Praten in je slaap, iets aan te doen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

sander_lotte

Praten in je slaap, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-12 23:54

Hoi,

Ik wou eens even horen of er nog mensen zijn met hetzelfde probleem als ik.
's Nachts slaap ik ontzettend onrustig, en mijn vriend slaapt bijna niet meer door mij :o Afgelopen nacht heb ik tot 6 keer toe mijn vriend wakker gemaakt om allerlei onzin uit te kramen. (ik sliep)

Blijkbaar begin ik mijn vriend te duwen en zeg ik "Kijk daar!!", als hij niets doet word ik boos dat hij toch moet kijken. Hij antwoordt dan dat er niets is, maar ik blijf volhouden van wel. Dan doet hij het licht aan en zegt hij "Kijk zelf, er is echt niets! Ga slapen!", dan zeg ik "Nou, net was het er echt wel!" Dan draai ik mij boos om, mompel ik wat in mezelf en dan val ik weer even in slaap.

Deze situatie is de afgelopen dagen al iedere nacht voorgekomen, mijn vriend wordt er werkelijk gek van.
Soms begin ik ook échte onzin uit te kramen, zeg ik dingen die echt nergens op slaan, zo zei ik vannacht ergens boos "Ik heb ook geen woordenboek op mijn rug hé?!", dus het is echt onzin wat ik zeg. Mijn vriend heeft er geen problemen mee dat ik praat in mijn slaap, maar ik maak hem echt wakker. Als hij niet reageert, duw ik hem en zeg ik dat hij naar me moet luisteren.

Ik vind het stiekem wel grappig, maar ik vind het erg vervelend voor mijn vriend.

Zo heb ik een paar jaar geleden ook eens mijn moeder in mijn slaap gebeld, ik was de avond ervoor gaan babysitten en mijn moeder had me niet meer horen thuis komen. Ik belde haar huilend (ik lag in bed maar dat wist ze niet), toen ze vroeg waar ik was, zei ik "Op school", moeder "wat doe je daar?", ik huilend "Ik weet het niet!!". Mijn moeder was zo in paniek, ze dacht dat de man van het babysitten (was een enge man, had ik al eens tegen mijn moeder gezegd dat ik daar niet graag ging en dat ik daar wou stoppen) mij had ontvoerd en ze zag al situaties voor zich. Toen ze plots lawaai hoorde boven, is ze komen kijken en zag ze mij huilend op bed zitten met de telefoon aan mijn oor.

Zo kan ik wel even doorgaan wat ik al heb uitgestoken in mijn slaap, maar het is echt niet leuk.

Zijn er nog mensen die dit hebben? Of mensen die een idee hebben waardoor dit zou kunnen komen en of er iets aan gedaan kan worden?

Groetjes
Lotte

franka75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:02

zo dan, ja ik heb wel eens opgebeld uit mn slaap , vraag me niet hoe het kan en wasd weer in slaap gevallen toen mn zusje me vertelde dat ze me net al gesproken had en ik begreep er helemaal niets van hoe dat kan, ik lig ook vaak te kleppen en zie nog wel eens spuinnen of enge dingen en dan maak mn vriend ook wakker en dan is er niks. nou heb ik adhd en hoort het er een beetje bij dat ik zwaar droom. mn moeder hebben ze ooit een keer op de vuilnisbak aangetroffen toen zen naar de wc wilde toen ze jonger was en het vroor. die heeft ook last van die spinnen, en ik ben een keer verkast althans dat wilde ik naar het bed van mn ouders die nog niet sliepen mn vader wilde dat ik naar mn eigen bed ging maar ik wilde niet, of dat ik een nenorme vloek plaatste tegen iemand in mn slaap en mn moeder dan vroeg wat is er dan en ik gewoon terugpraatte. of in een ander bed wakker worden in de logeerkamer, das vaag wakker worden gewoon naar het verkeerde bed teruggaan.
Als je vriend er geen last van heeft zou ik me er niet al te druk om maken hoor.

sander_lotte

Re: Praten in je slaap, iets aan te doen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 00:08

Die spinnen, daar heb ik ook heel vaak last van! Die zie ik best vaak! Met mijn doodsangst voor spinnen sla ik dan dus ook helemaal in paniek...

Het probleem is dus dat mijn vriend er wél last van heeft, ik heb hem vannacht 6 keer wakker gemaakt, hij kan er echt niet meer mee lachen. Hij weet dat ik er niets aan kan doen, maar hij weet wel dat het zo niet meer verder kan. Ik hou hem gewoon uit zijn slaap, dat is niet meer te doen.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 00:34

Merk je verschil, als je kijkt naar de manier waarop je inslaapt en de omstandigheden tijdens je slaap?

Dus na een stressy dag of wanneer je juist relaxt bent, piekerend in slaap vallen of juist snel slapen, nog druk bezig geweest met dingen voordat je ging slapen, andere omstandigheden (andere omgeving, logées, enz.) + de mate waarin je al uitgerust bent?

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 00:46

Het lijkt mij dat ik best relaxt ben...
Voordat ik ga slapen, ben ik echt doodmoe, dus ik heb dan echt wel nood aan slaap.

Nu de laatste weken is het wel weer erger geworden, maar het is nu ook dat ik 3 maanden in Nieuw-Zeeland zit met mijn vriend en we over 3 weken terug naar huis mogen (ik mis het thuisfront erg, vooral de beestjes)

Dat kan nu wel niet de reden zijn, want ik heb het probleem altijd al gehad. (wel niet zo erg dat ik mijn vriend 6 keer op een nacht wakker maak en dit echt iedere nacht gebeurt)

Zou er echt niets aan te doen zijn?

woofie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 05:29

misschien moet je je eens laten testen op apneu....
mijn man hield 's nachts ook hele (onzin) verhalen tegen mij voor we erachter kwamen dat hij aan apneu leed...
nu slaapt hij weer goed met zijn c-pap en masker en wordt uitgerust wakker.
En nog belangrijker, ik ook :D

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 05:39

@ woofie: dank je! Ik had er nog nooit van gehoord, maar het zou wel goed kunnen...
Het is voor mij ook erg vervelend dat ik ZOOO moe ben overdag. Ik zorg dat ik steeds 9 uren slaap per nacht heb, maar ik heb de indruk dat het echt niet helpt.

Thuis (toen ik alleen sliep, woon nog bij ouders) werd ik soms huilend wakker, helemaal in paniek of schrok ik wakker doordat ik begon te schreeuwen, maar voor de rest werd ik niet vaak wakker ervan. Nu word ik wakker omdat mijn vriend antwoordt, dus ik besef vrij veel, maar ik heb mezelf dan niet onder controle. Vannacht was ik ook half wakker (ik herinner mij een deel), en het klonk toen echt zó logisch toen ik het zei. Mijn vriend zei dat ik eng was, en ik antwoordde dat hij raar deed omdat hij me niet begreep.

Het is geen oplossing dat mijn vriend me negeert, want ik blijf tegen hem praten en tegen hem duwen tot hij antwoordt... Heel vreemd :S

Edit: als ik ga opzoeken bij apneu kan ik wel niets vinden over dromen en praten in je slaap... enkel wakker schieten, maar dit heb ik niet vaak.

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:48

Hahaha ik heb ook precies hetzelfde als jij! Me vriend word gek van me! Dan zie ik weer gekke beesten, dan spinnen, dan weer een slang in me bed die de katten wil opeten en ga zo maar door! Heb ook me vriend een keer opgebeld toen hij 's nachts aan het werk was! Toen ik nog thuis woonde ging ik me moeder vaak wakker maken of me zus!

En ook wat jij heb als me vriend niet wil kijken wat het is word ik ook echt boos! Hahaha! Laatst zei hij ook tegen me en nu ga je zeker weer boos worden omdat ik niet wil kijken! Haha lol!!

Rietepetiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 07:51

sander_lotte schreef:
@ woofie: dank je! Ik had er nog nooit van gehoord, maar het zou wel goed kunnen...
Het is voor mij ook erg vervelend dat ik ZOOO moe ben overdag. Ik zorg dat ik steeds 9 uren slaap per nacht heb, maar ik heb de indruk dat het echt niet helpt.

Thuis (toen ik alleen sliep, woon nog bij ouders) werd ik soms huilend wakker, helemaal in paniek of schrok ik wakker doordat ik begon te schreeuwen, maar voor de rest werd ik niet vaak wakker ervan. Nu word ik wakker omdat mijn vriend antwoordt, dus ik besef vrij veel, maar ik heb mezelf dan niet onder controle. Vannacht was ik ook half wakker (ik herinner mij een deel), en het klonk toen echt zó logisch toen ik het zei. Mijn vriend zei dat ik eng was, en ik antwoordde dat hij raar deed omdat hij me niet begreep.

Het is geen oplossing dat mijn vriend me negeert, want ik blijf tegen hem praten en tegen hem duwen tot hij antwoordt... Heel vreemd :S

Edit: als ik ga opzoeken bij apneu kan ik wel niets vinden over dromen en praten in je slaap... enkel wakker schieten, maar dit heb ik niet vaak.

Ook ik besef het vaak wel maar dat duurt dan ff voordat ik uit me droom kom! Ik zet ook heel vaak 's nachts het ligt aan om te kijken wat het is! En als ik dat gedaan heb slaap ik vaak weer verder!

Me moeder heeft me ook een keer schreeuwend in bed gevonden met me handen omhoog toen viel het plafond naar beneden.. :o :')

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:37

Ik doe het ook, sta soms zelfs op om tegen het raam te gaan praten := En ik hoor mezelf ook praten wanneer mijn vriend me wakker probeert te maken.
Bij mij is het erger wanneer ik zelf onrustig ben, bvb als ik overdag (te) druk bezig geweest ben met school.

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 11:55

Ik kan me wel voorstellen dat je vriend er niet zo erg blij mee is :j en jij ook niet natuurlijk.
Ik heb het soms ook wel eens, maar dan vooral als het drukke dagen zijn geweest enz.
Vrijdag nacht maakte ik mijn vriend 2x wakker met de vraag of we alle patiënten hadden gedaan :P (leve stage)
De eerste keer kon hij nog lachen, de tweede niet meer zo :')
Helpt het niet als je voor het slapen gaan nog een boek leest ofzo, zodat je je hoofd even vrij maakt? (en dan geen griezelboeken :D)
Of als je dat 's nachts voor hebt, en je bent zo half wakker even opstaan en rondlopen, dat je helemaal wakker bent wilt bij mij wel nog eens helpen :j anders blijf ik in de zelfde dromen hangen nl.

edit: ik droomde vorige week dat er een muis ofzo over mijn bed liep (opstaande rand is nepleer, dus dat hoor je)
ik schrik recht, maak mijn vriend wakker in alle hysterie :')
Die was niet heel erg blij natuurlijk. Krijg ik hem eindelijk zo ver om achter het bed te kijken, zit er echt een giga spin (formaat vogelspin) die zo groot was dat ik hem had horen lopen!
Vriend was plots niet boos meer en heeft mij een hele nacht getroost als ik weer vieze-spinnen dromen had <3

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 12:14

Nou ik zou zeggen sleeptalk recorder voor op de ipad of iphone en dan hier laten luisteren. :P Heb helaas geen idee wat er tegen zou kunnen doen... Ik ben zelf wel eens in slaap gevallen aan de telefoon met mijn vriend toen we nog niet samen woonden, toen begon ik ook allemaal onzin uit te kramen.

Pluttersput

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:22

Hier nog iemand die praat in haar slaap. Heb het daar altijd lastig mee gehad, want wat als ik en vriend zou krijgen?
Nou, die heb ik gekregen, en hij kan zelf ook gruwelijk in zijn slaap praten. Voordeel is, als we merken dat degene die dus aan het praten is, niet in paniek is, kijken we hoe we er de grappigste situatie van kunnen maken. Lastige vragen stellen, doorvragen, tot degene zelf afkapt of weer in slaap sukkelt. Als we merken dat de ander heel onrustig is, maken we die wel wakker. Gelukkig merken we dat heel snel van elkaar.

Ik merk zelf dat het bij mij erger is als ik stress heb gehad, en soms als ik heel erg moe ben dat ik het erger heb dan normaal. Wat er aan te doen? Geen idee. Heb het mijn hele leven lang gedaan, en heb ook nog van niemand ooit een oplossing gehad. Alhoewel ik er zelf dus niet erg meer mee kan zitten gelukkig :)

holandia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:30

Hmmm, ducktape :D

Nee sory, kan je niet helpen maar misschien kan het helpen als je slaap een bestudeerd wordt zodat er gekeken kan worden wat het probleem is.

Ik praat ook wel eens in mijn slaap maar wordt er zelf wakker van. (dat is ook een vreemde gewaarwording dat je jezelf tijdens het slapen hoort praten.)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:35

sander_lotte schreef:
Het lijkt mij dat ik best relaxt ben...
Voordat ik ga slapen, ben ik echt doodmoe, dus ik heb dan echt wel nood aan slaap.

Nu de laatste weken is het wel weer erger geworden, maar het is nu ook dat ik 3 maanden in Nieuw-Zeeland zit met mijn vriend en we over 3 weken terug naar huis mogen (ik mis het thuisfront erg, vooral de beestjes)

Dat kan nu wel niet de reden zijn, want ik heb het probleem altijd al gehad. (wel niet zo erg dat ik mijn vriend 6 keer op een nacht wakker maak en dit echt iedere nacht gebeurt)

Zou er echt niets aan te doen zijn?

Er is wel slaaptherapie, ik heb het eigenlijk ook nodig :o Net als jij praat ik constant in m'n slaap en kraam de grootste onzin uit (wel altijd vrolijke onzin, dus geen nachtmerries oid). Mijn man wordt er ook helemaal gek van. Verder ben ik ook nog druk met m'n lichaam, dus we slapen met aparte dekbedden, anders krijgt ie allemaal karateschoppen van me. Niet echt gezellig, maar het moet maar :+

Gelukkig ben ik wél compleet uitgerust als ik wakker word, wat een enorm wonder is :')

Sanned

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 13:40

Ik heb er ook last van. Het praten valt nog wel mee (geloof ik), ik praat wel maar niet heel hard en niet lang. Meestal incoherente verhaaltjes. Maar ik beweeg heel veel. Ik heb m'n vorige vriend meerdere keren letterlijk uit bed getrapt, hij had blauwe plekken om het te bewijzen. Ook word ik vaak wakker op de grond, met m'n hoofd aan het voeteneind, overdwars, met m'n knieën op de grond en m'n hoofd op het bed, enz. Laatst heb ik zelfs in m'n slaap m'n pyjamabroek uitgetrokken en binnenstebuiten weer aan gedaan :+

Bij mij is het ook erger als ik gestrest of heel moe ben. Ik heb helaas ook geen flauw idee wat je er aan kan doen. Ik doe het ook al m'n hele leven, het was altijd hel als m'n broertje en ik vroeger samen in een (tweepersoons) bed moesten slapen op vakantie. Ik geloof dat het komt omdat ik heel diep slaap. De laatste tijd is het geloof ik wel minder geworden, maar nu wordt ik weer heel vaak 's nachts wakker...

Edit: m'n moeder vertelt ook altijd zo'n leuke anekdote over hoe ik als kleuter in m'n slaap eens heel hard "chocomel" schreeuwde :+

Hvelreki

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 16:02

Ik praat ook in m'n slaap := Volgens mij is er weinig aan te doen, helaas. Ik zeg niet veel en 't is bijna altijd grote onzin/onsamenhangend gebrabbel, maar meestal wel heel luid (ik roep eerder blijkbaar).

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:43

misschien helpt het om voor het slapen gaan dingen op te schrijven die je die dag hebt gedaan if die je bent vergeten. zelf raakte ik 's nachts ook altijd in paniek als ik sliep en het schrijven hielp mij heel erg.
ook omdat ik altijd heel druk in m'n hoofd was en bang was dingen, belangrijke dingen, te vergeten.

gabyfedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:48

Herkenbaar... Mijn vriend heeft een app gekocht: Sleep Talk. Ik kan mezelf dus ook horen. Soms echt janken van het lachen 's ochtends.

corrina1994

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:53

Ik praat ook in mijn slaap, meestal onzin maar soms schreeuw ik ook. En ik droom weleens dat ik val en dan schrik k wakker,

malih

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 20:59

sorry lady's maar stiekem moet ik wel n beetje gniffele om sommigen verhalen.

ts t enigen wat ik jou als tip kan geven maak een lijst met daar op aan te geven hoe laat je naar bed ging. Hoe moet je toen was, hoe laat je opstond hoe moe je overdag was. Hoe druk je overdag was, hoeveel stres je hebt gehad die dag. Hoeveel koffie (cafeanie ) je gedronken hebt en hoevaak je snachts gepraat hebt.

en dat structureel minimaal 14 dagen invullen. soms krijg je hele wonderlijke resultate

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:01

Hier nog een prater.
Hele verhalen, niet altijd even duidelijk.

Maar....

Daarnaast praat ik niet alleen in mijn slaap, ik onderneem ook nog eens van alles.
Teveel om op te noemen.

Ik heb dit al van jongs af aan weet ik van mijn moeder.
Wel gaat het met periodes bij mij.
Zo doe ik het een hele tijd, en zo is het weer een tijdje rustig.

Mijn man wordt er ook wakker van, maar kan er nog steeds om lachen.
Meestal maar 1x dat het gebeurd ofzo per nacht.

MyrtheJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 21:06

Herkenbaar probleem. Als ik veel stress heb of het druk heb gehad heb ik nachtmerries in mijn slaap. Ik droom dan dat het plafond naar beneden komt, of dat ik opgesloten wordt... dat is nog tot daar aan toe, maar ik gil dus ook alles bij elkaar. Net zo lang tot iemand me verteld dat ik weer rustig kan gaan slapen, dat er niets is... Helaas voor mijn pa is hij altijd de sjaak. :') En 's morgens weet ik er nog nauwelijks wat van, soms zelfs helemaal niets.

De 'normale' nachten kwebbel en draai ik ook wat af in mijn slaap maar daar doe ik gelukkig niemand kwaad mee :) Toen ik nog een vriend had deed ik ook wel eens zoals jij beschrijft.

Een oplossing heb ik nog niet gevonden....

sander_lotte

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 23:48

Allemaal bedankt voor het meedenken en voor het delen van jullie ervaringen! Dan ben ik toch niet alleen :o

@ Rietepetiet: Dat is inderdaad wat ik ook heb! Het plafond dat naar beneden valt, die is eng hé?? :D Ik krijg bijna een hartstilstand als dat gebeurt!

@ Feria: ja dat heb ik ook al eens gehad, maar ik zag een spin lopen (kamer was helemaal donker dus kon onmogelijk dat ik het zag), en plots was ik er ook van overtuigd dat ik ook dat getik op de grond hoorde! Ik was zoooo bang dat ik het licht aandeed en mijn kamer ging onderzoeken, eerder kon ik niet slapen. Zat er nou niet een giga spin onder mijn bed!!!! Ik heb de rest van de nacht niet meer geslapen!

@ Lara_Silver: in slaap vallen terwijl je aan de telefoon hangt, ok (hoewel het vreemd moet zijn voor je vriend :D ) maar ik haal mijn telefoon van mijn nachtkastje, zet toetsenblokkering af, ga naar telefoonboek, duw een naam in en dan bel ik.

@ Pluttersput: Mijn vriend praat zelf niet in zijn slaap dus hij is de enige die last heeft :D Mijn vriend maakt me ook wel wakker als ik onrustig ben, dat is wel fijn want dan kan ik daarna wel terug rustig slapen. Het zou echt vervelend zijn als we geen oplossing vonden, zoals gisteren nacht is echt niet leuk als ik mijn vriend 6 keer wakker maak.

@ holandia: het van jezelf horen is inderdaad heel vreemd :D Heb het ook weleens zelf gehoord :D
Wat ik ook heel vreemd vind, is dat het allemaal heel logisch klinkt wat je zegt. Zoals gisteren zei ik boos tegen mijn vriend “Ik heb ook geen woordenboek op mijn rug hé”, dat klonk echt zó logisch, ik vond mijn vriend werkelijk raar dat hij me niet begreep. Dat deel had ik helemaal mee, maar blijkbaar sliep ik toch nog..

@ Phormicola: Het belangrijkste is dat jij uitgerust wakker wordt hé?! Dan lijkt het mij ook niet erg meer :D Vriend went er wel aan :P

@ Sanned: haha nu je het zegt, dit heb ik ook al gedaan! Soms vind ik mijn pyjama (die ik aan had) op de vreemdste plekken! Dan word ik wakker en denk ik “Ik had toch écht wel een pyjama aan hoor!” :+

@ Corrina1994: Ik heb ooit geleerd op school dat dat gevoel komt doordat je in je diepe slaap terecht komt. Soms krijg je dan het gevoel dat je valt en dan schrik je wakker. Leerkracht beweerde dat je op dat moment van je minder diepe naar je diepe slaap hoorde te gaan… Of het waar is, weet ik niet.

@ malih: dat kan misschien wel helpen ja. Maar ik drink geen koffie (cola ook bijna niet, en al zeker niet voor het slapen gaan) en ik weet zelf meestal niet hoe vaak ik praat. Mijn vriend weet het ook niet, hoewel hij toch weet dat ik de laatste 14 dagen iedere nacht minstens 1 keer gepraat heb. Het valt hem op dat ik iedere nacht iets zie op het plafond. (ik wijs steeds naar dezelfde plek) Ik heb in de afgelopen 2 weken al gepraat over spinnen, wespen, vogels, of ik wist het zelf niet.

@ MyrtheJ: Meestal besef ik wel dat ik heb gepraat, maar soms ook niet. Mijn vriend komt soms met hilarische verhalen af ’s morgens :D

Vannacht (hier is het nu woensdag voormiddag kwart voor 11) heb ik volgens mijn vriend niet gepraat (ofwel was hij gewoon te moe om mij te horen :D)

Stress zal wel een grote factor zijn, maar ik heb geen flauw idee wat ik daaraan kan doen. Ik word ook ziek door stress, keelontsteking, maagontsteking,… maar weet niet wat ik eraan kan doen. Tijdens examens of wedstrijden neem ik wel steeds kalmeringsmiddelen (op natuurlijke basis), maar dat kan ik niet het hele jaar door doen hé? :Y)

the_titan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-12 00:17

conctacteer een slaapkliniek