manier waarop het gaat werken.

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:11

GamblersCup schreef:
Dat heeft ze al gedaan en hij geeft geen uitleg. Praten werkt dus niet en hij heeft de bal bij haar gelegd. Dat schrijft TS duidelijk in haar post. Wat wil je dan, die kerel dwingen tot praten? Het is duidelijk dat ie dat niet wil.

Ik leg geen schuld bij die man, alleen man legt schuld bij vrouw en vrouw weet niet wat er aan de hand is. Toch mag vrouw het maar oplossen nu. Dat is natuurlijk ook geen manier waarop het gaat werken.

Dat klopt zeker. Als hij niet wil praten komen ze indd ook niet echt verder....

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:17

Laat hem dan eens op papier zetten wat jij beter kan doen en wat zijn wensen zijn.
Als je niet weet wat je 'fout' doet, hoe kan je dan werken aan jezelf en al helemaal aan jullie relatie.

Carlijn101

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:26

lillybee schreef:
je hebt het eerder al uitgelegd, en daar kon ik ook niks mee, laat staan nu zonder uitleg?

ik geef toe dat mijn signalen erg verwarrend zijn, ik kan signalen van anderen niet lezen, iemand moet het letterlijk omschrijven, dan pas kan ik er wat mee, dus onbeantwoorde gevoelens zal hij vast en zeker hebben.

waar in godsnaam moet jij je schuldig over voelen? Dat is natuurlijk niets waard.

Volgens mij ligt jou insteek van een relatie niet helemala goed. Hier moet van beide kanten aan gewerkt worden. Waarom geen bos bloemen? Je geeft toch aan hem, moet je serieus een reden hebben of je schuldig voelen voor je een bos bloemen voor hem wil kopen?

En hij moet jou letterlijk uitleggen wat er is, anders (wil) begrijp je het niet? Tuurlijk nee een gevoel wat onbeschreven blijft, kan een partner niet zelf bedenken. Maar probeer eerst eens je eigen gevoel onder woorden te brengen, zonder meteen te zeggen dat kan ik niet.
Anders kun je dit toch ook niet van je partner verwachten?

En verspilde energy? Heel hard misschien, maar als ik je verhaal zo lees, kun je heel blij zijn dat je partner nog bij je is.. En zou ik uit je verhaal ook halen, dat de bal bij jou ligt.

Werk eraan, probeer van beide kanten gevoelens bespreekbaar te maken, probeer uit te zoeken waar zijn irritatie vandaan komt.. Waarom wil je niet opzoeken op internet hoe je dingen spannender kan maken, hij geeft hierin vrij duidelijk aan dat hij wat spanning mist.
Steek er zelf wat meer tijd/moeite in. Een goede relatie begint bij jezelf..

xMarloes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:28

renee16 schreef:
lillybee schreef:

Volgens mij ligt jou insteek van een relatie niet helemala goed. Hier moet van beide kanten aan gewerkt worden. Waarom geen bos bloemen? Je geeft toch aan hem, moet je serieus een reden hebben of je schuldig voelen voor je een bos bloemen voor hem wil kopen?

En hij moet jou letterlijk uitleggen wat er is, anders (wil) begrijp je het niet? Tuurlijk nee een gevoel wat onbeschreven blijft, kan een partner niet zelf bedenken. Maar probeer eerst eens je eigen gevoel onder woorden te brengen, zonder meteen te zeggen dat kan ik niet.

En verspilde energy? Heel hard misschien, maar als ik je verhaal zo lees, kun je heel blij zijn dat je partner nog bij je is.. En zou ik uit je verhaal ook halen, dat de bal bij jou ligt.

Werk eraan, probeer van beide kanten gevoelens bespreekbaar te maken, probeer uit te zoeken waar zijn irritatie vandaan komt.. Waarom wil je niet opzoeken op internet hoe je dingen spannender kan maken, hij geeft hierin vrij duidelijk aan dat hij wat spanning mist.

Mee eens

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:32

Maar renee16, als je voor jezelf het gevoel hebt dat het gewoon een goede relatie is, hoe moet je er dan achter komen wat NIET goed is als man daar niks meer over wilt zeggen, en nu zegt "zoek het maar uit".

En ik geef TS gelijk, je gaat geen bloemen meenemen als je geen reden hebt, of je niet schuldig voelt? Dan ben je "nep" bezig, man denkt dat je wat goed wilt maken, maar er steekt helemaal niks achter.
In een andere situatie is het gewoon leuk af en toe zoiets mee te nemen, maar niet in deze situatie.

TS zal zich denk ik erg "onbestemd" voelen denk ik, sta je dan... iemand zegt dat er een groot probleem is, terwijl jij dacht en voelde dat het goed ging. Je hebt dus geen idee wat dat grote probleem is. En die persoon wil niets uitleggen, zegt "zoek het maar uit, los het maar op". Ik zou ook even niet weten hoe of wat hoor... ja, die relatietherapeut. Misschien dat met hulp van een prof. buitenstaander, beide partijen helderheid kunnen geven/krijgen.

celano

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:35

GamblersCup schreef:
TS zal zich denk ik erg "onbestemd" voelen denk ik, sta je dan... iemand zegt dat er een groot probleem is, terwijl jij dacht en voelde dat het goed ging. Je hebt dus geen idee wat dat grote probleem is. En die persoon wil niets uitleggen, zegt "zoek het maar uit, los het maar op". Ik zou ook even niet weten hoe of wat hoor... ja, die relatietherapeut. Misschien dat met hulp van een prof. buitenstaander, beide partijen helderheid kunnen geven/krijgen.

Nee, zo legt TS het niet uit. In de eerste alinea's beschrijft TS haar eigen problematiek. Ze had niet het gevoel dat het heel goed ging, maar goed genoeg voor haar. Zij heeft nu volgens haarzelf eenmaal die problemen en oefenen zoals een therapeut heeft aangeraden werkt niet / kan ze niet / wil ze niet.

Nogmaals, ik heb ook in zo'n relatie gezeten en ik kon 100 keer uitleggen wat ik miste maar het is niet goed gekomen.

edit (ik heb even teruggelezen):

Citaat:
mijn probleemoplossend vermogen is nihil, als er ruzie is (altijd van zijn kant, want ik begin nooit een ruzie)
dan negeer ik het het liefste, en laat het varen. wat is het nut van bekvechten en elkaar kwetsen als je toch verder wil met elkaar.
ik kan het ook helemaal niet, ruzieën. Ik klap dicht, heb zowieso niks te zeggen en voel me er toch te nuchter voor ofzo.

Bovenstaande werkt gewoon niet in een relatie. Dan kun je (Gamblerscup) nu wel zeggen dat de man in dit geval alles uit moet leggen maar die heeft zo te horen al van alles geprobeerd.

En nog iets belangrijks: heel veel sterkte TS, je zit in een rotsituatie en ik wens je veel wijsheid en doorzettingsvermogen toe.
Laatst bijgewerkt door celano op 26-07-12 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

TLNLSDB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:38

lillybee schreef:

Er moet inderdaad van beide kanten gewerkt worden in een relatie, maar als je niet weet waar het probleem ligt of wat hem niet zint, hoe dan?!
En een bos bloemen red een relatie ook niet hoor, heel leuk allemaal maar daar los je niets mee op, ja misschien voor een 'leuk' momentje.

Daarbij, over die spanning..als hij meer spanning nodig heeft,enof iets mist, waarom kijkt hij dan niet op internet ?
Waarom zou TS zich daarin moeten verdiepen terwijl zij misschien helemaal niets mist en zij het misschien wel prima vindt zo?

Dat komt op mij over, alsof hij problemen met haar heeft, en hij het wel fijn vindt dat zij overal even een oplossing voor zoekt..
Das Lekker makkelijk denken dan als je nog niet eens met een goede reden kan komen opdraven.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:39

Dat zeg ik... maar je komt volgens mij uiteindelijk wel bij mijn beschreven stuk uit. Of dat door haar eigen problematiek komt of niet...

Imitador

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-12 14:40

Beetje makkelijk van sommigen om te zeggen dat ze ermee moet stoppen. Je weet toch na één zo'n post helemaal niet wat er speelt en wat voor potentie deze relatie heeft als beiden er aan gaan werken? Er is nota bene een heel jong kind in het spel! En ik vind het echt bull oliebol om te zeggen dat je niet bij elkaar moet blijven voor een kind en dat dat per definitie niet werkt. Elke relatie is anders en waar een kind de eerste motivatie kan zijn om met je relatie aan de slag te gaan, kan ervoor zorgen dat je samen weer gelukkig wordt. Het is wel eens goed dat je een stok achter de deur hebt, zodat je écht aan het werk gaat. Een relatie is niet altijd leuk, maar stoppen omdat het niet meer leuk is, is echt te makkelijk.

Dit bovenstaande is niet als reactie op de ts trouwens, dus trek je dat niet persoonlijk aan.
Als jij genoeg van je man/vriend hield om samen een kindje te krijgen, dan is hij het ook waard om voor te vechten. En als dat betekent dat je misschien heel hard je best moet doen en dingen moet doen die je moeilijk en niet leuk vindt, het zij zo! Als je daardoor dichter bij elkaar komt en hij ook weer zijn best wil doen, dan is dat toch het vechten waard???

Relatietherapie kan goed zijn, maar misschien is oprechte bereidwilligheid wel voldoende voor je partner om weer in gesprek te gaan? Als jij echt laat zien dat je wil dat het goed gaat en dat je wil dat jullie allebei gelukkig zijn??