Ik heb het he-le-maal gehad.. *gepest*

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

Silenna

Ik heb het he-le-maal gehad.. *gepest*

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:21

Sorry mods, als dit verkeerd staat!

Ik zit in het eerste jaar van het MBO dierverzorging in Barneveld, en ik had een hele leuke klas. Met nadruk op had. :') In het begin vormden ik en 7 anderen een behoorlijk hecht groepje met elkaar. In tussenuren gezellig ergens wat drinken, een hoop lol, enz.
Één van deze meiden, ik noem haar even D. en ik zijn heel goed bevriend geworden. Echt twee handen op één buik.

Na een tijdje begon de sfeer binnen het groepje te veranderen, uit het niets. Er werden wat banketstaaf opmerkingen mijn kant op gemaakt, maar ik merkte dat het allemaal voornamelijk achter mijn rug om gebeurde. Vriendin D heeft dit trouwens nooit gedaan, zij heeft altijd 'mijn kant' gekozen.
Langzaamaan begonnen ze steeds rottiger en rottiger tegen me te doen, no reason why. Ik heb niets gedaan tegen hen. De enige reden die ik kan bedenken is omdat ze me simpelweg niet mogen en me blijkbaar irritant vinden. Dit is ongeveer 2 á 3 maanden geleden heel sneaky begonnen.

Op dit moment wordt ik op school uitgelachen, klassikaal waar iedereen bij is voor schut gezet, ik wordt belachelijk gemaakt, vernederd, ze roddelen achter mijn rug om, ze maken de meest l*llige opmerkingen op facebook en op twitter zetten ze de meest gemene dingen over me.. Zonder mijn naam erbij, dat dan weer wel. Maar ik WEET gewoon dat het over mij gaat.

Ik heb echt geen flauw idee waar hun bizarre gedrag ineens vandaan komt, dat kan me eerlijk gezegd ook vrij weinig schelen. Maar ondertussen is het ontzettend slopend. Vriendin D is net geopereerd en zit dus 1 á 2 weken thuis, en ze pakken me met zn 6en waar ze me pakken kunnen.
Ik ben al een week of 2 bezig in de 'onzichtbaarheids' modus. Ze niet aankijken. Niet tegen ze praten. Bij alles nadenken wat ik zeg, want ze kunnen alles tegen me gebruiken.
En ze pakken me écht overal op. Op facebook postte ik gisteren 'tijd om naar een lekker warm land te verhuizen..' (vawege het weer) en de opmerkingen als 'lijkt me een goed idee' en 'ik heb je ticket al geboekt' waren niet echt zeldzaam. En zo nog veeeele andere opmerkingen..

Kortom, ik zit er echt compleet doorheen. Aan de ene kant kan het me vrij weinig schelen, aan de andere kant is dit zó ontzettend slopend.. En ik begin met de seconde kwaaier te worden. We zitten verdomme op het MBO, niet meer op de basisschool. Prima als je me niet mag, maar laat me gewoon met rust. Ze doen er ALLES aan om mijn leven te verpesten. Ik heb niets verkeerd gedaan, ik ben zoals ik ben. Als ze dat niet leuk vinden, prima. Maar bemoei je dan niet met me. Waarom moet IK op elke beweging letten die ik maak omdat ZIJ een probleem met mij hebben?!

Kortom ik weet het gewoon niet meer.. Hoe ik ze moet stoppen. Alles heb ik al geprobeerd.. Mijn mond opentrekken, een grote bek geven, compleet negeren, onzichtbaar zijn, noem het maar op. Ze vinden het TE leuk om mijn leven te verzieken. Er valt niet met ze te praten. Met mijn mentor ofzo wil ik niet praten, dat vind ik echt 'basisschool', en dat gaan ze alleen maar leuk vinden als ik me zo zwak opstel..

Ondertussen voel ik bij mij het moment langzaam komen dat de stoppen gaan doorslaan en er op gegeven moment klappen gaan vallen. Maar 6 tegen 1.. Wat moet ik in godsnaam doen dat ze me gewoon met rust laten? ;(

Creatas

Re: Ik heb het he-le-maal gehad.. *gepest*

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:27

1: Delete ze van je social media.. Hun de lol eraf en jij geen ergernissen.
2: Pak de 'grote baas' eens apart en ga dan heel adrem het gesprek aan: 'Je hebt een probleem? Zeg het maar... '
3: Zo ga je ze desnoods 1 voor 1 af.
4: Het is níet 'Basisschool' om dit te melden.. Wat zij doen is 'Basisschool' en dan mag daar 'Basisschool-achtig' op gereageerd worden door melding te maken.

Sta erboven, neus in de lucht, en andere volwassen aanspraak zoeken :) Sterkte en succes meid!

diddletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:34

kan niet anders dan me aansluiten bij creatas. Bedenk je altijd dat jij niet degene bent die zich verlaagt tot zulk soort dingen.
Jij staat hierboven. Heeel veel sterkte *\o/*
en gelukkig duurt het schooljaar ook niet zo lang meer

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:34

Creatas schreef:
1: Delete ze van je social media.. Hun de lol eraf en jij geen ergernissen.
2: Pak de 'grote baas' eens apart en ga dan heel adrem het gesprek aan: 'Je hebt een probleem? Zeg het maar... '
3: Zo ga je ze desnoods 1 voor 1 af.
4: Het is níet 'Basisschool' om dit te melden.. Wat zij doen is 'Basisschool' en dan mag daar 'Basisschool-achtig' op gereageerd worden door melding te maken.

Sta erboven, neus in de lucht, en andere volwassen aanspraak zoeken :) Sterkte en succes meid!

Heel erg bedankt voor je reactie! :o
Om ze van mn social media af te gooien zat ik inderdaad al aan te denken.. Maar morgen heb ik precies met DAT groepje en nog wat anderen erbij praktijk les. En vriendin D, grote steun, is dus ziek. Dan hebben ze alleen maar meer 'materiaal' waar ze me op kunnen pakken..
Pff, het is zo moeilijk.. In je eentje begin je hier echt helemaal niks tegen. En ondertussen voel ik aan mezelf dat er nog weinig hoeft te gebeuren of ik spat uit mn vel en er gaan echt gebroken neuzen vallen..

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:37

Pfffff, ik weet echt hoe je je voelt! Ik krijg serieus al wurgneigingen als ik dit lees. Ik zou inderdaad (als je het durft) het net zo aanpakken als Creatas. Alleen zijn ze niet zo stoer als in een groepje! En als ze ontkennen gewoon zeggen: Mooi. Dan laat je me dus voortaan met rust?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:38

diddletje schreef:
kan niet anders dan me aansluiten bij creatas. Bedenk je altijd dat jij niet degene bent die zich verlaagt tot zulk soort dingen.
Jij staat hierboven. Heeel veel sterkte *\o/*
en gelukkig duurt het schooljaar ook niet zo lang meer

:j Dat realiseer ik me ook heel goed, hoe ontzettend kinderachtig dit gedrag is en soms kan ik er zelfs om lachen, omdat ik ze gewoon sneu vind. Maar het loopt echt gigantisch uit de hand op dit moment..
Ik heb echt zo'n gevoel dat ik zachtjes moet ademhalen, anders wordt ik weer aangevallen.

En 'gelukkig' duurt het schooljaar inderdaad niet zo lang meer.. Maar HELAAS worden de klassen voor het 2e jaar niet door elkaar gegooid. Maar daar wil ik liever nog even niet aan denken..

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:38

Wat ik ooit gedaan heb.. Er was een groepje van ik denk 8-12 personen.
Ik heb mijn beste kop getrokken en ben over een vol plein récht op 'de baas' afgelopen (2 klassen hoger):
'Je hebt wat? Zeg het maar? Dan regelen we het nú. En íedereen die commentaar heeft kan in de rij gaan staan en 1 voor 1 bij me langskomen.'
Al die meelopertjes zijn dan gelijk klaar hoor..
Dus overweeg het.. Tip: Blijf rustig en laat je niet opnaaien, daar is het ze vaak om te doen.

Edit: en ik was echt geen held hoor! Ik liep toen nog in mijn mooiste PennyPaardenTrui rond (1e middelbaar) _O-
Laatst bijgewerkt door Creatas op 10-05-12 20:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:38

Ik kan me niet meer dan aansluiten bij Creatas.
Dat je ze van social media afflikkert lijkt me niet meer dan logisch, hóp, weg ermee.
"Maar morgen heb ik precies met DAT groepje en nog wat anderen erbij praktijkles" vind ik geen smoes om dat niet te doen.

En inderdaad, stuk voor stuk recht op de man af vragen wat het probleem is. Stamelen ze wat (grote kans op), zeg je 'Dat dacht ik al. Is het nu klaar met dat kinderachtige gedrag?"

Heel vervelend hoor, ik leef echt met je mee. :(:)

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:44

Creatas schreef:
Wat ik ooit gedaan heb.. Er was een groepje van ik denk 8-12 personen.
Ik heb mijn beste kop getrokken en ben over een vol plein récht op 'de baas' afgelopen (2 klassen hoger):
'Je hebt wat? Zeg het maar? Dan regelen we het nú. En íedereen die commentaar heeft kan in de rij gaan staan en 1 voor 1 bij me langskomen.'
Al die meelopertjes zijn dan gelijk klaar hoor..
Dus overweeg het.. Tip: Blijf rustig en laat je niet opnaaien, daar is het ze vaak om te doen.

Edit: en ik was echt geen held hoor! Ik liep toen nog in mijn mooiste PennyPaardenTrui rond (1e middelbaar) _O-

Nou dan ben je toch écht wel een held hoor :')
Ik ben helaas echt zo iemand die *tot ENORME frustratie van mezelf* bij confrontaties in huilen uit kan barsten. Gewoon simpelweg door alle druk die ik voel enzovoort. Vanmiddag met de moeder van vriendin D erover gehad, (ging bij haar op ziekenbezoek), en toen moest ik ook al bijna huilen -_-.
Wat verschrikkelijk zeg, zo ken ik mezelf echt niet. Huilen voelt als toegeven van zwakte naar hen.

Ik zou liever iemand nog op zn bakkes timmeren dan dat ik mondeling de confrontatie aanga.. Nee, wacht, ik zou HEEL graag de confrontatie aan willen gaan, maar ik ben te bang dat ik 'breek'. En dat moet ik op zo'n moment echt niet hebben.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:46

En als ze iemand je probeert te slaan moet je je echt verdedigen hoor. Gewoon een volle mep. Sorry dat ik het zo zeg. Maar dan weten ze wel dat ze niet met je moeten sollen. En huilen is niet erg hoor! Dan weten ze misschien eindelijk dat ze je pijn doen en misschien een beetje moeten gaan dimmen. Achterlijke mensen..

Ik huil ook snel bij confrontaties hoor :(:)

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:49

Ik denk dat je daar niet zo bang voor hoeft te zijn... Dat is toch echt anders, bij iemand thuis kwetsbaar zijn of op iemand afstappen.
Adrenaline pept je op om 'scherp' over te komen als je op zo iemand afstapt, en degene zijn die op de ander afloopt en de eerste move maakt is ook een psychologisch aspect.. Het geeft jóú overwicht.. Dus ik denk dat het wel mee zal vallen met dat huilen ;)
Dat je daarna in de plee even een traantje laat en trillend tegen de tegels hangt ziet helemaal niemand ;)
Laatst bijgewerkt door Creatas op 10-05-12 20:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:50

Jij voelt je nu de mindere en dat straal je waarschijnlijk ook uit. Desnoods een keer agressief, maar laat eens zien waar je staat.
Zie het als werken met een wat bijdehand paard. Als jij aarzelt laat ie geen spaan van je heel. Respect moet je verdienen en bij dit soort zieliepoten kun je best eens het gevecht opzoeken en verbaal haar in de zeik zetten. Vaak heeft zo`n groep toch een of twee leiders, de rest is gewoon dom. Als je die weet te vinden, kun je die aanpakken.
Klintk heel banaal, maar geloof niet zo in anderen die je kunne helpen. Gaat te vaak mis wat mij betreft.
Hup, jezelf een schop onder je kont en laat ze maar komen..zoek de zwakke plekken in hun groep en neem ze eens flink in de zeik. Mensen met een grote mond hebben vaak een klein hart.
Desnoods pak je de`leider` een keer apart en doe je het goed. Ik heb weinig respect voor dit soort mensen en vind dat pesters nog altijd veel te veel worden beschermd.

LisaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:51

gekvanfleur: Ben het helemaal met je eens. Je hoeft het maar 1 keer goed te doen, en dan is het klaar.

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:53

Pesten is - helaas - van, voor en door alle leeftijden.
In de werkomgeving heet het 'mobbing'.

In veel gevallen kun je het als eenling niet oplossen.
Het heeft te maken het systeem wat mensen met elkaar opbouwen in een onveilige situatie.
Vermoedelijk is de sfeer op school/in de klas om de een of andere reden onveilig.

Helaas voor jou heb jij nu de rol van bliksemafleider en mikpunt.
Je kúnt het probleem zelf proberen op te lossen. Soms vind je de juiste tactiek om je positie te veranderen.
In veel gevallen lukt het 'de gepeste' niet alleen, omdat de oorzaak n.l. niet bij jou ligt.
De schijnveiligheid van de huidige strategie is voor een aantal uit jou groep te 'comfortabel' om deze zomaar op te geven.

Ik weet niet of er op deze school een docent/vertrouwenspersoon is, waar je bij terecht kunt.
Zoek anders hulp bij huisarts of andere persoon in jou omgeving.
Onderschat het niet wat deze stress met jou doet, zelfs/juist wanneer je je er 'stoer' doorheen slaat.

soesita

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:53

Ik vind dat hier echt heel goede tips voorbijkomen!
OK, het vraagt een behoorlijke portie moed. Maar nadien kan je jezelf weer in de ogen kijken en dan verandert jouw uitstraling al helemaal. *\o/*

Astrid_Brann

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:54

Ik heb ook ooit zoiets meegemaakt, op een manege... Gewoon mensen die ik niet kende.
Ik laat me niet gauw kisten en reageerde er ook heel koel op, maar ze gingen naderhand verder op hyves (is ookal lang geleden).. Zelfs met doodsbedreigingen naar mij, omdat ze vonden dat ik stom was en niet het recht had om te leven? En ook naar mijn vader. Te gek voor woorden...

Ik heb zitten janken thuis, maar ben uiteindelijk met alles wat ik gekopieerd had van hyves naar mn vader geweest, en hij is laaiend naar de manegehouder gegaan.
Die heeft het probleem direct aangepakt, en de ergste kwelgeest 'geschorst'. Die mocht ruim 5 maanden niet meer op de manege komen.
Ook had die man geregeld dat die meiden zich persoonlijk aan mij moesten verontschuldigen.
Toen heb ik van alle druk en stress alleen maar kunnen huilen.
En dat raakte die meiden. (er was een jongen bij, en die durfde niet op te komen dagen.. Zwak)
Dat raakte ze diep. Een aantal moesten zelf bijna huilen, aangezien ze 'het niet zo bedoelt hadden'...

Ik zou het dus echt aangeven als ik jou was, en er boven proberen te staan.
Ook morgen. Hoe moeilijk en zwaar dat is.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:55

Ik vind het helemaal niet zo correct dat hier aangestuurd wordt op een mogelijke mat-partij.

Je verdedigen: Ja ten alle tijden. Maar dat wil niet zeggen dat je er daarna maar op los mag matten om 'het eens even goed te laten zien'.
Dan zou ik nog eerder aanraden om bijv eens een lesje aikido te doen, dan maak je van een aanval(ler) een complete dwaze neergang omdat je zijn eigen energie gebruikt om die persoon te 'vellen'.

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:56

probeer een keer je mond open te trekke het liefste waar ze allemaal bij staan en dan tegen 'de leider' vraag wat haar probleem is. heel vervelend maar kom voor jezelf op.

we kumnen.natuurlijk ook een meeting organiseren e even met een iets groter groepje om.hun heen staan.. kijken hoe ze dat vinden

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 20:58

Zo, alle 6 van mijn twitter afgegooid.. Ergens opgelucht, ergens beangstigd. Nu heb ik er geen controle meer op wat ze over me schrijven.. Maar misschien is het maar goed ook dat ik dat niet meer kan lezen?

En die confrontatie gaat deze week écht wel komen denk ik.. Ik voel het aan mezelf, de stoppen gaan op gegeven moment doorslaan, en ik ben benieuwd wat er gaat gebeuren. Gelukkig zit mijn vriend ook bij ons op school, en is hij 1.93 en toch wel een 'tikkie' breed :o
Toen hij het hele verhaal hoorde spatte hij uit zn vel, hij wilde ze op dat moment echt wurgen. En als het moet zou hij het nog voor me doen ook :') Toch ergens, heel stiekem toch wel een fijn gevoel.

Roosch

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 20:59

Je hebt gewoon je eigen bodyguard dus. :)

Goede stap, dat van Twitter afgooien! Heb je zo ook op Facebook?

Silenna

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-12 21:00

Maar ik denk niet dat ik de hele groep in één keer moet aanspreken.. Dat versterkt bij hen alleen maar het groepsgevoel tegen mij denk ik. Ik kan beter de 'leider' pakken, of in ieder geval iemand die de rest vaak loopt op te f*cken. Alleen nog géén idee wat ik ga zeggen/doen. :')

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:02

Grrrr, ik kan zo boos worden op mensen die pesten he. := :o
Ik zou in ieder geval verstandig blijven, niet schreeuwen tegen ze oid want dan heb jij het weer gedaan. Je staat hierboven, deze mensen zijn gewoon ontzettend laag!
En 1 tip.. Niet slaan. Wel terugslaan. :D Niet agressief worden, want dan is het jouw schuld. Maar mochten ze ooit zover gaan tot lichamelijk geweld zou ik me wel flink verdedigen en bijv. wat Creatas zegt, aikido.

Sterkte, ik hoop dat je situatie snel verbetert! :j

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:03

Ik denk toch dat je op school naar een mentor moet stappen. Dit is heel kinderachtig gedrag en dat moet je melden hoor. En als je sterk genoeg bent, inderdaad op de pesters af stappen. Liefst 1 voor 1 aanspreken. Heel veel sterkte. Dit hoort echt niet meer thuis op de middelbare school.

Creatas

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:04

Als je durft:
Zie je de 'leider' iets op afstand van de club, probeer die af te zonderen (inhalen, er naast gaan lopen en, 'he jij, loop eens even mee', en even naar een rustig plekje in de gang/hal), zó dat ze het zien maar je niet zomaar kunnen insluiten. bijv onder het oog van een leraar oid in de gang.

Wat er ook gebeurd:
Maak je zelf lang en groot. Dat heeft ook op jóú een psychologisch effect dat je je idd sterker voelt.
Wordt niet kwaad: Door rustig te blijven en desnoods je tijd te nemen om op een antwoord te denken ('Je wilt toch niet dat ik net als jij zomaar iets ga meeroepen?') hou je de leiding.

Vragen stellen houd ook in dat je leiding houd:
Gesloten vragen (alleen antwoord Ja/Nee). Open vragen (is er iets?) leid enkel tot een discussie.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-12 21:05

Meid wat rot allemaal! :(:)
Probeer er koste wat het kost boven te blijven staan, laat je niet klein krijgen door zulke kansloze types. Inderdaad degene met de grootste smoel eruit pikken en even een praatje maken, de rest taait daarna wel af.

Over volgend jaar, kun je je niet op eigen verzoek in een heel andere klas laten plaatsen? Ik ga er vanuit dat ze echt wel aan een dergelijk verzoek gehoor zullen geven, zeker wanneer je de situatie uitlegt.