Acute alvleesklieronsteking.

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Boheme

Acute alvleesklieronsteking.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 10:56

Nadat ik in maart mijn galblaas heb laten verwijderen, zijn we er eind mei achter gekomen dat er nog wat steentjes in de leiders zaten.
Mri, echo en een afpraak voor een ERCP voor 14 juni.

Helaas is er wat mis gegaan met de ERCP en hebben ze mijn alvleesklier geraakt.
Na 2 weken ziekenhuis incluis sondevoeding, dubbel infuus enz enz, ben ik sinds 2 weken weer thuis.

Alleen het valt me behoorlijk zwaar, moe, pijnlijke buik en veel dingen die ik niet meer kan eten.

Ik vroeg me af of er meer bokkers alvleesklieronsteking hebben gehad en hoe bij hun de revalidatie is gegaan.

Amy77

Re: Acute alvleesklieronsteking.

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:03

Poeh..ik kan hier een boek over schrijven..over mn zusje die hetzelfde is overkomen als jij..
Ik wil je als advies meegeven, voel je geen zeikerd, maar zorg dat je bij pijnen etc, er steeds goed bij bent met onderzoeken..laat je steeds goed testen, want het is een sluimerend iets.

Mijn zusje heeft een aantal jaar moeten revalideren (bij haar was het kantje boord en in coma gelegen etc) en nu 11 jaar later zit ze nog steeds aan de pancrease ea medicatie...maar werkt sinds een klein aantal jaar wel weer, weliswaar niet 100%, maar ze voelt zich weer goed :) wat het eten betreft, zij heeft echt moeten uitvinden wat goed bij haar paste en weinig vette dingen..at zij wel eens een pizza, was het gelijk ook weer mis.

Veel sterkte..

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:08

He bah, voor jullie als gezin ook een vreselijke tijd.
Ik merk het aan mijn man en kind ook.

Zelf heb ik ook slecht gelegen, er is zelfs gesproken over IC.
Maar doordat de afdeling een aantal afgelegen kamers had kon ik daar liggen, met 24 uur een eigen zuster. Wat je al zei ik kan geen tomaten meer eten en rode pastasausen is ook not done.

Ben wel blij om te horen dat je zus zich weer iets beter voelt en weer een beetje kan werken.
Ik sta nu onderbehandeling van de MDL arts en moet elke maand een echo en bloedtesten doen.
Bij mij is een klein stukje afgestorven en dat zweeft in de buikholte.

Amy77 schreef:
Poeh..ik kan hier een boek over schrijven..over mn zusje die hetzelfde is overkomen als jij..
Ik wil je als advies meegeven, voel je geen zeikerd, maar zorg dat je bij pijnen etc, er steeds goed bij bent met onderzoeken..laat je steeds goed testen, want het is een sluimerend iets.

Mijn zusje heeft een aantal jaar moeten revalideren (bij haar was het kantje boord en in coma gelegen etc) en nu 11 jaar later zit ze nog steeds aan de pancrease ea medicatie...maar werkt sinds een klein aantal jaar wel weer, weliswaar niet 100%, maar ze voelt zich weer goed :) wat het eten betreft, zij heeft echt moeten uitvinden wat goed bij haar paste en weinig vette dingen..at zij wel eens een pizza, was het gelijk ook weer mis.

Veel sterkte..

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:33

Jeetje, bij jou dus ook zo slecht geweest..eng hoor, voor jou omdat je weer opnieuw het vertrouwen in je lichaam moet hervinden..en voor je familie idd om 'het los te kunnen laten' ..ieder heeft zijn eigen beleving erbij gehad, maar de angsten zullen hetzelfde zijn geweest.

Fijn dat je zo goed in de gaten gehouden wordt..je krijgt immers door deze ziekte een heel andere levensstijl en daar moet je aan wennen en eigen leren maken..en dan is het fijn als je weet waar een pijn vandaan komt en of je je dieet goed werkt etc.

Het stukje alvleesklier wat afgestorven is bij mn zusje, hebben ze pas ontdekt bij een spoedoperatie (haar bloedwaardes bleven nl maar normaal na het verwijderen van de galblaas en toch bloed overgeven etc..dus ze was zo slecvht, dat ze dr meteen opengemaakt hebben en kwamen dat toen tot ontdekking..bij haar is het loszwevende stukje dus verwijderd ivm eventuele buikvliesontstekingen).

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 11:41

Jeetje dat is heel erg heftig. Bij mij word het niet verwijderd, lichaam moet het zelf afbreken.
Mijn onstekingswaarde lagen op de 476 en nu rond de 60 waar het 10 moet zijn.
Ben dus op de goede weg, maar nog niet aan het eind.

Ja de artsen zijn super hier, en ben blij dat ik zo vaak onderzoeken heb.

En wat je zegt iedereen moet het verwerken, als ik nu een keer kreun zit mijn man tegen het plafond.
En mijn zoon vraagt elke ochtend hoe het gaat en of hij wat kan doen.

Word thuis ook extra in de gaten gehouden, soms heel vervelend, als ik wat wil doen mag het meteen niet.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:53

hihi, ja zo ervaarde mn zusje dat ook..die mocht op een gegeven moment met een dagje verlof, met al dr drains in, in de rolstoel..en die wilde even wat van het carnaval proeven, gewoon alleen maar even de mensen gedag zeggen..het leven vieren, dat ze het gehaald had etc..en wij, wij waren laaiend..dat moet enorm vervelend voor haar zijn geweest hoor, dat we dr zo bovenop zaten..wij voelden immers niet wat zij voelde en of ze hetw el of niet trok.. Overbezorgd dus :P gaat wel over hoor ;)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:54

ps, zie dat je ook bekend bent in Het Gooi? Mn zusje woont daar..als je behoefte voelt, kan ik dr wel vragen of je dr mailadres mag, om ervaringen uit te delen..want voor degene die het zelf hebben meegemaakt is het toch heel anders dan de familie he ;)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-12 11:55

ik heb er geen ervaring mee maar heel veel sterkte!
Klinkt absoluut niet best!Ik hoop dat je snel weer opknapt! :(:)

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-12 17:49

Dank je wel Geerke, fijn is het niet nee.

Amy77 ik woon niet meer in het Gooi, mijn moeder nog wel, en kom er nog 2 keer in de maand.
Woon sinds 4 jaar in Dordrecht.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-12 00:08

Even een kleine update: pijn blijft binnenkort ctscan doen om te kijken of alles oke is. Haat ctscans.
Ben wel nerveus, pijn had minder moeten zijn volgens mdlarts.
Ben benieuwd wat er uit gaat komen, word vervolgd..................

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 07:37

wat rot.... |(
Sterkte maar weer :(:)

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 09:52

Auw, kan me voorstellen dat je daar niet op zit te wachten..altijd weer spannend. Kan t niet dat zwevende stukje zijn? Dat ze wel goed je buikvlies in gaten houden?
Sterkte hoor!

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-12 11:37

Nee Amy77 het is niet het zwevende stukje, ik heb last voornamelijk na het eten. Maar vet eten doe ik niet.
Dus nu ook een ct van de buik, darmen enz.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 02:29

Ct achter de rug, gesprek met de arts ook. Denken aan chronische alvleesklieronsteking. Nu nog ontlasting onderzoek en een inwendige echo.

Helaas weer afwachten.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:04

Ochjemig meid..chronische..das me wat..weer awachten dus.
Veel sterkte!

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 09:07

Dank je wel Amy.
Hoe is het verder met je zus?

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:16

Phoe veel sterkte.
Op dit moment ligt mijn moeder ruim een week in het ziekenhuis (op mediumcare) met een alvleesklierontsteking. Ze is zoooo ontzettend zwak en helemaal opgezwollen van het vocht, heeft nu een duodenum sonde (via de neus door de maag tot in het duodenum (twaalfvingerige darm) ingebracht ) en krijgt minimale voeding ook ligt ze aan het zuurstof en allerlei infusen.
Ts jij hebt dus ook heel slecht gelegen? En Amy jou zus ook? Pfff heftig allemaal.
Ik hoop dat mijn moeder snel beter wordt dat er tenminste wat vooruitgang in zit want het is verschrikkelijk om haar zo te zien, zo zwak bah bah.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:20

Heel veel sterkte Meys..dat zijn erg nare dingen om van dichtbij mee te maken..de astronautenvoeding zal haar vast gaan helpen om weer wat sterker te worden. Ligt ze ook op een zandbed op dr buik?

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 09:21

Jeetje Meys wat ontzettend heftig.

Ik heb ook heel slecht gelegen ja, ook een duodenum sonde, 12 dagen sondevoeding, 2 infusen, zuurstof en catheter.
Op de afdeling waar ik lag hadden ze een soort van IC.
Ben 5 dagen helemaal kwijt.
Hoe komt het dat je moeder de onsteking heeft gehad/gekregen?

Reken er wel op dat ze lang in het ziekenhuis kan blijven, die 2 weken van mij was namelijk behoorlijk kort als ik de arts mag geloven.

Wens jou heel veel sterkte en je moeder heel veel beterschap.

MoOtJuHh

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 09:30

Heel veel sterkte en beterschap toegewenst!

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 11:25

Ze weten niet hoe ze aan de ontsteking komt, in eerste instantie dachten ze dat ze een galstenen aanval had. Mijn moeder heeft er ook nog wondroos bij gekregen, ze is bekend met een oedeemarm, (overblijfsel van borstkanker) ze hadden namelijk een infuus in dr oedeemarm geprikt en dat terwijl ze daar niet in mogen prikken of bloeddruk mogen meten. Gelukkig is dat met antibiotica goed weggetrokken.
Ze hadden bij mijn moeder ook een lange lijn geplaatst omdat de infusen snel sneuvelden, die lange lijn is er inmiddels ook alweer uit omdat ze daar waarschijnlijk een infectie in heeft gekregen. Nu heeft ze een infuus in dr voet zitten.

Was jij ook zo opgeblazen van het vocht?

Ja weet t dat ze nog een lange weg te gaan heeft maar hopelijk gaat t nu elke dag een beetje beter en sterkt ze wat aan door de sonde voeding. Mijn moeder is het al helemaal zat, voor haar gevoel duurt t allemaal te lang en dat snap ik maar al te goed.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-12 14:43

Ik was ook een ballonnetje ja, alleen dat trok heel snel weg.
Bij mij was het een verkeerde ERCP ( verwijderen van galstenen via de mond) die mis ging.

Maar heftig zeg van je moeder kan me heel goed voorstellen dat ze het zat is.
Was dat ik na 12 dagen mijn sonde er uit spuugde anders had ik langer gelegen denk ik.

Amy77

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-12 17:16

Als ze eenmaal maar weer lekker thuis is he..dan is het nog flink behelpen en ook weer om vertrouwen in je lichaam te krijgen..maar thuis is toch altijd fijner..
Mijn zusje was ook zo opgeblazen, een wassenbeeld noemde we haar..dr vingers zo opgezwollen en spierwit..echt heel weird om te zien..

Meys

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-12 12:51

Vandaag weer ff bij mijn moeder geweest, ik vond haar iets helderder en het praten ging ook een stuk beter. Haar CRP blijft hoog en ze weten niet goed waar dat vandaan komt. Het vocht zit er nog wel maar de arts zei dat het wel wat minder was.
Ze willen haar wat wakkerder houden overdag omdat ze s'nachts slecht slaapt dus de radio stond aan.

Boheme

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-12 13:07

Gelukkig dat ze wat helderder is, wat is haar CRP weet je dat toevallig. De mijne was op zijn hoogst 490. en nu nog om en nabij de 55. Ze kan en mag eventueel een inslaper vragen, althans die kon ik krijgen.