Vocht vasthouden, iemand tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

TeSzZz

Vocht vasthouden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 18:41

Ik hou sinds voor het weekend behoorlijk vocht vast.
Nou gebeurd dit wel vaker, zeker als ik teveel gedaan heb, maar het lijkt langzaam aan meer te worden ipv minder.
Net trok ik mijn spijkerbroek aan die het hele weekend nog vrij los zat (en normaal zelfs gigantisch afzakt) en die zit superstrak.
Op dit moment scheelt het ruim een kledingmaat en bijna 2 kilo met normaal, zeker in mijn benen.

Ik drink veel water, eet over het algemeen gezond en niet extreem zout en lig ook al 2 dagen met mijn benen omhoog.
Heeft iemand misschien nog andere tips en kan het kwaad als je te lang (veel) vocht vasthoudt?
Anders bel ik namelijk morgenochtend toch even de huisarts om te kijken of ik daar nog terecht kan.

Boktpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:44

Echt kwaad kan het niet volgens mij als je langer vocht vasthoud... Alleen fijn is anders!
Ik houd zelf sinds kort ook al flink wat vocht vast en ben wel benieuwd naar goede tips :o

dovish

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:45

Inderdaad de huisarts even bellen morgen. Hoeveel mensen ook vocht vasthouden, zeker met dit warme weer, het is wel een teken dat je hart t even allemaal niet goed rondloopt, zeker als je t ook in je buik vasthoud. Niet te veel zout is inderdaad goed, bleek selderij schijnt ook goed te werken.

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:47

super is het niet voor je lichaam.

bewegen wilt nog wel eens helpen bij mij en veel water drinken.
zoek zelf eigelijk ook nog wel wat tips.

Grapjasjes12

Re: Vocht vasthouden, iemand tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 18:53

Jezelf helemaal de rambam in sporten, is bij mij het enige dat werkt :j

Issy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:02

In plaatsvan keukenzout overstappen op zeezout of himalyazout, dan hou je minder vocht vast en bevat betere mineralen die je nodig hebt.

Het zit vaak niet in het zout wat je toevoegd maar in het zout wat in zakjes, potjes zit. Ga meer puur koken en ga met je huisarts of anders een abng arts na hoe het zou komen dat je lichaam het nodig acht om vocht op te slaan.

Wellicht drink je te weinig water en teveel aan koffie, thee en frisdranken, probeer toch 1,5 tot 2 liter water per dag te drinken, 1 kopje koffie staan 2 glazen water tegenover. Want koffie en alcohol ontvochtigen juist het lichaam.

Check ook eens je hartfunctie (hartfilmpje) en bloeddruk en cholesterol, nier en leverfunctie. Dit kunnen indicaties zijn waarom je lichaam vocht wil vasthouden als reserve.

Niet zomaar denken dat het oke is als vochtvasthouden afneemt. Ga dus naar je huisarts en als die het niet weet naar een abng arts!

laliz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 19:50

tot die tijd kan je in ieder geval selderij eten.

TeSzZz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 20:40

Thanks voor de tips :)
Sporten is voor mij helaas geen optie, ik zit volledig thuis vanwege ME en veel beweging heeft een ernstig tegenovergesteld effect.

Issy, we gebruiken al alleen zeezout, en vanwege ME eet ik behoorlijk puur omdat in alle voorverpakte maaltijden dingen zitten die ik niet mag hebben. Ik drink ook geen koffie en vrijwel geen fris en alcohol. Ik zal de cardioloog van het CVS-centrum wel even bellen morgen, want ik bedenk me net dat ik de laatste uitslagen niet gehad heb :P De rest was bij de laatste check allemaal prima.
Zit er idd wel over te denken naar ABNG arts te gaan maar de afstand houdt me nog even tegen. Degene die in Friesland zitten trekken me niet zo dus dan wordt het toch amersfoort.

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 22:02

Extra vitamine C innemen, de gewone (ascorbinezuur). Appelazijn capsules helpen ook. Gezwollen enkels, opgezette voeten en het onderste deel van de benen dat vocht vasthoudt, het wordt steeds zwaarder naarmate de dag vordert. Weegbree, paardebloem en brandnetels waarschijnlijk de 3 meest voorkomende soorten onkruid zijn vochtafdrijvend en kunnen de symptomen van vocht vasthouden goed bestrijden. Dit middel zorgt er voor dat vocht wordt uitgescheiden doordat er meer geplast moet worden.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:24

Ik houd ook extreem veel vocht vast. Dingen die volgens mijn dietiste helpen zijn o.a. tomaten en komkommers.

piewie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:29

Verse groene thee drinken. Doe ik ook en bijna geen last meer van!

Storm_inc

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 08:55

Ik volg even. Mijn huisarts kan me enkel aanraden om steunkousen te dragen, meer niet. Aangezien ik nog geen 30 ben, wil ik hier niet aan beginnen. Ik hoop dus mee op de gouden tip :-). Ik sport regelmatig, wat de pijn wel verlicht, maar mijn benen blijven een gezwollen uiterlijk vertonen.

Het zou bij mij niet enkel om vocht gaan, maar ook om een plaatselijke stockage van vet in het lymfestelsel thv mijn onderbenen. Ik las dat groene thee hiervoor zou kunnen helpen. Hoeveel drinken jullie hier van, en na hoeveel tijd zag je resultaat?

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:07

Let wel op met groene thee als je last hebt van PMS. Ik kan bijvoorbeeld niet meer dan 3 kopjes per dag drinken anders ga ik voor m'n menstruatie door het lint (en niet alleen van de pijn) :+

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:12

Veel water drinken is zeker goed! Brandnetel thee scheelt bij mij ook!
Ondanks dat ik ook nog niet 'oud' ben, heb ik toch wel steunkousen aan laten meten. De dagen dat ik 9 uur op kantoor zit, vind ik dat toch wel prettiger.
Ben er wel voor naar de dokter geweest. Heb er de laatste keer een plaspil bij gekregen.

Ersina

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:13

Er zijn vele voedingsmiddelen die als vochtafdrijvend bekend staan. Je kunt die op internet opzoeken en kijken welke je mag gebruiken. Van 2 kilo vocht met dit warme weer, zou ik niet zo in paniek raken, maar elders las ik dat steunkousen aangeraden werd. Dan is het misschien een idee om naar een therapeut te gaan die gespecialeerd is in lymfoedeem. Ook zijn niet alle sporten even goed als je vochthuishouding van slag is.

@ Storm_inc. Jou wil ik je aanraden een diagnose te laten stellen door een dermatoloog. Het vet, pijnlijke benen, doen mij aan een andere ziekte (ongevaarlijk ) denken, die door huisarten vaak te laat opgemerkt wordt.
Het is frustrerend te lezen dat middelen bij de 1 wel en bij de ander niet helpen, maar met bepaalde afwijkingen is een vochtafdrijving ook niet de oplossing!

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:26

Ik houd ook extreem veel vocht vast door dat ik al 5 maanden prednisolon slik..

Mij is verteld dat je daar niets aan kunt doen.. Ik beweeg genoeg, drink veel water.. Maar hou inmiddels zeker wel 18 liter vocht vast. Met alle gevolgen vandien..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:28

En daar krijg je niets voor??? Weet wel dat het bekend is bij Prednison, maar dit is toch niet normaal??

Oja, met koud water je benen afspoelen na het douchen is ook erg goed voor de doorbloeding!!

neres

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:29

Bleekselderij en ananas eten, zijn beide vochtafdrijvend

Bo_Y

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:33

Ik krijg er niets voor, volgens mijn internist is er niets dat helpt tegen het vasthouden van vocht als bijwerking. Ik heb ook drie maanden 60 mg per dag geslikt en ben nu langzaam aan het afbouwen, zit nu op 10mg en nog 7 weken te gaan tot nul (mits de symtomen waarvoor ik het slik terugkomen).

Ik beweeg dus al veel, drink veel water, bijna geen zout meer.. Maar niets lijkt te helpen..

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:38

Ik kan me voorstellen dat er niets is dat het tegen gaat, maar bijvoorbeeld een plaspil om in het ieder geval een gedeelte van het overtollige vocht kwijt te raken lijkt me toch helemaal niet verkeerd!?!
Wat een hoge dosering heb je zeg!! Hoop echt dat je er gauw helemaal vanaf bent!!

Romyv

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:47

ik vind het niet heel normaal hoor hoeveel vocht je vast houdt.... zou naast zout even helemaal geen kruiden meer eten, flauw maar je kan wel kijken hoe je lichaam daarop reageerd. Masseren sporten en drinken zijn al genoemd. Wat goede vochtafdrijvers zijn: bleekselderij, appelazijn, je hebt bij de drogist homopatische plastabletten.. Maar ik zou toch even je HA bellen denk

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 09:50

Oh vreselijk! Ik ben ook helemaal vol! Tot kussentjes op mijn voeten aan toe.

Niets aan te doen werd mij verteld. Ik weet bij mij wel de oorzaak (hartfalen).

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:00

Ik kwam dit tegen! Geen idee of het wat is?!
Vocht teveel? Vochtcapsules!

de verlosser van vocht in het lichaam

Vocht- & doorbloedingsbooster in optima forma. Helpen snel, veilig en zeer effectief. Ondersteunen blaas, nieren en de inwendige reiniging van het gehele lichaam. Nu met GRATIS Vocht & Doorbloedingsgel t.w.v. 9.95 bij aankoop van 2 x 60 capsules.

Tijdelijk prijsactie:
60 capsules voor € 14,95 i.p.v. € 19,95 - uw voordeel € 5,00
120 capsules voor € 24,95 i.p.v. € 39,90 - uw voordeel: € 14,95

Een goede gezondheid kan niet zonder een goede vochtbalans!
Een echte doorbraak voor het behoud van een goed vocht balans. Golden Naturals Vochtcapsules behoort tot een geheel nieuwe soort voedingsupplementen.Deze middelen staan bekend en worden geroemd om hun multi-functionele aanpak. Niet alleen worden in het geval van de vochtbalans alle symptomen grondig aangepakt maar tevens krijgt ook de oorzaak; Namelijk de doorbloeding, de nodige aandacht!
Eindelijk weer slanke voeten en enkels.Golden Naturals Vochtcapsules zijn perfect voor enkels, voeten en benen. Deze krachtige formule bevat een zeer uitgebreide en ijzersterke mix van hoogwaardige kruiden extracten die de gehele waterhuishouding van het lichaam in topconditie houdt! Blaas en nieren worden eens goed gereinigd met een zeer snel resultaat!

Ook de doorbloeding in voeten, enkels en benen krijgt een fenomenale steun in de rug. De bloedcirculatie wordt gestimuleerd en zo geeft het ook nog eens verlichting bij vermoeide, zware en gespannen benen en is het bijzonder doeltreffend bij de cosmetische verzorging van ontsierende aderen. Door Golden Naturals Vochtcapsules onderga je een zeer intensieve reiniging die zorgen dat je fitter, slanker en vitaler bent. Je bent energieker en beweegt makkelijker.

De vochtbalans weer in conditie!

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:03

En deze van Vogel wil ik gaan proberen!

Vochthuishouding
1.De natuur en een goede vochthuishouding
2.Natuurlijke hulp van A.Vogel
3.Factoren die van invloed zijn op een goede vochthuishouding
4.Voeding en vochtbalans
5.Uitwendige methoden voor een goede vochthuishouding
1. De natuur en een goede vochthuishouding
De natuur biedt u een uniek kruid dat een goede vochthuishouding ondersteunt. Dit kruid draagt de naam 'guldenroede' (Latijnse benaming: Solidago virgaurea) en staat er al van oudsher om bekend een goede vochtbalans in het lichaam te ondersteunen.

2. Natuurlijke hulp van A.Vogel
A.Vogel Solidago tablettenSolidago tabletten van A.Vogel ondersteunen een goede nierfunctie en stimuleren de vochthuishouding, zodat het vocht in uw lichaam goed kan blijven doorstromen, bijvoorbeeld in uw benen, voeten en enkels. Ook tijdens reizen en periodes van warmte. Slechts twee tabletten per dag zijn voldoende voor een goede vochtbalans.

3. Factoren die van invloed zijn op een goede vochthuishouding
Vocht in uw voeten en onderbenen komt meestal voor bij warm weer. Als u met de vinger op benen of enkels drukt, komt er een kuiltje in, dat niet direct verdwijnt. Een gezond lichaam bestaat voor ongeveer 60% uit water. Bepaalde factoren kunnen van invloed zijn op vochthuishouding:

•menstruatie
•zwangerschap (zwanger)
•zout eten
•warm weer

4. Voeding en vochtbalans
Om de vochtbalans in uw lichaam te ondersteunen, is het verstandig om in elk geval matig te zijn met zout. Breng gerechten (vlees en aardappelen bijvoorbeeld) daarom liever op smaak met kruiden en specerijen. Herbamare natriumarm van A.Vogel is een goede zoutvervanger. En verstandig is het om in uw voedingspatroon meer van de volgende producten op te nemen:

•Bleekselderij
•Mierikswortel
•Peterselie
•Kruidenthee (van guldenroede, rozenbottels, berkenblad of jeneverbes bijvoorbeeld)
•Verder is het verstandig om veel te drinken en daarmee de functie van de nieren en de blaas te stimuleren.

5. Uitwendige methoden voor een goede vochthuishouding
Naast het letten op de juiste voeding, is er meer dat u kunt doen om een goede vochthuishouding te ondersteunen. Dit zijn over het algemeen uitwendige methoden:

•Zweetkuren/sauna (in overleg met uw arts)
•Baden in zee
•Kruidenzitbaden (met guldenroede en hooibloemen)
•Ook is het verstandig om dagelijks actief te zijn. Lopen is beter dan stilstaan, zitten of liggen.
•Wanneer u in bed ligt, is het goed om erop te letten dat uw benen iets hoger liggen dan de rest van uw lichaam. Dit zorgt voor een betere afvoer van het vocht en een stabiele vochthuishouding

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 10:09

De laatst genoemde van Avogel is zeker een aanrader, dat heeft mij op vakantie met voor mij te hoge temperaturen goed geholpen. Veel water drinken is al genoemd en als je het kunt is wandelen ook een goede.