Ijzertekort

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Movement

Ijzertekort

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 12:35

Hee allemaal.

Ik heb het nog niet laten testen maar ik heb wel de meeste symphtonen ervan. Ik voel me duizelig, lusteloos, hoofdpijn, moeheid en ik heb gewoon het idee dat ik niet echt op aarde rondloop. Ik heb zelf een hekel aan bloedprikken dus ik probeer het eerst zelf altijd op te lossen. Ik heb geprobeerd die ijzertekort pillen te slikken maar dat lukt me gewoon niet, ik krijg het niet naar binnen ik heb al heel veel geprobeerd maar het moet perse met water staat op het doosje. Nu probeer ik roos vicee maar ik heb niet echt idee dat het helpt. Kan ik het gewoon oplossen met roos vicee of moet ik echt die pillen slikken? Tips zijn handig...

astridastrid

Re: Ijzertekort

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:39

Ik heb het ook veel en heel snel te pakken. Wat werkt is Roosvicee Ferro (limonade), staat bij de "gezondheidsafdeling" in de supermarkt. Ik merk altijd wel verschil!

Sjors

Volgens mijn oma heb ik ook ijzertekort en moest veel appelstroop eten (terwijl ik dat supppper vies vind :') ).
Laatst bijgewerkt door Sjors op 15-07-12 12:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Grapjasjes12

Ik heb ook een ijzertekort :) Ik probeer het op te lossen door roodvlees te eten. Het gaat steeds een beetje beter :)

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:41

Die symptomen had ik ook, maar dat bleek b12 tekort te zijn, ijzer was goed. Dus als je van je klachten af wilt, zou je toch eerst moeten weten wat je mankeert.

manonetjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 12:41

Ik heb zelf ook wel eens last van ijzertekort. Dan gebruik ik meestal een paar weken floradix en dan voel ik me alweer stukken beter!

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 12:41

astridastrid schreef:
Ik heb het ook veel en heel snel te pakken. Wat werkt is Roosvicee Ferro (limonade), staat bij de "gezondheidsafdeling" in de supermarkt. Ik merk altijd wel verschil!

Ja die heb ik ook, dus daar gewoon mee doorgaan? Hoe veel moet ik daar per dag ongeveer van drinken?

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 12:58

Wat ik ook wel heb is dat ik nogal trillerig ben in mijn handen.

Eleionomae

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:38

idd ferro, roodvlees, brood met appelstroop, groenten als spinazie, het werkt allemaal als je het maar regelmatig gebruikt. het beste is toch echt je eerst te laten testen, het kan idd ook iets van b12 te kort zijn :j

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:45

Ik heb al jaren ijzertekort, en slik er ook al braaf jaren pillen voor, maar toch bleef ik moe, slap, koud, misselijk enz. Ook de trillende handen (en andere spieren) komen me heel bekend voor. Sinds ik een vitamine B complex slik, is het bijna helemaal over. Het hoeft dus niet per se te zijn dat je ijzertekort hebt, en ook als je dat wel hebt hoeven alle klachten daar niet vandaan te komen.

Woeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 13:53

weet je zeker dat het ijzer tekort is ik zou niet te veel op internet zoeken en toch echt naar een arts gaan dan weet je tenminste wat het echt is die symptomen komen namelijk bij meerdere 'ziektes' voor.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 17:26

Ik zou het eerst laten testen, deze symptomen passen bij heel veel dingen. Straks heb je een ijzer overschot.

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:07

Ik heb geen tekort, maar zit altijd net aan de krappe kant en heb ook snel bloedarmoede. Eerlijk gezegd vind ik dat de pillen van de dokter dan het beste werken.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:17

Pillen slikken óf heel bewust gaan eten.

Van al het groente heeft verse(!) spinazie het grootste ijzer gehalte, als je een aantal keer per week versie spinazie eet zul je je dus al een stuk beter gaan voelen.

Maak bijvoorbeeld spinazie spaghetti, spinazie pasta, spinazie met vlees / aardappels, spinazie salade etc zodat je niet de hele week hetzelfde eet.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 19:24

HIHI... ik zou dat ene prikje minder erg vinden dan al die dingen die je moet laten, of juist eten terwijl je niet eens zeker weet of het bloedarmoede is!
Kost minder tijd, en je weet het in elk geval zeker!
Dus meis, even tanden op elkaar en dat ene prikjelaten nemen!!
Andres zal je even popey moeten worden en heel veel spinazie moeten eten, daar zit ook veel ijzer in n.l! :D

Zie nu net bovenstaande post, dus nu weet je het zeker lijkt mij...SPINAZIE!!!!!!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 20:14

aerdenhout1 schreef:
HIHI... ik zou dat ene prikje minder erg vinden dan al die dingen die je moet laten, of juist eten terwijl je niet eens zeker weet of het bloedarmoede is!
Kost minder tijd, en je weet het in elk geval zeker!
Dus meis, even tanden op elkaar en dat ene prikjelaten nemen!!
Andres zal je even popey moeten worden en heel veel spinazie moeten eten, daar zit ook veel ijzer in n.l! :D

Zie nu net bovenstaande post, dus nu weet je het zeker lijkt mij...SPINAZIE!!!!!!

Spinazie is ook nog eens hartstikke lekker!
Spinazie spaghetti of pasta met gehakt(balletjes) en pijnboom pitjes. :9

Ik eet zelfs rauwe baby spinazie op crackers met hartig beleg of spinazie omletten etc. :~

Veirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 21:35

Raponsje schreef:
Pillen slikken óf heel bewust gaan eten.

Van al het groente heeft verse(!) spinazie het grootste ijzer gehalte, als je een aantal keer per week versie spinazie eet zul je je dus al een stuk beter gaan voelen.

Maak bijvoorbeeld spinazie spaghetti, spinazie pasta, spinazie met vlees / aardappels, spinazie salade etc zodat je niet de hele week hetzelfde eet.

Mede door Popeye de zeeman denken velen nog steeds dat spinazie barstensvol ijzer zit. In spinazie zit echter helemaal niet bijzonder veel ijzer. In honderd gram gekookte spinazie zit 1,3 mg ijzer en dat is maar net iets meer dan in gekookte sperziebonen (1,1 mg) en zelfs minder dan in gekookte doperwten (2,0 mg) of een stukje rundvlees (gemiddeld ca. 2,8 mg). Hoe komt het dan dat spinazie zo'n goede naam heeft?
Dat komt simpelweg door een domme typefout. In een van de eerste tabellen werd per ongeluk de komma een cijfer te ver naar rechts gezet, waardoor het ijzergehalte van spinazie torenhoog leek. Die vergissing werd weliswaar al in de jaren dertig ontdekt, maar het misverstand bleek onuitroeibaar. En de tekenfilms deden de rest.

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-12 22:09

Het ijzergehalte is altijd overschat echter zit er nog steeds 3-4mg ijzer in spinazie wat meer is dan in de meeste groente.

Nanda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:41

Als je je bloed laat testen, laat dat direct je vit b12 en je schildklier testen. Bovenstaande klachten komen ook met deze zaken voor.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 10:56

Hoi,

ik zou je bloed ook even laten testen. Dat kan met een simpel testje al, stelt weinig voor. Wel denk ik dat veel mensen denken/roepen dat ze bloedarmoede hebben terwijl dit niet werkelijk zo is. Echt bloedarmoede heb je niet zo maar, dus ik zou gewoon even laten testen. Laatst voelde ik me een jaar na mijn bevalling nog moe, slap, duizelig enz. en was er van overtuigd dat ik wel iets van tekorten had. Toch was mijn bloed helemaal goed!! Helaas (en misschien toch ook gelukkig) kan het zijn dat ze ondanks je klachten niets kunnen vinden, dus ik zou wel eerst laten testen.

Tijdens mijn zwangerschap had ik dan weer wel een erg laag ijzer- en ferritinegehalte en daar had ik juist weer geen klachten van. Tijdens mijn bevalling 1,5 liter bloed verloren i.c.m. al een laag ijzer- en ferritinegehalte en weer geen klachten. Toch was het niet goed, dus weer braaf ferro-tabletten geslikt die de gynaecoloog voorgeschreven had.

TIP: De opname van plantaardig ijzer in de bloedbaan wordt bevorderd door vitamine C. Het is dus beter om ijzer samen met (een vers glas) sinaasappel(sap) of vitamine C preparaat in te nemen, of tijdens de maaltijd. In rode paprika zit ook veel vit. C.
Calcium is af te raden, daar gelijktijdige inname van calcium een reductie in de ijzerabsorptie veroorzaakt. Een glas melk bij het eten zal dus de ijzeropname verlagen. De mineralen koper en mangaan helpen ook om ijzer te absorberen.

Hier heb je een handige link, waar alles vrij duidelijk beschreven staat (waar ik bovenstaande ook vandaan heb): http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aan ... moede.html

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:34

Oh en kiwi is ook een goede toevoeging :)

Even vraagje aan degene die Floraix gebruiken, er staat een half uur voor de maaltijd, kan het kwaad om het samen met medicatie in te nemen of staat daar niks over in de gebruiksaanwijzing?

Mischa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:40

Oh en zo'n prikje weegt niet op tegen het profijt wat je ervan heb als je eenmaal weer fit bent hoor, echt! wat jij noemt, dat rillerige enz. als het door bloedarmoede komt en je doet er niks aan gaat dat van kwaad tot erger, doordat het zo geleidelijk gaat merk je niet hóe moe je echt bent, maar als je er weer bovenop bent ben je echt blij!

PLK

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:44

Floradix, drank of kleine pilletjes een supermiddel! Overal verkrijgbaar, zit ook b12 in en foliumzuur mocht je geen ijzergebreksanemie hebben.

Miss_Amber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:46

Ik heb ook ijzer te kort. Heb toch bloed moeten laten prikken tegen mn wil in.. (Ben panies voor naalden! :') )
Heb daara pillen van de dokter gekregen die ik 2x per dag moet innemen en heb nu nergens last meer van!

Phylos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 22:55

Ook mijn tip is:laat je testen. Even een prikje en je kunt een hoop ellende voorkomen.
Ik moet ook standaard ijzertabletten slikken, maar misschien is het bij jou nu nog wel niet zo erg dat je floradix of roosvice en de juiste voeding voldoende zijn. Heb je het al zo erg als dat ik had (hb van 3.5) dan zul je meer nodig hebben (in mijn geval zelfs een bloedtransfusie) kijk zelf, of laat, ook eens goed kijken naar je eetpatroon. Daar valt soms ook nog veel in te winnen. Ben je toevallig ook vegetariër? Ik was en ben het niet en mij is het ook ten strengste afgeraden in mijn situatie