Baby inenten ja/nee?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Toverbal

Baby inenten ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:12

Ik vroeg mij af of hier moeders/vaders zijn die er voor gekozen hebben hun jonge baby/kind niet in te laten enten?
Graag hoor ik hoe het opgroeien van het kind is verlopen en hoe het eventuele (kinder) ziektes heeft doorstaan.
Ook vraag ik mij af of er hier mensen zijn die zich verdiept hebben in het wel of niet enten van een kind en waarom zij deze keuze hebben gemaakt.

Ik ben zelf moeder van een meisje van drie. Zij is na de tweede baby vaccinatie (4maanden) heel snel ernstig ziek geworden. Ernstige hartafwijking, gedilateerde cardiomyopathie. (verwijde linker hartkamer).
De artsen in het ziekenhuis staan voor een raadsel waarom dit is gebeurd, zij hebben ook niks kunnen vinden bij haar. Geen erfelijke afwijking, geen bacterie of virus. Na een voorspoedige zwangerschap en een goede thuisbevalling, was onze dochter de eerste drie maanden van haar leventje kerngezond.

Sinds onze dochter zo ziek was ben ik in contact gekomen met moeders die ook een kindje hebben met deze hartafwijking, 2 kinderen hebben precies hetzelfde verloop als de mijne, na de tweede enting, ernstig ziek. Gelukkig is haar hart nu zodanig hersteld dat het goed functioneerd zonder medicijnen, wel blijft zij onder controle bij de cardioloog.

Nu ben zijn wij in verwachting van de tweede en ik wil mij graag meer verdiepen in de baby/kinder enting.
Omdat ik hier en daar veel vraagtekens heb bij de inenting en ik er op dit moment vrij zeker van ben dat onze baby niet ingeent gaat worden.

Niet alleen omdat onze dochter ernstig ziek is geworden. Maar het hele idee wat ik altijd al heb gehad, al die giftige stoffen inspuiten in zo'n klein lijfje wat net uit moeders buik is en alleen iets weerstand van moeders heeft meegekregen, hoe kan zo'n kleintje zich daar tegen beschermen.
En is het wel nodig, want die kinderziektes bestaan haast niet meer. Dat was toen mensen met hele slechte hygiene leefde(geen stromend water, toilet, slechte voeding).
Is een menselijk Immuunsysteem niet van zichzelf instaat om zulke dingen op te lossen, dan heb ik het wel over een gezond mens.

Ik heb deze website goed doorgelezen:
http://www.vaccinvrij.nl/index.html

(is enorm veel werk :D )

Maar ben ook benieuwd hoe andere ouders hier overdenken?

Miranda06

Re: Baby inenten ja/nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:18

Ik volg dit even, ik ben voor 1ste keer zwanger en heb ook vaker gehoord dat kinderen ziek worden van het enten en dat dat al vaker voorkomt.

Emmaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:19

Ik ben zelf niet geent vroeger, ik zal mijn moeder morgen even vragen of ze haar ervaring hier neer wil zetten. :)

anneliesa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:20

Hier na het lezen van de site kritisch prikken besloten om niet in te laten enten.
Heb hier veel mensen om me heen die het niet laten doen.
MIjn kinderen zijn 11, 9 en 6 jaar.
Gewoon normale kinderziekten zoals waterpokken hier gehad.
Verder weinig bijzonders te vermelden.

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:21

Ik ga dit topic mooi even mee volgen.
Ben wel benieuwt hoe ander er over denken.
Zelf heb ik ook mijn vraag tekens bij entingen.
Vind zo ie zo dat tegenwoordig wel heel snel ingegrepen word en zo.
Kwa medicijnen entingen en dat soort dingen.
Je hoeft maar een klein kwaaltje te hebben en voor dat je het weet heb je weer een pillen voor.

Ik weet nog wel dat ik de op roep kreeg voor dat ene enting voor kan zo ff niet op de naam komen maar daar van die ziekte krijg je hersenvlies ontsteking.
Ik heb die brief gelijk kapot geschuurd van onzin en mijn broertje toen die tijd ook.
Nu zal ik niet weten hoe ik niet hoe ik zal reageren als ik een klein had.
Misschien dat ik er dan wel anders over denk.
Maar zo ver is het nog niet nu heb ik nog zo iets van onzin.
Je lichaam is sterker dan je denkt en los vaak het probleem zelf op al duurt het misschien net ff wat langer.

Maar ff een vraagje misschien een domme vraag maar zijn baby entingen niet verplicht?
Overal vragen ze er namelijk om.
Of je baby entingen hebt gehad.
Vandaar dat ik het me nu af vraag.
Laatst bijgewerkt door Rashja op 23-07-12 16:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:21

Je bent me net voor, ik dacht ook dat het verplicht was

Rashja

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:25

@Miranda06 Dacht ik al.
Vind het eigelijk maar krom.
Vind eigelijk dat het een vrij keuzen moet zijn.

Weet dat mijn opa vroeg geen entingen heeft gehad was van wegen zijn geloof.
Ik weet wel dat hij daar door wel iets over heeft gehouden polio.

ps gefeliciteerd met je zwangerschap jij trouwens ook toverbal

ilsse

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:27

Mijn broertje werd nadat hij geent was ook ernstig ziek ( Hij was toen baby), hij kreeg hele hoge koorts en lag op wijlen na dood.Hoe het toen precies is gegaan weet ik niet meer, maar mijn moeder heeft vanaf die tijd hem nooit meer laten enten. Zelf waarschuwd ze er ons ook voor, mochten wij ook kinderen krijgen.

Mijn broertjes is nooit ziek en altijd erg gezond. Ondanks de entingen.

Verder, bij ons in het dorp is inderdaad een kindje in een koortsstuip blijven hangen nadat ze geent was en hierdoor in een rolstoel beland en schade aan haar hersenen heeft gekregen..

Het is niet verplicht hoor de entingen, dit besluit je als ouder helemaal zelf. Zou toch mesjokke zijn...

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:28

Ik heb wel gewoon laten enten. Maar toen de oproep voor Mexicaanse griep enting kwam heb ik die niet gedaan bij mijn toen 2 jarige dochter.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:33

Dank je wel Rashja
Wordt nu wel een beetje bang van de verhalen over enten eigenlijk :o
Dan ben ik wel blij dat het niet verplicht is. Maar dacht toch echt dat het wel zo was.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:35

Er zijn hele volksstammen die hun kinderen niet laten enten.
Neem bijvoorbeeld het geloof, mensen van een bepaalde stroming enten hun kinderen niet.
Deze mensen enten niet vanwege hun geloofs overtuiging. En vertrouwen daarop in God, dat Hij over hun kinderen waakt. ( ik spreek hier niemand op aan, of beledig niemand in welke vorm dan ook, heb het heel zwart/wit neergezet, dan is het vaak het duidelijkst)

Dus het is een bewuste keuze die je maakt, waarom wel of juist niet.
Ik heb mijn kinderen wel laten enten, ook voor de mexicaanse en met dochter ook voor baarmoederhals kanker. Zoonlief mag jaarlijks zijn griepprik halen. Waarom ik dit wel doe, gevoelsmatig misschien omdat ik vind dat het "hoort". En dat sommige inenitingen er niet voor niks zijn.

Miranda06

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:37

Was het vorig jaar trouwens ook niet in het nieuws dat het steeds vaker voorkwam dat kinderen ziek
werden. Staat me zoiets van bij

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 16:40

Jeetje toch nog een hoop mensen die niet enten.
En jammer genoeg ook heftige verhalen.

Koorts is natuurlijk ook een normale verdediging van het lichaam als er in een keer zoveel "aanvallers" in de bloedbaan terecht komen door een injectie naald.

Daarom denk ik er ook overna, is enten wel zo goed of maken wij alleen maar meer kapot in ons lichaam?

Enten in Nederland is niet verplicht! Maar er is wel een opkomst van 96 procent die wel enten, las ik op de website.

@Emmaa, bedankt dat je dat wil vragen.

@Suzanne F. Heb je gewoon geent omdat iedereen het doet? Zo heb ik dat namelijk ook gedaan bij de eerste. Heb er eigenlijk nooit over nagedacht dat er misschien risico's aanvast zitten. Maar nu ik mij er meer in verdiep, schrik ik er toch wel van.

@Esmeralda, als je er meer in verdiept komen er toch wel risico's naar boven en blijkt het helemaal niet zo zeker te zijn dat de entingen helpen.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 16:58

Toverbal schreef:
@Suzanne F. Heb je gewoon geent omdat iedereen het doet? Zo heb ik dat namelijk ook gedaan bij de eerste. Heb er eigenlijk nooit over nagedacht dat er misschien risico's aanvast zitten. Maar nu ik mij er meer in verdiep, schrik ik er toch wel van.

Hm ja eigenlijk ook gewoon uit het feit dat als ze die enge ziektes echt krijgen, ze ook enorm ziek kunnen worden en ook gevaarlijk ziek kunnen worden. De entingen bestaan niet voor niks. Tuurlijk gaat het weleens fout maar bevallingen gaan ook nog vaak mis. Ik bedoel ermee te zeggen dat risico's overal zijn en dan je soms uit 2 kwaden moet kiezen.
Toen met die Mexicaanse griep heb ik ervoor gekozen om niet te enten. Puur een gevoelskwestie, ik vond het onzin en een opgeblazen gedoe. Entstof was ook nog niet uitgebreid getest. Alles bij elkaar heb ik toen besloten haar niet te enten.

Ieder moet het voor zich weten maar ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn kind doodging aan tyfus of weet ik het waarvoor ze ge-ent worden en ik had het kunnen voorkomen. Dat het dan de wil van God is vind ik onzin.

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 17:34

Suzanne F. schreef:
Toverbal schreef:

Hm ja eigenlijk ook gewoon uit het feit dat als ze die enge ziektes echt krijgen, ze ook enorm ziek kunnen worden en ook gevaarlijk ziek kunnen worden. De entingen bestaan niet voor niks. Tuurlijk gaat het weleens fout maar bevallingen gaan ook nog vaak mis. Ik bedoel ermee te zeggen dat risico's overal zijn en dan je soms uit 2 kwaden moet kiezen.
Toen met die Mexicaanse griep heb ik ervoor gekozen om niet te enten. Puur een gevoelskwestie, ik vond het onzin en een opgeblazen gedoe. Entstof was ook nog niet uitgebreid getest. Alles bij elkaar heb ik toen besloten haar niet te enten.

Ieder moet het voor zich weten maar ik zou het mezelf nooit vergeven als mijn kind doodging aan tyfus of weet ik het waarvoor ze ge-ent worden en ik had het kunnen voorkomen. Dat het dan de wil van God is vind ik onzin.

dat mag jij vinden, maar geef de mensen eens de kost, die het niet me jou eens zijn.
begrijp je helemaal hoor, hou me dat te goede

Toverbal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 17:48

@suzanne F. dat is dus ook het gene wat ik mij afvraag? wat is het risico als ik wel ent en wat is het risico als ik niet ent.

Wat ik heb gelezen over het enten van babies, dat is dat de entingen helemaal niet getest worden op babies, want dat mag helemaal niet. De entingen worden getest op muizen en ratten en op jong volwassen.
Belangrijk punt is dat jong volwassen een ontwikkeld immuunsysteem hebben en een baby niet.
Ook zitten er "hulpstoffen" in een enting, dit zijn stoffen die een bepaalde werking hebben, dit zijn giftige stoffen in kleine hoeveelheden, maar er is niet onderzocht welke hoeveelheid een baby aankan en wanneer het schadelijk is. Omdat er niet op babies getest mag worden. Het gaat vaak goed, maar ook vaak fout.
Concrete cijfers dat entingen daadwerkelijk ziektes terug brengen zijn er ook niet, want de ziektes zijn al een stuk terug gedrongen door verbeterde hygiene in de loop der jaren.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:01

Dat is mijn vraag in dit geheel, hoe groot is de kans tegenwoordig op Tyfus, Polio, Rode hond en is het allemaal wel echt heel dodelijk.
Van de paratyfus, krijg je buikpijn en koorts en het is wel even vervelend maar is het genoeg om tegen te enten met ongeveer 12 bekende gevallen per jaar.
En dan is je grootste risico nog om het in het buitenland op te lopen dus de kans in Nederland is heel klein.
Rode hond is ook wel vervelend maar is ook niet dodelijk, waarom dan wel enten.

Ik ben er in elk geval niet over uit er wordt in elk geval veel geënt op dingen waar ik het nut niet van zie.

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:09

Kinkhoest gaat nu erg rond, dat zit om in de eerste vaccinaties en is wel echt nog gevaarlijk voor jonge baby's

smulletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:10

Hoi!

Ik heb een dochter van nu 6 maanden. Toen ze kwamen voor het hielprikje mocht ik aangeven of ik wilde dat onze dochter geënt werd of niet. Het is dus de keuze van de moeder en niet verplicht!
Kinkhoest gaat inderdaad op dit moment nogal heftig rond maar het vaccin is erg veroudert waardoor kinderen/volwassenen die wel ingeënt zijn het toch kunnen krijgen.

marianbv

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:12

Wij hebben onze kinderen wel laten enten en eigenlijk nooit problemen gehad.
Enten is trouwens niet verplicht voor zover ik weet.
Je hoeft het dus ook niet te doen je mag maar hoeft niet.
Hier tenminste niet.
Mijn oudste dochter heeft oten die griepepedemie (of hoe schrijf je dat???)hier was een enting gehad en had eigenlijk nog een vervolg enting moeten hebben maar omdat zij zo ziek is geweest van die eerste enting (bijna 42 graden koorts) hebben we besloten om de tweede niet te doen.
Ze is dan nooit ziek geweest (van die griep dan)
Eigenlijk zijn onze kinderen ook nooit ziek behalve dan de standaarddingen zoals een verkoudje en mijn dochter heeft de waterpokken gehad maar buiten dat om nooit iets.
Ik kan me wel voorstellen dat mensen hun kinderen niet willen laten enten en daar heb ik dan ook respect voor.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:13

Veel kinderen zijn veilig in hun omgeving omdat het overgrote deel van NL hun kinderen laten enten. Grote uitbraken blijven dus beperkt en zorgen er voor dat kinderen die niet zijn geent 'veilig' zijn.

Des te meer mensen zullen besluiten om niet te enten des te meer uitbraak van allerlei (ernstige ziektes)

Je moet je ook afvragen wat er kan gebeuren als je niet ent. Bij de bof kan je zoon onvruchtbaar worden en zo zijn er nog wel meer dingen.

Ik persoonlijk heb me afgevraagd of ik BMR moest laten enten vanwege een verhaal wat rond gaat over dat het autisme zou veroorzaken. Op advies van kinderarts wel laten enten omdat het echt alleen maar een 'verhaal' is.

Soms worden kinderen ziek, worden volwassenen ziek en je weet niet waarom. Ik snap dat het lastig is om te bepalen of je wel of niet moeten enten, maar zoals ik boven schreef. Des te minder mensen hun kinderen laten enten des te meer uitbraak van allerlei ziektes kunnen voorkomen op grote schaal.

Afbeelding

Afbeelding

Plaatje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:14

Volledig eens met SuzanneF ! Pas nog een baby overleden aan een ziekte waar tegen ingeënt kon worden en moederlief zei dat ze niet mocht enten van God en dit gewoon het lot was. Schandalig! Wordt er boos en verdrietig om!

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:17

Polio is hier in Belgie verplicht en laat ik sowieso zetten dus, maar ook uit overtuiging omdat polio echt wel hele nare gevolgen heeft. Verder volg ik het schema van Kind en Gezin, maar kijk daarbij wel naar de toestand en leeftijd van het kind in kwestie (dus soms later enten dan zij aanwijzen, zo dat er al wat meer weerstand is). Wat ik wel vervelend vind is die combi-entingen. Rode hond bijv. hoeft voor mij niet, die ziekte verloopt over het algemeen toch vrij mild (misschien juist door het algemene enten) maar die zit in de MRB-enting en voor mazelen wil ik wel laten enten, omdat dat op latere leeftijd zelfs blindheid kan veroorzaken (oma van mijn vriend is bijv. aan 1 oog blind door mazelen op latere leeftijd).
Tegen hype-ziektes als de Mexicaanse griep ga ik niet gelijk enten, dat vond ik vooral massa-hysterie :o

kelum

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:24

Helemaal mee eens met Dimple :j Die entingen zijn juist nodig om uitbraken te voorkomen!

BiBiQ

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 18:29

Ik heb mijn kindje wel laten eten (ze is nu bijna 6 maanden). Ze heeft de enting op 9 weken (+/- 2mnd), 17 weken (+/- 4mnd) en 21 weken (+/- 5 mnd) gehad. Even een langere tussenpoos tussen 2 en 4 maand omdat zij eventjes ziekjes was en toen erna was de arts ziek, waardoor het is uitgesteld.
Heel ziek is ze niet van de enting en ze had niet naar d'r kinderopvang gekund zonder entingen.

Ik vind het dan ook niet verstandig om van tevoren al te zeggen, ik ga niet enten. De entingen zijn er niet voor niets. Zoals al eerder wordt gezegd, die "enge" ziektes zijn er amper nog, juist omdat er geënt wordt en het dus wordt voorkomen. Meerendeel van de kids is geënt, dus zullen zij niet zo snel iets oplopen en hierdoor dus ook de kids eromheen die niet geënt zijn ook niet.