Huishouden bij ziekenhuisopname, waar moet ik zijn?

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Huishouden bij ziekenhuisopname, waar moet ik zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 14:11

Ik ben aan het proberen alle noodsituaties voor te zijn:
* na de bevalling, thuis of ziekenhuis, heb ik recht op kraamhulp (geregeld)
* voor ik thuiskom kan de kraamhulp al eens komen poetsen (geregeld)
* maar nu: bij langdurige ziekenhuisopname, waar moet ik dan zijn om hulp te krijgen in de huishouding? Ik laat dan nl. wel een fulltime werkende man en twee kleine kindjes ineens achter, die moeten dan toch ook in een enigszins schoon huis thuiskomen? Het gaat dus maar om een tijdelijke hulp in een noodsituatie, geen permanente schoonmaakster! Voor de gezinszorg moet er iemand thuis zijn, maar mijn vriend kan niet zomaar even twee of drie maanden thuisblijven van zijn werk natuurlijk (dan mag ie nl. het huis ook gewoon zelf poetsen hahaha :P ) .

Rinske

Re: Huishouden bij ziekenhuisopname, waar moet ik zijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:20

Familie? Volgens mij krijg je niet zomaar hulp in de huishouding.
Maar je woont in België geloof ik toch? Want ik weet niet hoe dat daar is geregeld.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 14:41

Klopt, maar het systeem rond gezinshulp enzo is ongeveer hetzelfde denk ik?
Hier heb je wel met dienstencheques (schoonmaakbedrijf) maar dan moet ik al een bepaalde periode en frequentie boeken en zolang ik thuis ben probeer ik zelf de boel wat bij te houden.
Helaas woont alle familie ver weg, mijn moeder wil desondanks best eens komen helpen maar die is zelf ook nog ergens 2 weken op vakantie en woont een klein uurtje autorijden verderop (meest dichtbij).

Maar goed, ik zal niet de eerste zijn, stel je hebt een auto-ongeluk gehad, of je krijgt een opname wegens ziekte of je moet geopereerd en daar ook nog revalideren, dan moet er toch een organisatie/iemand zijn die de boel thuis op de rit houdt? (Vorige keer 8 weken weg, ik kon wel janken toen ik thuiskwam, wat een smeerboel...)

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:18

In NL kun je dan thuiszorg regelen, maar hoe dat in belgie zit echt geen idee. Thuiszorg is vaak relatief snel te regelen als het gaat om een spoed aanvraag, maar zal minstens een paar dagen duren. Er zal ook vanuit worden gegaan dat de partner ook iets overneemt in het huishouden. Het is niet zo dat er dagelijks iemand 2 uur komt poetsen....

BlackZelda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:24

Als je een partner hebt, ga je geen huishoudelijke zorg krijgen, ook al werkt je partner. Dit is tenminste zo in NL. Valt onder het kopje gebruikelijke zorg, dit houdt feitelijk in dat een gezonde (werkende) partner moet gaan bijdragen in het huishouden, zolang jij dit niet kunt. Persoonlijke verzorging en verpleegkundige handelingen zijn uiteraard weer een ander verhaal. Dit was tenminste zo, toen ik bij het CIZ (indicatie orgaan) en het zorgkantoor werkte.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:28

Ik denk dat een poets huren en je vriend leren schoonmaken effectiever gaat zijn in deze. Anders gezegd: ik weet niet of in België ouderschaps- of zorgverlof bestaat en wat de voorwaarden daarvoor zijn? Dan kan hij zoiets opnemen en z'n handen laten wapperen :+

GroteVogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 15:30

BlackZelda schreef:
Als je een partner hebt, ga je geen huishoudelijke zorg krijgen, ook al werkt je partner. Dit is tenminste zo in NL. Valt onder het kopje gebruikelijke zorg, dit houdt feitelijk in dat een gezonde (werkende) partner moet gaan bijdragen in het huishouden, zolang jij dit niet kunt. Persoonlijke verzorging en verpleegkundige handelingen zijn uiteraard weer een ander verhaal. Dit was tenminste zo, toen ik bij het CIZ (indicatie orgaan) en het zorgkantoor werkte.

Zo is het net, of je man nu 20 of 100 uur werkt, er is een zorgplicht dan.
Je hebt dan geen recht op thuiszorg, je man moet dat dan maar in de avond of weekend doen...
helaas maar waar.

Zou je 1x per week familie kunnen regelen die verder weg wonen krijg je ook geen indicatie ( als je geen partner zou hebben)
Tja de regels zijn heel streng geworden hier in NL.

Dus dan maar sparen en iemand zwart laten komen.....................

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 17:18

Heeft je partner via zijn werkgever geen recht op zorgvelof voor de kinderen als jij (langdurig) in het ZH terecht komt?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 18:28

Recht misschien wel, maar het is echt een mannenbedrijf zeg maar, die staan daar niet zo voor open. Het was al een probleem om eerder naar huis te komen toen onze jongste met spoed in kritieke toestand opgenomen moest worden (ik was die dag net out gegaan vanwege bloeddrukdips dus ik mocht niet meer autorijden). Dus het kan wel, maar het wordt wel kwalijk genomen en dat krijg je dan met andere argumenten wel op je brood.

Het gaat er niet zo om of hij huishouden WIL doen, maar gewoon praktisch: normaal vertrekt hij om 7 uur richting zijn werk, maar nu zouden beide kinderen naar de opvang gebracht moeten worden (om 7 uur open maar wel 2 verschillende adressen), rond 19 uur weer thuis, kinderen ophalen/eten/in bed leggen, de dieren moeten daarom heen verzorgd en dan joost mag weten wanneer bij mij op bezoek en spullen aanleveren enzo. Dat is nog buiten het huishouden dus, waarmee ik zelf aan oppervlakkige poets zo'n 3-4 uur per dag mee kwijt ben.

Enfin, mijn vraag is beantwoord waarvoor dank :P en dus van harte hopen dat het dit keer niet nodig gaat zijn.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 21:09

hier in nederland krijg je in zo'n geval inderdaad geen huishoudelijke hulp toegewezen. en als dat wel gebeurd dan is dat uitzonderlijk.
ik werk in de thuiszorg in de zorg en heb het de afgelopen maanden 2x meegemaakt dat iemand met kinderen hulp kreeg. maar dat was meer hulp voor de kinderen. 1 gezin die al een kindje van een jaar had en er een tweeling bij kregen en echt niet wisten hoe ze het rond moesten breien qua verzorging.
en 1 mw. die haar been gebroken had en waar wij het kindje kwamen wassen en aankleden en eten gaven.

en ALS je hulp krijgt dan mogen ze de kinderen echt niet wegbrengen. hier in ieder geval niet. ze verwachten dat je daar familie, buren, vrienden, andere mama's van de peuterspeelzaal/school voor vraagt. en er moet altijd iemand thuis zijn als er hulp komt.

maar wie doet het huishouden nu?? je had toch vroegtijdige weeen en moest toch eigenlijk zoveel mogelijk rust nemen??
dan zou ik persoonlijk het risico niet willen nemen op vroeggeboorte en zelf het huishouden niet meer doen. rust nemen en zoveel mogelijk voorkomen dat je naar het ZH moet. ik zou nu vast rond gaan kijken voor iemand die je de laatste weken van je zwangerschap kan helpen met het huishouden en evt. kinderen entertainen. desnoods laat je diegene alleen de zware dingen doen.
mocht je in het ZH komen of na de bevalling niet veel kunnen dan kan diegene het huishouden doen en met de kinderen helpen en misschien 's avonds oppassen zodat je man nog op bezoek kan komen of zo.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 08:26

Ja klopt, ik doe nu in de ochtenduren snel zoveel mogelijk in huis en daarna ga ik op bed rusten. Zware taken als de stallen mesten of zware meubels schuiven ed laat ik wel over aan mijn vriend.

Na de bevalling heb ik kraamhulp (60 uur) dus dat zal wel goedkomen. Mijn vriend heeft dan ook vakantie genomen.
Maar het ziekenhuis, tja, de kinderen kunnen naar hun kinderdagverblijven overdag, maar dat huishouden.. het is ook zo lastig dat het een zaak is van 'eventueel', misschien houdt beeb zich nog 7 weken min of meer koest en is het allemaal helemaal niet eens relevant. En je kunt niks plannen of timen he :+

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:15

Tieme schreef:
hier in nederland krijg je in zo'n geval inderdaad geen huishoudelijke hulp toegewezen. en als dat wel gebeurd dan is dat uitzonderlijk.
ik werk in de thuiszorg in de zorg en heb het de afgelopen maanden 2x meegemaakt dat iemand met kinderen hulp kreeg. maar dat was meer hulp voor de kinderen. 1 gezin die al een kindje van een jaar had en er een tweeling bij kregen en echt niet wisten hoe ze het rond moesten breien qua verzorging.
en 1 mw. die haar been gebroken had en waar wij het kindje kwamen wassen en aankleden en eten gaven.

en ALS je hulp krijgt dan mogen ze de kinderen echt niet wegbrengen. hier in ieder geval niet. ze verwachten dat je daar familie, buren, vrienden, andere mama's van de peuterspeelzaal/school voor vraagt. en er moet altijd iemand thuis zijn als er hulp komt.

maar wie doet het huishouden nu?? je had toch vroegtijdige weeen en moest toch eigenlijk zoveel mogelijk rust nemen??
dan zou ik persoonlijk het risico niet willen nemen op vroeggeboorte en zelf het huishouden niet meer doen. rust nemen en zoveel mogelijk voorkomen dat je naar het ZH moet. ik zou nu vast rond gaan kijken voor iemand die je de laatste weken van je zwangerschap kan helpen met het huishouden en evt. kinderen entertainen. desnoods laat je diegene alleen de zware dingen doen.
mocht je in het ZH komen of na de bevalling niet veel kunnen dan kan diegene het huishouden doen en met de kinderen helpen en misschien 's avonds oppassen zodat je man nog op bezoek kan komen of zo.

De thuiszorg organisatie waar ik werk kan wel zorg op maat leveren en dus ook de kinderen naar school brengen/halen. deze werken met pgb en in overleg met de klant kunnen de uren worden ingedeeld.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:22

Wortel, na een bevalling krijg je geen PBG, dus dat is een heel ander verhaal :)

Ik had met 28 weken vroegtijdige weeën en mocht echt NIETS meer doen aan huishoudelijke taken, maar goed... ach... ik heb alles gedaan (incl. stallen mesten, t/m de dag van bevalling), maar beeb is er niet ondertussen uit gevallen.

Urielle, heb je niet in de familie iemand die evt. kan bijspringen?
Toen ik in het ziekenhuis kwam (voor wat anders) stond mijn vriend er tijdelijk alleen voor met ons zoontje en hebben zijn ouders en mijn moeder bijgesprongen (wassen, stofzuigen en opvang voor de kleine). Hij had ook geen recht op thuiszorg, dus heeft zorgverlof op moeten nemen en een stel vakantiedagen.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-12 09:34

En iemand zwart zolang aannemen, vaa zijn er mensen uit de kenniskring die wel willen helpen tegen vergoeding.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-07-12 19:28

Helaas gaat beeb er bij mij dus WEL echt uitvallen als ik teveel doe, aangezien mijn baarmoederhals nog maar 2 cm is en de boel van binnen al zo verweekt is, dat als die 2 cm wegvallen ik binnen de kortste keren bevallen ben, vorige is ook na platte ziekenhuisrust sinds 31 weken uiteindelijk op 34 weken geboren in een kwartiertje tijd en hoe graag ik mijn ukkepukkie ook zie, ik heb liever niet nog een kind erbij dat zoveel extra aandacht en begeleiding nodig heeft als het even kan. :o En zeker niet als dat door mijn eigen eigenwijze gedrag is, voel me al schuldig genoeg over Enya's toestand, ook al bezweert mijn vroedvrouw dat het niet mijn schuld is. Gezien mijn snelheid van bevallen heb ik niet eens de kans meer om naar het ziekenhuis te gaan om de weeen nog te laten remmen als het echt op gang komt en is het te hopen dat het kleintje de rit naar het universitair ziekenhuis zou redden (voor 34 weken moet het naar de neonatale ipv prematuren). Dus ik denk dat het wel begrijpelijk is dat ik het nu rustig aan doe en ook liever bij problemen opgenomen wordt in plaats van thuis maar af te wachten hoe het gaat. :)

Familie zou ik echt niet weten wie ik moet vragen, mijn moeder wil best af en toe eens bijspringen maar ze gaat binnenkort op vakantie en zij kan ook niet heel vaak door de reisafstand. Mijn stiefvader woont in Belgisch Limburg, mijn broer is aan het uittreden maar zit nu nog in een klooster in Nederlands Limburg, mijn zus woont in de Peel en heeft een dierenpension dus daar is het nu topdrukte, mijn oma is al 92 dus die wil ik ook niet vragen en ik heb maar een nicht en die woont in Drenthe. Dus ik zou niet weten wie ik nog zou kunnen vragen. Echt goede vrienden die ik zou kunnen vragen weet ik ook niet, en 'vreemden' willen graag concrete afspraken.
Dus we gaan maar zien hoe het loopt, me heel koest houden en hopen dat ik over 7 weken kan melden dat ik de veilige periode bereikt heb!

Elicious

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 13:26

Ben je inmiddels al wat wijzer?

Wij lopen op het moment een beetje tegen hetzelfde aan.
Ik kan/mag al 5 weken niks ivm een hematoom.
Nou werkt mijn man zich al helemaal over de kop, hij heeft een eigen bedrijf en werkt min 60 uur in de week, daarbij zorgt hij wanneer hij thuis is voor onze dochter.
Dus, huishouden?! Nou .. ons huis is echt een zwijnenstal (oke, ik moet niet overdrijven .. maar er moet nodig eens goed gepoetst worden)
Ook mijn familie woont ver weg, en de familie van mijn man hebben we niet zulk contact mee dat ik aan hen kan vragen eens de toilet goed te poetsen (ze zien me al aankomen)
Ik weet even niet zo goed hoe we dit op moeten lossen ... voor 5 weken vind ik het geen ramp, maar er is nog geen zich op wanneer ik het zelf weer mag en hygiene is gewoon super belangrijk.
Al vrees ik idd dat je gewoon dikke pech hebben!

Ireen_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:11

Urielle schreef:
Helaas gaat beeb er bij mij dus WEL echt uitvallen als ik teveel doe, aangezien mijn baarmoederhals nog maar 2 cm is en de boel van binnen al zo verweekt is, dat als die 2 cm wegvallen ik binnen de kortste keren bevallen ben, vorige is ook na platte ziekenhuisrust sinds 31 weken uiteindelijk op 34 weken geboren in een kwartiertje tijd en hoe graag ik mijn ukkepukkie ook zie, ik heb liever niet nog een kind erbij dat zoveel extra aandacht en begeleiding nodig heeft als het even kan. :o En zeker niet als dat door mijn eigen eigenwijze gedrag is, voel me al schuldig genoeg over Enya's toestand, ook al bezweert mijn vroedvrouw dat het niet mijn schuld is. Gezien mijn snelheid van bevallen heb ik niet eens de kans meer om naar het ziekenhuis te gaan om de weeen nog te laten remmen als het echt op gang komt en is het te hopen dat het kleintje de rit naar het universitair ziekenhuis zou redden (voor 34 weken moet het naar de neonatale ipv prematuren). Dus ik denk dat het wel begrijpelijk is dat ik het nu rustig aan doe en ook liever bij problemen opgenomen wordt in plaats van thuis maar af te wachten hoe het gaat. :)

Natuurlijk moet jij rustig aandoen!!!
Hier in Nederland heb je inderdaad zeer waarschijnlijk geen recht op extra hulp, ik vermoed dat dat in Belgie niet heel veel anders is.
Ik zou toch zoeken naar iemand (indien geen familie/vrienden dan maar betaald) die het huishouden van je kan overnemen, het is vakantie, misschien wel een leuke meid van een jaar of 16/17 die eindexamen gedaan heeft en een paar weken/maanden au pair wil zijn? Schoonmaken, stallen uitmesten, boodschappen doen kan iedereen wel.

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:17

Nanny nemen?

Maar wie maakt het huis eigenlijk vies als niemand thuis is? ;)

CarinaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:20

Jeetje joh, verweekt het zo vroeg bij jou?
Was een bandje geen optie, of hebben ze t dicht gezet.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-12 22:31

In Nederland heeft de partner recht op kortdurend zorgverlof (gedeeltelijk of geheel betaald door de WG, afhankelijk van de CAO) bij calamiteiten. Echter is het huishouden geen calamiteit.
Ik heb bijna 4 weken in het zkh gelegen, maar helaas geen hulp in de huishouding ontvangen, dat moet je partner en eventuele familieleden gewoon doen. Toen ik uit het zkh kwam heeft mijn man zorgverlof en vakantiedagen opgenomen, omdat ik in het begin niet alleen thuis kon blijven.
Ik weet niet of er in België zorgverlof bestaat? Ik neem aan van wel? Kan je man niet bij PZ informeren?

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 20:23

Ik had na thuiskomst ook nergens recht op, geen kraamhulp geen thuiszorg niks of we moesten zelf alles voorschieten en dan werd achteraf bekeken of we nog iets vergoed zouden krijgen. Bijkomend probleem was dat ze op zo'n korte termijn niks geregeld kregen. Dus is mijn man halve dagen gaan werken en heeft daar verlofuren voor opgenomen, ook heeft mijn moeder veel bijgesprongen. De eerste weken na de kraamweek kon ik zelf namelijk helemaal niks. Wat ik zo krom vind is dat je wel recht hebt op verlengde kraamzorg als er met je kindje iets is, en soms ook na een ks (is ook echt wel nodig). Maar als je een andere complicatie hebt na de bevalling (en die zijn er genoeg helaas) heb je het nakijken in NL. Weet niet hoe dit in Belgie geregeld is, maar ga er maar vanuit dat je zelf eea moet regelen, dan valt het altijd mee als het niet zo is.

BelleFleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-12 21:41

Urielle, wat jammer dat je opnieuw met deze zorgen zit. Neem maar goed je rust, al is dat makkelijker gezegd dan gedaan. Ik weet niet bij welke mutualiteit/zorgverzekering je bent aangesloten in België? Wellicht kun je daar even informeren, zij weten vaak wat er kan en wat niet, zelfs al kunnen ze zelf niet helpen. Ook het OCMW kan vaak een handje helpen, of je in ieder geval in de juiste richting brengen. Als het enkel het huishouden betreft kan je ook overwegen om toch eens op zoek te gaan in de buurt naar iemand die je poetswerk wil doen los van dienstencheques en dergelijke. Misschien kent iemand uit de buurt wel een student die wat wil bijverdienen? Of een briefje bij de supermarkt? Je kan het ook proberen bij alle mogelijke dienstencheque bedrijven, maar voor poetshulp is daar vaak een wachtlijst. Je zou wel al strijkhulp kunnen overwegen, al moet je vaak de strijk brengen en weer ophalen. Volgens mij kan je daarmee al sneller terecht, en het is toch ook een stukje huishouden.

Edit : ik zie nu dat je al een flinke tijd niet meer online was. Hopelijk gaat alles goed?

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:01

In nl is de hulp na bevallen beroerd. Ik heb na mijn bevalling een week op de hartbewaking gelegen. Mijn man moest zich maar redden met de baby. Als de vrouwe in het ziekenhuis ligt is er direct geen kraamzorg meer, ondanks eerste baby en dus onervaren vader met vrouw in kritieke toestand in het ziekenhuis.

Toen ik thuis kwam was het een dag te laat voor uitgestelde kraamzorg. Ik kon alleen op bed liggen, mijn man moest weer aan het werk omdat zorgverlof afgelopen was. Thuiszorg geen recht op als je een partner hebt die gezond is. Hier dus een baby van inmiddels drie maanden oud en een huishouden van jan steen..

Liselot

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-12 09:06

au pair inschakelen misschien? Die kan je evt in je huis laten wonen zodat zij de zorg voor de kids heeft en als die op de opvang zijn kan ze aan de poets en boodschappen doen.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-12 09:25

Ik heb 3 jaar geleden 11 dagen in het ziekenhuis gelegen ivm 2 rugoperatie's. Daarna heb ik 3 maanden in een gipscorset gelegen. Maar ook 2 kinderen en een hard werkende man.
Zorgverlof was al zogoed als op, want die heeft hij gebruikt toen ik in het ziekenhuis lag.

Wel hebben wij hulp gekregen voor het naar school brengen van de kinderen (jongste was 4jr, oudste 8jr). Maar dit was alleen omdat m'n man geen mogelijkheid had om ze naar de voorschoolse opvang te brengen, hij ging nl al om 5.15 de deur al uit. En ze werden ook al uit school gehaald.
De dame die ze iedere morgen naar school bracht vond het te gek voor woorden dat wij geen verdere hulp kregen en heeft een aanvraag gedaan voor meer uren. Maar heeft het niet voor elkaar gekregen.
Ik kon me eigen niet eens zelf aankleden, kon niet lang staan etc.
Ze gaan er gewoon vanuit dat iedereen wel hulp kan inschakelen.