Hoogsensitief en op werkweek

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

Hoogsensitief en op werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:05

Hoi,

Ik zit met het volgende probleem: ik wil volgend schooljaar (oktober) op werkweek naar Parijs. Dit mag van school, maar het probleem is dat ik orthostatische hypotentie heb en soms flauw kan vallen. Dit gebeurt nog sneller als ik moe wordt. Nou ben ik hoogsensitief, dus ik verwacht dat alle indrukken heel overweldigend zullen zijn en dat ik snel moe wordt. Bestaan er medicijnen om dit wat uit te stellen, of wat meer energie over te houden? Geen homeopatisch gezeur a.u.b., hiermee heb ik al te veel slechte ervaringen gehad...

Of heeft iemand misschien ervaringen om te delen?

Groetjes

eempiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:46

Mogelijk wat meer zout eten, dat je bloeddruk iets omhoog gaat en niet zo laag daalt. Verder weet ik geen medicatie. Ik denk dat het beste advies is om rustig rechtop te gaan zitten en staan. Dus niet in 1 keer op gaan springen.

Oow, volgens mij heb ik je verkeerd begrepen, je bedoeld meer de energie behouden ;) Sorry!
Laatst bijgewerkt door eempiej op 12-07-12 18:07, in het totaal 1 keer bewerkt

PocoGaucha

Re: Hoogsensitief en op werkweek

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:54

ik zou bij de huisarts even gaan vragen.

ikzelf drink Yerba Mate, dat is hele bittere thee die ze veel in Argentinië drinken. ik vind zelf dat het wel extra energie geeft en dat je niet het 'instortmoment' krijgt wat je ook bij energie drankjes hebt. Ik drink het altijd voor het uitgaan om het gewoon de hele avond vol te houden, als ik een lange dag heb drink ik het ook. anders wordt ik te moe en dan verlies ik mijn concentratie. het is erg makkelijk te bestellen via yerbamateholland.nl, je kunt het beste eerst de theezakjes bestellen om het te proberen, als het dan bevalt kun je zon kommetje en zon rietje proberen. waar je wel op moet letten is dat je wel blijft eten, omdat het je honger wegneemt vergeet ik wel eens te eten.
maargoed ik heb er verder niet zo veel verstand van, dus als ik jou was zou ik gewoon bij de huisarts langsgaan.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 17:59

Ik word zelf snel heel moe van veel indrukken of onrust in mijn hoofd. In mijn geval heb ik in de werkweek 3x2 tabletten valdispert extra sterk genomen (maar normaal slik ik sowieso ook al 2x1 tablet, of de valdispert stress moments). Het resultaat was dat ik minder prikkels opnam en daardoor veel beter beter bij bleef. Een dag had ik maar halve dosering geslikt en het was die middag/avond direct raak, ik was kapot.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:14

eempiej schreef:
Mogelijk wat meer zout eten, dat je bloeddruk iets omhoog gaat en niet zo laag daalt. Verder weet ik geen medicatie. Ik denk dat het beste advies is om rustig rechtop te gaan zitten en staan. Dus niet in 1 keer op gaan springen.

Oow, volgens mij heb ik je verkeerd begrepen, je bedoeld meer de energie behouden ;) Sorry!

Zout eten is maar een érg tijdelijke oplossing, omdat mijn bloed wegzakt op het moment dat ik ga staan of überhaupt actief wordt. Dit heb ik al wel geprobeerd op advies van de huisarts, maar het had ook geen zin.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:17

PocoGaucha schreef:
ik zou bij de huisarts even gaan vragen.

ikzelf drink Yerba Mate, dat is hele bittere thee die ze veel in Argentinië drinken. ik vind zelf dat het wel extra energie geeft en dat je niet het 'instortmoment' krijgt wat je ook bij energie drankjes hebt. Ik drink het altijd voor het uitgaan om het gewoon de hele avond vol te houden, als ik een lange dag heb drink ik het ook. anders wordt ik te moe en dan verlies ik mijn concentratie. het is erg makkelijk te bestellen via yerbamateholland.nl, je kunt het beste eerst de theezakjes bestellen om het te proberen, als het dan bevalt kun je zon kommetje en zon rietje proberen. waar je wel op moet letten is dat je wel blijft eten, omdat het je honger wegneemt vergeet ik wel eens te eten.
maargoed ik heb er verder niet zo veel verstand van, dus als ik jou was zou ik gewoon bij de huisarts langsgaan.

Misschien is het idd wel slim om even naar de huisarts te gaan. Het is tenslotte ook maar voor één weekje. Ik heb ook naar die thee gekeken. Thee is waarschijnlijk niet zo handig op werkweek, maar ik zag dat er ook capsules van bestonden. Misschien helpt dit ook wel.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 18:18

Mizora schreef:
Ik word zelf snel heel moe van veel indrukken of onrust in mijn hoofd. In mijn geval heb ik in de werkweek 3x2 tabletten valdispert extra sterk genomen (maar normaal slik ik sowieso ook al 2x1 tablet, of de valdispert stress moments). Het resultaat was dat ik minder prikkels opnam en daardoor veel beter beter bij bleef. Een dag had ik maar halve dosering geslikt en het was die middag/avond direct raak, ik was kapot.

Heel herkenbaar! Ik heb wel eerder een lage dosering van valdispert geslikt, maar dit hielp niet. Misschien helpt het wel als ik rigoreus een week lang elke dag 6 tabletten slik. Het maakt me eigenlijk niet zoveel meer uit wát ik slik, als het maar helpt!

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 18:31

Ik heb bij de kruidvat van die blauwe pilletjes, valeriaan. Wel homeopatisch, als je dat niet wil proberen kan je ook suikers tussendoor eten. Een mars, of koekje ofzo. Dan ben ik erg snel uit mijn dip.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 22:08

xSCWx schreef:
Ik heb bij de kruidvat van die blauwe pilletjes, valeriaan. Wel homeopatisch, als je dat niet wil proberen kan je ook suikers tussendoor eten. Een mars, of koekje ofzo. Dan ben ik erg snel uit mijn dip.

Ik heb door de jaren heen al zoooo veel homeopatische middeltjes gehad en elke keer weer dacht ik: yes, nu wordt het beter... En het werd nooit beter. Ik heb jenever zitten snuiven, ik heb een iriscopie gehad, ik ben bij een orthomoleculair geweest...En ik geloof totaal niet meer in homeopathie, misschien ten onrechte.

Ik heb liever voor dat ene weekje een 'ruig' middel, waarvan ik weet dat het zeker snel helpt als ik het nodig heb, dan dat ik af moet gaan zitten wachten en er dan weer achterkom dat het niet helpt. Als ik er eenmaal ben kan ik niet zomaar naar huis.

Suiker eten ga ik ook zeker doen (ook al mag ik dat eigenlijk niet ivm teveel eiwitten), maar daarmee moet je ook erg oppassen dat je daarna niet een nog ergere dip krijgt. Druivensuiker en energydrink zijn dus al uit den boze. Misschien kan ik daarvoor beter een diëtist om advies vragen?

Hanneke84

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:15

Als je minder moe wilt worden is het wellicht handig om nu al te oefenen met prikkels?
Uitvinden hoe je deze (deels) kunt blokkeren door bij jezelf te blijven en hoe je weer kunt 'herstellen'.
Ik heb geen ervaring met hypotentie, wel met het omgaan met hooggevoeligheid.
Er is ook een forum (http://www.hooggevoelig.) waar je deze vraag kunt stellen, misschien zijn er mensen die met beide ervaring hebben.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:15

Ja kan je doen inderdaad, ik heb als ik iets kleins eet als een koekje ofzo, ik gelijk uit de dip ben. Dat betekend wel dat ik binnen 1,5u gewoon moet eten anders raak ik weer in de dip.
Ik had ook... Ehm, oxemepam. (of hoe schrijf je dat?) Dat werkt gelijk kalmerend, maar moet je echt krijgen via huisarts/psycholoog.

Danseresje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 23:54

Bij orthostatische hypotensie zal suiker niet helpen. Het is een reactie van je zenuwstelsel waar je eigenlijk geen invloed op hebt en dus niet te vergelijken met je flauw voelen van bijv een lage bloedsuiker.
Oxazepam werkt inderdaad kalmerend, maar ook ontspannend. Sommige mensen reageren hier vrij sterk op en worden slaperig.....misschien ook niet zo'n succes als je op werkweek bent.
TS, hoop dat je een goede oplossing kan vinden!

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 00:12

Misschien kan je huisarts je een slaapmiddel geven waardoor je 's nachts goed slaapt. Dan kun je overdag meer hebben. Dat mag je maar kort gebruiken anders raak je eraan verslaafd, maar een weekje moet geen probleem zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-12 03:25

Tja, betwijfel of je het meekrijgt van je huisarts. Maar ritalin geeft je behoorlijk wat extra energie. Maar je wordt er ook veel sensitiever van. Dus weet nou niet of dat zo geschikt voor je is :)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-07-12 10:57

Tja, ik ben er nog niet uit of ik nou juist een kalmerend of een activerend middel nodig heb... Aan de ene kant moet ik kunnen ontspannen en prikkels buitensluiten en aan de andere kant veel energie hebben om de dagen vol te houden. Ik zal dit bij een expert moeten gaan vragen ben ik bang...

Slaapmiddelen zijn sowieso wel goed denk ik!

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-12 17:23

Verder niemand die ervaring hiermee heeft?

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 13:28

Ik zou niet zomaar aan oxazepam gaan. Of aan heftige slaapmedicatie. Het is denk ik wel verstandig om gewoon eventjes met je huisarts te overleggen..
Slaap je slecht? Omdat je zegt dat je denkt dat dat goed is?

edit; spelfout

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 14:09

Menino schreef:
Tja, betwijfel of je het meekrijgt van je huisarts. Maar ritalin geeft je behoorlijk wat extra energie. Maar je wordt er ook veel sensitiever van. Dus weet nou niet of dat zo geschikt voor je is :)

Behalve dat het nog maar de vraag is of je het van je huisarts zomaar meekrijgt, heb je om het mee te mogen nemen naar het buitenland ook een speciale schengenverklaring nodig, omdat ze officieel gezien onder de opiumwet vallen. Zeker iets om rekening mee te houden, omdat je de verklaring wel tijdig moet aanvragen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-12 19:24

kwii schreef:
Ik zou niet zomaar aan oxazepam gaan. Of aan heftige slaapmedicatie. Het is denk ik wel verstandig om gewoon eventjes met je huisarts te overleggen..

edit; spelfout

Mijn ouders zien het probleem niet zo, dat is vooral mijn probleem. Ik wil graag wat eraan doen, dus idd naar de huisarts of HSP-begeleiding, maar dat gaat dus niet omdat ik minderjarig ben.

Ik slaap normaal niet slecht, maar op vreemde locaties kan ik vaak moeilijk inslapen, en zeker als ik weet dat ik goed moet slapen lukt het niet meer :Y) Dan kan ik me echt helemaal op liggen vreten, waardoor het al helemáál niet meer lukt natuurlijk!

kwii

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-12 19:28

demo_love schreef:
kwii schreef:

edit; spelfout

Mijn ouders zien het probleem niet zo, dat is vooral mijn probleem. Ik wil graag wat eraan doen, dus idd naar de huisarts of HSP-begeleiding, maar dat gaat dus niet omdat ik minderjarig ben.

Ik slaap normaal niet slecht, maar op vreemde locaties kan ik vaak moeilijk inslapen, en zeker als ik weet dat ik goed moet slapen lukt het niet meer :Y) Dan kan ik me echt helemaal op liggen vreten, waardoor het al helemáál niet meer lukt natuurlijk!

Dat is wel lastig inderdaad, als hun het niet zo zien.. Máár naar de huisarts kan toch altijd gewoon?

Hmm, ik ben natuurlijk geen dokter dus ik kan er niet zoveel over zeggen. Maar zelfs hierbij zou ik toch eerder gewoon melatonine (wel op recept) nemen. Want als je klasgenootjes je gaan wakker maken, terwijl jij onder de temazepam oid zit... :') Geloof me, voelt niet heel prettig.

edit:
Oeps! Even vergeten dat je natuurlijk sowieso heel snel moe word.. Dan is temazepam toch wel fijn denk ik.. ! Alleen goed opletten dus dat je wel lang genoeg op bed ligt.. (8 uur)

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-07-12 13:56

Ik heb naar temazepam en oxazepam gekeken, maar die middelen zijn wel heel erg heftig!

Misschien toch nog maar even verder kijken...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 13:57

Ik zou idd zeker niet aan de pammetjes gaan voor dit probleem, dan nog even verder zoeken. Pam is echt rotzooi en kan verslavend zijn.

Buffelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-12 14:00

Zou ik niet aan beginnen. Heb dat moeten slikken voor mijn depressie maar werd er alleen maar meer moe van. En je moet echt 8 uur slapen wil je geen last hebben de volgende dag. Vind dat wel erg ver gaan. Je zoekt naar iets wat meer energie geeft. Ik zou je huis arts gewoon om advies vragen.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:48

Buffelo schreef:
Zou ik niet aan beginnen. Heb dat moeten slikken voor mijn depressie maar werd er alleen maar meer moe van. En je moet echt 8 uur slapen wil je geen last hebben de volgende dag. Vind dat wel erg ver gaan. Je zoekt naar iets wat meer energie geeft. Ik zou je huis arts gewoon om advies vragen.

Haha, 8 uur slapen gaat op een werkweek vast niet lukken :+

Ik vind het ook vreemd dat die middelen bij depressies worden voorgeschreven...
Misschien moet ik gewoon 20 blikjes energydrink meenemen ofzo... :Y)

Maiska

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 17:53

Ik heb enkel een ervaring voor je.

In de 5de ben ik naar Rome geweest een week met school. Toen was er ook een meisje mee dat op onverwachte momenten flauw viel (weet niet of ze heeft wat jij hebt). Ze moest regelmatig drinken en eten en dan ging het goed. Totdat we op een dag in het Vaticaan waren. Daar voelde ze het opkomen en viel net buiten het Vaticaan flauw op de trappen. Nouja, gelukkig werd ze opgevangen, en wie kan dat nou zeggen, flauwvallen voor het Vaticaan? ;)

Maar ik snap dat het heel vervelend voor je is. Misschien proberen je rust op tijd te pakken, veel slapen, aangeven aan mensen als iets veel voor je is, praten over dingen die je ziet of opvallen zodat je het uit je hoofd hebt? En verder weet ik het niet qua medicijnen, maar test ze wel eerst uit voor je ze meeneemt en lees de bijsluiter goed. Maar das een vrij algemeen advies :)