Welke bloedgroep heb jij?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

A -
17 (5%)
A +
47 (15%)
B -
8 (2%)
B +
8 (2%)
AB -
5 (1%)
AB +
12 (3%)
O -
38 (12%)
O +
58 (19%)
Ik weet het niet!
112 (36%)

Totaal aantal stemmen: 305

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 21:21

Ik vroeg me eerder deze week af, welke bloedgroep het meeste voorkomt. Ik heb het natuurlijk ondertussen ook gegoogled, maar zo is het ook wel leuk. Heb ook een paar interessante weetje opgedaan, die ik meteen even deel!

Genetisch bepaald
Welke bloedgroep je hebt is genetisch bepaald en staat in het DNA. Hierin zitten chromosomen die je weer kunt opdelen in allelen. Een combinatie van twee van deze allelen vormt je bloedgroep. Je hebt allel A, allel B en allel 0. Als je deze combineert zie je dat er zes mogelijkheden zijn: AA, AB, A0, BB, B0 en 00. Een chromosoom met AA en A0 wordt altijd een A-bloedgroep. Dit komt omdat het 0-allel recessief is. BB en B0 vormen bloedgroep B, AB vormt bloedgroep AB en een chromosoom met 00 resulteert in bloedgroep 0.

Antistoffen
Ieder mens maakt antistoffen aan. Dat is mooi, want je lichaam zorgt er zo voor dat je niet snel ziek wordt. Als je een ziekte eenmaal hebt gehad, dan herkent je lichaam dat de volgende keer. Met bloed werkt dat ongeveer ook zo. Als je bloedgroep A hebt, dan heb je automatisch antistoffen in je lichaam voor bloedgroep B. Omgekeerd heb je antistoffen voor bloedgroep A wanneer je zelf B hebt. Met bloedgroep AB heb je geen (bloed)antistoffen in je lichaam. Mensen met bloedgroep nul hebben antistoffen voor bloedgroep A en bloedgroep B.

Dit betekent dat iemand met bloedgroep A alleen bloed kan geven aan mensen met bloedgroep A of AB. Iemand met bloedgroep B kan dit doen voor mensen met bloedgroep B of AB. Heb je zelf bloedgroep AB, dan kun je alleen bloed geven aan iemand met dezelfde bloedgroep. Dit geldt niet voor bloedgroep 0. Omdat niemand antistoffen voor deze bloedgroep in zich heeft, kan deze persoon iedereen bloed doneren. Het nadeel is iemand met bloedgroep 0 alleen bloed van bloed groep 0 kan ontvangen. Stel dat er toch bloed wordt toegediend waarvan het lichaam antistoffen heeft aangemaakt, dan kunnen de bloedcellen aan elkaar gaan plakken. Dit zorgt voor klontjes in het bloed.

Resusbloedgroepsysteem
Dit systeem van letters wordt een bloedgroepsysteem genoemd. Bloedgroepen kunnen nog op veel andere manieren worden ingedeeld, maar dit is een van de bekendste. Een ander systeem dat vaak samen gebruikt wordt met het eerstgenoemde systeem is het resusbloedgroepsysteem. Hierbij wordt gekeken of bepaalde moleculen (ook wel antigenen genoemd) op de buitenkant van de rode bloedcellen zitten.

Het gaat om de antigenen D, C, E, c en e. Het bekendste antigeen hiervan is D. Zit dit in je bloed, dan ben je volgens dit bloedgroepensysteem resuspositief. Om dit aan te geven wordt na je bloedgroep (A, B, AB of 0) een plusje gezet. Heb je het antigeen D niet, dan wordt er een minnetje achter de bloedgroep gezet.
Laatst bijgewerkt door JunkDeLuxe op 01-05-12 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

corientjuhh

Re: Welke bloedgroep heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:23

Heb net van alles moeten leren over het bloed voor school
Ik krijg binnen nu en 2 maanden te horen wat me bloedgroep is
Heb me aangemeld en dus bloedonderzoek gekregen
Ben wel benieuwd wat voor bloedgroep ik heb :)

Anoniem

Re: Welke bloedgroep heb jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:26

Ik heb echt geen idee. :+
Ben wel benieuwd eigenlijk!

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:27

Hoe zit t met bloedgroep bij paarden, eigenlijk?

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:27

Ik ben O- . Vandaar dat ik altijd in een noodsituatie zeg "gaan jullie maar eerst! Als jullie iets ergs overkomt en jullie bloeden dood, dan zal ik jullie wel allemaal mijn bloed geven want ik kan dat, maar jullie kunnen mij niet teruggeven!" :)) .

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:28

ik heb de meest bruikbare en ook de meest zeldzame volgens mij haha. O negatief dus. BRuikbaar omdat iedereen het kan krijgen als donorbloed (vandaar dat ik over een half jaar wil starten met bloed afstaan waarschijnlijk, mijn moeder doet dit al jaren

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:29

Ik ben erg benieuwd wat er uit de poll gaat komen. Lijstje voor Nederland (misschien leuk om met de poll te vergelijken)

0+ 39,5%
A+ 35%
B+ 6,7%
AB+ 2,5%
0- 7,5%
A- 7%
B- 1,3%
AB- 0,5%

Ik heb zelf de laatste, die kennelijk bijna niemand heeft dus ;) wel een universele ontvanger als het gaat om de bloedgroep.
Edit: Yuri, O- komt nog best veel voor. B is zeldzamer (en AB helemaal)

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:30

Ik heb echt geen idee :')

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-12 21:31

corientjuhh schreef:
Heb net van alles moeten leren over het bloed voor school
Ik krijg binnen nu en 2 maanden te horen wat me bloedgroep is
Heb me aangemeld en dus bloedonderzoek gekregen
Ben wel benieuwd wat voor bloedgroep ik heb :)

Hoezo? Dat wordt toch al als klein kindje bepaald?
Hier toch wel in ieder geval, liepen allemaal rond met een pasje met onze bloedgroep :j

Wordt ook wel aangeraden dat altijd bij te hebben, je weet tenslotte maar nooit :)
Maar ik ben dat ding al eeuwen kwijt :o

Ik heb O- trouwens :D

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:31

Ik wist tot ik het ging testen bij biologie op de middelbare school ook niet wat voor bloedgroep ik had :n
Overigens wil ik ook bloed gaan geven, aangezien bijna niemand mijn bloedgroep heeft. En ik het ook wel fijn zou vinden als ik het juiste bloed zou kunnen krijgen (ook al kan ik veel ontvangen, je eigen is altijd beter natuurlijk)

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:32

ik zie het ja. MAargoed dat zal wel komen omdat )- handiger is als donorbloed dan die andere 2. ik weet alleen dat ze altijd roepen dat het niet heel veel voorkomt haha

Djesseka

O+

Ben bloeddonor, anders had ik t denk ook niet geweten, hoor!

Daphx93

Hoe kan je dat testen dan?

Berdien

O+. En dat weet ik omdat ik bloeddonor ( en stamceldonor) ben :)

fjordjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:33

Ik heb A negatief, heb het op school eens uitgezocht.

Donkerblauw

A+, en dat weet ik ook pas sinds ik bloeddonor ben. :)

delerium

Hier een A+. Heb in Ghana de kruisreacties van mijn eigen bloed mogen zien. Fantastisch :j Je ziet het dan echt draden vormen, dat wil je echt niet in je lichaam hebben, zo'n reactie.

Sodeletuut

B- heb ik, ik ben ook bloeddonor, daarom weet ik het.. :P

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:35

mysa schreef:
Hoe zit t met bloedgroep bij paarden, eigenlijk?

Bij paarden is het veel ingewikkelder. Volgens mij zijn er combi's mogelijk, wordt het niet zo snel 'afgestoten' als het van een andere bloedgroep is (zoals snel bij mensen) en zijn er geloof ik 17 bloedgroepen.. Maar dat is even snel uit mn hoofd hoor ;)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:35

Yuri schreef:
ik zie het ja. MAargoed dat zal wel komen omdat )- handiger is als donorbloed dan die andere 2. ik weet alleen dat ze altijd roepen dat het niet heel veel voorkomt haha

Nee idd het is wel handig om af te geven! Ik kan dan weer alleen aan m'n eigen bloedgroep geven :P

flettie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:37

Ikke: O+
Hubby: AB
Dochterlief: O+

Mijn moeder: O-
Mijn vader: O+

Edit: ik heb het eigenlijk altijd geweten omdat mijn bloedgroep gelijk naar de geboorte is gecheckt i.v.m. het feit dat mijn ouders negatief vs positief zijn.
Mijn dochters bloedgroep is ook gelijk na haar geboorte onderzocht omdat hubby en ik twee totaal verschillende bloedgroepen hebben.

Blue_Eyes
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:39

Berdien schreef:
O+. En dat weet ik omdat ik bloeddonor ( en stamceldonor) ben :)

Behalve die stamceldonor geldt dat ook voor mij :j

Blanket

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:41

Ik heb geen idee welke bloedgroep ik heb, ben wel benieuwd eigenlijk. Kan je zo'n onderzoek aanvragen? Of staat dat ergens bij je medische gegevens? :+

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:41

O+ hoor bij de grote groep zie ik!
Ik weet het omdat het getest is omdat ik zwanger ben :)

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-12 21:42

Ik ben B+. Ik weet het sinds ik getest ben tijdens een 2-jaarlijkse medische keuring op mijn werk :)