Altijd willen praten

Moderators: Essie73, NadjaNadja, ynskek, Polly, Telpeva, Muiz

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Altijd willen praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 17:35

Hoi.

Momenteel zit ik voor meerdere klachten in de observatiegroep in het ziekenhuis. De grootste redenen zijn vermoeidheid, niet om kunnen gaan met emoties en altijd met een masker geleefd. Er zijn meer klachten en andere dingen waarvan ik me bewust ben.
Nu ben ik me altijd al bewust geweest dat ik veel aandacht op kan eisen binnen een groep. Vandaag werd ik me daar weer bewust van. We zitten in een groep van 7 mensen, en ik heb bij alles de aandrang om me ermee te bemoeien, inbreng te hebben, vragen te stellen of iets op mezelf te betrekken in de trant van 'dat heb ik ook, of dat is herkenbaar'. Ik moet constant met mn lippen op elkaar geperst zitten. Ik kan me inhouden tenzij iemand me er toe de kans geeft, dan neem ik het hele gesprek meteen over en kan ik ellenlang blijven doorpraten over mezelf.

Ik ben me er al langer bewust van, maar t lukt me niet om er mee om te gaan. Ook kan ik moeilijk luisteren naar mensen zonder diegene te willen beïnvloeden. Ik wil altijd helpen of iets doordrukken of iets aanbevelen. Een simpele conversatie houden kan ik bijna niet. Ik probeer het al heel lang, met mijn vriend lukt het een beetje maar enkel als ik oprecht geïnteresseerd ben. Ik raak heel snel afgeleid of trek het weer naar mezelf toe.

Nu vraag ik me af, waar zou dit gedrag vandaan kunnen komen? Ik zit niet voor niks in de observatie en ga hier ook aan werken maar deze vraag brand nu ontzettend in mijn hoofd en ik kan het maar niet verklaren. Het zit me dwars en het doet me ook pijn want ik wil hier zo graag mee om kunnen gaan, morgen moet ik naar een verjaardag, maar hoe moet ik dat doen? Hoe kan ik mezelf blijven maar toch niet teveel op de voorgrond treden, hoe kan ik oprechte interesse hebben of waarom kan ik dat niet? Zelfs hier op bokt betrap ik me er al op dat ik in HK's vaak heel eenzijdig aanwezig ben en ik doe echt mn best om mee te lezen en te reageren op mensen, maar t gaat niet vanzelf en moet er constant bij nadenken...

Ik verwacht niet dat jullie me per direct kunnen helpen, maar misschien hebben jullie wel ideeën. En eerlijkheid wordt gewaardeerd!

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:21

Ik vind het nogal wat om gewoon even in te vullen voor jou wat het mogelijk kan zijn.
Ik dacht zelf aan iets van onzekerheid misschien, of je geen houding weten te geven? Dat je dat probeert te verbergen door gewoon maar veel te praten?
Of dat je juist veel over jezelf praat (zonder iets te vertellen), omdat je ervoor wil zorgen dat niemand je dingen gaat vragen (aangaande je masker en moeite met emoties uiten)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:23

antje_vip schreef:
Ik vind het nogal wat om gewoon even in te vullen voor jou wat het mogelijk kan zijn.
Ik dacht zelf aan iets van onzekerheid misschien, of je geen houding weten te geven? Dat je dat probeert te verbergen door gewoon maar veel te praten?

Dat verwacht ik ook niet hoor, maar misschien zegt iemand iets waar ik me toch aan kan linken...
Misschien is het een deels onzekerheid, ik kan moeilijk tegen stiltes in gesprekken. :j

Maar waarom doe ik dat ook in groepen? Waarom blijf ik maar praten?

Avelienvd

Re: Altijd willen praten

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:25

Herkenbaar...
Lees daarom dus ook even met je mee..

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:26

Probeer het eens te beredeneren mbv het kernkwaliteitenspel. Dat geeft vaak veel inzicht in je eigen gedrag. :)

beestenfreak

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:28

ik zo'n beetje het tegenovergesteld, das ook geen pretje :+
als je bang bent dat mensen je om deze eigenschap vervelend vinden zou ik er gewoon eens over praten met de mensen waar je het meeste mee omgaat. zo weten deze mensen ook meteen dat je je er wel bewust van bent. ik ken trouwens best veel mensen die veel over zichzelf praten, maar vind het persoonlijk niet erg storend. denk ook dat het voor je omgeving heel vreemd zal zijn als je opeens niet of nauwelijks meer praat :P
kan je verder helaas niet helpen, vind het wel erg goed dat je je er bewust van bent en er aan wilt werken :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:32

Verootjoo: dat spel heb ik eens eerder gedaan, die zou ik graag weer eens willen doen :j

Beestenfreak: mijn vriend bijv weet het en let er ook wel op. Met vrienden bespreken is wel eens goed. Maar dan heb ik t weer over mezelf :')

Gaby

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:34

Ik denk niet dat je de enige bent met dit probleem, veel mensen hebben het. Het is nou eenmaal erg moeilijk om alleen maar te luisteren zonder te willen helpen/aanbevelen. Veel mensen willen de problemen van anderen in zekere zin oplossen. Omdat je van die persoon houdt en hem/haar het beste gunt, omdat je je nuttig of gewenst wil voelen (en als je iemand helpt, zal diegene je vast dankbaar zijn) ...
Ik ken iemand die heel graag actief problemen oplost en serieus gefrustreerd raakt als je van hem verlangt dat hij gewoon naar je luistert, omdat hij het emotioneel niet aankan dat je problemen hebt.
En er zijn ook heel veel mensen die 'veel aandacht opeisen binnen een gesprek' zoals je noemt.

Misschien *ja, dit is een beetje natte-vinger-werk, maar baat het niet, dan schaadt het waarschijnlijk niet* kun je de volgende keer als je de aandrangt voelt de aandacht op te eisen tijdens het groepsgesprek proberen om 60 seconden of 2 minuten niks te zeggen. Houd eventueel de tijd bij op je horloge. Lever daarna een bijdrage aan het gesprek, maar vermijd hierbij de woorden ik, mij en mijn. Gebruik eerder de woorden je en jou, maar dan niet in de context 'je moet dit doen', maar eerder 'hoe voelde jij je daarbij?', 'hoe denk jij daarover?', 'wat wil je daaraan doen en hoe denk je dit te bereiken?'. Een enkel keer een suggestie kan natuurlijk prima.

Dit is een beetje het tegenovergestelde van de Gordon methode/Gordon-techniek (https://nl.wikipedia.org/wiki/Thomas_Gordon). De Gordon-techniek is een techniek waarin je beter leert ruziemaken of problemen oplossen. Je werkt hierbij met actief luisteren. In plaats van beginnen met de ander de schuld te geven als je ruzie hebt ('Maar jij luistert ook nooit!'), wat nogal averechts werkt, betrek je het op jezelf ('Ik merk dat je nooit naar mij wil luisteren als je vind dat ik iets niet goed aanpak. Ik word daar nogal verdrietig van en ik heb dan de neiging om terug te gaan schreeuwen en daar wordt niemand beter van. Zullen we elkaar uit laten praten?')
Jij moet dus zo'n beetje het omgekeerde gaan doen, maar dan wel op dezelfde opbouwende manier als de Gordontechniek.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:41

Kijk daar kan ik iets mee Gaby, dank je wel. :)

Ik ga eens kijken naar de Gordon techniek :)

Wat ik wel heb is dat ik het probeer om idd 2 minuten niks te zeggen, maar dat druist zo tegen mijn behoefte in, ik kan het me wel aanleren maar daarbij gaat de drang niet weg. Dat vind ik moeilijk...

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:45

Op het moment dat je die drang hebt, is dat dan met de intentie om iemand te helpen en jouw mening evt een optie zou kunnen zijn? Of omdat jij er van overtuigt bent dat je het beter weet? Omdat je gehoord wilt worden? In enkele/veel gevallen omdat je niet goed weet hoe je het gesprek moet laten voort duren?

(Puur even ter bevordering van je zelfreflectie ;) )

Verder is dit vrij veelvoorkomend gedrag, er zijn echter uitersten en zoals jij het omschrijft vind ik het wel ietwat "veel". Het is eigenlijk heel niet-sociaal gedrag, continu over jezelf beginnen is namelijk de slechtste manier om een gesprek voort te zetten. Probeer andere "wegen" te vinden om in te slaan zodra een gesprek niet loopt zoals je wil. Of als het zo is dat je graag je mening wilt verkondigen doe dat dan zonder dat je jezelf als voorbeeld neemt, dan komt het minder egocentrisch over en je kan je boodschap dan beter over brengen. Een algemene tip (evt met jezelf daarna als voorbeeld een enkele keer) heeft een ontvanger namelijk meer aan dan wanneer hij alleen jouw persoonlijke verhaal te horen krijgt en daar zelf de boodschap uit moet halen.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:52

Mijn man heeft dit ook heeeeel erg :+

Bij hem is het een deel 'unfinished business', een deel 'razende gedachtes', mensen en hun dingen oninteressant vinden, en verder praat hij gewoon ook erg graag.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:57

Dat herken ik wel Phormicola, mijn hoofd ratelt ook heel erg ik denk altijd een paar stappen vooruit.
Vind jij dat soms vervelend van je man??

Julia, het is voornamelijk dat ik iets herken en dan graag mijn verhaal wil doen. Bedankt voor dat laatste, daar kan ik wel mee werken :)

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 18:58

@ TS: Ik heb juist het tegenovergestelde van jou. Heb ook ooit in een groep moeten praten, maar zei helemaal niets. Er waren er altijd bij die het woord namen, dus voor mij lekker makkelijk. Uiteindelijk niet helpend voor mij, want ik moest tenslotte ook wat over mijzelf vertellen. Op Bokt vind ik het wat makkelijker om te zeggen wat ik vind of denk. Een presentatie geven voor een grote groep: prima, geen enkel probleem. Maar over mijzelf praten in een groep.... my lips are sealed. :x

Maar nu terug naar jouw vraag. Een mens kan niet 1,2,3 veranderen, maar als de wil er is (en die lijk je te hebben, anders open je dit topic niet) dan is er wel wat aan te doen. Omdat ik op dit vlak het tegenovergestelde van jou ben, kan ik niet zo makkelijk zeggen hoe je het kunt doen. Maar wellicht helpt het om klein te beginnen. Letten op iemands houding en gezichtsuitdrukking. Zodra je deze kunt lezen, dan kun je ook al voor jezelf bedenken wat je zou kunnen doen of (juist niet) zeggen. Als je het in kleine stapjes doet, dan wordt het vanzelf "eigen" en kun je de volgende stap nemen. Niemand verwacht van jou dat je volgende week anders zult zijn, want er zijn ook reacties/houdingen van jou die jou juist uniek maken. Ik kan wel met suggesties komen waardoor je doet zoals je doet, maar dat zou gissen worden en daar zit je niet op te wachten. Begin klein en bouw dat uit. En je therapeut kan je hier ook heel goed bij helpen. Misschien niet in de groep, maar wel als je hem/haar even apart kunt spreken. ;)

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:33

Ik vind het regelmatig vervelend, want er komt gewoon geen eind aan. Hij stopt alleen als je iets heel erg interessants zegt dat aanduidt dat je begrijpt wat ie zegt, maar kom daar maar eens mee als je al compleet platgeluld bent _O-

Maar goed, ik hou van 'm en aan mij om de uitdaging aan te gaan :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:42

phormicola schreef:
Ik vind het regelmatig vervelend, want er komt gewoon geen eind aan. Hij stopt alleen als je iets heel erg interessants zegt dat aanduidt dat je begrijpt wat ie zegt, maar kom daar maar eens mee als je al compleet platgeluld bent _O-

Maar goed, ik hou van 'm en aan mij om de uitdaging aan te gaan :)

:')
Weet hij het zelf wel?

Shena, ik verwacht ook niet dat ik ineens verander, ik heb net mijn vriend gesproken en hij snapt het wel. Ik durf tijdens gesprekken mensen slecht aan te kijken, dus dat is ook een uitdaging :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:44

ja, dat weet ie, trekt ie zich niets van aan, moet ik maar iets interessants zeggen :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:45

phormicola schreef:
ja, dat weet ie, trekt ie zich niets van aan, moet ik maar iets interessants zeggen :')

Haha, is hij ook zo intelligent dan? :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:46

IQ van 187, dus tja :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:46

phormicola schreef:

Geen schijn van kans _O-

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:47

Ik heb ook aan prachtig IQ, maar daar kan ik in de verste verte niet aan tippen := :))

Maar goed, even ontopic: wat vinden de mensen in je groep van je gepraat?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:54

Joolien, ik herken jouw verhaal en deze post wordt een slecht voorbeeld :+ , zelf denk ik ook dat het te maken heeft met heel snel denken. Als mensen praten, zit ik met mijn gedachten alweer tien stappen verder en daarin zitten alweer vijf dingen om te vertellen :+
Wat ik probeer en waar jij misschien ook iets aan hebt, is het aanleren van bepaalde communicatiezinnetjes. Wat ik bedoel: in plaats van te reageren, dat heb ik ook.. mijn moeder vertelde eens.. laatst zag ik ook al.. stel je je gesprekspartner een vraag over zijn beleving of details die uitnodigen om verder te praten: hoe voel je je daarbij... heb je dit al eens eerder gehad... wat vindt je omgeving ervan... wat verwacht je ervan naar de toekomst.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:55

phormicola schreef:
Ik heb ook aan prachtig IQ, maar daar kan ik in de verste verte niet aan tippen := :))

Maar goed, even ontopic: wat vinden de mensen in je groep van je gepraat?

Haha het verschil moet er wezen? :')

Geen idee nog, dat ga ik ze volgende week vragen. Kreeg de realisatie pas in de auto.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:00

Vaak zijn het onzekere mensen, dus let goed op hun lichaamstaal, ook als ze zeggen dat ze het helemaal niet erg vinden ;)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:01

Kenmerken die bij hoogbegaafdheid passen:
•Ben je snel verveeld?
•Praat je graag veel en snel?
•Heb je de neiging om andermans zinnen af te maken?
•Ben je steeds op zoek naar nieuwe (intellectuele) prikkels?
•Praat je met je vrienden/vriendinnen over andere dingen dan de meeste mensen?
•Ben je gevoelig voor indrukken?
•Pas je vaak slecht in een groep?
•Word je soms wanhopig van die trage mensen om je heen?
•Zijn jouw normen strenger dan die van 'de maatschappij'?
•Heb je een zelfstandig beroep of een functie met veel vrijheid en afwisseling?

phormicola schreef:

Heb er twee thuis, soms lastig, meestal erg leuk
Laatst bijgewerkt door BigOne op 27-04-12 20:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 20:02

phormicola schreef:
Vaak zijn het onzekere mensen, dus let goed op hun lichaamstaal, ook als ze zeggen dat ze het helemaal niet erg vinden ;)

Er zitten idd 3 onzekere typjes bij mij in de groep, daar wals ik keihard overheen :')