tips tegen woede

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Manegekind

tips tegen woede

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 20:24

hoi

ik heb soms last van ''woede aanvallen''
als mn moeder nee zegt kan ik soms enorm boos worden en begin ik te schelden met vanalles dat té erg is terwijl ik weet dat mn moeder toch gelijk heeft. die dingen gaan echt ver en ik snap niet hoe erg dat haar raakt. ik heb een super moeder want ik zeg zoveel tegen haar en ze blijft rustig geeft geen straf ofzo. (ja ik ben een rasechte puber maar dit gaat wel verder dan normaal puber gedrag denk ik)

ook als mn pony vervelend loopt kan ik soms echt boos worden en sla ik met mn teugel in zn nek enzo of trek ik enorm in zn bek of begin ik flink te zagen(vreselijk en zwak van me) daarna voel ik me zó slecht. mijn paarden zijn mn leven echt. en toch sla ik ze terwijl ze hun best doen. als het aan voel komen ga ik even stappen met lange teugel maar soms sla ik hem en rijd ik weer verder met een kút gevoel.

en om de minste dingen voel ik mezelf kwaad worden en neiging om met vanalles te gaan gooien of gewoon super hard tegen een muur aan te slaan.

nee ik ga niet naar de dokter ofzo.
iemand tips om dit een beetje kwijt te raken..?

EDIT; iets wat tegen werkt om mn woede tegen te houden; mn moeder word wel boos maar zou nooit terug schelden. ze geeft me geen straf ofzo ze reageert er 'soft' op.
bij mijn paard ook als ik boos word luistert hij (waarschijnlijk voor angst) en hebben toch een goede band.

als mijn moeder me zo gaan straffen zou ik eerst helemaal door het lint gaan maar daarna mindert het wel denk ik..
als mijn paard zou gaan bokken weet ik 'oh hij bokt als ik dit doe dus word ik maar niet boos'
..
Laatst bijgewerkt door Manegekind op 06-05-12 21:01, in het totaal 3 keer bewerkt

Kyarahh

Re: tips tegen woede

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:26

Had ik ook last van, proberen tot 10 te tellen en te lachen (is moeilijk weet het), maar werkt meestal wel :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:27

Even tot 10 tellen, concentreer je op je ademhaling en denk aan iets waar je vrolijk van wordt.
Als je boos op je pony zit voelt je pony dat en gaat het alleen nog maar slechter!

HappyBuddha

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:29

Dat laatste herken ik, soms kan ik zo chagerijnig worden van mijn pony als ze me aan het uitproberen is dat ik haar wel eens een ruk in haar mond wil geven, en dat is echt ontzettend slecht. Gelukkig kan ik mezelf de laatste tijd al wat beter beheersen.

Sammyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:30

Ik denk dat toch de beste optie is, naar de dokter gaan. Zo kun je bij mensen terecht.komen die hier ervaring mee hebben en jou irl kunnen helpen. Zelf word ik ook erg snel (te) boos en nadat ik dus therapie heb gehad (betekend niet dat.jij dit ook nodig hebt overigens, heb ik geleerd dat ik vooral boos word om dingen die ik mezelf eigenlijk verwijt. Een soort spiegel zeg maar.

Wat mij heeft geholpen, was achteraf gelijk opschrijven waardoor ik boos werd, wat gebeurde toen ik boos was, en nadat ik boos was. En dan vooral mijn gevoel hier bij. Dit heeft mij geholpen inzicht te krijgen over wanneer ik boos wordt en dit leren herkennen. Door dat ik het optijd herken, kan ik nu vaak uit de situatie stappen om rustig te worden.

Succes.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:32

Ik heb hier ook wel last van, gelukkig niet bij mijn paard.

Is er geen sport wat je erbij kan gaan doen? Ik heb tot vorig jaar [nu helaas geen tijd meer voor] op voetbal gezeten en voor mij was het echt ff lekker om 2x in de week al mijn 'woede' eruit te rennen, en mijn tegenstander omver te duwen, hihi.
Wat ik nu voor tip kan geven is echt om proberen tot 10 te tellen, en iets te zoeken waar je je woede in kwijt kan!

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 20:34

iets om mn woede in kwijt te kunne sport ofzo zat ik aan te denken ja
maar voor een echte sport heb ik geen tijd (paarden en school) en bv een vechtsport daarvoor moet ik 15km fietsen.

wel wilde ik op fitniss gaan denk dat dat ook goed helpt maar heb niemand gevonden die mee wilt

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:39

Ga hardlopen of met een arts praten, je hebt blijkbaar de neiging om iets wat je lieft hebt de grond in te trappen. Erg maar ook goed dat je het zelf beseft, dus probeer er echt wat aan te doen of laat je onderzoeken ookal wil je dat nu nog niet, het is wel fijn om te weten dat er fysisch en psychisch niets aan de hand is en je gewoon een erg tegendraadse, vervelende puber met een grote mond bent, dat gaat meestal wel over.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:39

UMayDream schreef:
Even tot 10 tellen, concentreer je op je ademhaling en denk aan iets waar je vrolijk van wordt.
Als je boos op je pony zit voelt je pony dat en gaat het alleen nog maar slechter!

ben ik het mee eens.
tot 10 tellen werkt dat niet tot 100 maar dan voel je je al wel rustiger!

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:42

Ik denk dat het niet zo zeer mogelijk en nodig is om je woede "tegen te gaan" of weg te halen, want die gevoelens zijn er nou eenmaal en ik weet niet of het een goed idee is om die te onderdrukken of te ontkennen.
Wel kan je iets veranderen aan de manier waarop je met je woede omgaat. Op dit moment is het zo dat je woede eigenlijk escaleert op een bepaald moment en dan wordt je agressief (je wil dan slaan, gooien, schelden etc) en die agressieve uitingsvorm is waar je vanaf wil.
Ik denk dat het handig is als je je woede in een eerder stadium leert herkennen, zodat je het in de "opbouwfase" al kunt aanpakken, waardoor het niet meer escaleert. In zo'n escalatie is er immers niet veel meer aan te doen; op dat moment ga je gewoon los.

De tip van Sammy is daarbij misschien een goede: ga eens na wat er vooraf gaat aan zo'n woedeaanval. Misschien kun je daarin een opbouw of een patroon ontdekken en dan kun je een punt vinden waarop je jezelf nog bij kunt sturen en kun je daarmee een escalatie vermijden.
Verder kun je misschien voor jezelf dingen bedenken die je kunt gaan doen als het per ongeluk toch tot een escalatie komt. Door daar op een neutraal moment overna te denken, heb je op het moment dat je zo boos wordt, iets om op terug te grijpen.

Wat ook een handige is voor anger-management, is een stoplicht systeem. Dit zijn bijvoorbeeld 3 kaarten in de kleuren groen, oranje en rood en die kleuren geven het stadium aan waarin je verkeert. Voor ieder stadium geef je aan hoe je je dan voelt en hoe anderen kunnen herkennen dat jij in die fase zit. Hoe doe jij bijvoorbeeld als je in groen zit? En in oranje? En rood?
Ook schrijf je voor elke kleur op hoe je dan het liefst behandeld wilt worden. Praat hierover met je omgeving, zodat zij ook weten wat ze wel en niet kunnen/moeten doen op het moment dat je boos wordt. Ga na hoe ze jou van rood naar oranje en uiteindelijk naar groen kunnen krijgen en kijk daarbij ook naar jezelf: wat moet jij doen om weer te zakken?
En kijk ook de andere kant op: wat zorgt ervoor dat jij van groen naar oranje en misschien wel naar rood gaat? En hoe kan je dat ondervangen?

Heel veel succes!

iloonaa__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:46

ik kon ook wel eens erg boos worden tijdens het rijden als het niet ging zoals ik wilde,
nu heb ik geleerd gewoon te stoppen en niet proberen het gevecht aan te gaan.
gooi de teugels lekker los, en ga rustig stappen.. kijk even om je heen en adem even flink uit...
doe dit 5 tot 10 minuutjes en als je dan weer kalm ben kan je kiezen om te stoppen en af te zadelen
of nog eventjes te proberen. ik probeer het meestal en dan gaat het altijd goed. gewoon even een break en weer op adem komen :)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 20:52

Tja lastig lastig. Met de jaren word je wel rustiger hoor :+

Probeer te bedenken hoe je je voelde na zo'n woede aanval, meestal baal je dat je dan zó uit je dak gegaan bent. Probeer dan een volgende keer te denken 'oh ja hier krijg ik straks spijt van'.

Of ga een blokje om.

Paarden doen in elk geval nooit iets uit kwaaiigheid, maar ze begrijpen je gewoon niet. Als je gaat slaan vinden ze je alleen maar een eng mens, dus je schiet er niets mee op. Verdiep je in het wezen paard en probeer te begrijpen waarom hij niet snapt wat jij bedoelt.

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:04

ik krijg erna altijd spijt maar toch blijf ik het doen omdat ja.. (zeker bij mn moeder) voel ik het niet aan komen.

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:14

Manegekind schreef:
ik krijg erna altijd spijt maar toch blijf ik het doen omdat ja.. (zeker bij mn moeder) voel ik het niet aan komen.

En toch kun je er, als je er bewust op gaat letten, achter komen of er een patroon of opbouwfase in je boosheid zit. Bij 99% van de boze mensen zijn er vooraf al kleine signaaltjes te zien die een woedeaanval voorspellen, alleen daar moet je wel bewust bij stil staan anders herken je ze niet en/of zie je ze over het hoofd. Het is de kunst om die signaaltjes/triggermomenten te gaan herkennen en op die punten jezelf bij te sturen :)

Eigenlijk kun je het ook naar paarden vertalen: paarden komen nooit zomaar vals uit de hoek met een trap oid, daar gaan altijd een paar waarschuwingssignalen aan vooraf. Als jij die signalen (hoe subtiel ook!) herkent en daarop inspeelt, dan neemt de kans op een trap behoorlijk af. Herken je die signalen niet en negeer je die dus onbedoeld, dan is de kans op een trap aanzienlijk groter

Manegekind

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-12 21:18

Corelli schreef:
Manegekind schreef:

En toch kun je er, als je er bewust op gaat letten, achter komen of er een patroon of opbouwfase in je boosheid zit. Bij 99% van de boze mensen zijn er vooraf al kleine signaaltjes te zien die een woedeaanval voorspellen, alleen daar moet je wel bewust bij stil staan anders herken je ze niet en/of zie je ze over het hoofd. Het is de kunst om die signaaltjes/triggermomenten te gaan herkennen en op die punten jezelf bij te sturen :)

Eigenlijk kun je het ook naar paarden vertalen: paarden komen nooit zomaar vals uit de hoek met een trap oid, daar gaan altijd een paar waarschuwingssignalen aan vooraf. Als jij die signalen (hoe subtiel ook!) herkent en daarop inspeelt, dan neemt de kans op een trap behoorlijk af. Herken je die signalen niet en negeer je die dus onbedoeld, dan is de kans op een trap aanzienlijk groter

die ga ik zeker onthouden. :j

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:32

Ik denk dat jij een typje bent die héél duidelijk de grenzen moet aangewezen krijgen.Jij bent duidelijk iemand die zo over iemand heen walzt,krijg je niet genoeg respons op dat moment word je alleen maar nóg gefrustreerder.

Uiteindelijk groei je er wel overheen hoor maar men zou je gewoon beter en duidelijker aan moeten pakken.
Je hebt duidelijk een leider nodig want je weet met jezelf geen weg op het moment,logisch dat daarna de spijt komt.
Je spoort prima want je ziet zelf je foute gedrag in,je hebt alleen wat heetgebakerd temperament wat veel energie en opvoeding eist van je ouders.

Mijn tip is als je het voelt opkomen,denk dan eens tegen jezelf in!
m.a.w denk letterlijk dat je het niet laat exploderen stuur je gedachten de andere kant op.

nine1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:36

Zowiezo altijd afstappen als je een woede aanval krijgt op je paard.. Die zal er nooit iets aan kunnen doen..

Je moeder kan jou misschien wel wat meer op je plaats mogen zetten en evt privileges af mogen nemen, maar verder kom je er zelf aan aan t werken.. Je kunt ook eens voordat je kwaad wordt, proberen te relativeren.. De dingen vanuit de ogen van je moeder te bekijken.. Hoe of waarom ze iets zegt of vindt.. Daarna kun je er zelf over nadenken en als je het er nog niet mee eens bent, goed ondebouwd commentaar erop geven.. En als t dan nog niet in je straatje past, dan kun je je er waarschijnlijk wel beter bij neerleggen.. Zo niet, dan toch eens met een professional gaan praten :D

Succes..

acera1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:40

Ik heb ook heel vaak last van woede aanvallen. Ook met rijden maar dan spring ik eraf en sla met een zweepje tegen een paaltje en gil de hele buurt bij elkaar (pony blijft gewoon staan en wachten tot het weer over is :P ) Maar dan helpt tot 10 tellen echt niet bij mij. Ik heb er op school ook al zo vaak last van vooral als we een bepaalde les hebben. Kan die lerares echt niet uitstaan. In mijn gedachte gooi ik de tafel om en probeer ik haar te wurgen ... ( In gedachten dan he...) Maar ik krop alles op en dan ineens komt het eruit en daarna komt een vreselijke huilbui. Maar ik ga wel naar de huisarts, want ik heb het erg vaak en ben echt bang dat het op iets uit gaat lopen.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:42

Je kan ook je woede afreageren op een baal stro of een container. Dat heb ik mijn dochter aangeraden en werkt eigenlijk best goed.

Behalve toen ze laatst de baal stuk schopte en ik daar heel hard om moest lachen. Toen was ik de sjaak want ik lachte haar uit... :roll:

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-12 21:49

Ik denk dat je je juist afreageert op je moeder en je pony omdat je er bij hun mee wegkomt. Je doet me erg denken aan een meisje bij mij op stal, die doet dat ook ( in ieder geval met haar paard). Buiten dat is het een schatje. Zou ze zo op mijn paard doen, dan was ze voor maanden klaar, die zou helemaal over de stress gaan. Ik spreek haar telkens maar aan als ik zie dat het mis gaat: paard kan dat immers niet.
Bedenk dat je pony (en zeer zeker ook je moeder!!!!!) ALLES voor jou doen. Ga bij je pony even stappen of iets makkelijks doen als je het mis voelt gaan. Want afreageren op een dier is heel verkeerd.

En bedenk eens wat je je moeder een verdriet doet met je woedeaanvallen voor je weer begint.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:10

Ik merk bij mezelf dat het veel minder is geworden met de jaren. Als puber was ik ook wel zo, ik denk dat het voortkomt uit een soort onmacht.
Ze zeggen wel: Waar de kennis ophoudt, begint de grofheid. En dat is wel waar, op alle vlakken. Ik probeer nu na te denken en te kijken waar het aan ligt of te denken: Misschien is het slimmer om even weg te gaan en mijn mond te houden. Ook in rijden gaat dit op, als je meer ervaring hebt en weet hoe je dingen op moet lossen voel je je niet meer onmachtig en word je niet boos, hooguit wat geirriteerd. :+

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:12

Ouder worden :)

Als puber zit je zo vol hormonen en zo vol in je ontwikkeling dat je snel kan ontploffen om soms niets.
Ik heb mijn ouders op momenten echt intens gehaat, maar was puur de puberteit want het lag echt bij mij natuurlijk. Hormonen werden rustiger en ik ook :) Dus ach, pa en ma haalden ook de schouders op op die momenten van 'tuurlijk kind, als je ouder wordt snap je ons wel' ja ja.... Ze hadden gelijk!

Als je boos wordt op je pony, betrap jezelf erop en stap direct af en loop je woede eraf.

Pam87

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:24

Ja das je leeftijd, daar kunnen moeders wel tegen hoor ;)

Probeer eens lekker te gaan boksen of eens flink springen ( ziet er wel dom uit maar helpt wel) als je boos bent.

Als je het bij je pony hebt kun je beter ff afstappen totdat je rustig bent want dat beestje kan er natuurlijk ook niks aandoen.

nynke55

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:28

Tijdens zo'n uitbarsting ben je de controle over jezelf helemaal kwijt, de kunst is om het niet zover te laten komen. Veel pubers maken zo'n periode door. Door jezelf te trainen door eerst tot 10 te tellen, krijg je de controle weer terug.
Dus ipv een scheldwoord te schreeuwen, schreeuw je: 1!, 2!, 3!.... Je zult zien, bij 3 is het ergste al weer over.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-12 11:44

mymy schreef:
Ja das je leeftijd, daar kunnen moeders wel tegen hoor ;)
.

:j

TS, vergeet niet dat ook jouw moeder jong is geweest :D en zich jouw puberteit beter voor kan stellen dan je nu geloofd. Ook zij is echt puber geweest haha.
(als ik hoor wat mijn vader had uitgespookt vroeger, was ik nog een hele hele hele makkelijke en rustige puber :') )