deja vu, jij ook?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

silvericathy

deja vu, jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:54

Hallo,

Ik wilde er toch eens een topic over maken om te kijken of andere mensen dit ook ervaren/meemaken...

Deja vu

Ik heb er wel vaker last van, dan ben ik ergens en er gebeurd iets.. op dat moment is er een flits in mijn hoofd en bedenk ik dat ik dat eerder heb gezien of meegemaakt...zonder dat ik het daadwerkelijk als eens heb meegemaakt, maar toch.

enkele voorbeelden:

Op het werk sta ik met iemand te praten, opeens een flits en ik wist precies wat ze ging zeggen, en ze zei het ook precies.
Ik had voor de eerste keer het gesprek over dat onderwerp met mijn collega, maar toch wist ik wat er komen ging.

Een keertje op de fiets naderde ik een oversteekplek, en weer een flits en ik wist dat ik zou doorrijden en dat er rechts van me een rode auto zou komen. Ook dit had ik nog niet eerder meegemaakt.

een andere keer stonden we aan de kassa in een winkel toen ik een koeienvel ging kopen.. een flits en ik dacht weer dit heb ik al eens meegemaakt, maar dat kan niet want ik ben nog nooit in deze winkel geweest, zelfs de verkoper klopte met het beeld wat ik had.

Toen ik ging nadenken kwam ik steeds erachter dat ik maanden/weken van te voren eens een flits had gehad met die beelden.

Het klinkt misschien vreemd, maar ik zou bijna gaan denken dat er uit de toekomst informatie aan me wordt doorgegeven over dingen..
Het vreemde is alleen, ik kom er op zo'n momenten pas achter dat ik dat al eens gezien heb.

Zijn er meer mensen die zo'n dingen wel eens meemaken dat ze denken: he hoe kan dat nou? Omdat ze iets meemaken wat ze zelf nog nooit eerder hebben meegemaakt maar waarbij ze toch de herinnering hebben en dat het dan vervolgens ook precies zo gebeurd? Dat ze kunnen raden wat een ander bevoorbeeld gaat zeggen...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:00

Ik heb het ook heel vaak. Maar er schijnt een praktische verklaring voor te zijn.

Kitsolu

Re: deja vu, jij ook?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:18

Een deja-vu is een soort kortsluiting, in plaats van dat je hersenen het beeld registreren en vervolgens opslaan, slaan ze het eerst op en registreren ze het daarna, zodat jij het idee hebt het al eens eerder gezien te hebben.

Mij gebeurt het ook, sommige situaties vaker dan anderen.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:24

Hoe kunnen hersenen iets opslaan, zonder het nog gedaan te hebben?

Kitsolu

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:45

Zover ben ik nog niet :+ maar er zijn meerdere verklaringen voor, dat weet ik wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:46

Amyy_ schreef:
Hoe kunnen hersenen iets opslaan, zonder het nog gedaan te hebben?

Normaal is het zo dat je eerst ziet en dan pas wordt het beeld opgeslagen. Bij een deja-vu gaat het een miliseconde (als het niet minder is!) mis, waardoor je dus denkt het al gezien te hebben maar dat is dus helemaal niet zo.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:51

Okee :)

Irma_Maandag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:52

Heeft inderdaad met een storing van je brein's procesverwerking te maken. De binnengekomen informatie wordt niet chronologisch verwerkt, maar er zit een vertraging of omkering in,waardoor je denkt iets al eerder te hebben gezien / meegemaakt. Dit klopt ook, alleen is het slechts een fractie eerder, en niet iets uit je geheugen. Je hebt de informatie al wel gezien (oogzenuw / autonome brein), maar nog niet verwerkt (hippocampus). De informatie is dus vertraagd, omgekeerd of verkeerd naar je hersenen overgebracht.

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:52

Ik heb het zo vaak. :+

Storing in mijn hersenen klinkt wel als ik. :')

Hannemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:56

ik heb het ook echt heel erg vaak!
bijna 1x per week, kijk er ook niet meer van op :=

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:58

Ook ik heb dus storing in m'n hersenen :') Heb het ook zooo vaak dat ik dan merk het al is meegemaakt te hebben voor m'n idee.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:17

Ja, dat dus. Ik zou me geen seconde zorgen maken over/hopen op voorspellende gaves. :j

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:18

Ja heel vaak, maar dan alleen een paar woorden of gewoon iets korts zeg maar..
niet een heel verhaal ofzo :)
lig altijd helemaal dubbel erna

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 19:19

Ik heb het 1x zo erg gehad dat ik de uitkomst van een situatie(en geen logische uitkomst) wist voordat het was gebeurd. Dat was toch wel even vreemd.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 20:58

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:01

Maar hoe werkt dat dan met dromen? Want ik heb door dromen Deja-vu momenten, ik maak vaker dan een keer mee dat ik ergens sta of iets doe wat ik al eens eerder heb gezien in een droom, dat weet ik dan zeker want ik word vaak wakker doordat iets zo levensecht is... en vervolgens maak ik het levensecht mee.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:05

laatst nog toen mijn zusje en ik naar de beachbreak waren.
had een collega met zijn vriend in amsterdam gedumpt.
en toen haalden we ze achter het treinstation van amsterdam weer op.
stond dubbel geparkeerd, vriend van mijn collega was ineens verdwenen. komt na een uur en kwartier ineens weer aanwandelen.
kort stukje van het hele verhaaltje.
maar het rare eraan was, in het begin was hier slechts een stukje deja vu.
maar naar een tijdje wist ik gewoon precies wat er ging gebeuren ookal zou het pas over 5 min gebeuren zeg maar.
maar kan ook mijn verbeelding zijn geweest omdat het een totaal niet leuke situatie was.
in iedergeval neem nooit duitsers mee naar amsterdam;)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:10

KBTP: gebeurt er iets en denk je op dát moment: hé, dit heb ik gedroomd?
Of word je 's ochtends wakker met de gedachte: hé, ik droomde dat ik om 4 uur een telefoontje kreeg, en die dag om 4 uur krijg je inderdaad telefoon?

Dat eerste scenario is namelijk echt gewoon een foutje in je hersenen, ook al voelt het echt of je het hebt gedroomd.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:32

Nee het is inderdaad heel kort door de bocht beschreven maar je tweede scenario is het geval. Maar dan ook met wat ingewikkelde dingen :')

ElSea

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 21:34

Ik heb het ook supervaak!
Ik heb dat ik het droom en dan meemaak... wel heel apart. Vind het wel grappig, en kijk er nu ook niet meer over op.

silvericathy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-12 09:10

Wat ik altijd apart vind dan is dat ik het idee krijg dat ik een aantal weken geleden dat moment voor me heb gezien..
Maar ik kan me niks herinneren tot het moment dat het gebeurd, dan krijg ik dat idee pas.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:15

@liekec, ik vind 't in bepaalde omstandigheden niet grappig. Ik heb ook al een paar keer gehad dat er minder leuke dingen gebeuren in een droom en die later ook blijken te gebeuren. Ik schrik er dan van wakker, en denk oh een droom maar ondertussen gebeurt 't nog eens in RL (alleen weet ik niet wanneer, er kan behoorlijk wat tijd tussen zitten.)

ownwise

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:20

Ok, de storing in je hersenen klinkt wel logisch...
Maar dan dit..

Ik heb herinneringen van vroeger, over vakanties, mensen, verjaardag enz. die nooit plaats hebben gevonden!!
Ik weet (wist) zeker dat ik met mijn ouders op vakantie naar Frankrijk ben geweest, hoe het park heette en dat het huisje aan het einde van het pad lag, met een tuin en schommel, we hebben 3 dagen regen gehad maar daarna prachtig weer.
Het park bestaat... maar daar is ook alles mee gezegd, want we zijn nog nooit in Frankrijk op vakantie geweest :?
Ik was ook overtuigd van een (ex)vriend die mijn moeder heeft gehad, hij heette Pieter, had een zoon, krullend haar en altijd blousjes aan... Mijn moeder heeft geeeeen idee wie Pieter is, maar in mijn herinnering zijn ze toch een tijdje samen geweest. Ook mijn zus, opa, etc. zou niet weten wie en wanneer Pieter in beeld is geweest... raar...

Dat heb ik met meer dingen, vooral van vroeger, waarbij iedere "betrokkenen" bevestigd dat ik gek ben en dat het nooit gebeurd is/niet bestaat... iemand daar een verklaring voor?

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 09:36

silvericathy schreef:
Wat ik altijd apart vind dan is dat ik het idee krijg dat ik een aantal weken geleden dat moment voor me heb gezien..
Maar ik kan me niks herinneren tot het moment dat het gebeurd, dan krijg ik dat idee pas.

Ja precies en daaruit blijkt dus dat het geen echte herinnering was maar dat storinkje in de hersenen.
Anders had je wel een echte herinnering gehad.

Ik heb het ook vaak hoor en baal er dan van dat ik het me dan niet eerder had herinnerd. Maar ik denk dat je hersenen je voor de gek houden dan.

Amyy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-12 14:55

silvericathy schreef:

Dat heb ik ook :j