Grot blindheid, feit of mythe?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

InekeH87

Grot blindheid, feit of mythe?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:09

Gisteren heb ik de Ailwee cave in Ierland bezocht en de gids vertelde me dat je na 72 uur in totale duisternis blind wordt. Sceptisch als ik was vond ik dat erg moeilijk te geloven. Dus vandaag ben ik gaan googelen, maar eigenlijk zonder bevredigend antwoord. De één zegt dat het wel kan en de ander zegt dat het niet kan, dus daar schiet ik niets mee op.

Weet iemand hier of het inderdaad waar is dat je na 72 uur totale duisternis blind wordt en als dat waar is, hoe werkt het dan?

edit: PubMed helpt me ook al niet verder :+
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 24-07-12 19:11, in het totaal 1 keer bewerkt

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:10

Dat kan toch niet, genetisch gezien?

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:10

Misschien proberen? :+

Nee ik zou het ook echt niet weten, wel interessant, nog nooit van gehoord :)

Thirty

Re: Grot blindheid, feit of mythe?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:11

Lijkt me sterk.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:12

Lijkt me ook sterk!
Want hoe zit dat met mensen die bijv in coma liggen en weken hun ogen niet open doen? Dan is dat toch ook duisternis :')

Yasmine

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:13

LZP -> MW

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:14

Ja het lijkt me ook sterk, maar toen ging ik nadenken en bedacht ik (voor mij) een logisch klinkende verklaring.

*nerd mode on* alle cellen in je lichaam zijn voor hun overleving afhankelijk van signalen uit de omgeving. Cellen die niet gebruikt worden en inactief zijn, zullen die signalen niet meer ontvangen en sterven. Dit is een vaak voorkomend mechanisme, denk maar aan spieratrofie en zenuwdegeneratie.
Je oogzenuwen zijn ook van deze signalen afhankelijk, als er geen sensorische input is, zal er ook geen signaal zijn dat door de zenuw wordt doorgegeven, de zenuw is dus in feite inactief. Dus volgens het basisprincipe zou de zenuw dan geen overlevingssignalen meer moeten krijgen en zullen de zenuwcellen apoptose (zelfmoord) ondergaan en daardoor wordt je blind. *nerd mode off*
Laatst bijgewerkt door InekeH87 op 24-07-12 19:15, in het totaal 1 keer bewerkt

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:14

Nell_ schreef:
Lijkt me ook sterk!
Want hoe zit dat met mensen die bijv in coma liggen en weken hun ogen niet open doen? Dan is dat toch ook duisternis :')

In coma lig je nog in een verlichte ruimte en stroomt er licht door je oogleden in je oog. Dus dat is geen totale duisternis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:15

Nell: Als ik nu (binnen, schaduwkant van huis, op 2 meter van raam) mijn ogen dichtdoe en voor mijn ogen langs zwaai met mijn hand zie ik wel degelijk nog iets bewegen voor mijn oogleden dus dat is toch geen totale duisternis lijkt me.... Verder zou ik t niet weten...

_JTM

Lijkt mij ook vrij sterk inderdaad! Je zal wel verblind zijn door het licht als je na 72u uit een donkere grot komt maar kan me niet voorstellen dat je echt blind bent dan!
Probeer het eens uit zou ik zeggen ;)

Rebel_Jits

Nell_ schreef:
Lijkt me ook sterk!

Doe jij eens overdag je ogen dicht. Is het dan ook 100% zwart? Dacht het niet :D

TS: weet helaas geen antwoord op je vraag. Maar lijkt me stug als je dan blind wordt. Hooguit extra gevoelig voor licht als je dat weer tegenkomt.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:16

Nee dat is waar, niet totaal verduisterd :+

Thats_Me

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:31

Lijkt mij niet. Die mijnwerkers die opgesloten zaten een tijd terug hebben toch ook een hele lange tijd in het donker vast gezeten. Nou toen die boven kwamen konden ze gewoon nog zien en die zaten veel langer vast dan 72 uur..

InekeH87

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 19:33

Ja maar zaten die echt in totale duisternis, of hadden ze zelf nog licht bij zich, of was er een klein beetje licht van boven de grond?

Ik kreeg al de suggestie om willem wever te mailen :P. Ik ga in ieder geval morgen een paar oogartsen mailen met deze vraag, ben benieuwd wat ik als reactie krijg.

Figaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:37

Wat ik wel weet is dat als je een bril opzet die het beeld omdraait, dus op zijn kop zet, je ogen/hersenen zich uiteindelijk aanpassen en het beeld weer omdraaien. Als je dan die bril weer afdoet zie je de wereld weer (tijdelijk) op zijn kop.
Geen idee of dit hetzelfde principe is?

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 19:50

Onzin bij volwassenen. Wel is het zo als je een organisme in ontwikkeling, dus een jonkie, een tijd in het donker zet de hersenen idd niet voldoende gestimuleerd worden en er blindheid ontstaat. Hebben ze met jonge poesjes onderzocht :(:)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:31

Nou het duister in een grot is niet te vergelijken met wat dan ook. Daar is het letterlijk Pitch black zoals de engelse dat zeggen. Ik heb toch wel veel in de (verboden :o ) grotten hier rond gelopen en als dan het licht uitgaat..... Heb je een serieus probleem.

Ik kan me dan ook wel indenken dat het gedeeltelijk klopt al zal dat niet al na 3 dagen zijn. Je ogen zullen na een aantal dagen iig flink zeer doen als je dan ineens weer in het felle zonlicht komt en je hebt dagen in het donker zonder lamp gezeten...

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:34

Ik denk niet dat je blind wordt, want de verbindingen van de neuronen zijn immers al gemaakt als volwassene en zijn vrij sterke 'paden'. Wel zal het na die tijd het 'pad' misschien minder toegankelijk zijn en heb je tijd nodig om je aan te passen. En ik geloof direct dat dat langer dan 72 uur duurt voordat je echt weer normaal kan zien.

Nickas

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:38

Ik heb een keer een docu gezien op Discovery Channel over ondergedoken mensen in de Tweede Wereldoorlog.
Sommigen zaten jaren in een groot riool en kwamen niet/nauwelijks in contact met (dag)licht. Het schijnt dat de mensen die het overleeft hadden, toen ze weer boven kwamen in eerste instantie totaal '(ver)blind' waren, en het beeld daarna langzaam overging in roodtinten.
Ik kan me niet meer herinneren of het daarna weer goed gekomen is.

eknein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 20:47

Ik denk zeker dat je dan een paar uur aan het licht moet wennen (en dan zie je ook niks). Een jaartje terug geloof ik zaten er mensen vast in een mijn toch. Toen moesten er ook speciale maatregelen getroffen worden voor het zicht.

geerte

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:07

Ik ben eigenlijk wel benieuwd maar het lijkt me sterk..

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 21:13

Ik ben ook wel erg benieuwd naar een antwoord!

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:03

Als ik terug denk aan die mijnwerkers die dagen/weken onder de grond vastzaten (in Chili?). Zaten die niet in totale duisternis? Zo ja, volgens mij waren zij na hun bevrijding niet blind, maar werden de eerste dagen/weken? wel afgeschermd van teveel licht.

Ik weet het niet zeker hoor! Ben nieuwsgierig naar het antwoord!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:05

Nell_ schreef:
Lijkt me ook sterk!

Dacht ik ook aan!

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-12 16:06

K_im schreef:
Als ik terug denk aan die mijnwerkers die dagen/weken onder de grond vastzaten (in Chili?). Zaten die niet in totale duisternis? Zo ja, volgens mij waren zij na hun bevrijding niet blind, maar werden de eerste dagen/weken? wel afgeschermd van teveel licht.

Ik weet het niet zeker hoor! Ben nieuwsgierig naar het antwoord!

Was ook het eerste waar ik aan dacht.