Hallux Valgus Scheve grote teen operatie!

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

_Melissa

Hallux Valgus Scheve grote teen operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 19:54

Hallo allemaal!,,

Ik ben afgelopen vrijdag geopereerd aan me voeten, Ja je hoort het goed niet 1 maar 2 voeten.
Ik heb mijn 2 scheve tenen recht laten zetten. Ik ben eigenlijk opzoek naar mensen die het ook hebben
gedaan om ervaringen uit te wisselen.

Tot heden gaat het best redelijk ik heb alleen pijn als ik het teveel belast. Ik heb druk verband en een soort schoen
waarmee ik moet en kan lopen (kleine stukjes naar de wc en terug) ook moet ik met mijn benen hoog liggen en als
ik me medicijnen optijd in neem gaan eigenlijk alles best goed.

Wie o wie heeft er ervaring en kan misschien nog wat tips geven betreft de genezing.?

Groetjes!

Truf

Re: Hallux Valgus Scheve grote teen operatie!

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-12 20:00

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-12 21:06

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:27

Ik ben 16 april geopereerd aan mn rechter voet.
Het bot is geheel losgehaald en geplaatst op de plek waar het hoort.
ik had de knokkel doordat het bot naar buiten werd geduwd.
ook is een spier in mn grote teen ingekort.
na de operatie geen pijn gehad, alleen van het zenuwblok heb ik last gehad van mn knieholte en mn hand was ontstoken van het infuus.
Na een dag mocht ik naar huis, kon alleen niet tegen de morfine en diclofenac dus heb van sochtends tot savonds aan een stuk door gebraakt.
verder heb ik geen pijn gehad.
Ik had de eerste week een klomp gips waarmee ik alleen naar het toilet enzo mocht lopen.
hierna kreeg ik loopgips een week, maar moest twee weken met mn been omhoog, zodra ik te lang naar beneden zat ging het onwijs tintelen.
na die twee weken zijn de hechtingen eruit gegaan , dat deed zeer en heb ik voor nog 6 weken loopgips gekregen.
zit nu op 7.5 week , hier een verslagje met fotos van vandaag.

Mn gips was kapot dus moest vandaag al naar het ziekenhuis ipv. dinsdag.
dan zouden ze het eraf halen, foto maken en fotos laten beoordelen door arts. indien de arts de fotos goed zou vinden zou het gips eraf mogen blijven, zit nu 7.5 week.
Maar helaas de arts was aan het opereren dus heb wel fotos gemaakt maar kon neit naar gekeken worden. nu nieuw gips, oranje. en dinsdag weer naar het ziekenhuis , dan hoor ik van de arts of het eraf mag blijven en dan moet ik mn voet weer opnieuw leren belasten.
toen mn gips eraf was om fotos te maken heb ik ef gekeken of ik erop kon staan, en dat ging :D
Enkel en grote teen zijn erg dik. en mn huid is door de lange tijd gips verstikt dus is nu geel en al een deel los. zit nieuwe huid onder. als mn gips eraf is laat dat vanzelf los.
zo ziet mn voet er nu uit
Enkel zie je hier heel goed dat die echt dik is
Afbeelding
Afbeelding
dat gele is dus afgestorven huid
Afbeelding

hoop dat het gips er dinsdag af mag.
nu in de voetbal stemming, oranje gips :P
ik heb gips tot mn enkel, dus denk wel een andere operatie techniek als jouw:
Afbeelding
Afbeelding

ga gewoon goed op je eigen gevoel af, wanneer je voet gaat tintelen, of drukken etc. neem je rust.
en draag de schoen ook echt.
doordat ik niet tegen de medicatie kon, ben ik na 1 dag al gestopt.

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:46

hoi!
heb het ook laten doen, erg veel last van gehad ook van de ruggenprik heel ziek geweest, ook ontzettend veel pijn gehad!
Ik kan mijn teen nu niet meer buigen, is helemaal weer raar vast gegroeit.
Helaas heb ik het idee dat nu (2 jaar later) hij alweer scheef begint te staan, maar ik pieker er niet over om weer een operatie te laten doen, mij niet meer gezien daar!
Volgens mij hebben ze ook flink wat zenuwen geraakt want voel nu niks meer aan die voet aan de binnen kant en boven op aan de kant van mijn teen :S
mijn voet zag er ook net zo uit als hierboven (heel vies vond ik het) ben in bad gaan zitten om het los te laten weken, ook de schoen heb ik toch echt nog een tijd gedragen!
Ook heb ik vaak kramp in mijn voet als ik mijn tenen naar beneden buig (voor zo ver dat wil) schiet direct een kramp in mijn voet, ontzettend pijnlijk!

Tips heb ik verder niet, behalve op tijd je rust nemen en niet te veel belasten, ik heb als tip mee gekregen om de eerste tijd op klompen te lopen, makkelijk aan en uit te krijgen en een klomp is steviger als een schoen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:49

jee wat vervelend heleen88, ik kon mn teen nu ook nog niet bewegen maar weer gips dus nog afwachten.
denk je goed te doen aan een operatie wordt het alleen maar slechter.
ik mocht niet kiezen voor ruggenprik, mocht alleen een algehele narcose en een zenuwblok.
ik vind die huis ook echt vies, als mn gips eraf is ga ik ook lekker weken in bad

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 20:57

apart dan he dat het dus ook weer arts verbonden is wat voor narcose je krijgt,
door dat weken laat het heel snel los wel heel vies om te zien hoor! en wat ook helpt is heel zachtjes met een washandje er over te gaan (is wel heel gevoelig).

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:03

Dankje voor de tip :D
gelukkig vind ik niet zso snel wat vies.
werk in de ouderenzorg. maar bij jezelf is het toch anders haha.
inderdaad appart, maarja er worden ook verschillende operaties uitgevoerd voor hetzelfde probleem.
welke operatie heb jij gehad?

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:19

ik heb geen idee of zo'n operatie een naam heeft,maar bij mij hebben ze het bot doorgezaagd van mijn grote teen en de knobbel die was aan gegroeit we gezaagd toen het bot weer vast genaaid,

het scheeld dan idd mischien een stuk dat je in de zorg waarschijlijk wel wat bent gewend, in ging bijna nokkie haha (ook van de geur bah wat kunnen voeten stinken!)

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-12 21:39

a oké. Nee bij mij is het niet weggezaagd. Haha ja gaat echt stinken ja. Bah. Hopelijk ben ik dinsdag van het gips verlost.hier in t zh zagen ze het bot niet meer weg omdat het dan snel weer terug komt. Vandaar dat het bij mij is los gehaald en zo halve a 1cm naar binnen is geplaatst. Waardoor die knobbel niet uitsteekt en druk punt is. Kon jij snel weer schoenen aan?

heleen88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 06:43

dat is bij mij ook gedaan mijn hele teen is er als het ware 1cm meer naar links gezet (linkervoet) en de knobbel die je toen nog bleef zien is weg gezaagd, ik kon redelijk snel weer schoenen aan eerst sneakers maar vaak vond ik dat nog wel pijnlijk en liep dus snel weer op klompen (was leuk gezicht hoog zomer rokje aan met klompen er onder) na twee maand had ik een feestje en wilde ik per se pumps met redelijke hak aan, maar omdat mijn teen dus niet buigbaar meer is loopt dat wel heel beroerd! gaat nu stukken beter gelukkig al die ik ze niet al te vaak aan want dan bestaat de kans dat het eerder terug komt :(

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-12 12:33

Wat leuk om jullie verhalen te horen. Ik dacht even dat er niemand was op bokt de zijn voeten heeft laten doen
Onder tussen ben ik alweer 3 weken verder. Ik ben tot heden erg blij dat ik het het gedaan.
Ik heb echt 2 weken lang thuis in bed gelegen met me voeten in de lucht op advies van de arts en fysio.
ik mocht wel lopen met krukken maar kleine stukjes en geen trappen lopen. ik verveelde me kapot maar had geen
pijn ook eigenlijk niet gehad teminsten niet aan me tenen, mijn voeten trokken wat naar binnen waardoor alle pezen en banden
op me wreef werden uitgerekt erg pijnlijk.. maar gelukkig is dat nu over. k heb 2 weken verband gehad en toen dat eraf is gehaald
voelde dat even raar maar het zag er goed uit en was helemaal blij! Nu loop ik alleen nog met me schoenen. Van de fysio krijg ik oefeningen om me tenen te bewegen en soepel te maken doe je dat niet kan je misschien nooit meer op je tenen staan en dus ook geen hakken meer aan. Dus ik hou me strikt aan de oefeningen. Rechts gaat makelijker dan links. links werkt nog niet echt mee.
Het is nu 3 weken terug dat ik ben geopereerd en van de fysio mag ik in huis zonder schoenen lopen op me blote voeten dus.. Maar dit durf ik niet omdat de arst heeft gezegt dat het niet mag, en als ik dan lees dat somige van jullie 7,5 week in het gips zitgrote aten! en ik dat niet eens heb gehad... Mijn wond is wel wat groter ook. Bij mij hebben ze hem op 2 plaatsen recht gezet en met plaatjes vast gezet in me voet die er gewoon in blijven zitten...

Hier wat foto's.

Net uit de operatiekamer:
Afbeelding Dit verband heeft er 2 weken op gezeten.
Net het verband eraf na 2 weken (links)
Afbeelding
Net het verband eraf rechts:
Afbeelding
En net het verband eraf beide voeten.. me tenen sluiten nu al weer netjes aan hoor
hier zit er nog een groot gat tussen me tenen:
Afbeelding

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 15:39

Wowww meis mooi gedaan hoor!!

Ik heb mijn linker laten doen, 12 jaar geleden ( de arts zei dat het 50% kans was dat het zou terug komen ) laten opereren.
Helaas is die knobbel bij mij terug gekomen.

Als het koud is trekt het litteken en pumps kan ik eigenlijk niet aan omdat het zeer doet aan het litteken

Roselie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:02

Ik heb 7 jaar terug mijn kleine teen laten doen, man wat deed dat zeer
Ze hebben mijn teen gebroken, pees doorgeknipt en recht gezet

SassieSjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 21:09

Roselie schreef:
Ik heb 7 jaar terug mijn kleine teen laten doen, man wat deed dat zeer
Ze hebben mijn teen gebroken, pees doorgeknipt en recht gezet

Die heb ik aan me andere voet laten doen, alleen is het zo dat ik daar echt totaal geen last van heb?!! Jij?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:23

ik zal straks een foto laten zien van gister. Gister is mijn gips er na 8weken afgegaan. Tenen bewegen lukt wel maar nog niet zoals het hoort. Kan gewoon normale schoenen aan en het doet geen zeer. Wel nog tintelingen.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:40

Afbeelding
Afbeelding

inmiddels is de zwelling al zo goed als weg.

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 15:29

@Horsi,, dat hebben ze mooi gedaan zeg! en jou litteken is ook al zo goed als weg!
Ik je litteken gevoellig?

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 16:47

is echt heel mooi gedaan ja. Ben er echt heel blij mee.litteken is iets gevoelig maar valt mee

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 18:12

Oke! Ik ben benieuwd! Het buigen van mijn tenen gaat nog steeds niet goed. Ik moet blijven oefenen van de fysio ik doe met best maar toch blijft links gewoon veel stijver! ik zit te denken om glucosaminepillen te bestellen om mijn gewrichten soepel te houden!.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:21

O jij heb fysio gekregen?
Ik hoef volgens de arts helemaal geen fysio, mij leek het wel handig ivm het buigen van mn tenen.
Ik denk dat het geen kwestie is van gewrichten soepel houden, maar opnieuw leren gebruiken. maar mischien kunnen de pillen er wel bij helpen, beetje extra soepelheid

_Melissa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 18:31

Je gewrichten worden stroef door de operatie, teminsten bij mij wel ik kan me teen een beetje buigen maar verder gaat het simpel genoeg niet. Ik er is mij zeker fysio aangeraden. Ik heb veel gegoogled en er zijn genoeg mensen die geen fysio hebben gehad en hun tenen niet meer kunnen gebruiken zoals het was en hebben spijt van het geen fysio nemen. Ik heb dus wel fysio. Ik wil natuurlijk strak wel me pump aan kunnen hahaha! :+

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 18:45

weet jij of je zonder verwijzing van de arts ook fysio kan krijgen?

Feria

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:01

Ik heb weken stage gelopen bij een orthopedisch chirurg dus ik weet ondertussen ook genoeg van deze operatie en het herstel. Het is best raar dat sommige mensen op 2 weken amper zwelling hebben en al een mooi litteken en andere na 3 maand nog een hele gezwollen voet hebben.
Ik denk dat veel afhangt van de eerste weken rust, daarmee valt of staat alles :j

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 19:02

Ik heb links een hallux valgus, maar volgens mij huisarts nog niet genoeg om te opereren. Het nare is alleen dat geen enkele schoen goed past, en dat er dus non-stop blaren/drukplekken op die voet zitten.