auw aan mijn ribbetjes door hoest, tips?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Rytir

auw aan mijn ribbetjes door hoest, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 08:47

Normaal gesproken blijf ik vrij positief, zelfs als ik niet zo lekker ben maar nu ben ik het zo zat! De dokter kan niet echt helpen maar misschien hebben jullie wat huis tuin en keuken tips?

Zo'n 6 weken geleden heb ik kinkhoest gekregen. Daarbovenop een sinusontsteking en een lichte of beginnende longontsteking, daarvoor heb ik antibiotica gehad. Gezien kinkhoest verder niet te behandelen is (je moet gewoon uitzieken) heb ik verder geen medicatie meer gehad. Enkel paracetamol omdat ik vanwege mijn lage weerstand ook nog eens een prutlip kreeg. Tot dat moment ging het nog best redelijk met mijn instelling :Y).

Maar nu; door het hoesten zijn mijn ribben beurs. Ik heb ooit een licht gekneusde rib gehad en zo voelt dit ook alleen dan niet op één plekje. Nee, mijn hele rechterkant van mijn borstkas is beurs; van achter naar voren :') Zelfs van versnelling schakelen als ik in de auto zit doet pijn. Ik ben zelf wel een beetje klaar met het ziek zijn (kan al 6 weken niet behoorlijk paardrijden) dus ben ik op zoek naar iets wat de auw in mijn ribjes wat kan verzachten! Creme's, pillen, poeders op dit moment sta ik open voor alles en gezien vast wel ervaren bokkers zijn met ribblessures... :D

050206051012

Re: auw aan mijn ribbetjes door hoest, tips?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:04

Hoest je nog steeds of dat niet meer?

Ik ben na mijn hoestperiode naar de fysio geweest, omdat alle spieren rondom mijn ribben vast zaten door de verkrampte houding van het hoesten. Dus is misschien een idee?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 09:19

Ik heb inderdaad nog steeds hoestbuien. Voorlopig durf ik nog niet naar een fysio of kraker omdat het nog iets te gevoelig is (lees, als mijn vriend mij s nachts per ongeluk port krijgt hij van mij per ongeluk een rechtse hoek :). Maar voor erna zou het wel een optie zijn!

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:29

Voor tijdens het hoesten weet ik het ook niet... het is vreselijk ja! Ik heb 4 maanden non stop gehoest, pffff... was kapot na die tijd :P

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 09:39

Oooooh, niet zeggen... Had zelf de hoop dat het met 2/3 maanden helemaal over zou zijn....

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 09:47

Hahaha ligt er natuurlijk wel aan wat je hebt :D Ik weet niet hoe lang het duurt bij kinkhoest.

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 10:38

Super herkenbaar! 13 weken geleden kreeg ik een verkoudheid, ook leidde tot een beginnende longonsteking. Na 7 weken hoesten begon ook opeens mijn rechterkant van mijn borstkas pijn te doen, en het werd ook zo erg dat met de autorijden niet meer ging, op mijn zij liggen ging niet meer, ... Zelfs ademenhalen begon pijn te doen waardoor ik nog eens een bronchitis kreeg door het oppervlakkige ademen. Ik moest dan paracetamol en ibuprofen nemen en voor het slapen gaan tramadol. Maar ik zou dus zeker voldoende pijnstillers en ontstekingsremmers nemen, omdat je niet oppervallig mag ademen halen wat dan weer een longonsteking uitlokt.
Ik hoest ook nog steeds wat, maar niet meer zo veel als in het begin, ik heb hiervoor een anti biotica en cortisone kuur gehad.

Paardrijden heb ik 2 maanden niet gedaan, ben nu weer rustig aan het opbouwen. Ik heb nu al 5 weken pijn, waarschijnlijk door een scheurtje in de spierlaag. Gekneusde ribben duren ongeveer 3 à 4 weken. Ik raad aan om voldoende te rusten en pijnmediciatie te nemen :j

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 12:47

He bah, begin steeds meer te beseffen dat het toch echt wel even gaat duren... Vond het al erg om mij voor 5 dagen ziek te melden toen met die longontsteking! Rustig aan doen past niet zo goed bij mij :). Ik denk dat ik straks eerst maar eens langs de apotheek ga, kijken of ik een spierverslapper kan krijgen. Door de pijn in mijn ribben word ik steeds verkrampter en krijg ook kramp aanvallen (heel charmant als je als 28 jarige als een 90 jarige oma gebogen loopt)...

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 12:48

Kun je geen codeïne tabletjes krijgen? Misschien helpt het voor je :)
Wordt het al wel minder of dat niet?

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 13:11

Codeine schijnt helaas niet te helpen bij de kinkhoest... Het hoesten wordt wel al wat minder in frequentie maar ook droger. Dat voelt wat heftiger naar mijn idee. Heb sinds vanmorgen 4 paracetamolletjes geslikt en het begint nu iets minder te worden maar een deur opentrekken is nog steeds problematisch :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 13:15

Ik vrees dat je niet meer kunt dan doorbijten en pijnstillers. Zogauw je hoest minder wordt kunnen je ribben zich ook een beetje herstellen, anders gaat dat toch niet.
Weet wel dat kinkhoest vrij lang kan duren, en je blijft het wel altijd merken als je moet hoesten.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-12 19:25

@bizzybijtje; daar was ik al bang voor... Ik werk samen met een aantal artsen en die vertelde dat ook al. De diagnose is dan ook door een van mijn collega's gesteld en dat was zeer interessant voor de anderen, een voor een kwamen zij mijn anamese afnemen (zeker 6 artsen op mijn kamertje gehad :)

Zojuist langs apotheek geweest en lichte tabletten gehaald van voltare (diclofinac, als je dat zo schrijft). Met als advies: neem er 2 en als dat niet afdoende helpt: een flinke borrel erbij... Het hielp niet maar nu met een borreltje erbij :) ik kan mijn sokken weer aantrekken! Denk alleen wel dat ik morgen bij de ha iets sterkers moet halen want ben nu al bang dat ik morgen mijn bed niet uit kom...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 19:45

Heb het zelf ook gehad toen ik nog een jaar of 4/5 was, hoest nog steeds als een zeehond :')
En borreltjes werken altijd! Komt goed, beterschap!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:31

Ik heb ook eind november kinkhoest gekregen. Ik had ook mijn hele ribben voor mijn gevoel gekneus. Ik heb verder geen pillen of zalf gebruikt maar is vanzelf overgegaan. Daljjk word bij jou het hoesten een tijdje minder. Maar daarna word het helaas weer net zo erg als in het begin. Toen begon het weer helemaal opnieuw. Gelukkig was de pijn aan mijn ribben snel over. Codeine tabletten helpen in de laatste fase wel. Zo kon ik tsnminste een paar uur slapen. Al met al ben ik er nu bijna helemaal vana. Op bepaalde momenten hoest ik nog wel.

_Liv

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-12 22:41

Ik heb ook ooit kinkhoest gehad. Inderdaad ook erg zere ribben, kon helemaal niks meer. Als het hoesten minder wordt, dan gaa het met je ribben vanzelf beter. Anders dan pijnstillers en niks doen hielp bij mij niet... Succes ermee in ieder geval gaat het weer over!

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 07:39

Rytir schreef:
@bizzybijtje; daar was ik al bang voor... Ik werk samen met een aantal artsen en die vertelde dat ook al. De diagnose is dan ook door een van mijn collega's gesteld en dat was zeer interessant voor de anderen, een voor een kwamen zij mijn anamese afnemen (zeker 6 artsen op mijn kamertje gehad :)

Zojuist langs apotheek geweest en lichte tabletten gehaald van voltare (diclofinac, als je dat zo schrijft). Met als advies: neem er 2 en als dat niet afdoende helpt: een flinke borrel erbij... Het hielp niet maar nu met een borreltje erbij :) ik kan mijn sokken weer aantrekken! Denk alleen wel dat ik morgen bij de ha iets sterkers moet halen want ben nu al bang dat ik morgen mijn bed niet uit kom...

Hm met dat advies zou ik toch wel opletten.. Diclofenac is een ontstekingsremmer dus dat is goed samen in de combinatie met paracetamol, die 2 versterken elkaar. Van paracetamol mag je eigenlijk maar om de 4 uur één nemen, dus eigenlijk is 4 keer 1 gram het maximum. Dicofenac zou ik nooit meer dan 1 tegelijk nemen :n eigenlijk mag je daar maar 3 per dag van, dus tussendoor je 4 paracetamol's. En zeker opletten, dicofenac zijn NSAID's en die tasten je maagwand aan. Als je al eens maagproblemen hebt gehad zou ik er zeker een maagbeschermer bij nemen. En geen alcohol wat dat tast net je maagwand aan wat de kans op maagzweren tot zelfs bloedingen verhoogd..

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 07:53

De dicofenac zijn hele lichte tabletten vanuit de vrije verkoop (in de apo vertelde ze eerst dat ik er beter 4 kon nemen omdat dan het aantal mg richting één 'recept' pil gaat). Ik durfde dat niet gezien ik normaal bijna niets aan pijnstillers slik dus 2 genomen. De laatste paracetamol had ik genomen om 13.30, de voltare tabletjes meten na het eten om 19.30. Ik heb gelukkig nog nooit maagzweren gehad maar ben daar altijd wel bang voor, daarom slik ik dus bijna nooit iets. Gisteren was ik echter op het punt dat ik de pijn helemaal zat was, zelfs mijn schoenen konden niet meer uit... Straks maar is even bellen met de ha, kijken of ik iets sterkers kan krijgen. Ik wil alleen dan wel iets wat je ook voor een keer kan slikken (geen kuurtje ofzo). Als de kramp weg is wil ik zeg maar ook geen bende meer mijn lijf in. Weet iemand hoe dat zit met een spierverslapper?

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:45

Hoeveel mg zijn de diclofenac dan? De normale dosis is 75mg (die wordt dan wel op doktersvoorschrift geschreven natuurlijk, dus best even overleggen), dus dan mag je wel meerdere nemen tot je aan die dosis zit. Maar het is net belangrijk dat je continue pijnstilling neemt verspreid over de hele dag, ook al heb je dat moment geen pijn. Dan vermijd je plotse pijn die dan weer te pijnlijk is om op te lossen met 1 pilletje..
Spierverslappers lijken mij niet echt zinvol. Je ademhalingspsieren blijf je continue 'uitrekken' door ademen/hoesten.
Maar een overleg met de HA kan nooit kwaad, zo kreeg ik voor de nacht te overbruggen Tramadol.

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 08:52

Op die van voltare staat zelfs in de bijsluiter dat je als 1ste dosis 2 tegelijk moet nemen :j

Heb dan wel geen kinkhoest gehad, maar idd ook hele zere ribbenkas en pijnlijke spieren na veel hoesten en ik probeerde voornamelijk ook zoveel mogelijk mijn keel te smeren met thee met honing, strepsils of dampo zuigtabletten enzo zodat het minder droog werd en het hoesten verminderde en ook citrosan voelt dan wel lekker (zit ook paracetamol in) maar weet niet of dat helpt bij kinkhoest?!
Bij mij ging het gelukkig wel best snel (denk klein weekje?!) weer over nadat het hoesten gestopt was :)

MMIDV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-12 09:30

Diclofenac heb je natuurlijk in verschillende doseringen, dus de lagere kun je best met 2 tegelijk innemen lijkt me.

Mijn werd geadviseerd (bij erge rugpijn) 2x 500 paracetamol en 1x 400 ibuprofen te nemen en dit 3x per dag. Die combi neem ik nu ik griep en barstende hoofdpijn heb en mn longen uit mn lijf hoest ook en dat werkt goed.
toen met mijn rug hielp het niet en ben ik naar tramadol + diclofenac en later naar morfine +diclofenac + diazepam overgestapt. Belangrijk was wel dat ik regelmatig innam om een 'spiegel' op te bouwen.

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 10:18

De spierverslappers wil ik eigenlijk nu wel heel graag om de kramp te stoppen ( kramp > nog meer pijn > nog meer kramp :D ) Ben tot de conclusie gekomen dat ik de ribpijn wel kan af zwakken met huis tuin en keukenmiddeltjes maar die verkramping is zo erg dat daardoor de gewone middeltjes ook niet meer helpen. -O- Wat wel weer een voordeel is: omdat ik de deur op het werk (met dranger) zo lastig open krijg houden mijn mannelijke collega's de deur voor mij open :D

Rytir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-12 21:02

Zo, lekker net een flink aantal diclofenac pilletjes van de ha meegekregen... Toch vind ik het spannend die pijstillers, krijg meteen zo'n hollywood multimillion addictions gevoel haha!Toch ben ik wel opgelucht gezien het wel heel heftig werd. Ik ben niet zo'n pieperd maar nu had ik zelfs wel het gevoel van 'help mij'. wel heel lief dat iedereen zo'n hart onder de riem heeft gestoken dus bij deze BEDANKT!

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:50

Ik hoor vrijdag of ik kinkhoest heb. Ik ben al ruim twee maanden aan het hoesten met af en toe een paar dagen enorme pijn in mijn ribben. Ik heb nu codeine tabletjes tegen het hoesten gekregen en de pijn in de ribben bestrijd ik met ibuprofen en aleve. De pijn in de ribben voel ik meestal al aankomen waardoor ik preventief al pijnstillers inneem om erger te voorkomen. Bij mij is het meestal een paar dagen erge last en dan is het weer goed. Alles terug bekijkend, heb ik in december vorig jaar waarschijnlijk al kinkhoest opgelopen. Op het kinderdagverblijf waar mijn kinderen naartoe gaan,zijn een paar baby's met kinkhoest. Mijn kinderen hebben het gelukkig niet.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 16:18

Update: uitslag is binnen, het is geen kinkhoest maar longontsteking.
Sterkte voor iedereen met pijnlijke ribben!

grid

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 19:26

Oh toch een longontsteking dus... balen dat je er nu al zo lang mee gelopen hebt :\ hopelijk is het nu snel over :) Beterschap nog :(:)