Dingen accepteren hoe ze zijn

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Dingen accepteren hoe ze zijn

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 13:00

Hoe doe je dat?

Willekeurig voorbeeld: Ik ga naar een verjaardag. Op die verjaardag zit een nogal luidruchtig persoon, waar ik me dan dus de hele avond aan zit te irriteren. Waarom kan ik niet mijn schouders ophalen en denken ach, t is maar 1 avondje en dan zie ik ze weer een half jaar niet.

Ander voorbeeld: Afgelopen zaterdag show gehad, rubrieken liepen door elkaar en waren anders dan ik in mijn hoofd had (mijn eigen fout achteraf). Maar ik heb A in mijn hoofd, het wordt ineens B, en ik ben compleet het overzicht kwijt en schiet dus in de stress, en ben vervolgens in staat om de boel op te laden en naar huis te gaan (of: Dan donder ik wel op!, zoals het zaterdag ging :') )

Achteraf weet ik precies hoe ik beter had kunnen handelen, achteraf denk ik: Joh stef, maak je toch niet zo druk, laat gaan....
Maar dat is allemaal achteraf.

Hoe ga ik dit nu eens doen op het moment dat het nodig is? Zou voor mezelf een hoop rust geven.
Maar ik merk gewoon met alles dat ik niet mijn schouders op kan halen, even als dat ik dingen niet los kan laten en dingen niet af kan sluiten.
Dit zorgt soms gewoon voor best vervelende situaties.

Hannemarie

Re: Dingen accepteren hoe ze zijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:01

ik herken mezelf heel erg in je verhaal,
dus ik lees even mee! :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:04

Herkenbaar Stef!

Ik kan er niet zo goed tegen als dingen ineens anders blijken te gaan dan ik in mijn hoofd had. En het erge is nog dat ik meestal zelf een bepaald beeld in m'n hoofd schets die nog niet eens is gebaseerd op feiten. En dan toch boos worden als het anders loopt :')

Loslaten vind ik ook moeilijk, maar langzaam begint het te komen. Ik zeg het tegenwoordig als iets me stoort (meestal) en dan heb je in elk geval je deel gedaan.

Of inderdaad, ik ga gewoon weg. Mijn keuze dan toch? Het is een afweging die je maakt en waarbij je dat moet doen waar jij je het fijnste bij voelt. Dan is het altijd een goede keuze.

_Alarm_wlkp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:08

Ik ben net dezelfde! Heb ook altijd mijn planning in mijn hoofd van hoe en wat en idd als het veranderd dan is het paniek. Ik zorg gewoon dat ik mensen bij mij heb die daar niet zo'n last mee hebben en me rustig houden. Ik ben anders ook in staat om gewoon te vertrekken. En ja na al die toestanden denk je idd gho waarom zo'n drama erover maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:13

Herkenbaar, kan er helemaal van van de kaart raken... Dingen loslaten en afsluiten gaat meestal tijdelik goed... Totdat ik er op een bepaald moment of andere situatie weer mee getriggerd wordt... Liefst pak ik dan mn biezen en houdoeeeee... Maar dat kan gwn niet altijd..

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:15

Heel herkenbaar... Ik vreet me ook op aan mensen die ik irritant vind en kan dat niet zomaar loslaten :n
Verder ben ik nogal rechtlijnig en een echte planner :')

Praten doe ik ook niet graag over zaken die mij irriteren. Ik hik al een paar weken aan tegen een gesprek met mijn leidinggevende!

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:19

Wat is de achterliggende reden dat je je zo irriteert, opwind, niet los kan laten als iets anders gaat dan je gepland had?

Heb je het idee dat alles in de soep loopt?
Irriteer je je aan die luid sprekende gast omdat je, je gesprekspartner niet kan horen, of omdat hij alle aandacht naar zich toe trekt.

Er zit vaak iets achter namelijk waarom het niet lukt. Als je dat weet, ben je weer een stapje verder :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:21

Wat vervelend dat je hiermee zit :C Heb er zelf ook een tijdje last van gehad, wat ik nu doe is meestal gewoon weglopen/weggaan van de storende factor of me ergens anders op proberen te concentreren. Misschien dat dat helpt. :D

ireika

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:24

Wat bij mij helpt in zulke situaties:

Zodra je merkt dat je je begint druk te maken/te irriteren, zeg je tegen jezelf even "Halt" en bekijk je eerst rustig de situatie: wat merk je, wat voel je, wat denk je enzoverder. Daarna denk je even na over hoe het zou zijn als alles verlopen is op een aangename manier, in de situatie zoals het is. (als het ware je even verplaatsen in de tijd, alsof je op het moment aan het terugdenken bent). Probeer daarin te bekijken waar de positieve punten zitten in de situatie, wat heb je gedaan zodat de situatie toch aangenamer werd, waaraan dacht je dan, etc.
Het kan ook helpen om te focussen op de kleinere dingen in de situatie, die wel aangenaam zijn en alles lekker bewust ervaren :)

Ingewikkeld om uit te leggen, maar hopelijk heb je er wat aan!
Wie tijd te vullen heeft kan zich misschien even bezighouden met NLP (neurolinguistisch programmeren), daarmee krijg je echt een nuchtere kijk op hoe je je gevoelens, gedrag en gedachten kunt verbeteren :)

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:25

Aan verandering van een programma maak ik me niet zo snel druk om. Maar ik kan me wel snel ergeren ergens aan en blijven ergeren :')

MaritB

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:26

Hier hetzelfde!

Als je weet hoe het wel kan, hoor ik het graag!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 13:33

NAIWHL schreef:
Wat is de achterliggende reden dat je je zo irriteert, opwind, niet los kan laten als iets anders gaat dan je gepland had?

Heb je het idee dat alles in de soep loopt?
Irriteer je je aan die luid sprekende gast omdat je, je gesprekspartner niet kan horen, of omdat hij alle aandacht naar zich toe trekt.

Er zit vaak iets achter namelijk waarom het niet lukt. Als je dat weet, ben je weer een stapje verder :)

Dat denk ik ja. Zaterdag was het zo dat er menrubrieken waren, deze stonden achter elkaar ind e nummering, rubriek, 9, 10 en 11. Ik moest al deze rubrieken rijden. Kennelijk was er verzocht om na rubriek 9 rubriek 12 te doen (waar ik ook aan mee deed, maar dit was niet aangespannen).
Achteraf stond dit ook voorin het boekje, maar ik heb dat niet gezien. Dus ik had in mijn hoofd: rubriek 9 rijden, omspannen naar de vierwieler, rubriek 10 en 11 rijden, uitspannen en pony verkleden voor rubriek 12.
Pony stond ingespannen voor de vierwieler toen er ineens omgeroepen werd dat ze gingen pauzeren, en na de pauze verder gingen met rubriek 12, gevolgt door 10 en 11. Kéurig zoals in het programma stond, maar wat ik dus niet heb gezien.
Toen was ik al over de flos en heb de organisatie voor van alles en nog wat uitgemaakt. Nouja, pony uitspannen, pony aankleden en klaar maken voor rubriek 12.
Pony staat klaar voor rubriek 12, en er wordt omgeroepen: "en dan gaan we zo verder met rubriek 10". Op dat moment wordt het gewoon zwart voor mn ogen en ik vlieg naar de organisatie toe, en ik was toen écht in staat om "op te donderen". Ik ben halverwege en ik hoor: "oh, foutje van mijn kant, we gaan zo verder met rubriek 12".

En nu heb ik zoiets van: Vind je het nou gek dat je daar dan met een partij koppijn staat? Doe dan normaal, neem het zoals het komt... Maar op dat moment gaat dat niet.

Betreft luidruchtig persoon: Ik weet niet, ik heb het gevoel dat ik me altijd maar aan pas aan anderen, dat ik altijd rekening hou met anderen, en als anderen dat dan niet doen, kan ik niet zo goed tegen. Maar waarom zou ik me druk maken om wat anderen doen? Is toch zonde van mijn energie?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:36

Dat laatste daarmee sla je de spijker op zijn kop. Dat je zelf op een bepaalde manier bent wil niet zeggen dat de rest ook zo is. Soms is dat moeilijk te accepteren als je bijvoorbeeld zelf vaak bij mensen informeert hoe het gaat en je krijgt dat niet terug.

Maar dan kom je op het punt; vraag je dan aan anderen hoe het gaat om er iets voor terug te willen?

En dan krijg ik daar weer hoofdpijn van :))

Het verhaal wat jij beschrijft over wisselende rubrieken zou ik ook kriegel van worden.

Ik heb erg veel moeite met structureren en als ik dan een plan voor mezelf heb gemaakt kan ik er erg slecht tegen als dat in de war wordt geschopt.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-07-12 13:38

maarja, de rubrieken wisselenden dus helemaal niet, achteraf... Alleen ik had plan A getrokken (en dat plan klopte niet) en het stamboek deed plan B (wat wel klopte). Dus ik ga over de flos omdat ik zelf niet opgelet heb, das toch niet handig? ;)

Pauline

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 13:39

Ik had pas een gesprekje met een van de kinderen uit mijn klas ( 12 jaar). Hij vertelde over wat toch wel vervelendere dingen die in zijn leventje gebeuren. Ik vroeg hem of hij wel goed kon slapen. En hij zei: tja...ik denk er even over en dan denk ik: ach, ik kan er toch niets aan doen, en dan ga ik slapen.
Wát een wijsheid!!
Daar leer ik van...dat heb ik hem ook gezegd. :D

Maar dat is de truc he: machtsverlies, controleverlies, het gevoel de boel niet in de hand te hebben. Als je dat inziet, dan kun je loslaten. Ik was er ook erg slecht in maar inmiddels kan ik heel veel laten gaan.
Hoe? Door te denken; waar kan ik iets veranderen, wat is zoals het is?
En even 6 keer diep ademhalen helpt ook. Sta stil in de paniek, haal even een paar keer bewust adem en kijk dan om je heen. Wat is de situatie, wat kun JIJ? Vluchten kan altijd maar handiger is om gewoon even een lijstje te maken (evt op papier) met wat je kunt en wat je doel is.
Is je doel een leuke avond? Ja Kun je die persoon veranderen? Nee. Kun je ergens anders zitten? Ja? Doen :D En door...

Sidera

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:04

Lastig zeg! Toch ben je (voor een groot deel) verantwoordelijk voor je eigen geluk, dus is het belangrijk om dat wel te leren.

Misschien helpt de vraag: Heb ik hier over 20 jaar nog last van? Zo nee, dan moet je het nu ook minder lading geven.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:20

Er is een zogenaamde cirkel van invloed/betrokkenheid. Ik zoek er even een plaatje bij:

Afbeelding
Gevonden dus :)

En nu nog proberen het plaatje uit te leggen :')
We hebben alleen maar invloed op het middelste cirkeltje. Dat is daar waar je iets kan veranderen. En dat is eigenlijk alleen maar jezelf, want een ander veranderen, dat lukt zo ontzettend slecht :)
Vaak hebben we wel de neiging om juist in de buitenste cirkel te gaan zitten om daar dingen te veranderen. En dat lukt dus niet.

Nu weer terug naar je 2 voorbeelden :)

De luidruchtige persoon:
Jij bent zelf van het aanpassen naar anderen toe. Je let er op wat anderen doen en onaangenaam of aangenaam vinden en zorgt ervoor dat de ander het prettig heeft. Wat jij prettig vind, kan iets heel anders zijn dan iemand anders prettig vind. Wellicht vind de luidruchtige persoon het heel irritant als hij iemand slecht kan verstaan en praat daarom hard. Omdat hij dit zelf ook prettig vind en denkt dat anderen dat dus ook vinden. Het enige wat je daar aan kan doen is vragen aan die persoon of hij/zij iets zachter wil praten, want je hebt moeite om je op het gesprek te concentreren.
Of je accepteert het zoals het is. En dan moet je gaan los laten van een irritatie. En dat gaat ontzettend moeilijk.

Zijn er momenten dat het je wel lukt om iets los te laten? En wat maakt dan dat het lukt? Dan kan je dat in de andere situaties ook toepassen. Onverschillig en loslaten zijn hierbij wel andere dingen :)

Bij mij helpt het als ik weet dat ik al het mogelijke heb gedaan om een situatie te veranderen. Aangeven wat mij niet zint, dingen op een briefje schrijven om het niet te vergeten etc etc etc. Pas dan kan ik het los laten.

Wat betreft de wedstrijd:
Daar geld eigenlijk hetzelfde als voor de luidruchtige persoon. Doe dat wat binnen je macht ligt. Blijkbaar nog dubbele ergernis omdat je zelf weet dat je niet goed gelezen hebt.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:21

Ik ging het beseffen dat ik het zonde vond van mijn tijd. Ik las ergens een keer "alles wat je aandacht geeft groeit" Dus geen aandacht meer aan besteden en zoek iets leukers om aan te denken of je op te focussen. Wat is hoofdzaak en wat is eigenlijk een bijzaak.

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:23

NAIWHL, interessant :j Bij mij gaat het mis met 'het tegen de andere persoon zeggen' :o Dingen komen bij namelijk altijd op een nare manier mijn strot uit, zeker als ik geïrriteerd ben.
Ik probeer mij een beetje vast te houden aan "Ik moet mij niet druk maken om wat andere mensen wel of niet doen, want daar heb ik geen invloed op" maar dat is makkelijker gezegd dan gedaan!

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:28

Ach dat is het voordeel als je eenmaal kinderen hebt.
ik heb inmiddels een soort psychisch "uit-knopje" waardoor lawaai en schreeuwende mensen/kinderen een beetje naar de achtergrond verdwijnen.
Dan dringt het allemaal wat minder tot me door.
Erg makkelijk zo, al erger ik me soms ook wel eens kapot.
Onze buren bijv. gaan verschrikkelijk schreeuwen en hard praten in de tuin, als ze iets nieuws hebben (auto, zwembad), omdat ze graag willen dat wij dat zien.
Als ze dan vernemen dat we nog niet kijken, gaat het vaak nog een beetje harder. (nee wij mogen onze buren niet... :r )

angrywolf

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:35

Wow mootje je hebt me even helemaal stil gekregen :x
Heb namelijk precies het zelfde probleem.
Dingen kunnen ook bij mij heel erg rot mn bek uit komen.

Ook ik heb het zelfde probleem alles moet op mijn manier,
als dat niet gaat dan raak ik helemaal van slag.
wel heb ik pdd en een aan autisme verwante stoornis.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:35

Mootje:
Als je al weet dat je ergens geïrriteerd van raakt, is het dan niet een optie om het meteen te zeggen? Vaak is er een druppel nodig om een emmer over te laten lopen, maar als je elk druppeltje (of meerdere druppeltjes tegelijk) nou meteen verwijdert door er iets van te zeggen? Dan voorkom je dat die emmer over gaat lopen.

edit: en neem dan desnoods even de tijd om voor te bereiden hoe je het wilt zeggen :)

editedit:
voor wie zegt dat het rot de strot uit komt als je er iets van zegt. Is dat zo? of denk je dat. Krijg je feedback terug van degene tegen wie je iets zegt? Zo ja, zeg dan dat het niet zo rot bedoeld is. Dat je het eigenlijk te lang op kropte en vraag hoe je het de volgende keer beter kan doen.
Laatst bijgewerkt door NAIWHL op 04-07-12 14:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:47

Angry wolf, irritant hè? Nu ben ik niet gediagnosticeerd, maar ik zou mij niets verbazen als ik binnen het autistische spectrum zou vallen :o
NAIWHL, dit lukt mij inmiddels wel met bekenden. Zij kennen mij en kunnen (of eerlijk gezegd) durven ook tegengas te geven. Ik irriteer mij nu bijvoorbeeld mateloos aan een nieuwe collega, en dan weet ik dat ik zo iemand totaal op de kast krijg met mijn uitspraken. Qua gesprek met mijn leidinggevende vind ik het moeilijk om dingen te verwoorden, omdat ik eigenlijk geen idee heb wat ik precies wil.

NAIWHL

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:53

Waarom zeg je dan niet tegen je leidinggevende dat je niet precies weet wat je wilt en vraag je hem om met je mee te denken?

Al gaan we nu langzaam aan wel van het originele onderwerp af :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-12 14:58

Ik geef workshops, gedachtenkracht en de kunst van het los laten.Ik zelf weet hoe het werkt, maar vroeger kon ik moeilijk dingen los laten.Ik zie heel veel mensen om me heen die er veel moeite mee hebben,en achteraf komt het vaak toch weer goed. Maar het is iets wat erg moeilijk is.Je moet alleen aandacht geven aan de dingen die belangrijk voor je zijn.