Verstandskies.. Iemand ervaring??

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

fionaa

Verstandskies.. Iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 21:51

Hallo iedereen..

Voor het eerst dat ik hier een topic aanmaak..

Zoals jullie lezen.. Gaat het dus over (mijn!) verstandskies. Er zijn er nu vier door, één nooit gehad.. Misschien komt die ooit..
Nu is het geval, dat ik er last begon van te krijgen en twijfelde wat ik ermee moest doen.. Heb het nog even aangezien, ook gekeken hoe het er uitzag, het leek ook wel (nog steeds) een andere kleur te hebben en alsof mijn wang er in tegen aan zit (dikte?).
In ieder geval is het aardig gevoelig.

Nu gisteren de knoop door gehakt en gebeld richting de tandarts, en mocht gelukkig meteen even komen voor een foto. Resultaat een onsteking in mijn verstandskies. En dat er 2 verstandskiezen boven ook onderweg zijn. Waar ik tot nu toe nog geen last van heb.

Heb als medicatie een spoeling gekregen (naam kwijt, heb ook geen zin om richting boven te lopen voor de naam :o ). en nog een brief voor het ziekenhuis om een afspraak te maken bij de mondheelkunde.
Die gebeld en eerste wat ik kreeg te horen, in JUNI! nouu.. nee, ga niet zo lang wachten.. Dus kon 29 mei. Had gevraagd of het niet nog eerder kon, maar dat deden ze niet.. Als het een spoed geval is, dan had de tandarts wel gebeld ofzo..

Nou goed, prima afspraak vast gezet en krijg een bevestiging thuis gestuurd. Eenmaal thuis vertelt hoe en wat was ik er toch niet tevreden over.. Word tenslotte wakker met hoofdpijn en ga ermee naar bed. Overdag is de hoofdpijn er ook. Slik dan ook één advil.

Omdat het naar mijn idee wat erger wordt qua pijn heb ik nogmaals gebeld en door gegeven aan de secretaressen dat ik gisteren vergeten ben door te geven dat er een onsteking in zit en het toch echt geen prettig gevoel is.. Nu mag ik 22 mei..

Nu mijn vraag aan jullie.. Hoe is het gegaan bij jullie? Hebben jullie ook een ontsteking gehad en is hij er toen uit gehaald? Of gewoon dat hij er uit moest..?
Hoor wel verhalen dat je t echt hoor kraken, en dat als het onstoken is dat je het dan erger hoort en het door de verdoving heen voelt?
Nu heeft ieder een andere pijngrens, maar misschien heb ik wat aan jullie ervaringen en of tips.

Sorry voor het 'vage' verhaal.. Hoop dat jullie het nog snappen.. En bedankt voor het lezen, ook alvast bedankt voor een reactie.

Groetjes Fiona :wave:

Nanne

Re: Verstandskies.. Iemand ervaring??

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:54

Ik heb hele nare ervaringen gehad en ik weet niet of je dit wilt horen?
Maar als ze er uit moeten, moeten ze er uit.

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:55

Waar woon je? Want ik werk in een verwijspraktijk, bij ons kan je maandag waarschijnlijk al terrecht!

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 21:56

Bij mij is hij ook verwijderd. Ik heb eerst alle gruwelijke verhalen gelezen van mensen maar bij mij viel het hartstikke mee.
Voelen deed ik er weinig fijn alleen het gekraak was ff vervelend !!

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 21:59

Miiejs schreef:
Waar woon je? Want ik werk in een verwijspraktijk, bij ons kan je maandag waarschijnlijk al terrecht!

Ik woon in Sint pancras, helaas is maandag geen optie, omdat ik dan met mijn stage op kamp ga tot en met woensdag.. Helaas.. Anders had ik het graag gewilt!!

@ Kel_91, was het dan verdoofd dat je het weinig voelde? Dat gekraak hoor je dus..? Omdat het dan waarschijnlijk door je gehele hoofd gaat ofzo..?

hihi.. Hoor t nu al kraken heb ik het gevoel.. :Y)

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:01

Waar ligt dat in de buurt?

Want je kan er zowiezo sneller terrecht

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 22:03

Dat ligt in de buurt van Alkmaar..

Miiejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:03

Ooo dan is dat bet uit de buurt!

Nanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:03

TS,

Het kraken hoor je inderdaad. Dat kan ook haast niet anders omdat je kies vast zit. ;)

Sherlock1

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:06

Verdoving ja maar die prikjes zijn zo klein !! En dat kraken , ik had de 2e keer mn mp3 speler meegenomen en die keihard op gezet en dat werkte best ontspannend !!

manfredie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:08

ik heb 2 hele nare ervaringen gehad die ik je niet ga vertellen...
maar iedereen ervaart dit ook weer anders...ik ben er enorm ziek van geweest...
maar damn wat ben ik blij dat die dingen eruit zijn...had gewoon geen plek in mijn mond

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:13

Best knap dat er 4 door zijn en je er 1 nooit hebt gehad :D!!
Dan ben jij uniek denk ik! :+

Om even terug te komen op je vraag..
Ik had inderdaad een ontsteking, heb gebeld en na 2 dagen is hij eruit getrokken.
Kreeg wel een verdoving en geloof me met verdoving voel je er niks van.
Je hoort het wel kraken inderdaad.

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 22:16

Dat is misschien wel een idee ja een mp3 speler mee nemen! Jaa, die verdovingen ben ik helaas wel gewend. Heb gaatjes ook wel eens zonder verdoving gedaan en kan dat soms best handelen..

@ Nanne, ja oke.. dat is logische inderdaad.. denk dat ik dat nog het meest minst prettig vind.. hou nooit echt van die geluiden..

@ Morfeo, die verdoving is dan dus sterker dan als je een gaatje hebt bijvoorbeeld?

Haha.. Tsjaa.. Ik kan mij ook niet heugen dat die er dan uitgehaald is.. :D haha!
Ook vreemd dat de rest er wel is, en die niet! Haha!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:18

als het goed is krijg je maar 4 verstandskiezen :D
ik heb ze er alle vier bij de kaakchirurg uit halen halen en nooit last van gehad.
verdoving is via een prikje,maar als je aangeeft dat je het eng vind(wat bijna iedereen wel vind!) houden ze er rekening mee en voel je echt bijna niks!
het trekken kan wel grappig zijn..vond ik dan.
je hoort in van alles kraken en je voelt ook wel wat ze doen,maar het doet geen pijn!

ook daarna geen last gehad, beetje nabloeden maar dat is normal.
eerste dag nog een flinke pijnstiller gehad ,maar de dag er na was zwelling en pijn weg.

dus het valt best mee *\o/*

Morfeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:18

Dat durf ik niet te zeggen, ik heb namelijk nog nooit een gaatje gehad.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:19

Bij mij is het trekken eigenlijk heel pijnloos gegaan, bij mijn vriend ook. Het prikje is even dat je denkt moet dit, maar dat was dan ook het 'ergste' van het hele trek gebeuren. Bij mij was het ook ontstoken, maar wat een opluchting toen die kies er uit was! Geen nare ervaringen gehad, ook geen dikke wangen etc erna, en ik hoop dat mensen die je ook niet gaan vertellen. Het is voor iedereen blijkbaar anders, maar ik was ook heel bang en dat bleek helemaal onterecht te zijn.

Sterkte!

edit: ja de verdoving is sterker dan met een gaatje.

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 22:21

@ manfredie, dus een opluchting als je ze kwijt bent?? :D
Mag ik vragen waar je dan daarna last van kreeg? Hoort hoofdpijn erbij? Heb ook als ik het aanraak van buiten dan is het ook gevoelig.

Heb er sochtends en savonds het meeste last van. Ik praat veel tijdens mijn stage, en als ik lag dan kan het ook al zeer gaan doen. Nu lekker thuis en hoef niet echt veel te praten, als ik dan een beweging maak, dan is het niet heel prettig..

@ellepel, oke dat is wel prettig! Hoor inderdaad van sommige dat die meteen terecht konden bij een kaakchirurg, maar ik ben naar mondheelkunde gestuurt, enig verschil?
Hmm.. grappig, haha ik ben benieuwd, jaa dat vind ik niet geheel prettig dat ik het evt kan voelen wat ze doen.. vind ik best naar..
Ja.. ben niet blij met die rot prikjes maar meestal helpt het wel.

Krijg je trouwens een hechting ofzo...? Misschien kan ik vragen of ze meteen alle 3 eruit halen onder gehele narcose :D ben ik er meteen van af in één keer :D

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 22:22

@ Sleeper, dankje wel! Dat is wel prettig dat die sterker is.

@ Morfeo, helaas heb ik daar wel ervaring mee gehad.. Er zijn bij mij toen ik een stuk jonger was vaak al kiezen getrokken die ook een ontsteking kregen.. Niet een geheel top gebit :o Maar dat is nu gelukkig een stuk beter!

Maleficent

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:24

Het kraken wat je hoort lijkt mij het engste :=

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:28

Ik heb uberschrik!!! Ik heb dormicum gehad en alles was mooi! :+
toen flink verdoofd en kies eruitgetrokken. Later nog een kies en een verstandskies moeten laten trekken, alles onder verdoving van dormicum en een flinke dosis paardenmiddel.

Bah! Krijg al weer rillingen als ik er aan terug denk!

Sterkte en succes TS!

fionaa

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-12 22:30

Geen goede ervaring dus Vicky_88? Of heeft het te maken dat je er gewoon echt bang voor was, dat je zo een flinke dosis pijnstilling kreeg?

Agossie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:36

Okay, toevallig is er gisteren bij mij een kies weggehaald. Nr. 3 inmiddels. Geen verstandskies. Ik kan je zeggen, als je het via de kaak chirurg laat doen, geen centje pijn... Ik had nu verwacht stijf te staan van de pijnstillers, maar echt, het gaat veel beter dan verwacht en de kies weigerde er op een normale manier uit te gaan.

Dan verstandskies. Mijn advies, laat je tandarts bellen om die kies er door de kaakchirurg zo snel mogelijk uit te halen! Desnoods maar niet op kamp. Serieus... Ontstoken kiezen zijn echt heel pijnlijk en je bent nu goed op weg om aan één advil ècht niet meer genoeg te hebben. Mijn verstandskies begon te ontsteken nadat een vulling los was gegaan. Tandards heeft gekeken en meteen gebeld met kaakchirurgie. Meteen de zelfde middag is de kies verwijderd. Als je langer wacht, gaat ook het verwijderen en de napijnen alleen maar erger worden.

Kiespijn wens ik niemand toe, ik weet hoe het is, en je bent hard op weg naar héél veel kiespijn...

Sterkte!

PS Als het een goede kaakchirurg is, zal hij niet in één keer alle kiezen verwijderen, maar bijvoorbeeld eerst 2 aan een kant en de andere kant later, als je genezen bent.
Het trekken van een kies is officieel een "operatie" en je moet echt je rust nemen naderhand. (Zegt de ervaringsdeskundige...)

dressagelady

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 22:55

Dormicum is een soort roesje :j bij extreme angst, dat werkt spierontspannend. Bij het trekken voel je wel de druk, en je hoort het wat kraken. Pijn mag het absoluut niet doen want je word goed verdoofd. Welk spoelmiddel heb je gekregen?

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:04

ik heb ze er alle 4 tegelijk moeten laten uithalen bij de kaakchirug (volledig onder narcose want ze waren nog niet door)

ik kwam bij en toen had ik een zak om me hoofd met een ijscompres erin.. heb echt week of anderhalf fikse pijn gehad(ondanks medicijnen)... me gezicht werd zo dik dat ik mezelf niet meer herkende :')
maargoed :+ ze moesten eruit heb ze liever dan tegelijk eruit als meerdere keren onder verdoving :=

MaNdiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-12 23:08

Ik heb inmiddels drie verstandskiezen eruit laten halen, moest van de tandarts vanwege ruimtegebrek. Nr. 4 is er nog niet en mag wel wegblijven. De eerste twee werden op dezelfde dag getrokken en beide bovenin daar was het enige wat een beetje pijn deed de verdoving en ze waren er zo uit.
Toen nr. 3 ook door was en werd opgemerkt door de tandarts bleek deze al iets ouder te zijn en dus beter vastgegroeid het trekken was minder fijn omdat er echt veel kracht opgezet moest worden. ( heb normaal een vrouwelijke tandarts maar moest nu naar de man). Heb een tijd last gehad van mijn kaak vanwege die druk, maar verder vond ik het allemaal wel mee vallen.

Nu weet ik gelukkig niet hoe het voelt met een ontsteking, maar vind dat je nog wel lang moet wachten voordat je terecht kan. Succes in ieder geval en maak je nu nog niet teveel zorgen over het trekken dat komt vast goed.