Borstkanker, daadwerkelijk te genezen?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Billie1

Borstkanker, daadwerkelijk te genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 08:43

Ik zit met deze vraag.

Helaas heb ik meerdere mensen in mijn leven (gehad) die borstkanker hebben of hadden.
Recent is daar iemand in mijn nabije omgeving bijgekomen en dat heeft me aan het denken gezet.

Tot op heden, ken ik namelijk nog geen gevallen die daadwerkelijk genezen zijn.
Tenminste, ze worden genezen verklaart na de behandeling maar na 3, 5 of zelfs 10 jaar komt het terug, al dan niet op een andere plek. Ook als ik verhalen of ervaringen hoor van andere mensen, hoor ik niet één vertellen dat zij of degene uit het verhaal al 30 jaar genezen is. Is het dan wel te genezen of betekend een behandeling alleen uitstel van uitzaaiing?

Zijn er mensen die ervaring hebben met genezen borstkanker, die niet meer teruggekomen is (op een andere plek)?

Alvast bedankt.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:44

Mijn oma :)
Word nog wel elk jaar gecontroleerd, maar is er zover de artsen weten vanaf.
Heeft beide borsten ook nog. :)

Meer info kan via pb.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:46

ik ken een vrouw die borstkanker kreeg op haar vijftigste,ze is nu tachtig.
Wel is daar geamputeerd....iets wat volgens mij nog het beste werkt maar vanwege estetische redenen vaak niet gedaan word.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:48

Borstkanker is wel te genezen, veel soorten van kanker trouwens. Helaas ook veel soorten nog niet. Het ligt eraan wat de primaire tumor is. Soms is de tumor in de borst al een uitzaaiing en dan ben je verder van huis dan dat de primaire tumor in de borst zit.

Thorn2006

Re: Borstkanker, daadwerkelijk te genezen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:52

Ben nu twee jaar "schoon" en hoop toch echt dat het helemaal weg is.
Als ik nu al ga denken dat het weer terug komt heb ik geen leven meer.
En heb ook het gevoel dat het echt weg is maar vraag me maar over 10 jaar nog een keertje.
Heb gelukkig geen uitzaaiingen wel zijn met lymfeklieren verwijderd onder mijn oksel, helaas. Ze hadden het anders om moeten doen maar ze waren zo geschrokken dat meteen een borstbesparende operatie moest komen en daarna pas mijn lymfe zijn verwijderd en gecontroleerd.

Judith_VB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 08:54

Ook ik heb diverse mensen in mijn omgeving (gehad) met diverse soorten kanker.
Hierdoor is mijn ervaring dat als je het eenmaal hebt je er uiteindelijk ook aan dood gaat.
Is het niet bij de eerste keer dan is het wel na de keer dat je "genezen" bent verklaart.
Het is zo'n complex iets. We praten over een ziekte op celniveau. Er hoeft zich maar een celletje te verschuilen (wat vaak gebeurt) en je bent over een tijd weer aan de beurt.

Het bestralen, chemo's etc zijn geen genezende behandelingen maar levensrekkende behandelingen.
Ik denk dat als we kanker de baas willen worden (als dat al kan) dat er veel meer onderzoek gedaan moet worden naar de oorzaak en proberen dat te voorkomen.
Zoals bijvoorbeeld de kankers die ontstaan door virussen.
Erfelijke kanker is ook iets dat je beter zou kunnen behandelen. Niet alleen door te monitoren en preventief te opereren (lees verwijderen) maar ook door te kijken hoe deze genen "verwijderd" of gerepareerd kunnen worden. Dit gaat allemaal heel ver en duurt waarschijnlijk nog 10tallen jaren, als we er al achter komen.

Ik denk dat de mensheid moet leren accepteren dat deze ziekte er is. We kunnen de behandelingen verbeteren waardoor mensen langer bij ons kunnen blijven zonder veel pijn maar dat het nooit zal verdwijnen.

K_im

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:19

Mijn ervaringen zijn erg wisselend. In mijn nabije omgeving heb ik helaas diverse mensen die kanker hebben, hebben gehad of eraan zijn overleden. Om een voorbeeld te geven: Iemand die borstkanker kreeg in 2009, was begin 2010 schoon. Enkele maanden later had zij een tumor in haar maag. Ziekenhuis heeft destijds beweerd dat dit volledig losstond van haar borstkanker, maar toeval bestaat niet.. Of toch wel?

Iemand anders heeft al tientallen jaren geleden borstkanker gehad en leeft nu nog steeds en is voor haar leeftijd enorm vitaal! Het kán dus wel dat iemand nog tientallen jaren later leeft en gezond is, maar ik kan niet zeggen wat er in de toekomst zal gebeuren.

Wat Judith_VB zegt: 'Er hoeft maar één celletje te verschuiven.'

I

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 11:45

Een tumor in de maag staat idd los van borstkanker. Borstkanker kan uitzaaien naar lever, longen en botten. Bij mij is eind januari een borst verwijderd, inmiddels 25 bestralingen gehad en 5 chemokuren. Volgende week donderdag de laatste chemokuur. Dit omdat er een paar foute cellen in de poortwachtersklier zaten. Te weinig voor een zgn. okselkliertoillet (gelukkig). Dan nog 5 jaar (anti)hormoon therapie. Lever en long onderzoek gehad. Alles ok. Complete skeletscan gehad, ook alles ok. Ik verklaar mezelf op dit moment dan ook schoon. Wat de toekomst brengt, geen idee. Hoop en duim uiteraard dat het weg blijft.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:06

K_im schreef:
Wat Judith_VB zegt: 'Er hoeft maar één celletje te verschuiven.'

I

Maar dat is bij ieder persoon zo. Iemand die ooit borstkanker heet gehad heeft geen vergrote kans op een ander soort kanker.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:31

Naar mijn ervaring komt kanker (ook borstkanker) altijd terug.
Ik ken eigenlijk niemand bij wie het echt is weg gebleven.
Sommigen zijn zo blij dat hun familielid schoon is. In mijn achterhoofd houd ik er dan rekening mee dat het terug komt, en dat is altijd zo het geval geweest jammer genoeg.

Bij mij zit het in de familie en ik heb een super grote familie (woonwagenbewoner) en heb er dan ook ontzettend veel mensen aan verloren.
Mijn oma heeft het nu ook, maar gelukkig in haar neus en het ergste is dat haar neus eraf moet, het kan niet uitzaaien gelukkig.

Ben het eens met Judit_VB dus..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 12:35

Mijn moeder nu 8 jaar schoon voor verder info PB

Knoffer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 14:57

Als je er naar gaat leven dat het elk moment terug kan zijn, dan heb je geen leven meer idd. Het kan altijd terugkomen of een nieuwe kanker kan de kop op steken, maar je kunt ook morgen onder een bus lopen.

Mijn oma heeft het gehad toen ze in de 40 was, toen de behandelingen helemaal nog niet zo ver waren als nu. Haar borst is destijds geamputeerd en ze is schoon over de 90 geworden. Bij mijn moeder is het atm helaas weer terug. Er zijn ongetwijfeld cijfers van bij hoeveel mensen het terugkomt en na hoeveel jaar.

Judith_VB schreef:
Ook ik heb diverse mensen in mijn omgeving (gehad) met diverse soorten kanker.
Hierdoor is mijn ervaring dat als je het eenmaal hebt je er uiteindelijk ook aan dood gaat.
Is het niet bij de eerste keer dan is het wel na de keer dat je "genezen" bent verklaart.
Het is zo'n complex iets. We praten over een ziekte op celniveau. Er hoeft zich maar een celletje te verschuilen (wat vaak gebeurt) en je bent over een tijd weer aan de beurt.

Het bestralen, chemo's etc zijn geen genezende behandelingen maar levensrekkende behandelingen.
Ik denk dat als we kanker de baas willen worden (als dat al kan) dat er veel meer onderzoek gedaan moet worden naar de oorzaak en proberen dat te voorkomen.
Zoals bijvoorbeeld de kankers die ontstaan door virussen.
Erfelijke kanker is ook iets dat je beter zou kunnen behandelen. Niet alleen door te monitoren en preventief te opereren (lees verwijderen) maar ook door te kijken hoe deze genen "verwijderd" of gerepareerd kunnen worden. Dit gaat allemaal heel ver en duurt waarschijnlijk nog 10tallen jaren, als we er al achter komen.

Ik denk dat de mensheid moet leren accepteren dat deze ziekte er is. We kunnen de behandelingen verbeteren waardoor mensen langer bij ons kunnen blijven zonder veel pijn maar dat het nooit zal verdwijnen.

Dikgedrukte ben ik het niet helemaal mee eens, rest wel. Al wordt er in principe idd nooit van genezing gesproken. Het is wel mogelijk dat alle cellen verdwijnen, het probleem is alleen dat je het nooit weet, omdat je idd dat ene kankercelletje dat er wellicht nog is, niet kan waarnemen.

K_im schreef:
Mijn ervaringen zijn erg wisselend. In mijn nabije omgeving heb ik helaas diverse mensen die kanker hebben, hebben gehad of eraan zijn overleden. Om een voorbeeld te geven: Iemand die borstkanker kreeg in 2009, was begin 2010 schoon. Enkele maanden later had zij een tumor in haar maag. Ziekenhuis heeft destijds beweerd dat dit volledig losstond van haar borstkanker, maar toeval bestaat niet.. Of toch wel?

Jawel. Ze kunnen zien of de kankers gecorreleerd aan elkaar zijn (eventueel in gemuteerde/veranderde vorm). De tumor in haar maag kan maagkanker geweest zijn, dat is dus een andere kanker dan en staat los van de borstkanker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:01

Mijn oma heeft borstkanker gehad toen ze nog niet erg oud was.
Haar borst is toen geamputeerd.

Jarenlang is het weggeweest. Toen heeft ze opnieuw borstkanker gekregen (andere borst).
Ook dat is uiteindelijk genezen.

Ze heeft toen ze iets over de 60 was een hersentumor gekregen waar ze ook aan is overleden.

3x opnieuw kanker.

Mijn opa trouwens ook (prostaatkanker, hersentumor en nog op een andere plek, maar dat weet ik niet meer... was erg jong toen).

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 15:34

aslo schreef:
Een tumor in de maag staat idd los van borstkanker. Borstkanker kan uitzaaien naar lever, longen en botten. Bij mij is eind januari een borst verwijderd, inmiddels 25 bestralingen gehad en 5 chemokuren. Volgende week donderdag de laatste chemokuur. Dit omdat er een paar foute cellen in de poortwachtersklier zaten. Te weinig voor een zgn. okselkliertoillet (gelukkig). Dan nog 5 jaar (anti)hormoon therapie. Lever en long onderzoek gehad. Alles ok. Complete skeletscan gehad, ook alles ok. Ik verklaar mezelf op dit moment dan ook schoon. Wat de toekomst brengt, geen idee. Hoop en duim uiteraard dat het weg blijft.

Hier ongeveer hetzelfde, alleen was het voor mij al de 2e keer dat ik kanker had en zijn mijn beide borsten geamputeerd.
Ik ben nu een jaar klaar met de chemo's en 4 weken geleden heb ik m'n laatste immuunkuur gehad.

Wb de tumor in de maag; deze kán idd losstaan van de bk, maar kan ook een uitzaaiing zijn van de bk.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:54

Allebei mijn opa's zijn overleden aan kanker (begon met longkanker en toen uitgezaaid naar andere organen) en 1 van mijn oma's heeft nu 2x borstkanker gehad. Zit een tijdsbestek van een jaar of 5-7 tussen maar het is toch teruggekomen. Nu heeft nog een naaste van mij kanker maar dat is niet echt een soort met tumoren, meer een kanker die zich als een spinnerag door je huid verplaatst.
Ik ken nog iemand die kreeg slokdarmkanker en die is ook binnen een jaar overleden. En jaren terug was er iemand 'genezen' verklaart (na zoveel jaar is dat) maar die is uiteindelijk toch jaren later overleden aan beenmergkanker.
Het is gewoon een rotziekte. En in mijn omgeving ken ik niemand die 'genezen' is verklaart en uiteindelijk niet aan kanker is overleden helaas.

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 16:58

Bij mijn moeder is het dus geconstateerd dan ze bijna 80 werd. Haar moeder, broer en zus zijn alle 3 overleden aan borstkanker. Ieder heeft goede en slechte cellen in zn lichaam bij de ene gaan ze groeien tot een tumor. Mijn moeder is bestraald en heeft dus 8 jaar medicijnen gekregen gaat elk jaar door de mri scan krijgt mammografie en staat onder controle. ook n nabiopsie was cellenvrij. Dus tot nu toe kunnen we spreken van genezing. Noem het maar zoals je wilt noemen. Mijn moeder zat dus n het wetenschappelijk onderzoek want haar tumoren waren dus extreem groot. Gezien haar leeftijd en insulinepatient wilde ze geen amputatie van beide borsten en koos ze dus voor langdurige bestrlaing en medicijnen.

_Nancy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:05

Bij mijn moeder is het helemaal weg :D
Zij was toen begin 40, toen ze het kreeg.

Ze is nog wel onder jaarlijkse controle, maar alles is weg! :)

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:18

Hoe oud is ze nu? Fijn om ook iets positiefs te horen!
Ik heb me toen ook jaren terug verdiept in borstkanker en bepaalde soorten worden erfelijk bepaald. Dat wist ik niet, bij bepaalde soorten las ik dat (alleen) dochters al preventief een borstamputatie doen omdat het percentage heel hoog is om het ook te krijgen.
Ze kunnen mensen en beesten klonen e.d. maar helaas is er geen goed medicijn om kanker echt te laten verdwijnen bij iedereen.

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:32

Ze hebben bij mij ook onderzocht of het in mijn genen zit. Erg lastig in mijn geval te onderzoeken, moeder overleden toen in 10 maanden was en lastig om alles weer boven water te krijgen wat er met de rest van de familie is gebeurd (waar ze aan overleden zijn) gelukkig veel kunnen achter halen.

Het zit bij mij niet in de familie maar helaas is de wetenschap nog niet zover en weten ze maar een heel klein deel ervan. BRCA 1 en BRCA 2 daar weten ze alles van maar waarschijnlijk bestaan er nog veel meer van en dat weet de wetenschap nog niet.
Heb alles afgestaan om verder onderzoek er op te laten doen, waarschijnlijk kan het mij niet helpen maar wel de mensen in de toekomst. Ook omdat ik zo jong was en meest agressieve vorm had maar dan geen hormoorm gevoelige.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:36

Mij leert de ervaring ook dat mensen die "genezen" zijn, dat slechts zijn totdat ze ineens weer in het ziekenhuis liggen en het dan vaak ineens al niet meer te redden is :=

De laatste die hier aan Kanker overleden is is mijn schoonvader begin dit jaar. Was 3 jaar schoon, in september 65 geworden en een onderzoek gehad betreffende de kanker: alle scores waren buitengewoon goed en hij werd officieel genezen verklaard. Maandje later kreeg hij erge last van zijn knie. Dat werd gezien als een ontsteking, sudderde wat door, werd niet beter, kon op een gegeven moment amper nog lopen, door de scan getrokken: overal vol met kanker.... als je het eens hebt gehad komt het gewoon terug :n Het blijft ergens op de loer liggen of het lichaam zit gewoon zo in elkaar dat er ergens een defect zit waardoor het nog eens ergens anders ontstaat....zo lijkt het althans.

Aan de andere kant: mijn oma uit 1911 had in de jaren '60 al borstkanker, later ook nog een borst afgezet (ik weet het preciese verloop niet) en die is toch dik in de 90 geworden terwijl ze heel lang ze kwiek als een hoentje is geweest :) Pas de laatste jaren werd het minder maar dat kwam door verschillende beroertes waar ze elke keer ook weer wonderwel bovenop krabbelde tot ze zo dement als een beukenootje werd :P

Het KAN dus wel....maar ik blijf het bizar vinden hoe ontzettend vaak je hoort dat iemand Kanker overwint, het achter de rug lijkt, en een paar jaar later krijgen ze ineens een zere maag ofzo en blijkt het er weer te zijn en meteen ook fataal dan vaak _-:(

Je zou denken dat ze die mensen wat beter in de gaten houden omdat het zo vaak weer terugkomt, maar blijkbaar zien ze het toch niet -O-

Allebei mijn opa's zijn ook aan Kanker overleden, de ene al toen mijn moeder nog maar een jaar of 12 was. Bij vriendlief worden de mannen al generaties lang niet oud, 35 jaar, hooguit 50....dus schoonvader was al 1 van de die-hards zeg maar :(:)

Thorn2006

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:42

Sta zelf 2 x per jaar onder controle in 2 verschillende ziekenhuizen en elk jaar een mammo.

En als ik het nu niet vertouw sta ik nu veel sneller bij een dokter. En gelukkig veel mensen in mijn naaste omgeving houden me kort zodat ik niet mezelf voorbij loop. En dingen doe die ik leuk vind.
Maar praat natuurlijk alleen over mezelf.

axeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:49

Hmm lekker topic. Ik ben on mei geopereerd aan borstkanker (amputatie) en ben nu bezig met chemotherapie.
Ik ben 25 dus hoop nog wel even mee te gaan.

Mijn oma heeft vroeger ook een borstamputatie gehad en loopt nog steeds rond. Ik heb dus wel goede hoop.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:53

Hier een positief verhaal om jullie een hart onder de riem te steken.. :(:) Mijn oma heeft ook borstkanker gehad. Het is nu 21 jaar terug dat ze die diagnose kreeg. Ze hebben toen een groot deel van haar borst afgezet en de klieren uit oksel en bovenarm weg gehaald. Daarna heeft ze chemo en bestraling gehad. Het is gelukkig nooit terug gekomen.

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 17:54

mijn oma is rond de 30 jaar schoon en mijn moeder nu sinds 1997, dus ook al weer 15 jaar.

S123321

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 21:27

Ik moet zeggen dat 1 tante (aangetrouwd) ook jaren terug borstkanker heeft gehad. Ze is hieraan geopereerd en voor zover ik weet 'schoon' gebleven.

Thorne fijn dat ze je controleren, en al die vormen borstkanker tja daar kwam ik pas achter toen ik me erin ging verdiepen. Ik kwam er toen ook achter dat borstkanker bij mannen ook weleens voorkomt. Want dat hoor je toch niet heel vaak.