nieuw trommelvlies

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

ladylisa

nieuw trommelvlies

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-12 11:12

hallo,

ik word aankomende donderdag geholpen, ze gaan een nieuwe trommelvlies erin zetten,
ze halen dan weefsel achter me oor weg en daar gaan ze het mee maken ?

ik vind het allemaal maar spannend,
vooral de Narcose, enso,

ben benieuwd of iemand hier ervaring mee heeft gehad ? :)

Groetjes ,

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 11:36

Narcose is niet eng. Het is gelijk wanneer je slaapt zoals je 's nachts doet. Misschien dat je een klein beetje misselijk bent bij het wakker worden afhankelijk van hoe zwaar je narcose was en hoe goed je er tegen kwam maar ik ben 3 uur onder zeil gehouden en ondanks mijn gewicht moesten ze er redelijk wat in spuiten om me in slaap te houden en ik was eigenlijk niet echt misselijk. Heb heel even gespuugd maar dat was vooral omdat ik meteen na het wakker worden ging om draaien _O-

Ik ws vooral bang voor het in slaap vallen maar dat gaat ook heel simpel. Ik bleef vrij lang wakker na het in spuiten (om één of ander reden reageerd mijn lichaam erg slecht op narcose) en heb dus vrij lang nog liggen praten met de anesthesist en toen vroeg ie ineens "voel je al wat?" dus ik "uh ja lichte druk op mijn hoofd.." en toen hij "slaapwel :j" en toen ben ik gewoon in slaap gevallen. zoals je dus ook 's nachts doet.
Het is ook niet zo extreem koud in die zaal als veel mensen beweren trouwens.

hagelslag

Re: nieuw trommelvlies

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 12:42

ik heb geen ervaring met een nieuwtrommelvlies,
maar wel met de narcose.

ik kwam er echt grandioos uit, had een honger! totaal niet misselijk etc.
ik werd om 11 uur ochtends in het ziekenhuis verwacht en ik had ochtends licht mogen ontbijten als ik dit nodig had gevonden.
dit heb ik met zin niet gedaan omdat je beter zo nuchter als mogelijk in de narcose kunt gaan.
ze hebben ca 3 uur in mijn knie rondgeploert met allerlei dingen en daarna werd ik naar de uitsnurksaal gebracht.
hier een paar keer vaag half wakker half slapen om eten gevraagd:) (en gezeurd dat ik niet kon slapen omdat de anderen allemaal zo snurken)
en toen uiteindelijk naar de kamer gebracht en daar kreeg ik eindelijk eten:)

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:11

Mijn broertje heeft dit ook gehad. Hij was nog redelijk jong, 12, dus heeft er niet veel herinneringen aan. Narcose is prima gegaan bij hem, hij was zo weg. Heeft nog een dag in t ziekenhuis gelegen ter controle, want soms bloedde t nog wat na. Nu 6 jaar later zie je er niets meer van en heeft hij geen last meer van de 'problemen' toen ie nog een kapot trommelvlies had.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:16

Wordt er alleen een nieuwe trommelvlies in gezet? Of worden er meer dingen gedaan?

Ik ben kort geleden geopereerd aan mijn oor en heb o.a. een nieuw trommelvlies gekregen. Dat is wel waar ik het minst last van had. Op welke manier wordt je geopereerd? Ik kan je mijn ervaringen wel vertellen maar die is zacht gezegt voor veel nog al schokkend. Dus mocht je voorlangs worden geopereerd vertel ik misschien onnodig horror. :+

Narcose hoef je echt niet bang voor te zijn. :)

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 15:17

Ik ben 2x geopereerd aan mijn trommelvlies. (zelfde oor) omdat het niet dicht. Je hebt er helemaal geen last van zolang je de doktersadviezen maar volgt. Veel succes!!

Ilse

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:15

Ik, ook 2x omdat de eerste keer het trommelvlies werd afgestoten en dus steeds ontstekingen gaf enz.
Wat wil je weten? :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:18

Bij mij wilde ze dit ook doen (gat in trommelvlies daardoor aan 1 kant erg weinig gehoor). Maar dokter vond het uiteindelijk dermate "grote" ingreep (omdat ik er nu op ontstekingen na en slech horen niet echt erg last van heb) dat het voorlopig niet nodig is.
Ben wel eerder geholpen aan trommelvlies kreeg kapje op (lekker!) sliep zo en werd wakker langs hele leuke jongen :+ haha
Dus valt allemaal reuze mee ;). Al zal jij wel langer moetn herstellen mbt litteken achter je oor?

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-12 23:23

ik heb het laten doen toen ik 18 was (ondertussen alweer bijna 6j geleden) en alles is eigenlijk super verlopen.
Narcose verliep heel vlot, was direct van de wereld :P bij het ontwaken geen pijn...eigenlijk nooit pijn gehad. Kon niet beter
M'n gehoor langs die kant is er erg op verbeterd (vrij logisch, had ervoor gewoon geen trommelvlies meer :P)
EN heb nu geen pijn meer langs die kant in het vliegtuig ed :D love it
zou het zo opnieuw laten doen
achter m'n oor zie ik trouwens niets meer van litteken of enig teken van een ingreep...daar ook geen last van gehad
dat waren 2 hechtingen (echt een klein sneetje) die er een tijdje later werden uitgehaald (doet ook geen pijn)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 07:18

Zelf heb ik wel veel last gehad, bij mij zijn ze ook achter langs wezen opereren. Alleen hebben de artsen vrij ruw moeten werken om al het tumorweefsel weg te halen. Tijdens de operatie hebben ze een nieuw trommelvlies gemaakt. Het trommelvliefs heb ik amper last van gehad, de narcose e.d. heeft wel invloed gehad maar dat komt door de rest van de ingreep.
Ik ben doof aan dat oor en 'voel' nu het geluid ipv het horen. Komt vermoed ik ook omdat er geen gehoorsbeentjes achter zitten en het trommelvlies gewoon blijft trillen zonder de beweging door te kunnen geven. Van het litteken en mijn oor zelf heb ik nu nog steeds last, maar het litteken is dan ook een stuk groter dan bij Passowa en mijn oor is tijdens de vier uur durende operatie gewoon dubbel geklapt en dus zwaar gekneusd.

Ik vermoed dat voor alleen een trommelvlies de ingreep een stuk minder zwaar is. Ik vond mijn in greep best goed te verdragen. :j

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 10:45

bij word inderdaad een sneetje achter me oor gemaakt,
ze gaan alleen me trommelvlies dicht maken, omdat er een gaatje in zit,
en als dat gaatje er blijft kan ik wel doof worden die kans is er als ik er niet aan word geholpen,
ik heb gekozen om wel geholpen te worden, omdat ik er wel mee zit, mag nu niet onder water, veel last van duizelig,
moet morgen om 08;00 er zijn,

weet iemand hoelang zo'n operatie duurt ?
en mag je die dag weer naar huis ?

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 10:54

Wow! Werd iedereen hier onder volledige narcose gebracht? Bij mij wilden ze deze operatie ook gaan doen n.a.v. een ongelukje met een wattenstaafje.

Ik had alleen de week ervoor al gemerkt dat als ik slikte mijn oor weer "plopte". De operatie is uiteindelijk niet doorgegaan toen ik de chirurg vroeg om even mijn oor te bekijken. Bij mij was het echt alleen op een stoel zitten, zo'n grote horror spuit in je oor en opereren maar, daarna naar huis. Toen ik de spuit zag was ik zo blij dat het bij mij niet doorging!

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:45

hoe lang ie duurde...geen idee eigenlijk :P
bij mij werd trouwens wel geopereerd via de gehoorgang
en ben nog 1 nacht moeten blijven en mocht dan de volgende dag begin namiddag nr huis (standaard)

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 12:51

Mag ik vragen waarom je deze operatie ondergaat?
Wat zijn je klachten?

Ik heb in mijn rechteroor echt zo vaak oorontsteking en ga er steeds minder mee horen.
De huisarts stuurt me sowieso met een kluitje in het riet en de KNO-arts geeft me een recept voor druppels. Na een week werken de druppels en is de ontsteking weer voor even weg.

De onsteking zit dus in mijn binnenoor en de troep loopt via een gat in mijn trommelvlies naar buiten toe. Heb ook continue het idee dat ik water in mijn oor heb zitten.

En inmiddels word ik er dus knettergek van.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:20

suc6 morgen, en zorg dat je voor de narcose goed nucter bent.
ik had als tip meegekregen als ik ochtend niet had gegeten peperemuntje te nemen. houd je in iedergeval op de been

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:26

waarom moet het gaatje dicht?

mijn zoon heeft jaren buisjes gehad en nu is er 1 oor wat nog steeds een gaatje heeft
de huisarts had druppels gegeven maar ging niet dicht, bij de KNO arts geweest en volgens hem is het alleen een nadeel als zwemt
verder geeft een gaatje meer voor dan nadelen omdat de druk eruit kan,bv in een vliegtuig of tunnel

omdat we op vakantie gaan gaan we nog 1x terug en krijg ik wel druppels mee voor als hij een loopoor krijgt en we laten een oordop maken

maar volgens deze arts is een operatie best een ingreep en niet noodzakelijk.

TS heel veel succes en beterschap :j

WillemYntJee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 13:57

Mijn broertje had vaak looporen (beide oren waren stuk, een is gemaakt andere is dichtgegroeid), hoorde slecht en had er meer last dan voordeel van. Van dat niet ploppen in t vliegtuig klopt inderdaad, dat vond hij ook wel lekker dat ie dat niet had. Nu dus weer wel!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 14:12

WillemYntJee schreef:
Mijn broertje had vaak looporen (beide oren waren stuk, een is gemaakt andere is dichtgegroeid), hoorde slecht en had er meer last dan voordeel van. Van dat niet ploppen in t vliegtuig klopt inderdaad, dat vond hij ook wel lekker dat ie dat niet had. Nu dus weer wel!

mijn zoon kreeg buisjes omdat zowat doof was 20 en 30% hoorde hij nog
en nu heeft hij meer last van zijn `dichte`oor dan van het oor met gaatje.

Passowa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:20

ik heb nog steeds meer last van mijn niet geopereerd oor (trommelvlies intact, maar vol met littekens en zeer gevoelig) dan van m'n geopereerd oor (voel niets meer van drukverschillen)...zal wel voor iedereen anders zijn :)

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 16:25

Zooist: druppelen is erg slecht (ja kwam ik ook pas achter na 5j druppelen ;)) tenzij je speciale oogdruppels hebt (deze zijn stukken zachter). De 'normale' als je die vaak gebruikt tasten ze je gehoorbuisjes etc aan.
Weet je de oorzaak van je ontstekingen? Ik heb het bijvoorbeeld als ik in chloor onder water zwem... Geheid dat ik volgende dag ontsteking heb. Doe ik dit niet en let ik verder ook op met zwemmen in natuur/zout water heb ik nergens last van mbt ontsteking.
Loopoor is inderdaad niet fijn en voelt erg vreemd. Kun je niet naar een andere KNO? Ik heb dit oorpobleem al 18 jaar, en pas sinds vorig jaar heb ik een KNO die me echt heeft kunnen helpen.
(Voorheen stuk of 10 gezien, allemaal zelfde verhaal goh er zit gat, druppel maar, laat het rustig worden en dan kijken we verder, oh het is rustig nou niks meer aan doen je hebt er geen last van).

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 16:51

waarom ik word geopereerd is dat;
ik een grote gat heb in me trommevlies de oorzaak daarvan is dat ik zovaak buisjes heb gehad aan aan de linkeroor is dat waarschijndelijk beschadigd ofso,

ze willen het dichtmaken, ivb ik erg duizelig ben door die gat,
en er vaak last van heb, ook heb ik kans dat ik doof word met dat oor, en dat wil ik niet graag,

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:38

colette_007 schreef:
Zooist: druppelen is erg slecht (ja kwam ik ook pas achter na 5j druppelen ;)) tenzij je speciale oogdruppels hebt (deze zijn stukken zachter). De 'normale' als je die vaak gebruikt tasten ze je gehoorbuisjes etc aan.
Weet je de oorzaak van je ontstekingen? Ik heb het bijvoorbeeld als ik in chloor onder water zwem... Geheid dat ik volgende dag ontsteking heb. Doe ik dit niet en let ik verder ook op met zwemmen in natuur/zout water heb ik nergens last van mbt ontsteking.
Loopoor is inderdaad niet fijn en voelt erg vreemd. Kun je niet naar een andere KNO? Ik heb dit oorpobleem al 18 jaar, en pas sinds vorig jaar heb ik een KNO die me echt heeft kunnen helpen.
(Voorheen stuk of 10 gezien, allemaal zelfde verhaal goh er zit gat, druppel maar, laat het rustig worden en dan kijken we verder, oh het is rustig nou niks meer aan doen je hebt er geen last van).

Ik krijg wel druppels van de KNO-arts en het loopoor houdt dan ook wel weer een tijdje op. Ik heb werkelijk geen idee waardoor dit komt. Vorig jaar had ik het in het voorjaar en dat heeft echt een maand of 4 geduurd voordat het helemaal over was en ik weer normaal kon horen.

Nu kreeg ik het in februari en het is nu een maand of 2 over en nu heb ik het weer. De KNO heeft in februari gezegd dat ik maar gewoon moest bellen al sik het weer had en dan kon ik weer die druppels bestellen. Nu heb ik gebeld en moet ik de HA bellen van de KNO voor een herhaalrecept. Dat herhaalrecept gaat dus onbeperkt door lopen :?

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-12 17:50

Inderdaad. Toch moet je eens kijken of je bewist iets doet (zoals ik zwemmen) waardoor het komt of wen bepaalde stof oid. Kno kan eigenlijk ook niks anders dan druppels voorschrijven. Zolang je die ontstekingen blijft krijgen kunnen ze je gat in trommelvlies ook niet maken.
Ik vind het zo raar dat ze niet kunnen achterhalen waardoor het precies komt, waarom het gaat ontsteken. Waarom gaat het bij mij ontsteken als er chloor water in komt.... Etc.
Maja de dokters hebben tegenwoordig 10-15min tijd. Ik doe verhaal hij kijkt ow ja een gat hier druppels en ophoepelen. Ook na 100x vragen waarom en hoe te voorkomen etc etc gewooon druppeleb kijken dan wel weer verder

ladylisa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-12 22:09

ben enorm bang voor de narcose,
maar morgen moet ik gewoon al om 08;00 er zijn.

siepenteun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 06:04

Hoef je niet te zijn!!!