Topic: Hoe zet ik mezelf op nr.1?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

EngeltjeS

Topic: Hoe zet ik mezelf op nr.1?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:42

Ja...

De laatste weken word het mij steeds duidelijker:
In mijn leven doe/regel ik alles voor anderen. Hoe moeilijk het ook te regelen is: Ik doe mijn uiterste best.
Ook al sta ik meer dan 40 uur te werken, meer dan mijn lijf aan kan, maar hé: M'n collega heeft vrij!
Kan iemand niet naar stal? Dan word ik vaak gebeld/gesmst met de vraag: kan je mijn paard buiten zetten?
Heeft iemand de bus gemist en moet diegene 45min. wachten? Hup: Ik spring in de auto!
Vriendin is gedumpt en heeft iemand nodig om uit te huilen etc. Terwijl ik ook niet helemaal emotioneel in balans ben.
Maar: Tis m'n vriendin, die heeft mij nodig! Dat begrijpt iedereen toch?
(Leuke dingen doen, heeft mevrouw geen zin in. Ze wil huilen, eten, aan haar ex denken, smsen, bellen en thuis blijven.)
Help...
Ik trek deze manier niet langer meer.
Hoe kan ik mezelf op nummer 1 zetten?

Want: M'n collega vind het moeilijk om een keer voor mij te werken. ("Tijdnood")
Stalgenootje doet moeilijk om mijn pony buiten te zetten. ("Tijdnood")
Diegene die de bus mist, mist de bus 4 weken achter elkaar. (denkt niet na!)
Vriendin heeft haar zegje gedaan, nu het mijn beurt is: "Sorry... Maar ik begrijp er niks van en ik kan je niet helpen. Ik ga de stad in"

#)
Ik ben het zat, en zeg het keer op keer tegen mezelf, maar weer trap ik er in.
Wéér cijfer ik mezelf weg, om anderen te kunnen helpen.

Herkennen bokkers dit? En hoe gaan jullie er mee om?
Stel jezelf eens de vraag: Hoe zet ik mezelf op nummer 1?

Bedankt voor het lezen, lieve bokkers!
Reacties vind ik heel fijn!
Laatst bijgewerkt door EngeltjeS op 07-06-12 18:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Thenexttry

Re: Topic: Hoe zet ik mezelf op nr.1?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:44

als jij weet hoe het moet zou je het mij dan ook willen vertellen haha :D

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:44

Ken het bene there done that and never do that.
hoe zet je je zelf op 1 door gewoon te zeggen sorry maar dat doe ik niet heb geen tijd.
klinkt hard maar je hebt het nodig

Aradis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:45

"kan" je wel nee zeggen?
Het is toch echt een kwestie van zelf je grenzen aangeven, als anderen door hebben hoe gemakkelijk jij bent maken ze er toch wel misbruik van, je busverhaal is daar een perfect voorbeeld van.
Jezelf op nummer 1 zetten is af en toe even egoistisch zijn.

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:48

Denk bij alles wat ze je vragen, als het nu andersom geweest was, en ik had op dit moment hetzelfde aan haar gevraagd, zou ze dan bereid zijn om mij te helpen? Zo nee? Kies voor jezelf.

Ik ben zeker voor dat je een ander moet helpen zoveel je kunt, en dat je dat naar een ander eigenlijk verplicht bent. Maar mensen mogen geen misbruik van je maken. Zodra dat wel gebeurt meteen afkappen.
Waarschijnlijk als je zelf een keer zegt dat je geen tijd hebt haar pony buiten te zetten, zal ze de volgende keer beter nadenken met wat ze doet en er over denken dat jij andersom ook wel eens hulp nodig kunt hebben.

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 18:49

Vraag jezelf af waarom je dit doet. Er is een reden waarom jij het belang van anderen voor jezelf stelt. Wat krijg jij terug wanneer jij anderen 'helpt'. Met andere woorden wat win je hierbij?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 18:59

Savannah, of je leest het topic mee? :P

Dancertje, ja maar stel: ik ben op het werk, dan kan ik gerust wel een uur of twee langer blijven.
(met het risico, dat ik thuis aan het stressen ben, omdat ik tijd te kort kom.)
Of als ik op de bank TV kijk, en iemand belt me in tranen op, dan kies ik voor iemand met verdriet die het moet uiten.
Dat is vriendschap toch? Voor elkaar klaar staan, op welk moment dan ook. (dit verwacht ik ook terug, maar krijg het niet.)

Marjo, goeie vraag! Ik "kan" het wel, maar ik durf het niet, of kan ik het toch niet?
Ik zou het dol graag willen(!!!) maar ben bang dat men dan een negatieve kijk op me krijgen, en mezelf dan een zeur gaan vinden.
"Zij wil nooit werken" / "Zij een vriendin? Echt niet!" / "Lui mens, wil ze me niet ophalen"
En ik ben bang, als ik ooit iets van hun nodig heb, dat ze er niet voor mij zijn dan. (lees: als ik ziek ben, vervanging regelen, verzorging voor m'n pony etc.)
Dus ik 'investeer' nu in mijn toekomst, maar zit momenteel helemaal in de knoop.

Pluisje, ik reageer heel impulsief (en positief naar hun toe): Dat doe ik wel even!
En dan... Daarna vraag ik mezelf inderdaad af: Hoe zouden zij in mijn schoenen staan?
Hoe kan ik dat nou voor zijn?

Ellie, wat krijg ik terug? Ik hoop hulp in de toekomst. (en op het werk: meer uren = meer salaris/ goede indruk bij de baas)
Als ik iemand nodig heb, zou het ook fijn zijn als er iemand is. Maar ja... Nu help ik jan en alle man, en krijg niks terug.
Dus 0-1 voor mij...

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:08

Voor mij heeft het geholpen om te achterhalen waarom ik nauwelijks grenzen kon stellen en erbij stil te staan wat ík wil en hoe ík me voel.
En sinds dit jaar kan ik mezelf goed op nr. 1 zetten en grenzen stellen, heerlijk :)

Ga je echt niet schuldig voelen als je nee zegt of dat andere mensen anders naar je gaan kijken, het leven draait om jou, niet om die anderen.
En als ze negatief over je gaan denken, tja.. in hoeverre zijn die mensen je dan waard?
Misschien kun je oefenen met kleine dingen? Niet meteen 'nee' zeggen, maar 'ik denk erover na' in plaats van 'ik doe het wel'?

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:09

ja snap je wel kijk voor goede vriendinnen doe ik het ook en op het werk ook wel hoor maar voor de rest denk ik echt wel eens sorry maar geen tijd

Vanillia

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:15

Herkenbaar. Ik heb er een tijdje heel bewust voor gekozen om alleen dingen te doen waar ik persoonlijk gelukkig van werd. Lijkt misschien heel extreem, maar heeft me wel geholpen om nu (5 jaar later) voor mezelf beter te kunnen balanceren wat ik wel en niet doe voor anderen. En ik vind dat je het best een keer aan mag kaarten bij de mensen die nu van je profiteren, want vooral die 'vriendin' die je laat zitten en gewoon naar de stad gaat vind ik echt niet kunnen :n

Tuttebel

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:28

Ik stond ook eerder altijd voor andere klaar.. Liet alles uit me handen vallen als een vriendin geen oppas was en sjeesde er heen..

Nadat ik voor wat anders bij een psych liep ben ik meer voor mezelf gaan kiezen.. Waardoor ik zelf beter in mijn vel zit maar ook "vrienden" kwijt ben geraakt..

Probeer gewoon je eigen grenzen te stellen hoe moeilijk het ook is maar mij is het ook gelukt..

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 19:52

Urselin, om te achterhalen waarom je nauwelijks grenzen kon stellen? :oo Pittige opdracht voor jezelf.
Super knap dat je het antwoord hebt gevonden. Had je het verwacht?
Goede vraag om over na te denken.

Dancertje, voor enkele mensen kan ik het ook zeggen hoor. "Nu even niet" maar dit zijn de 'energievreters' die ik al heel lang ken, en vaak gewoon écht geen zin in heb. Maar nog steeds is de 'groep' te groot, om voor te rennen en vliegen.
(en mezelf compleet weg te cijferen)

Vanillia, dingen doen waar ik gelukkig van word, doe ik ook zeker. En genieten doe ik dan echt.
Maar ik laat me ook vaak hier voor overhalen. "Ga je mee?" of iemand 'dringt' zich (in mijn belevenis, omdat ik geen nee kan zeggen) op aan mij, en word een blok aan m'n been.
Voorbeeld: Als ik naar de stad ga, voor een reden. Dan is vriendin er weer, en wil dol graag mee.
Met tegenzin, zeg ik ja. Gevolg: uit eindelijk ben ik gesloopt na zo'n middagje, omdat ik me continue in moet houden.
En aankaarten met deze mensen? Dat probeer ik, maar het word heel snel weg geschoven.
(en ik wil ben ook geen kei in het verwoorden van dingen, ik ben vaak te duidelijk, en dat betekend: ruzie. Dit probeer ik natuurlijk te voorkomen.)

Tuttebel, bedankt voor je reactie. Apart dat je voor iets anders bij de psych kwam, en dit ook kon oplossen.

Ik wil jullie alvast bedanken voor de goeie reacties die jullie geven!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:57

Langzaam opbouwen zou ik dan zeggen zeg gewoon een keer nee bij het ophalen zeg dat je momenteel druk bezig bent en niet weg kunt bijv.
en voor een collega sorry maar ik heb echt al wat anders afgesproken.
enzo wat dingen al nee zeggen kan een hoop schelen

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:58

Hoe zit het met jouw zelfvertrouwen? Ben je gelukkig?
Ik zie het vaak om mij heen dat wanneer mensen niet gelukkig zijn, geen zelfvertrouwen hebben en zich niet gewaardeerd voelen zij er alles aan doen om aardig gevonden te worden en daardoor dus zichzelf helemaal voorbij lopen.
Er is natuurlijk niets mis mee om klaar te staan voor een ander maar zorg er in ieder geval voor dat je ook aan jezelf denkt.

Elanor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:59

Anderen mensen helpen siert je, maar je moet wel zorgen dat het niet doorslaat en dat het steeds alleen ten koste van jezelf gaat. Zeg gewoon wat vaker 'nee'. Is even "eng", maar ... mensen vinden het écht niet zo erg als je gewoon eens eerlijk zegt: "sorry, maar ik ben gewoon even moe en heb daar geen zin in." In 9 van de 10 gevallen is het dan: "oh, maakt niet uit hoor, dan spreken we volgende keer wel af / doe ik het zelf wel even / vraag ik iemand anders." En kwets je mensen echt niet zomaar tot in het diepste van hun zieltje. ;)
Laatst bijgewerkt door Elanor op 07-06-12 20:01, in het totaal 2 keer bewerkt

Twaalf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 19:59

Het was ook een hele confrontatie :))
Maar ik kan het nu beter begrijpen waarom ik zo was en nu kan ik er ook naar handelen, omdat ik inzie dat het hartstikke ongezond is voor me.
Ik had er nooit bij stil gestaan dat dit gedrag ergens vandaan kon komen en werd er tijdens mijn studie mee geconfronteerd.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:00

Story of my life. Ik ben ook veel te gauw geneigd om vanalles maar toe te zeggen.
En er daarna direct spijt van te hebben omdat het ten koste gaat van mezelf.

Probeer nu daar goed op te letten. Dus niet meteen te reageren maar eerst even na te denken.
Wat voor impact heeft het op me? Doe ik dit voor mezelf?

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-12 20:53

Dancertje, ik had te snel gezegt: doe ik voor je!
maar vroeg daarna in een nieuw berichtje voor een dienst-ruiling in mijn voordeel.
Helaas... -O- 0-2...
Daarom ook dit topic, ik baal er behoorlijk van dat ik dingen te snel zeg.

Doma_clasica, mijn zelfvertrouwen? Veel bluf :j en ik sla me er door heen.
Gelukkig, niet 24/7, maar wel iedere dag de mooie momenten.
Ik ben momenteel veels te druk met dingen en loop mezelf continue voorbij. Gelukkig ben ik niet met mezelf, behalve als ik bij m'n pony ben. Hij laat de perfecte spiegel van mij zien.
Bedankt voor je eerlijke reactie.

Elanor, jouw woorden doen mij altijd goed! Je hebt volkomen gelijk.
Ik denk wel vaak: Wat zou A/B/C wel niet over me denken?
Maar ik moet denken: Nu lekker tijd voor mezelf!
(zoekt de schakelknop)

Urselin, handige studie! Ik weet ergens wel, dat ik dit voel met een reden. Maar hoe los ik het op? Dat is de vraag.

Iris82, niet meteen reageren... Aaaaaai... :P Dat is echt pittig.
Ik ben een type, die meteen terug smst, beld, die er achter aan gaat. Dus om dat nu op de rem te zetten.
Als mensen mij dingen zoals deze vragen, dan heb ik wel een gevoel in m'n lijf, maar wals er heel makkelijk overheen.
Misschien ga ik me daar eens in verdiepen!

dancertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:58

dat is een goed begin ik heb het zelf een tijd gedaan en mijn partner doet dat nu en ik zet er bij hem ook af en toe de rem op

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 22:09

Klinkt een beetje cliché, het lijkt in je topic alsof je de 'schuld' bij de ander neerlegt. Gezien je uitspraken als 1-0/ 2-0 en die ander dringt zich dan weer op of maakt weer misbruik van. Ik denk dat je bij jezelf eens na moet gaan, wellicht is de situatie inmiddels zo geworden omdat jij het ook hebt laten gebeuren. Zou dat kunnen?

En nee, dat is niet fout. Anderen willen helpen en klaar staan voor anderen is een goede eigenschap! Daar mag je zeker trots op zijn :j Alleen mag het niet ten koste van jezelf gaan en uiteindelijk ben jíj degene die dat in de gaten moet houden en aan zult moeten geven. En dus ook degene zijn die gelijk zegt, dat doe ik wel. Zolang je zelf geen grenzen aan gaat geven, verandert er niks aan de situatie. En dergelijke zaken zijn inderdaad erg geschikt om onder begeleiding (psycholoog/ coach) aan te pakken bijvoorbeeld ;) En verder is het ook een kwestie voor jouw om prioriteiten te zien. Een goede vriendin in tranen laat je niet zitten. Maar die ander die (alweer) de bus gemist heeft en gewoon even moet wachten, hoe zit het daar eigenlijk mee? ;)

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 23:36

Je leven wordt er zoveel lekkerder van als je eens wat minder moet van jezelf en wat meer mag en vooral als je nee kan zeggen.
Ik legde de lat voor mezelf zo hoog dat ik mezelf in de weg zat, het is zo fijn om af en toe nee te zeggen want dan heb je ineens de tijd en de ruimte om ja te zeggen tegen de dingen die je eerst moest laten vanwege tijdsgebrek.

EngeltjeS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 06:27

Bienotje, ik bedoel met 1-0/2-0 dat ik weer niet voor mezelf kies. De schuld ligt inderdaad ook 100% bij mezelf, dat geef ik toe. Maar het zijn de aantal keren, dat ik een snelle keuze maak, en mezelf wegcijfer voor anderen.
Diegene die de bus mist, pakt inmiddels de fiets. Maar met regen, dan krijg ik wel belletjes als de persoon weer de bus heeft gemist. Omdat dit niet zovaak gebeurd (vorige week laatste keer), zie ik het ook sneller door de vingers.
Ik geef (in mijn ogen) ook aan dat ik het vervelend vind, maar blijkbaar komt dat niet goed genoeg over.
(bedankt voor je reactie, stof tot nadenken :) )

Zonnebloem18, ook al een berichtje die me laat nadenken. Super!
Hmm... ik moet inderdaad ook 'veel' van mezelf. Ongeacht of ik een werkdag of vrije dag heb, de dag staat vol gepland. Zo niet, dan gebeurd het wel op het laatste moment.

ilayda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:35

Ik heb het zelfde probleem gehad.
Ik stond voor iedereen klaar, deed alles voor iedereen. Tegen mijn zeiden ze ook altijd zeg nou eens NEE, maar dat kon ik niet. Totdat ik een keer goed op mijn bek ben gegaan, ik had hun nodig en niemand was er voor mij en toen heb ik afstand genomen en geleerd om NEE te zeggen. Bij mij kwam er ook nog eens bij dat het geen echte vrienden waren maar gewoon mensen die mij op dat moment effe nodig hadden.

Veel succes.

Mayflower_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 07:03

Oei herkenbaar! Ik heb het een hele tijd gedaan tot ik er zelf onderdoor ging. Ze waren het op een gegeven moment "gewend" van mij. Oh ja zij doet het wel. Het heeft mij de kop gekost. En toen heb ik voor mezelf gekozen. Nee leren zeggen. Eerst ik dan jij! Pure zelfbescherming voor jezelf. Soms mag je best wat meer egoïstischer zijn op een positieve manier. Je zult beter op jezelf moeten passen, een ander doet het niet voor je! Succes!

Lindaonline

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 08:07

Bienotje schreef:
Klinkt een beetje cliché, het lijkt in je topic alsof je de 'schuld' bij de ander neerlegt.

Dat ging ook even door mijn gedachte. Je kiest er namelijk zelf voor. Jij krijgt er iets voor terug, mensen vinden je aardig en je hoopt zo meer kennissen/vrienden om je heen te verzamelen die ook weer iets voor jou willen doen wanneer je ze nodig hebt. Alleen het pakt anders uit. Iets voor iemand doen in de hoop dat je er wat voor terug krijgt, werkt niet. Op korte termijn zijn de mensen waar je wat voor doet erg blij en dankbaar maar het leven gaat verder en zij laten dat ook weer los. Jij houdt letterlijk je score bij en zie graag wat terug... Wanneer je iemand aandacht geeft of hulp biedt, moet je dit doen omdat jij dit wil. Niet om er wat voor terug te verlangen, dat werkt alleen teleurstellend.

Ik leen bijvoorbeeld geen geld uit maar als mijn vriendin echt in de problemen zou zitten en geld nodig heeft, dan leen ik het haar niet maar geef ik het. Simpelweg omdat ze belangrijk voor me is en ze moet dan zelf maar kijken of ze het kan terug betalen en wanneer. Leen je aandacht en zorg niet aan iedereen uit. Probeer wat selectiever te zijn en accepteer dat je misschien wat minder aardig gevonden zal worden wanneer je dit doorzet. Je houdt minder mensen over maar wel mensen waarmee je echte vriendschap op kan bouwen. En niet deze voor-wat, hoort-wat relaties.

Iedere keer wanneer anderen iets van je verlangen, probeer dit dan in geld in te schalen (om zo jezelf bewust te maken). Vragen mensen veel, schaal dit dan als bedrag hoog in. Bedenk dat je hulp niet eindeloos kan uitgeven want dan blijft er niets meer over om van rond te komen. Misschien dat dit je ogen opent en je realiseert wat je 'uitgeeft' :) .