Ik vroeg me af of er mensen zijn die vijf verstandkiezen hebben, net als ik. Hadden jullie daar ruimte voor? Zijn ze eruit? Moest er maar één uit? De tandarts keek er een beetje raar van op dat ik er vijf had, eentje die ligt zelfs dwars.. Nu moet waarschijnlijk een normale kies eruit zodat de verstandskies daarboven door kan komen.. Ik denk dat de dwarse er ook wel uit moet? Maar dat moet dan denk ik in het ziekenhuis?
Ik ben enorm bang bij de tandarts, voor prikken, voor pijn.. Vandaar de vragen. Heb dan ook elke keer lachgas gehad terwijl ik op de stoel lag, ben er ook een keer door flauw gevallen (tandarts botste per ongeluk tegen het apparaat aan, toen kwam er ineens heel veel van dat gas en woem daar ging ik
). Verdovingen hielpen vaak niet (te veel adrenaline ofzo?) waardoor ik extra veel geprikt moest worden enz..Ben ontzettend bang dat ze er alle vijf uit moeten + die ene kies..
Ik heb sinds kort een nieuwe tandarts en die kwam er dus achter dat ik er vijf heb. Volgensmij mag ik ook geen lachgas bij hem.. Weet iemand of je ook een kies kan laten trekken onder hele narcose? Ik ben bang dat het er anders nooit van komt. Ik durf het gewoon écht niet.
Ik heb nooit gaatjes gehad en mijn oude tandarts beweerde de ene keer dat ik gewoon een goed gebit had en de keer daarop ineens zo'n groot gat had dat ik een wortelkanaalbehandling moest? En nog andere gaatjes had? Later kwamen we erachter dat er heel veel klachten bij hem zijn. Waarschijnlijk had ik alleen maar 'gaatjes' zodat hij wat extra verdiende..
De wortelkanaalbehandeling heeft hij niet eens goed gedaan, zit nu een onsteking boven.. En ook de kroon past niet.. (dit is gelukkig wel die ene kies die er dan uit moet voor de verstandkies)
De gaatjes heeft hij ook helemaal verkeerd gevuld met als gevolg dat ik al bijna een jaar niet kan kauwen. De vullingen komen steeds op m'n zenuw. Op zich kan het niet veel kwaad, maar op lange termijn waarschijnlijk wel. Als ik wil gaat de tandarts proberen de vullingen anders te zetten, als ik daarna alsnog pijn blijf krijgen, moet ik (als ik dat wil) een wortelkanaalbehandeling op die tanden doen (zijn er 3 of 4), enige 'redmiddel'..
Dit wil ik dus echt niet en ik denk dat ik ervoor ga kiezen om nooit meer gewoon te kunnen kauwen.. Ik kauw nu met mijn snijtanden en achterste kiezen. Mijn vorige tandarts heeft dus aardig wat verkloot in mijn gebit..
Ik ben pas 16, bijna 17.. Nieuwe tandarts + de mondhygieniste zeiden dat ik een erg mooi schoon gebit had, dus waar al die gaatjes vandaan kwamen? De tandarts weet het ook niet..
ik weet trouwens niet of dit bij welzijn moet staan of bij het leven zonder paarden, dus sorry daarvoor

En ik moet zeggen dat ik de verdoving zelf altijd nog het vervelendste vind van alles hahaha. 
Niks gevoeld dus, dus kon ik ook met een veel geruster hart gaan liggen.
Gewoon in het ziekenhuis, door de kaakchirurg.