stoppen met de pil, uitwerking

Moderators: NadjaNadja, Essie73, Muiz, Polly, Telpeva, ynskek

Toevoegen aan eigen berichten

kellylero

stoppen met de pil, uitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 19:15

Ik slik nu nog de pil mycrogrynon 30 maar wil er mee stoppen.
maar mijn vraag is of de duur van de uitwerking van de hormonen uitmaakt met hoe lang je de pil heb geslikt?
ik heb hem iets korter dan 1,5 jaar geslikt..

alvast bedankt voor degene die dit weet!

Sneeuw88

Re: stoppen met de pil, uitwerking

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:16

Ik lees even mee, ik ben eind december gestopt na 5 jaar geslikt te hebben..

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:16

Ik heb 5 jaar microgynon gebruikt en wat jaren de nuvaring.
Toen ik stopte heb ik wat last gehad van gevoelige tepels, maar verder niks, was ook gewoon normaal ongesteld zonder pil.

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:25

Echt? Ik zit er al 4 maanden op te wachten :')

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:32

Ik was echt exact 28 dagen na de eerste dag dat ik ongesteld was weer ongesteld en de keer erna weer.
Nu hoop ik heel hard niet meer ongesteld te worden, maar alles ging zoals het hoort.

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 19:34

het verschild ook per mens dat weet ik wel, maar ik vroeg me ds of het uitmaakt naar aanleiding van hoe lang je het hebt gebruikt.. maar jullie allebei 5 jaar en de 1 is het meteen normaal en de ander dus niet. dan word het denk ik maar gewoon afwachten

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:47

Nou daar kom ik met mijn verhaal hoor....

Ik heb 15 jaar Microgynon geslikt (heette Minerva)... heb mij voor de kerst 2011 laten steriliseren zodat ik er vanaf kon.

Ik had namelijk heel veel klachten van de pil. Zeg maar alles wat je normaal associeert met PMS dat had ik in extreme mate, maar dan bijna altijd. Dus ik had er veel voor over om van dat ding af te komen.

Ik heb na mijn sterilisatie gewacht tot mijn eerste ongesteldheid en toen gestopt met de pil. Het heeft een week of 2 geduurd, maar daarna ging er echt een wereld voor mij open! Ongelofelijk....

De wereld ging van zwartwit naar kleur... al mijn emoties en gevoelens kwamen weer terug... mijn sexdrive (die tot nagenoeg niks was gereduceerd op de pil) kwam in alle glorie terug...
Ik kreeg weer enorme zin om te leven...zin om sociaal te zijn en onder de mensen te zijn... zin om er weer positief tegenaan te gaan en te kijken wat het leven te bieden heeft. Anderen beschreven mij in die periode als "bijna euforisch".

Al mijn PMS achtige klachten verdwenen als sneeuw voor de zon... weg was de "pil migraine" (migraine de dag voor de ongesteldheid brak)... weg waren mijn schimmelinfecties... weg depressieve buien... ben ook flink afgevallen, maar voel mij op en top vrouwelijk... ongesteldheden werden weer normaal (achteraf gezien waren de genen met de pil veel te zwaar)... en ik voel nu ook weer echt het effect van mijn cyclus op mijn lichaam (heel interessant en helemaal niet vervelend).

wow, wow, wow. Achteraf gezien heb ik bijna spijt dat ik ooit aan die rotzooi begonnen ben, het is echt gif.

Later met een aantal artsen gesproken die bevestigd hebben dat dit kan gebeuren, alhoewel het geen heel gebruikelijke reactie is.

WEL heb ik geleerd ..... en dit is belangrijk!.... dat je de pil eigenlijk moet AFBOUWEN.
Elke week op dezelfde dag een pil weglaten bijv. maandag... de volgende week maandag en donderdag weglaten... de week daarop maandag donderdag en zaterdag... enz.
Je eierstokken hebben jarenlang niet of nauwelijks gefunctioneerd en zo kan je lichaam langzaam weer in die natuurlijke hormoonspiegel terugwennen.
Dus niet cold turkey... helaas wordt dat door veel artsen helemaal niet herkend, waardoor je veel meer bijwerkingen hebt van die transitie dan nodig is.

Van de pil af.... de BESTE beslissing die ik ooit in mijn leven genomen heb.

Amen

eenitraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:53

Ik lees altijd dat mensen nadat ze gestopt zijn met de pil enkele maanden later pas zwanger worden. Dus niet meteen :?

Hoe zit dat dan als je 1 pil vergeet? Dan kan het toch nooit meteen bingo zijn? :/

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 19:57

eenitraM schreef:
Ik lees altijd dat mensen nadat ze gestopt zijn met de pil enkele maanden later pas zwanger worden. Dus niet meteen :?

Hoe zit dat dan als je 1 pil vergeet? Dan kan het toch nooit meteen bingo zijn? :/

Jawel hoor, want dat is per vrouw heel verschillend.

De ene heeft veel tijd nodig om weer zwanger te kunnen worden en voor een anders is het "patsboem" gebeurt.

Er zijn zelfs vrouwen die dwars door de pil heen zwanger zijn geworden. Je kunt maar pech hebben. :D

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:00

Hm, ik ben juist emotioneel veel stabieler sinds ik gestopt ben. Ik stond ''vroeger'' bij het minst of geringste te janken, nu vrijwel nooit meer :P

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:01

25 tot 30% wordt de eerste maand zwanger.

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:03

Sneeuw88 schreef:
Hm, ik ben juist emotioneel veel stabieler sinds ik gestopt ben. Ik stond ''vroeger'' bij het minst of geringste te janken, nu vrijwel nooit meer :P

ah, dan begrijp je mij verkeerd.... ik was dus op de pil ook vreselijk gemotioneerd, maar dan wel negatief.

Kon vreselijke huilbuien krijgen waarvan ik echt niet wist waar ze vandaan kwamen. Heel lusteloos en down zijn.

Nu heb ik dat helemaal niet meer, ben juist niet zo geemotioneerd, maar voel wel mijn andere emoties weer en werd spontaan een positief georienteerd mens.

Daarmee ben ik dus ook ineens veel stabieler en sterker geworden.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:09

Hier ook sinds twee weken gestopt! Na dik 11 jaar gebruik was ik het helemaal beuh!
Ik merk nu al vernadering, zoals een verbeterde sexdrive...haha Mijn god wat een verademing!
Ben benieuwd hoe mijn eerst volgende cyclus gaat...

Sneeuw88

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:12

@ firedancer, aha ja herkenbaar ;)

Rinske

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:14

Firedancer, wat klinkt je verhaal bekend!!! Ik heb precies hetzelfde gehad! Heb wel PCOS dus nooit een regelmatige cyclus meer gehad na het stoppen met de pil. Nu na 4,5 jaar eindelijk zwanger :D . Maar na de bevalling ga ik no-way aan de pil, nooit meer die rotzooi!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:16

Leetjuhh schreef:
Hier ook sinds twee weken gestopt! Na dik 11 jaar gebruik was ik het helemaal beuh!
Ik merk nu al vernadering, zoals een verbeterde sexdrive...haha Mijn god wat een verademing!
Ben benieuwd hoe mijn eerst volgende cyclus gaat...

Ik vind het echt een heel bijzonder process.

Ik ben nu dus bijna 5 maanden van de pil af, maar ik ontdek nogsteeds allerlei "nieuwe" dingen aan mijzelf.

Vooral het niet meer exact weten wanneer je ongesteld bent en de hele aanloop er naartoe vond ik even wennen. Alles voelt namelijk fysiek ook heel anders, omdat je lichaam nu echt een cyclus heeft... met de pil heb je die feitelijk stil gelegd.

Alles wat ik over het functioneren van mijn lichaam wist wat dat betreft, werkte ineens heel anders. Best apart na zo'n lange tijd jezelf te moeten leren kennen!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:18

Ik ben trouwens wel verbaasd zoveel herkenning van jullie te horen, want mij werd verteld door de heren doctoren dat ik toch wel een apart geval was.

Zo zie je maar, over dit soort dingen wordt gewoon nog veel te weinig gepraat en de pharmaceutische industrie houdt stijf de kiezen op elkaar. Dat is gewoon chingching kassa!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:18

@ TS, sorry ik wil je topic niet naar mij toe trekken hoor!

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:20

Na jaren geslikt te hebben, gestopt en ben er nog blij mee!

Overigens meteen weer in cyclus, helaas wel zo lek als een mandje |( .
(gestopt mede omdat ik toch altijd doorbraak bloedingen had (slikte al hele zware pil) en altijd hele
pijnlijke borsten, wat met paardrijden niet echt fun was. (met niets overigens))

Sinds ik gestopt ben dus keurig regelmatig en borsten veel minder pijnlijk en ondertussen cup kleiner geworden.
(nou had dat niet gehoeven :+ , maar verklaard wel waarom ze altijd zo verrot zeer deden)

Verder nog een aantal lichamelijke klachten die nu niet weg zijn, maar wel iets verminderd.
En aantal is voor een deel cyclus gerelateerd, toen waren ze er altijd.

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:21

Firedancer; Heb nog even jouw verhaal terug gelezen en die enorme emotionele buien, of eerder reacties op dingen op bijvoorbeeld de tv, dat is ook echt op mij van toepassing. ik kon bij een lief katje al tranen met tuiten huilen....nu ik eraan denk...volgens mij is dat ook al (iets) minder geworden HOERA!

Misschien nu ook een practische vraag....wat zou je nu als voorbehoedsmiddel kunnen gebruiken, behalve een condoom? Spiraaltje lijkt me niets...hou niet zo van die vreemde dingen in mn lijf...iemand?

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 20:25

@ firedancer, snap ik maar vind het wel interessant om te lezen!

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:26

@ Solvir: ook heel herkenbaar... inderdaad ook de verkleining van de cupmaat... ik stond toevallig gisteren voor de spiegel mij af te vragen of ik het mij nou inbeeldde... >;)

Ik vind het overigens niet erg hoor, had wel erg zware hangmeppers :+

Inderdaad verdwijnen niet alle PMS achtige klachten, maar zitten ze tenminste weer daar waar ze thuis horen: rond de ongesteldheid
en zeker allemaal heel beheersbaar vergeleken met voorheen

Leetjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:26

Firedancer schreef:
Ik ben trouwens wel verbaasd zoveel herkenning van jullie te horen, want mij werd verteld door de heren doctoren dat ik toch wel een apart geval was.

Zo zie je maar, over dit soort dingen wordt gewoon nog veel te weinig gepraat en de pharmaceutische industrie houdt stijf de kiezen op elkaar. Dat is gewoon chingching kassa!

Ik ben rond mijn 15de met de pil begonnen, omdat ik klachten had; veel hoofdpijn, last in mn onderrug en toch echt niet lekker, zo net voor mn cyclus. Rond mijn 21ste even gestopt en toen kwamen die klachten meteen weer extreem terug, plus enome migraine, waardoor ik mij zeker één keer per maand ziek moest melden. In overleg met de gynaecoloog toch maar weer aan de pil en klachten werden weer minder. Pil heeft mij dus al die jaren wel wat geholpen met mijn klachten.

Nu is het echter anders. Mijn lichaam voelt anders, staat meer open en mijn gevoelens voelen oprechter. Klinkt misschien een beetje vaag, maar weet het niet anders te omschrijven...tot nu toe dus echt positief! (zou dat met mn leeftijd te maken hebben? -O- )

Firedancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-12 20:28

kellylero schreef:
@ firedancer, snap ik maar vind het wel interessant om te lezen!

Ik ook, want dit is echt 1 van die dingen "waar men niet over praat". Da's jammer want het is echt bere interessant.

kellylero

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-12 20:29

ik kom er dus achter dat het dus echt per vrouw verschild en niet uit maakt hoe lang je het slikt. word dus echt afwachten hoe het allemaal zal lopen, alleen deze strip nog afmaken:D