Acute klachten na het eten van zuivel

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Century

Acute klachten na het eten van zuivel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:23

Hallo allemaal,

Sinds een week of drie heb ik soms ineens acute buikpijn na het eten van zuivel (kwark, yoghurt, melk voornamelijk). Het begint echt meteen, vaak nog zelfs tijdens het eten ervan. Ik voel het rommelen en bewegen in mijn darmen, en de pijn zit heel laag in de buik. Winderigheid, misselijkheid en drang om naar de WC te moeten zit er ook bij. Ik heb PDS en daar al ruim tien jaar last van. In het algemeen is het te doen, al moet ik altijd opletten met wat ik eet. Helaas heb ik wel altijd buikpijn, maar daar is mee te leven.
Na zo'n acute aanval ben ik naar de huisartsenpost geweest, maar die kon niets vinden en het werd gegooid op geïrriteerde darmen. Ik zit nu op vier, vijf aanvallen in drie weken. Ik heb er een uur of twee last van, met wisselende vlagen van opzettende en weer afnemende pijn en misselijkheid. Liggen op mijn buik op bed (druk op de buik houden) werkt tot nu toe het beste.
Ik probeer een patroon te vinden in wanneer de pijn optreedt. Het lijkt altijd verband te houden met zuivel. Ik dacht zelf dus aan een accute lactose-intolerantie. Maar, ik heb er lang niet altijd last van. Ik eet altijd yoghurt na het eten, en kaas in het eten komt ook vaak genoeg voor. Koffie met melk (is één keer goed fout gegaan) ging nu weer prima. Smoothies met kwark heb ik een tijdje veel gegeten en ging bijna altijd goed, op één keer na. Er is dus wel een soort patroon (altijd iets van zuivel gegeten/gedronken), maar het gebeurt echt niet elke keer als ik zuivel eet/drink (wat overigens niet zo vaak is).
Iemand enig idee wat het zou kunnen zijn? Het is erg naar en ik zou graag willen weten waar het aan ligt zodat ik het kan voorkomen. Naar de huisarts zal ik denk ik wel doen als het terug blijft komen, maar bij de huisartsenpost hebben ze ook niets kunnen vinden dus ik vraag het me af of het nut heeft. Misschien dat iemand dit heeft meegemaakt / van gehoord heeft?

Angelaa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:26

Kun je niet een koe-melk allergie hebben opgebouwd? (ik heb dit vroeger zelf gehad, maar weet hier vrij weinig van) of een reactie op lactose?

xxxNaatjuhxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:34

Ik heb precies het zelfde ! heb ook PDS en voor mij is het afentoe echt onmogelijk om bijvoorbeeld uit eten te gaan omdat ik ook meestal al tijdens het eten veel pijn krijg en onmidelijk naar de wc moet... Met zuivel heb ik ook precies wat jij beschrijfd, ben nu dus ook bijna gestopt met zuivel producten eten/drinken (kaas heb ik trouwens nooit echt last van gehad, iig niet dat me op was gevallen) Mijn huisarts gooid ook alles op PDS en heb me eigen hier nou maar bij neergelegd aangezien ze erg geirriteerd werd als ik steeds met hetzelfde bleef terug komen...

Als ik nu nog zuivel producten eet of drink zorg ik altijd dat ik thuis ben dicht bij de wc hahaha Geen normale manier van leven maar weet het anders ook niet. Hoor van meer mensen met PDs dat ze dit soort klachten hebben en de huisarts er verder niks mee doet...

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:36

Zuivel is ook niet goed voor een mens, ja als baby maar verder niet.
Ik heb een melkallergie en eet dus ook niets van melk, maar ook geen gluten.

Wat het is? Als je het mij vraagt iets in melk waar je niet tegen kan uiteraard..
Melk is opzich best te verteren schijnt, maar wel als je darmen in optimale conditie verkeren.
En met PDS is dat niet zo, en dus gaat die melk ook niet goed.

Naathjuh, in Kaas zit niet altijd alles wat in melk zit. *zoekt*
Caseine dus, dat is de hoofdmoot in kaas. Blijkbaar kan je daar wel tegen dan.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 14:44

Zou dat dan ook de reden zijn dat het soms wel en soms niet goed gaat? Dat mijn darmen het de ene keer wel en de andere keer niet aan kunnen? Vind dat wel ingewikkeld, wanneer kan ik het er wel op gokken en wanneer niet? Ik voelde me niet bijzonder slecht ofzo voor ik mijn bakje yoghurt at vanochtend, maar daarna wel twee uur plat moest liggen.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:46

Dat kan best denk ik.
Heb je bijvoorbeeld meer stress op het moment dat het fout gaat met de melk?

Naar mijn mening is melk gewoon niet goed voor een mens, ik laat het dus ook staan.
Zelfs al zou ik er straks wel weer tegen kunnen denk ik niet dat ik nog terug ga op een dieet met melk.

Mama_Rianne

Re: Acute klachten na het eten van zuivel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:54

Mijn zusje heeft dit ook en die heeft een PDS.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 14:58

Volgens mij noemen ze alles met je darmen PDS, tenzij je het verder laat onderzoeken. :+

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:00

op lactose allergie kan je je toch laten testen?

en verder kan het best dat in melk een bepaald eiwit zit waar je minder goed tegen kan. Ik ben "perfect gezond", maar merk dat sinds ik sojamelk drink ik meer melk gaan drinken. Ik kreeg altijd ongelooflijk veel "slijm" van gewone melk...

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:04

Misschien kun je eens geitenmelk proberen...dat is lichter verteerbaar en persoonlijk vind ik die van de Jumbo (merk: Den Eelder) het lekkerst.Zit geen zware smaak aan :)

Door mijn ziekte heb ik van het een op het andere moment ook een intolerantie ontwikkeld voor koemelk maar de geitenmelk gaat uitstekend.Ik kan ook weer wat andere melkproducten eten zoals vla en pudding (met mate) en kaas is geen probleem.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:06

@ Moonfisch, Alles wat ze niet in de categorie Colitis Ulcerosa of de Ziekte van Crohn kunnen plaatsen, noemen ze PDS.

@ TS,
Ikzelf heb Colitis Ulcerosa en ook ik kan slecht tegen zuivel. Mij is echter wel aangeraden door de arts om Probiotica te nemen, waaronder dus Vifit. Ik ben echt verslaafd aan Vifit. Dit gaat vaak goed, maar inderdaad soms heb ik precies zo'n aanval als jij beschrijft na het drinken of eten van zuivel.
Ik probeer dit ook te minderen, maar Vifit zal ik wel blijven gebruiken. Daar heb ik het minst last van.

Misschien voor jou ook wel goed om eventjes een "zuivel-rust-momentje" in te plannen. Als je 2 weken geen zuivel gegeten/gedronken hebt, kijken hoe die weken zijn verlopen,v erder wel nog last gehad? Dan ligt het niet aan de zuivel maar aan andere etenswaren of aan stress.

Sterkte!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:09

Je kan dat inderdaad laten testen, standaard bloedonderzoek, of een betere test die niet vergoed wordt.
En dan ook nog een ademtest.

Ik heb het niet officieel laten onderzoeken, zonder melk en gluten gaat het goed dus klaar.
Het zou normaal moeten zijn dat mensen geen melk consumeren..
Of anders, prima dat mensen dat doen, maar als je er niet tegen kan schrap het dan gewoon.
Nederland is het land met de meeste mensen met lactoseintolerantie, zeker 50% schijnt het te hebben maar een deel weet het niet.

itsmi, dus Coeliakie noemen ze ook gewoon PDS?
Schiet je wat mee op, net als de sticker Fybromyalgie, wordt ook vaak door voeding veroorzaakt overigens.
Sterker nog, fybro en Coeliakie gaan vaak samen.

papagroom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:11

Het is ook mogelijk dat je uitsluitend ziek wordt van zuivel die nog net niet bedorven is......ik zelf heb namelijk de zelfde verschijnselen bij melkproducten die tussen vers en oud inzitten...verse melk dus geen probleem,maar als tie er tegen aan zit wel...dat zou ook verklaren warom je niet altijd last hebt.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:19

Fijn al die reacties, bedankt!

Bij mij is trouwens wel degelijk de PDS vastgesteld. Ik heb allerlei onderzoeken gehad om de oorzaak van de pijn te kunnen vinden, en ze hebben kunnen zien dat mijn darmen te actief zijn, wat de pijn veroorzaakt. Al heb ik ook vaak het idee dat ze het allemaal op één hoop gooien als ze verder niets kunnen vinden. :+
Ik eet/drink niet zoveel zuivel, dus het is niet zo erg om het te moeten schrappen, maar vind het toch jammer. Ik ga in ieder geval even rustig aan doen op het zuivelgebied en dan kijken hoe het gaat. Melk drink ik trouwens niet, dat vind ik niet lekker. Het gaat puur om dingen als yoghurt/kwark/kaas (kaas is tot nu toe geen probleem geweest), melk in koffie en melk dat in eten wordt verwerkt (lasagne/pannenkoeken etc). Melk in eten gaat tot nu toe ook altijd goed.
@Papagroom: vind ik een hele goede opmerking. De yoghurt van vanochtend was eigenlijk al over datum (maar rook/smaakte nog prima). Misschien daar ook beter op gaan letten!

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 15:49

Je zou nog kunnen uitzoeken of het de lactose is waarop je reageert, of het type eiwitten in de zuivel.

Ik wilde vandaag een topic openen over PDS. Er loopt een darmziekten-topic, maar dat gaat gelijk over serieuze ziektebeelden als Crohn, en dan kom ik met pds. Ik zal tzt een link hier plaatsen.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 15:58

Type eiwitten is misschien ook wel een goede. Kan je zoiets laten testen? Link naar het topic zou ik graag tzt willen zien, wil wel met 'lotgenoten' praten :). Het is dan geen ziekte, het kan wel degelijk heel vervelend, zwaar en pijnlijk zijn.
Iemand had het over een bloedonderzoek, maar dat is laatst nog (om een andere reden) gedaan. Komen daar ook lactose-intoleranties e.d. uit naar voren?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:03

Dat denk ik niet, dat moet echt wel specifiek aangegeven worden namelijk, en volgens mij gaat dat niet middels bloedtesten.

Mensen richten zich veel op de lactose, maar onderschatten de andere eiwitten en die kunnen ook zwaar te verteren zijn. Zuivel is gewoon niet voor ons bestemd, het is raar dat we zoveel koemelk eten.
Ik heb dit zelf ook een beetje uitgezocht door kwark uit te lekken en zelf yoghurt te fermenteren (=alle lactose is dan gefermenteerd omdat je 24uur fermenteerd ipv 4uur zoals supermarkt joghurt).
Ik blijf reageren (krampen, opgeblazen, obstipatie).
Laatst bijgewerkt door F_Orumster op 20-06-12 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:05

Herkenbaar! Ik heb sinds m'n 14e PDS. En ik reageer dus onder andere op melkproducten, kaas en vettigheid. Sinds ik geen melk meer drink, geen yoghurt etc. eet en nauwelijks kaas eet, gaat het al veel beter. Soms heb ik ontzettend trek in kaas, dan kan ik gerust een paar plakjes eten en dat gaat het ook goed, maar als ik niet die 'drang' heb, gaat het eigenlijk meteen al fout. Toetjes of ijs etc. eet ik om die reden ook zelden.
Bij etentjes neem ik het dan weleens, met vaak buikpijn, gas en diarree tot gevolg.

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:07

Vervelend TS, ik moet ook meteen denken aan de lactose. Het advies van itsmi vind ik een goede, testen of het echt door de zuivel komt door het gewoon niet te gebruiken.

@ Moonfish: In Nederland zijn veel mensen lactose intolerant ja, maar 50% is nog niet het hoogste percentage. In azie zijn de percentages veel hoger.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-12 16:09

Dat is ook iets typisch Nederlands, zoveel zuivel eten/drinken.
Type eiwitten vind ik wel een goede, maar hoe ga je daar achter komen? Toch de huisarts met een bezoekje vereren? Diëtiste?

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:35

Dat weet ik eerlijk gezegd niet, ik probeer het zelf uit te vogelen, maar daar kom ik ook niet uit.
Als ik zonder zuivel eet heb ik nog steeds darmproblemen. Daarom wilde ik ook graag een topic openen.

Mijn HA had de conclusie PDS nogal rap klaarstaan. Ik vertelde mijn klachten (die al een jaar gaande zijn, elke dag opnieuw; krampen, winden, diarree afgewisseld met obstipatie, en vooral opgezwollen buik.Dit laatste heb ik met alles, winden en krampen hangt ervanaf wat ik eet). Hij voelde en luisterde en concludeerde pds... Dus heb geen idee wat er voor onderzoeken mogelijk zijn.

Ik heet je welkom.
[MW] PDS topic

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:55

Klinkt als een lactose intolerantie. Heb ik net zo. Sinds ik geen zuivel (behalve kaas) meer eet heb ik bijna geen last meer van de darmen. 1 McFlurry en heb een probleem ;)

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 16:57

Ik heb een melkeiwit-allergie. Ik ben getest op 11 verschillende melkproducten (koemelk en producten, geitenmelk/kaas, kamelenmelk, paardenmelk, schapenmelk/kaas). Ik reageer alleen niet op kamelenmelk en paardenmelk, maar dat heb ik ook nog nooit op. Kans is groot dat die ook problemen zullen geven. Op de rest reageer ik heel erg.
Ook een lactose-intolerantietest laten doen, maar daar kan ik tegen.

Ik heb een boekje gekregen bij de uitslag van bloedonderzoek naar welke voedingsmiddelen ik allergisch ben en daar stond dit bij:
Melkproducten zijn niet hetzelfde. De intolerantie/allergie richt zich in eerste linie tegen koemelk eiwitten. Yoghurt en kaas ontstaan door fermentatie of door zuring van de melk. Deze processen veranderen de melkeiwitten en kan dan het antigeen effect ofwel afzwakken of versterken.

Bij een allergie voor melkeiwitten, denk er dan ook dat dit door heel veel producten heen zit verwerkt, zoals brood, gebak, saladasauzen, cremesoepen, worst, chocola, aardappelpuree, likeuren, snacks etc.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:01

vroeger dronk ik altijd melk bij elke maaltijd
toen was mijn moeder er mee gestopt en mijn broer ook
blijkbaar is melk alleen voor baby's, dat zie je bij andere dieren ook
ik ben dus gestopt met melk drinken een paar jaar geleden
en als ik het nu dus drink krijg ik buikpijn
eet wel gewoon kaas en neem ook wel eens yoghurt
en dan heb ik geen last

ik geloof ook dat je best zonder melk kunt

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-12 17:02

Absoluut kun je zonder melk, dat hebben we écht niet nodig.