Pijn na trekken kies

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

KimD

Pijn na trekken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 08:53

Vrijdagmiddag is mijn kies getrokken, die wat voor de verstandskies staat. Nu is het zondag en ga ik zowat van mijn stokje van de pijn... zo'n klagende, zeurende, stekende pijn. ;( Daarbij was de kies ook ontstoken dus heb ik nu constant zo'n pus-smaak in mijn mond, smerig! Ik word er gewoon misselijk van... :(:)

Nu slik ik sinds donderdag pijnstillers, flinke zelfs 600mg Ibuprofen, en ik merk dat mijn maag langzaam van streek begint te raken. Dus ben ik opzoek naar ervaringen, tips maar vooral hulp! Wie o wie kan mij de tip geven voor de pijn? Voor het o zo irritante gevoel in mijn mond. ;(

Ik spoel paar keer per dag met Kamilossan en poets mijn tanden voorzichtig drie keer per dag. Even ter aanvullende informatie ;)

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 08:57

De ibrubrofen vervangen voor 4 keer daags 2 paracetamol, dit dan wel netjes innemen zodat je een spiegel opbouwt. Paracetamol is minder funest voor je maag!

En eventueel morgen contact opnemen met je tandarts, misschien zit er nog een deel van een ontsteking?

Edit: eventueel jouw mondwater vervangen voor chloorhexidine, Dit wordt gebruikt bij infecties in de mond en eventueel ook na het trekken van tanden/kiezen. Er zal als je het direct wil hebben vast wel een weekendapotheek in de buurt zitten, die even bellen vragen of ze het hebben!
Laatst bijgewerkt door DaanCats op 08-07-12 09:00, in het totaal 1 keer bewerkt

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 08:57

Heb je geen brufen bruis gekregen? Dat is gebruikelijk bij dit soort ingrepen volgens mij. Heb je geen paracetamol? Dat is beter voor je maag.
Morgen iig meteen de HA bellen voor maagbeschermers!

KimD

Re: Pijn na trekken kies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 09:01

Maagbeschermers heb ik nog wel van toen ik in het ziekenhuis heb gelegen. :j Ik heb helemaal geen pijnstillers gekregen, ik heb die brufen van mijzelf. ;) Ik dacht altijd dat paracetamol niet werkte bij kiespijn? Alhoewel die er natuurlijk nu niet meer is :')

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:03

Iedereen reageerd anders op pijnstillers, de 1 redt het makkelijk met paracetamol en de ander heeft nog pijn met tramadol (morfine-achtig), ligt er natuurlijk ook aan hoe erg het is en hoe je pijngrens is :-)

DaanCats

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 09:05

Oja let op met maagbeschermers, het stopt de aanmaak van maagzuur, als je er dan mee stopt kan je in 1 keer een maagzuur "bom" krijgen, dit is ook niet echt fijn.
En voordat je zelf met de maagbeschermer begint kun je beter met een arts overleggen, veel kwaad ken het niet, maar het is neem ik een aan een maagbeschermer die je op recept moet krijgen? Dan moet je eigenlijk nooit op eigen houtje er mee beginnen.

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 12:07

Ai naar is dat. Spoelen met lauw water, met in 1 glas water 1 el zout.

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:36

Ben je van het begin af aan gaan spoelen? Of heb je het de eerste dag/2 dagen wel met rust gelaten? Als je meteen bent gaan spoelen heb je kans dat je de beschermende prop hebt weggespoeld en de kans op een ontsteking is dan veel groter! Is de pijn nu erger dan de eerste dag/gisteren? Als de pijn alleen maar erger wordt zo na twee dagen ipv minder is de kans groot dat je een ontsteking hebt en zou ik je toch aan willen raden contact op te nemen met een (nood)tandarts. Sterkte!

Rais

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 13:41

Is je wang ook dikker en gloeit hij?
Na het trekken van 1 van mijn verstandskiezen heb ik een abces in mijn wang gekregen... De stekende pijn die je beschrijft doet me daaraan denken. Als je wang inderdaad ook gloeit/heet is een coldpack ertegenaan houden (Aan de buitenkant van je wang, niet in je mond) Om de evt. ontsteking af te remmen en het (nood)nummer bellen van de tandarts!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:33

Als die prop was weggespoeld, moet het zijn gaan bloeden. De wond geneest dan langzamer, maar door het bloeden hoeft het juist niet te ontsteken.
Ik zou anders morgen even terug gaan en als het echt niet gaat naar de spoedtandarts, dan kunnen ze er bijvoorbeeld een "kegeltje" (pijnstillend / ontstekingsremmend pilletje) in doen of het schoon spuiten.

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:41

Ik heb alle 2 de keren geen pijnstilling meegekregen en kon het met paracetamol ook goed af...

Misschien even gaan spoelen met water en zout, dat 'bijt" de wond een beetje schoon...
En morgen even contact opnemen met de tandarts :j

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 14:46

Nee de wang is niet dik en gloeit ook niet, maar ik proef wel duidelijk een vieze bittere smaak en mijn adem is ook echt niet te paaien, je ruikt duidelijk ontsteking zoals je dat bij een keelontsteking ook doet.

Ik heb inderdaad 24 uur gewacht voor ik begonnen ben met spoelen en ook alleen maar water gedronken, ik ben een ongelofelijk angsthaas wat betreft mijn tanden dus ik durfde niks anders te drinken (of te eten).

Mijn moeder heeft toen ze haar gebit kreeg meerdere tanden in een keer getrokken gekregen, ook zij had hier last van de dagen erna. Zij is van mening dat het de ontsteking is die onder de kies 'verborgen' zat. ;) Is dit mogelijk?

Ik ga die zoutoplossing eens proberen, misschien niet het meest prettige gevoel maar als het de ontstekend kalmeert ben ik allang gelukkig! :j

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:47

Oh je voelt het niet echt hoor, dat zout :n
Maar het helpt wel de wond te reinigen :j

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:51

Klinkt inderdaad wel duidelijk als een ontsteking, vieze geur en smaak zijn niet te missen dan. Heb je toevallig een spuitje in huis? Ik kreeg onderstaande altijd van de Kaakchirurg en zonder dat spuitje (waar ik dus op zijn advies water met zout in deed) had ik ook super snel ontstekingen.
Afbeelding

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 14:51

Ik heb mijn verstandskies eruit laten snijden door een kaakchirurg en na 1 week ben ik maar weer terug gegaan. Ik had inderdaad ook die smerige pus-smaak in m'n mond en als je hard op m'n wang duwde (die was namelijk ook dikker), kwam er ook daadwerkelijk pus uit de wond (ja....weet het...heel smerig).
Toen ik terug ging, bleek er nog een stukje achter te zijn gebleven in de wond. Dat was gaan ontsteken. Wat jij nu beschrijft zou dus best nog wel eens die ontsteking kunnen zijn.
Ik was wel gelijk begonnen met spoelen, maar dan met chloorhexidine (of zoiets). Tanden werden niet tot nauwelijks gepoetst en ik had bruiszakjes meegekregen bij de apotheek. Ik denk dat het brufen zakjes waren, maar dat weet ik niet zeker. Moest er trouwens wel voor betalen, kreeg het niet vergoed.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 15:00

Er is niks achter gebleven, de kies is braaf in zijn geheel eruit gekomen. Echter heb ik gewoon veel te lang gewacht voor ik uberhaupt ben gegaan... de kies zat dus wel al in een stadium dat hij niet meer te redden was. :oo Je kon gewoon via mijn mond het gat inkijken tot net niet aan de zenuw... Zal even de foto plaatsen :P

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 15:04

Afbeelding

Het betreft de tweede kies van links, het zwart puntje op de top is de ingang van het gat. De rest wat zwart is binnenin de kies is ook allemaal gat, hol dus... Daarom was mijn kiesje niet meer te redden :')

Edit: Voor de liefhebbers de grote versie. Een kiesklik!

AgossieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:16

Ga even terug naar de kaakchirurg die de kies getrokken heeft (ik neem aan dat het door een kaakchirurg is gedaan). Hij zal de wond dan even schoonspuiten, je krijgt een dergelijk spuitje ook mee en hij leertje hoe het te gebruiken.

Tip: gebruik water van lichaamstemperatuur.

Als het werkelijk ontstoken is, is Brufen niet meer voldoende (ontstekingsremmend) en ook paracetamol gaat dan niet meer werken. Ga naar de kaakchirurg en vraag of antibioticum nodig is. Lief dat iedereen hier tips geeft, maar a. we hebben het niet gezien en b. we zijn geen tandarts!

(op de foto lijkt je bot niet ontstoken, overigens...)

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-12 15:17

Nee gewoon bij de tandarts. :oo

AgossieJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 15:32

Hmmm... niet zo goed van jouw tandarts om het zelf te doen. Hij had je, zeker met een kies die zo ver vergaan is als de jouwe en de locatie van de kies, door moeten verwijzen naar een kaakchirurg. Heb je de kies zelf? Of heeft hij die gehouden?
Ik zou zeker de tandarts bellen, ookal is het zondag en desnoods nog even laten doorverwijzen naar de kaakchirurg. Ook even een na-foto laten maken om zeker te weten dat het echt allemaal weg is.

Ik heb dus onlangs een dergelijke kies (maar dan met kroon) laten verwijderen door een kaakchirurg en ik heb dus echt helemaal géén pijn gehad. Nul. Niets. Noppes. Nada.

Harde les, helaas, om je de volgende keer toch te laten doorverwijzen.

Sterkte hoor!

Alwiene

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 16:58

Ik ben het er niet mee eens dat de wond had moeten bloeden als de prop weg zou zijn, dat kán en dan kan er zelfs een nieuwe prop ontstaan, maar dat hoeft niet voor wat ik begrepen heb.
Maar wat ik me nu vooral afvraag, doet dit vanaf het allereerste begin zo veel pijn of is het na 1,5/2 dagen veel méér pijn gaan doen? Want als dat zo is dan wijst dat toch echt op een ontsteking van de wond en zou ik zeker een noodtandarts bellen, al is het maar voor telefonisch overleg.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:32

Zo'n kies is eenvoudig door een tandarts te trekken, m.i. is hiervoor geen kaakchirurg nodig. Kies zag er op de foto niet reddeloos verloren uit. Wortelkanaalbehandeling en dan een opbouw met een kroon was als ik het zo bekijk misschien ook nog mogelijk. Was trekken je eigen keuze? Je hebt nu wel kans dat je verstandskies het gat nog wat opvult.
Zolang het open is, is een duur bezoek aan de weekenddienst niet nodig (pus kan weg). Morgenochtend absoluut even een bezoek brengen aan je tandarts.
Paracetamol: om de 6 uur 2 tabletten van 500mg -> geen risico voor je maag

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-12 18:46

vrijdag rond de middag is er bij mij ook een kies getrokken waar een ontsteking achter zat, man ik ben zo gelukkig, het was ook een tijdbom geworden die kies van mij, de vieze lucht herken ik en bij mij jeukt het als een gek en nu net na het eten trekt het een beetje maar verder voel ik me prima, nu was die van mij aan de bovenkant dat scheelt volgens mij ook wel, als ik er iets van voedselrest in heb dan doet het bij mij ook zeer en is het heel vervelend, zit er bij jou niet iets van etensrest in? want dat kan ook enorm pijnlijk zijn in zo'n gapend ontstoken gat, sterkte !

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-12 07:52

Een kies terkken doet een tandarts niet meer zelf zo snel, vanwege afbrekings gevaar.Ook een kies die er goed uit ziet van buiten, doen ze niet meer zo snel.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-12 08:16

dat zijn dingen die ik nog nooit heb gehoord.... :oo mijn moeder heeft er zelfs 11 in en keer laten trekken, ook gewoon bij de tandarts zelf... dit was overigens voor het kunstgebit.

ik ga zo even contact leggen met de tandarts, waarom zet ik zo even in een berichtje.